Gå til innhold
Hundesonen.no

Har sonen blitt for tam?

Carma

Recommended Posts

Er enig i mye av det Huldra skriver over. Kan jo si at min egen erfaring ikke var så kjekk. Fekk i starten mange svar som eg rett og slett tok meg nær av. Både pga eg var ny her inne og ny som hundeeiger. Og sliter faktisk ennå med å lage nye tråder her inne.

Bli heller litt bedre kjent før en høgger løs og ikke gjør det når en ser at det er første eller andre innlegget her til ny bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Men jeg synes at det er trist om folk som 2ne (siden du har stukket din nese fram) blir kneblet og ikke føler at man kan si hva man virkelig mener! Kan ikke si jeg alltid er enig i alt som kommer ut, men det er alltid interessant og det lager alltid liv! :devilbanana:

Jeg tror helt ærlig at det er det absolutte mindretall som tror at du skriver for å være ondskapsfull eller såre. Det er nok helt sikkert de som har skreket høyest, men jeg jeg tipper de er få. At du ikke er opp alles gate når det kommer til hvordan du uttrykker deg er nå en ting, de får enten lære seg å leve med det eller hoppe over innleggene dine, men det er en ting å synes du er i overkant direkte en helt annen å synes du er direkte kjip.

Men jo, det er sånn fortenk! Du har definitivt verdi her inne for de aller fleste av oss, og det er kjipt om du av alle skal la deg diktere av hovne tær. :D

For å være helt ærlig, så syns ikke jeg at jeg er den verste av oss "slemmingene", men det er greiest å bruke meg selv som eksempel, så slipper vi å hoppe på personer som ikke har engasjert seg i tråden. Men jeg føler meg ikke kneblet, jeg bare gidder ikke å engasjere meg - det er et valg jeg har tatt. Det finnes ikke interessant å "dele sin utømmelige kunnskap" når det man får igjen for det, er å bli kalt en bedrevitersk hurpe. For min oppfatning av hvordan forumet her funker, er jo at samme hvordan jeg og et par andre skriver et innlegg, om vi så legger til blomster og vakker bakgrunnsmusikk og sukrer det til du får hull i tennene, så er det de som vil oppfatte det som nedlatende - fordi innlegget leses i verste mening.

Og det irriterer meg litt at det skal være en sånn jantelov her. Jeg er ikke bedrevitersk, jeg tror ikke at jeg vet best, jeg vet at jeg vet bedre enn de fleste. Det er ikke noe mer overlegent og nedlatende å si det, enn om Ole Einar Bjørndalen skulle komme til å si at han skyter bedre og går fortere på ski enn de fleste. Jeg har vært en aktiv og i overkant interessert hundeeier i over 20 år nå, selvsagt har jeg lært noe på de årene, og jeg gidder ikke å late som det ikke er tilfelle bare fordi at noen kan føle seg underlegen av det..

Og selvsagt er det et mindretall som roper om dette, akkurat som det er et mindretall av oss hurpene. Men - rekk opp hånda alle som har fått PM av andre brukere om hvor slemme de er? At det er mange som er enig? At de skal holde øye med innleggene dine, og rapportere deg så fort du trår over streken? *vinker* Jeg er ikke spesielt redd for å bli rapportert altså, får vel presisere det sånn at ingen tror at jeg ikke tør å svare - jeg har til nå ikke fått noen advarsel, så jeg antar jeg holder meg på riktig side av streken, tross alt :lol: Men det er litt ironisk å tenke på sant? Når man stadig bruker dette med kjerne, klikker og å kjenne hverandre privat som argumenter for hvor hardt det kan være på sonen..

Synes dette har blitt en nyttig diskusjon jeg. Det er kanskje greit at det endelig blir tatt et oppgjør med hva folk synes om akkurat nå? Tydeligvis mange meninger ute og går, og debatten er jo frisk og burde fryde mang en bitchy sonensjel. :icon_redface:

For meg (og nå er jeg sikkert nedlatende igjen, men jeg er jo en av disse bitchy sonensjelene) så blir en diskusjon om akkurat nå-tråden omtrent like nyttig som en diskusjon om hvorfor noen har laget en tråd om hva slags skydds de liker best. Jeg veit ikke så mye om skydds jeg, så hvordan skal jeg kunne si noe om hvem av de jeg liker best? Kan jeg da klage over at den tråden ikke er inkluderende? Eller hva med jaktforumet, får jeg føle meg eksludert fra den delen av sonen da, jeg har jo ingen jakthund? Eller er det sånn at jeg kan - om jeg er interessert - gå inn på forumet og lese og diskutere allikevel? Slik man kan med akkurat nå-tråden..?

Jeg leser ikke hver eneste side i den tråden, men jeg har inntrykk av at det stort sett er den samme gruppen brukere som bruker den, og at det veldig ofte går i de samme emnene der. Er den tråden virkelig så viktig at RESTEN av forumet er tjent med at vi tviholder på den? Eller ville det vært en bedre utvikling for forumet å fjerne tråden, og tillate flere rare tråder og mer OT rundt omkring?

Det er vel ytterst få som leser alle sidene og alle innleggene i akkurat nå-tråden - selv blant oss som benytter oss av den så å si daglig.. Men for all del, det er jo bare å prøve å fjerne den i en periode, så får vi jo se om aktiviteten øker på resten av forumet. Jeg ser dog ikke hvorfor akkurat nå-tråden blir utpekt som noen synder her, som det har blitt påpekt hver gang den har blitt diskutert, så har vel neppe vi som koser oss i den noe å bidra med på resten av forumet her, så hvordan kan man da ødelegge forumet ved å bare engasjere seg i akkurat nå-tråden? Det slår meg nemlig som noe motstridig at en tråd full av brukere som ikke har noe å bidra med, ødelegger for aktiviteten på resten av forumet fordi de ikke bidrar annet enn i denne tråden - da burde jo de som ikke er i akkurat nå-tråden og som har noe å bidra med, bare være glad til at vi har samlet alle ikke-bidragsyterene på et sted? :lol:

Men jo, å tillate mer OT vil nok øke aktiviteten på resten av forumet. Det blir langt mer interessant å diskutere om man føler at man kan utvikle tråden til å handle om noe mer enn bare startinnlegget..

Og til slutt, siden denne kamphundtråden er et tema her. Når man snakker om å være høflig og hyggelig, og man må for all del ikke bruke sånne vanskelige ting som sarkasme og ironi fordi at det er så leit for alle som ikke forstår det - startinnlegget i kamphundtråden er noe av det mest uhøflige og nedlatende jeg har sett på lang tid. TS kalte kamphundeiere narkomane kriminelle, og hundene for morderiske. Det er vel ikke sånn at det er noe mer greit å være nedlatende og ufin bare fordi at man er uvitende og redd, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ytterst få som leser alle sidene og alle innleggene i akkurat nå-tråden - selv blant oss som benytter oss av den så å si daglig.. Men for all del, det er jo bare å prøve å fjerne den i en periode, så får vi jo se om aktiviteten øker på resten av forumet. Jeg ser dog ikke hvorfor akkurat nå-tråden blir utpekt som noen synder her, som det har blitt påpekt hver gang den har blitt diskutert, så har vel neppe vi som koser oss i den noe å bidra med på resten av forumet her, så hvordan kan man da ødelegge forumet ved å bare engasjere seg i akkurat nå-tråden? Det slår meg nemlig som noe motstridig at en tråd full av brukere som ikke har noe å bidra med, ødelegger for aktiviteten på resten av forumet fordi de ikke bidrar annet enn i denne tråden - da burde jo de som ikke er i akkurat nå-tråden og som har noe å bidra med, bare være glad til at vi har samlet alle ikke-bidragsyterene på et sted? :devilbanana:

Det hadde jo faktisk vært interessant å prøve :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, nå spør jeg som moderator; ER vi veldig strenge til å slå ned på OT rundt omkring? Vi har snakket om dette flere ganger internt og de aller fleste rapporter har mer enn èn moderator som ser på dem. Vi konkluderer i de aller fleste tilfeller med at litt OT er en naturlig utvikling i en diskusjon, eller splitter tråder så det blir to separate diskusjoner.

Så jeg føler ikke at vi er det, men om dere mener at vi er det, så er jo det noe vi skal ta til oss (om en forandring kan bidra til økt aktivitet).

Moderator IW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til slutt, siden denne kamphundtråden er et tema her. Når man snakker om å være høflig og hyggelig, og man må for all del ikke bruke sånne vanskelige ting som sarkasme og ironi fordi at det er så leit for alle som ikke forstår det - startinnlegget i kamphundtråden er noe av det mest uhøflige og nedlatende jeg har sett på lang tid. TS kalte kamphundeiere narkomane kriminelle, og hundene for morderiske. Det er vel ikke sånn at det er noe mer greit å være nedlatende og ufin bare fordi at man er uvitende og redd, vel?

Jeg synes at noen brukere klarer å svare normalt og i en grei tone, til tross for at de faktisk er i gruppen "kriminelle og narkomane" som TS skrev. Mari er et eksempel til etterfølgelse der! :icon_redface: Det er tydeligvis fullt mulig å føle seg tråkket på og såret, og likevel gi uttrykk for det på en skikkelig måte, samtidig som man svarer fornuftig på det TS tar opp. Klarer man ikke å være såpass voksen - men har behov for å slenge med leppa, kan man kanskje sitte på hendene litt til man klarer å svare på en måte som gjør at TS forstår at h*n har formulert seg klumsete, nedlatende og også utvide hans/hennes horisont? :devilbanana: Det er jo ikke sånn at selv om man engasjeres av en tråd, så må man på død og liv svare i affekt akkurat når man leser den, eller? Akkurat som at man ikke trenger å lese/svare i akkurat nå-tråden..

Okei, nå spør jeg som moderator; ER vi veldig strenge til å slå ned på OT rundt omkring? Vi har snakket om dette flere ganger internt og de aller fleste rapporter har mer enn èn moderator som ser på dem. Vi konkluderer i de aller fleste tilfeller med at litt OT er en naturlig utvikling i en diskusjon, eller splitter tråder så det blir to separate diskusjoner.

Så jeg føler ikke at vi er det, men om dere mener at vi er det, så er jo det noe vi skal ta til oss (om en forandring kan bidra til økt aktivitet).

Moderator IW

Akkurat nå for tiden synes jeg ikke det, men i en periode for en stund tilbake virket det litt slik. Hvis det er mitt innlegg du tenker på, så føler jeg kanskje at vi brukere kan være fæle til å sende linker tilbake, eller tipse om søkefunksjonen.. (Og vi vet alle at den søkefunksjonen ikke alltid fungerer helt 100% optimalt..) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:devilbanana:

Jeg er glad i Akkurat nå tråden jeg - så for min del trenger den ikke stenges - men man går glipp av mange fine diskusjoner om folk (inkludert meg selv) hadde startet nye tråder når man er frustrerte, oppgitte, redde, engstelige, lykkelige osv. over et eller annet i hundeholdet sitt. Men, når det er sagt, så har jeg vært her så mange år at terskelen for å starte nye tråder er høy. Det meste har jo vært diskutert før minst en gang. Gjerne flere.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen føler seg utpekt til å være underholdere da. :icon_redface:

Ja, jeg syns jeg selv går glipp av mye ved å ikke være i Akkurat Nå tråden... Slik som Dina til 2ne vet jeg aldri noe om, når jeg ikke er der. Ei heller Willy til Siri, så sant det ikke dreier seg om et kull da :lol: (Bare for å trekke ut et par liksom, men det er flere jeg kunne nevnt her).

Ikke at det kanskje er det mest intr å vite om de forskjellige hundene, så er det nå engang sånn at man blir litt nysjgerrig om man har hørt i forbifarten at en hund har vært hos vet'n, men vet ikke grunn osv. Og for å finne det ut må man lete gjennom 1000 sider i Akkurat Nå tråden. Nei... da får jeg la være å vite det da.

Men selvfølgelig, så har man den motsatte siden også da. Som er mye av grunnen til at jeg sier egentig såpass lite inne her som jeg gjør. "Jeg er jo bare her for å få oppmerksomhet" osv. Så skulle jeg laget en ny tråd for hver gang Bridie har kastet opp eller Gry har løpt på trynet i snøen eller vært hos veterinæren eller oppført seg idiot på trening, så ville dette garantert blitt vridd til en diskusjon om mine hunder, min oppdretter og min "oppmerksomhetstvang".

Det faktum at jeg personlig kunne tenkt meg å lest litt mer sånn om alle hunder, er tydeligvis ikke reelt. BAre noen får hakket på mine hunder/oppdretter. Eller meg da, for den del. (nå hyler jeg vel etter oppmerksomhet igjen)

Men ja... Uansett er jeg for stening av Akkurat Nå tråden, og FOR mer OT i andre innlegg. Og evnt hyppigere bruk av Din Hund trådene. Nå blir det jo bare hurtige oppdateringer der om det er nye bilder, store hendelser eller en utstillingspremie ekstra liksom.

Kanskje jeg egentlig burde gi f i forum og lese blogger mer?

rotete og egentlig selvmotsigende innlegg, men rekker ikke gjøre noe med det. :lol: Må løpe i bilen nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns jeg selv går glipp av mye ved å ikke være i Akkurat Nå tråden... Slik som Dina til 2ne vet jeg aldri noe om, når jeg ikke er der. Ei heller Willy til Siri, så sant det ikke dreier seg om et kull da :icon_redface: (Bare for å trekke ut et par liksom, men det er flere jeg kunne nevnt her).

Ikke at det kanskje er det mest intr å vite om de forskjellige hundene, så er det nå engang sånn at man blir litt nysjgerrig om man har hørt i forbifarten at en hund har vært hos vet'n, men vet ikke grunn osv. Og for å finne det ut må man lete gjennom 1000 sider i Akkurat Nå tråden. Nei... da får jeg la være å vite det da.

Dette er jo noe du ikke får greie på uansett. Tipper neppe Siri eller 2ne gidder å legge ut noe "dagligdags" om sine hunder i en egen tråd :devilbanana: Så om f.eks. Juta hadde vært hos veterinæren, så ville du neppe fått greie på det lell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men f.eks om dette med å passe på valp og unghund... Hva om spørsmålet kom fra en 16åring som passer familiehunden på hybelen og har en venninne som har dumpet chihuahuaen hos seg en helg i tillegg. En ikke så alt for erfaren person, som faktisk SPØR OM HJELP til det han lurer på for å gjøre best mulig jobb med hundene han har ansvaret for.

Når det gjelder akkurat den tråden, så må jeg ærlig innrømme at jeg finner det særdeles merkelig at et erfarent hundemenneske som har hatt hund "i alle år" faktisk spør om noe slikt... Hadde det vært en uerfaren person ville nok svarene gjenspeilet det også.

Kamphundtråden hadde jo ikke blitt startet hadde det ikke vært for en ny bruker - og selv om vi kan synes at ironi, sarkasme, og det å tråkke på tær er gøy, så må vi tenke litt på hvordan det oppleves for de nye. Hvem vet; kanskje starter de enda en spennende tråd? :icon_redface: Men det skulle overhodet ikke forundre meg om Limbi, som startet kamphundtråden, er en smule betenkt over å starte en ny diskusjon.. Og det har KUN å gjøre med hvordan man svarer;

Tja, som man roper i skogen får man svar ? Når man som sitt første innlegg på et diskusjonsforum skriver slik som vedkommende gjorde, synes jeg overhodet ikke det er merkelig at andre reagerer slik som det ble gjort. Man ville nok ikke blitt så veldig godt mottatt om man som ny i et sangkor startet første øvelse med å fortelle folk hvor dårlig de sang, eller ?

ER vi veldig strenge til å slå ned på OT rundt omkring?

Nå er det jo så få diskusjoner å moderere at problemstillingen vel er ikke-eksisterende, men ja, jeg synes modereringen har vært langt i overkant striks på OT-diskusjoner tidligere. Det fratar iallefall meg lysten til å diskutere et tema.

Ja, jeg syns jeg selv går glipp av mye ved å ikke være i Akkurat Nå tråden... Slik som Dina til 2ne vet jeg aldri noe om, når jeg ikke er der. Ei heller Willy til Siri, så sant det ikke dreier seg om et kull da :lol: (Bare for å trekke ut et par liksom, men det er flere jeg kunne nevnt her).

Selvsagt går man glipp av alle de viktige episodene når man ikke er i Akkurat Nå-tråden *ler*. Stakkars Willy har vel ikke fått noen egen tråd heller, han nei - bare pga min latskap selvsagt :devilbanana:. Men nei, jeg tror kanskje ikke jeg hadde husket å oppdatere der engang om noe skjedde...

For min del er det vel bare et fåtall av alle Min Hund-tråder jeg noen sinne er innom, om noen i det heletatt ?

For meg fungerer Akkurat Nå-tråden som mitt daglige påfyll av Sonens reality-episode - enkel underholdning, men de fleste innleggene er jo helt uinteressante i det store og hele - men enkel underholdning er viktig i hverdagen, det *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns jeg selv går glipp av mye ved å ikke være i Akkurat Nå tråden... Slik som Dina til 2ne vet jeg aldri noe om, når jeg ikke er der. Ei heller Willy til Siri, så sant det ikke dreier seg om et kull da :icon_redface: (Bare for å trekke ut et par liksom, men det er flere jeg kunne nevnt her).

Men hadde du fått vite dette uansett dersom ikke "akkurat nå" eksisterte? Personlig så synes jeg den tråden er fin kveldsunderholdning, det er koselig å lese om smått og stort, folkene på sonen får liksom mer "kjøtt på beina" når jeg leser om dem i "akkurat nå". Sonen blir mye mer personlig og koselig med den tråden. Og har man noe i mot tråden så er det jo bare å overse den? Jeg er medlem av flere andre forum, men de er mye mer upersonlige og ikke så koselige som hundesonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderator IW

Nei, det er vel kanskje ikke det nå lenger, men det var en periode hvor det ble moderert og kommentert så fort diskusjonen gikk litt utenfor startinnlegget.

Som Margrete sier:

Dette er jo noe du ikke får greie på uansett. Tipper neppe Siri eller 2ne gidder å legge ut noe "dagligdags" om sine hunder i en egen tråd :devilbanana: Så om f.eks. Juta hadde vært hos veterinæren, så ville du neppe fått greie på det lell

Jeg hadde forøvrig en tråd om hundene mine før akkurat nå-tråden eksisterte, den ba jeg moderatorene om å slette fordi den aldri ble oppdatert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de andre her som sier Akkurat nå-tråden ødelegger for aktiviteten i hvertfall. Skulle gjerne sett hva som skjedde om man tok vekk den rent personlig :icon_redface:

Ellers savner jeg litt aktivitet og skikkelig spennende tråder. Men igjen - det blir ofte ikke mer spennende enn man gjør det til selv. Selv er jeg en leser og ikke veldig aktiv når det kommer til å skrive svar i diverse tråder. Men akkurat nå-tråden klarer jeg ikke følge med på uten å måtte bla mange sider bakover hver gang jeg skal lese. Kan godt skjønne folk liker tråden, men synes allikevel den er ganske kaotisk å lese gjennom. Jeg er jo fkatisk interessert i å lese om folket her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo noe du ikke får greie på uansett. Tipper neppe Siri eller 2ne gidder å legge ut noe "dagligdags" om sine hunder i en egen tråd :lol: Så om f.eks. Juta hadde vært hos veterinæren, så ville du neppe fått greie på det lell

Nei, det var vel dårlige hunder/mennesker å ta som eksempel det der. Men var de jeg kom på helt sånn først. Er vel andre jeg sikkert også kunne nevnt, men da henger folk seg opp i enkelt personer igjen, så da gidder jeg ikke nevne navn engang til :lol:

[quote name='Siri' date='01 februar 2010 - 14:56 ' timestamp='1265032612' post='865229'

For min del er det vel bare et fåtall av alle Min Hund-tråder jeg noen sinne er innom, om noen i det heletatt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker akkurat nå-tråden jeg...

Liker å dette innom enten ørti ganger om dagen, en gang i uken eller etter å ha vært borte en lang stund, bare for å lese/underholde meg selv på alle de rare videreverdigheter andre folk foretar seg som ikke er så innmari høytidelige. Og å bidra med egne teite ting. Jeg ler mye innimellom og det har jeg godt av. Er akkurat sånn passe lett underholdning liksom som jeg syntes skaper et lett miljø.

Dessuten har jeg faktisk fått en del nye venner og bekjenskaper gjennom den tråden som jeg tror jeg ikke hadde fått fra andre tråder. Både i nærmiljøet og andre steder i landet.

Ikke lar jeg være å følge med på resten av sonen heller, men leser og noterer ting bak øret. Og svarer der jeg føler jeg enten har noe å bidra med eller fordi jeg selv er intr i temaet eller bare fordi jeg har lyst.

Et kort spørsmål syntes jeg er helt ok å stille der, men utvikler det seg til en diskusjon med x ant svar kan man godt skille det ut som egen tråd for da er det jo noe som har skapt engasjement og flere er intr. Og stort sett har jeg opplevd at det blir gjort, enten av en moderator eller en annen bruker som har bedt sp.målsstiller gjøre nettopp det.

Bare noen tanker sånn midt i husvasken, om noen var intr i det da *lol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ideen "Akkurat nå", jeg... Jeg greier bare ikke å følge med... Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg en chat-funksjon isteden! Ikke fordi jeg tror at det ville hatt en annen funksjon, men fordi jeg da hadde greid å hoppe inn uten å føle at jeg måtte lese de siste 30 sidene før jeg forsto hva det handlet om...

Ellers synes jeg nok at moderatorene innimellom er litt strenge, både på ot og useriøsitet. Jeg synes liksom ikke alt nødvendigvis må være så seriøst hele tiden, jeg... Om en tråd, som i utgangspunktet var seriøst ment, utvikler seg til å bli underholdende tull så synes jeg det er dumt å stenge denne eller moderere den tilbake til seriøstnivå igjen, rett og slett fordi morsomme tråder er mer underholdende (duuuh... :icon_redface: ). De fleste tråder forblir både on topic og seriøse så det burde ikke være noe stort problem om et fåtall tråder fjernet seg litt fra utgangspunktet...?

Jeg ser forresten ikke på tråder jeg har lagd som "mine" (så sant det ikke dreier seg om min hund-tråd eller noe da sef) og har ingen problem med at de skulle ta en helt annen retning enn jeg hadde tenkt. Mulig andre har sterkere eierskapsfølelse til tråder de har opprettet, men jeg synes ikke nødvendigvis trådstarters intensjon skal være avgjørende for hvordan tråden skal få lov til å utvikle seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo sikkert ta det til ettertanke alle sammen, at det går an å lage en tråd i ny og ne om det er noe man tenker på eller ønsker å diskutere/provosere ( :devilbanana: ) omkring.

Hey, bare se på eggetråden min, har jo blitt flere sider allerede! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte å lese her inne, visste jeg ikke noe om akkurat nå tråden.

Alt mulig forumet er så 'langt ned' (kanskje bevisst?) at jeg ikke rakk så langt.

Men da jeg ble enda mer aktiv og fikk Ellie, kom jeg innom akkurat nå tråden også.

Jeg syntes forumet bare ble bedre da, det er noe med det at man blir bedre kjent osv.. Og som jeg før har nevnt, når det faktisk er en tråd hvem som helst kan gå inn i - kontra feks vip forum så er det iallefall mer fair.

Men jeg er enig i å skille ut saker til egne diskusjoner, og etter at Labbis var streng en periode virker det som alle har blitt flinkere til det.

Eller syntes jeg det hadde vært fint med bittelitt mer OT i tråder også, selv om det ikke er så verst sånn vi har det nå :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...