Gå til innhold
Hundesonen.no

Ormekur til drektig tispe

Huldra

Recommended Posts

I et "huske-hefte" for drektighet som jeg har, står det at tispen skal ha ormekur på ca dag 42 i drektigheten. Dro til dyrlegen for å få resept, men i brosjyren for ormekuren står det at tispen skal ha ormekur 7-10 dager før termin. Skulle Tulla hatt ormekur på dag 42, ville det vært i går, og skal hun ha 7-10 dager før termin, skal hun ha ca 10.-13. februar. Hva er rett?

Og i samme slengen; hvilken ormekur pleier du som oppdretter å gi? Jeg fikk resept på to typer, så jeg kunne velge (Banminth og Drontal).. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "alltid" fått høre at de skal ha ormekur en ukes tid før parring og en ukes tid før fødsel. Men mulig det finnes ulike praksiser. Skjønner dog ikke helt hvorfor de skal ha to så tette kurer som du skisserer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "alltid" fått høre at de skal ha ormekur en ukes tid før parring og en ukes tid før fødsel. Men mulig det finnes ulike praksiser. Skjønner dog ikke helt hvorfor de skal ha to så tette kurer som du skisserer?

Jeg hadde da ikke tenkt å gi to.. :icon_redface: Men da er det nok tryggest å gi Banminth da, og hvis jeg skal gi (ser det er ulike praksiser der), så blir det ca en ukes tid før fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde da ikke tenkt å gi to.. :icon_redface: Men da er det nok tryggest å gi Banminth da, og hvis jeg skal gi (ser det er ulike praksiser der), så blir det ca en ukes tid før fødsel.

Hehe, det er bra, at hun ikke får to tette, mener jeg.

Jeg fikk grabbet med meg en del banminth før det ble reseptbelagt, håper på stort kull, for jeg tok litt av... Valpesyk? Nei, ikke i det hele tatt... :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for at du er før meg i løypa Huldra :icon_redface:

For da slenger jeg inne et lite spørsmål også. Ebba ble parra i Nederland, så hun fikk jo da en kur der før vi dro tilbake og en kur her når vi kom hjem(kjenner at jeg synes det er litt mye).

Så da vurderer jeg å droppe noe mere før eventuelle valper skal ha sin første runde.

Høres det greit ut?

Hun fikk ikke ormekur under første drektighet, dro ned til Nederland før fødsel, og der er det ikke vanlig at drektige tisper blir behandla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er bra, at hun ikke får to tette, mener jeg.

Jeg fikk grabbet med meg en del banminth før det ble reseptbelagt, håper på stort kull, for jeg tok litt av... Valpesyk? Nei, ikke i det hele tatt... :lol:

Hehe, ser for meg du har skapet fullt! :lol: Hvor mange klarte du å "grabbe" med deg da? 50? :)

Takk igjen for at du er før meg i løypa Huldra :)

For da slenger jeg inne et lite spørsmål også. Ebba ble parra i Nederland, så hun fikk jo da en kur der før vi dro tilbake og en kur her når vi kom hjem(kjenner at jeg synes det er litt mye).

Så da vurderer jeg å droppe noe mere før eventuelle valper skal ha sin første runde.

Høres det greit ut?

Hun fikk ikke ormekur under første drektighet, dro ned til Nederland før fødsel, og der er det ikke vanlig at drektige tisper blir behandla.

Haha - ikke så galt at det ikke er godt for noe! Og så er jeg litt glad for at det ikke bare er jeg som lurer på slike ting, og føler det er greit å lure når det er litt forskjellig praksis ute og går. :)

Da tror jeg at jeg gir en Banminth en ukes tid før termin jeg; synes det høres greit ut, har heller ikke noe til overs for å proppe de fulle av alt mulig i hytt og pine, spesielt ikke når de er drektige. :) Drontalen kommer nok godt med senere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ser for meg du har skapet fullt! :lol: Hvor mange klarte du å "grabbe" med deg da? 50? :)

Hehe, jeg er ikke helt psycho-loco på apoteket, altså - fjern en null, så har du "stæsjen".

Jeg har også drontal, mener jeg det er, til overs etter sist utenlandstur, når jeg tenker meg om.

Hvor mange aviser har du nå? Kan jeg arve overskuddet? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Og i samme slengen; hvilken ormekur pleier du som oppdretter å gi? Jeg fikk resept på to typer, så jeg kunne velge (Banminth og Drontal).. :lol:

Ja, valper skal ha Banminth, men Drontal kan også gis til drektige tisper visstnok. Men når? :)

Drontal skal ikke gies til tisper som er paret og/eller som venter valper. Dette kranglet jeg med mattilsynet på Gardermoen om da jeg kom hjem etter paringstur med Amy til Nederland. Veterinæren ringte til slutt til sin kollega på kontoret, hvorpå den andre veterinæren bekreftet det jeg sa. Så gi Droncit eller Banminth til tisper som er paret eller bekreftet drektige.

Edit: Drontal skal ikke brukes de første 2/3 av drektigheten, så da kan det kanskje gies rett før valping? :lol:

Vi har iallefall gitt Droncit og Banminth til Amy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drontal skal ikke gies til tisper som er paret og/eller som venter valper. Dette kranglet jeg med mattilsynet på Gardermoen om da jeg kom hjem etter paringstur med Amy til Nederland. Veterinæren ringte til slutt til sin kollega på kontoret, hvorpå den andre veterinæren bekreftet det jeg sa. Så gi Droncit eller Banminth til tisper som er paret eller bekreftet drektige.

Edit: Drontal skal ikke brukes de første 2/3 av drektigheten, så da kan det kanskje gies rett før valping? :)

Jeg skulle akkurat til å skrive det samme, så så jeg at du allerede hadde skrevet det.

Dyrlegen min ga ut resept på Droncit og sa at den er spesiellt sammensatt for tisper som er nyparet og som skal ha valper. Og takket være deg Dratini, så fikk jeg sagt i fra om det til tollerne på Gardermoen FØR de sjekket papirene... Hadde tilogmed esken med meg... *fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle akkurat til å skrive det samme, så så jeg at du allerede hadde skrevet det.

Dyrlegen min ga ut resept på Droncit og sa at den er spesiellt sammensatt for tisper som er nyparet og som skal ha valper. Og takket være deg Dratini, så fikk jeg sagt i fra om det til tollerne på Gardermoen FØR de sjekket papirene... Hadde tilogmed esken med meg... *fnis*

Kan noen minne meg på å sjekke om det jeg har hjemme er drontal eller droncit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg er ikke helt psycho-loco på apoteket, altså - fjern en null, så har du "stæsjen".

Jeg har også drontal, mener jeg det er, til overs etter sist utenlandstur, når jeg tenker meg om.

:) Så for meg Emma med armene fulle av små gule Banminth-esker - sånn 100-vis.... :lol:

(neste tanke: Emma på nærmeste gatehjørne om ett års tid pushe Banminth før de går ut på dato....)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Så for meg Emma med armene fulle av små gule Banminth-esker - sånn 100-vis.... :lol:

(neste tanke: Emma på nærmeste gatehjørne om ett års tid pushe Banminth før de går ut på dato....)

Susanne

Jeg er tross alt halvt sunnmøring, alle vet hvor gjerrige de er - og ikke pokker om jeg bruker penger hos veterinæren for å få resept, når en kan hamstre i stedet! :lol::)

Så må jeg få legge til at jeg faktisk tilfeldigvis var på apoteket for å kjøpe noe annet, da jeg så plakaten om at "i morgen blir det reseptbelagt", og det lå fem esker igjen i hylla. "Mine", tenkte jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Så bra at mine små råd hjalp dere :lol:

Kan noen minne meg på å sjekke om det jeg har hjemme er drontal eller droncit?

Skal vi se... Emma, Drontal eller Droncit? (kanskje rope litt også neste gang jeg ser deg inne i forumet? :)

Btw: når planlegges det paring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Jeg trodde du ville hatt mange fler! :) Ca 15 kanskje.. Men det er jo forståelig dersom det ikke var flere igjen på apoteket da du var der, ville nok gjort det samme selv. :)

Aviser.. Jeg har sluttet å regne på antall aviser, og regner i stedet på antall banankasser med aviser. Hjemme har jeg 12 banankasser, foreldrene mine har vel minst en, så har vi en nabo som samler (faren til Monab88), regner med det blir en banankasse derfra også. Og så har typen jobb hvor han kan hente en god banankasse hjem annenhver uke, og jeg kan hente to banankasser hjem annenhver uke fra min jobb, pluss at min tidligere jobb også samler for meg.. :) Overskudd?? :lol: Jeg er redd jeg har for lite enda, når ingen vil svare meg på hva "masse aviser" er.. :)

Edit: Drontal skal ikke brukes de første 2/3 av drektigheten, så da kan det kanskje gies rett før valping? :)

Okei, jeg gir i alle fall ikke Drontal nå, men det er det jeg har resept på, og det står at det kan gies drektige tisper.. :P *stemmer fremdeles på Banminth en ukes tid før termin*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at mine små råd hjalp dere :P

Skal vi se... Emma, Drontal eller Droncit? (kanskje rope litt også neste gang jeg ser deg inne i forumet? :)

Btw: når planlegges det paring?

Jeg har drontal, ser jeg, men det kan jeg vel da gi før parring.

Og parring blir når hun får løpetid, skjønner du... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banminth tar fortsatt ikke all mark, men who cares...

Det vet jeg, men jeg tenker det er bedre med en ormekur som tar noe mark, enn ingen ormekur, evt en ormekur som kan skade valpene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på NKKs Oppdretterskole del 2 i helga, og der ble det snakket om ormekur.

De anbefalte følgende:

Kur til mor og valper når de er 1 uke gamle, 2.5 uker gamle, 6 uker gamle og 8 uker gamle. Det viser seg at valpene kan ha mark allerede ved en ukesalder, derfor så tidlig. Om det er mye mark i valpene ved andre orming, anbefales det å kjøre kur også ved 4 uker, eventuelt oftere om de har mye (det skjer ikke ofte).

De så ingen grunn til å gi tispa ormekur verken før parring eller i løpet av drektigheten.

De nevnte eksplisitt banminth og panacur. Den store forskjellen er at panacur tar både egg og larver/ormer, mens banminth bare tar ormer. At de fleste likevel bruker banminth antok de var mer sedvane enn noe annet. Men også Astrid Indrebø brukte banminth, forsto jeg det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...