Gå til innhold
Hundesonen.no

Planlagt multirase


PsychoLynx

Recommended Posts

Rottweiler og dachs? nå er det ikke bare blandingen i utseende som gjør meg litt i stuss.... Hvordan i H***** har bikkjene greid det da? :wub:

Hehe.. Kjente en gang ei som hadde Tibbe hann og Nuffe tispe, og regna med at dette ikke var noe problem.

Men hundene ordna seg "i dobbeltsenga" de, så valper ble det! :o

(hannen hoppa oppi, og tispa rygga inntil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Kjenner noen som har hatt blanding mellom dvergschnauzer og labrador, der labradoren var faren. Hannhunden hadde prolaps i ryggen og var tidvis dårlig til beins, så eierne trodde ikke dette var fysisk umulig, men valper ble det (keisesnitt)!

Jeg har desverre ikke bilder av han, men han er svart og på størrelse med en dvergschnauzer. Han har barter. Ligner egentlig mest på en schnauzer. Kroppen har likevel litt labradorfasong, litt sånn "tønneform" og hunden er bredere og litt tettere enn en dvergschnauzer. Bevegelsene til en labrador. Man ser ikke labradoren før hunden løper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil sette søkelyset på en annen ting ang blanding jeg, hvorfor er omtrent halvparten av alle blandingskull enten med BC eller Labrador ?

I disse kamphund-dagene med alle de dårlige hundeeiere er jeg ikke mye imponert over disse eierene heller :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil sette søkelyset på en annen ting ang blanding jeg, hvorfor er omtrent halvparten av alle blandingskull enten med BC eller Labrador ?

I disse kamphund-dagene med alle de dårlige hundeeiere er jeg ikke mye imponert over disse eierene heller :wub:

Sikkert fordi mange familier eller enkeltpersoner skaffer seg BC, for de er så lydige, eller labrador, for de er så snille. Og har de tispe, så må den jo få valper, kan jo ikke gå hele livet uten å bli mor, dessuten er hun jo så snill eller søt eller lydig eller noe slikt? :o Så da finner de nærmeste snille hannhund de kjenner som de har møtt på tur eller noe slikt, for den er jo så søt/snill/lydig/vakker/*sett inn det som passer best*.

Er det hannhund, så må han jo få bli far, må skjønne, han kan jo ikke gå hele livet uten å ha fått seg noe! (spesielt menn tenker slik) Dessuten er han jo så pen/snill/lydig/søt/tøff/*sett inn det som passer best* Og for å finne noen som vil bruke hannhunden deres til å bli far, så må de jo finne noen som vil ha valper etter en søt/snill/lydig/*whatever* hannhund. Da blir det ofte bc/labradorvalper.

Det andre scenarioet jeg ser for meg, er gårdshunder som løper fritt på gården, treffer på nabobikkja og det blir valper. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil sette søkelyset på en annen ting ang blanding jeg, hvorfor er omtrent halvparten av alle blandingskull enten med BC eller Labrador ?

Vet ikke om jeg har tenkt over at det er så mange labradorblandinger jeg da...? Men kanskje bare fordi jeg ikke har tenkt i den retningen. At "alle" blandinger har bc i seg tror jeg skyldes flere ting. En ting er at det er veldig mange bc'er rundt omkring. En annen ting er at myten om at bc'er er født naturlig lydige og dermed helt uproblematisk å ha fremdeles lever. I tillegg så er det jo nærmest en synd å binde enn bc eller holde de under kontroll! Born to roam free, liksom. Bc'er stikker ikke av, de skal gå løs på gården og ellers trenger de max vann og litt mat... I tillegg er de jo grei størrelse, pene og om de ikke blir problemhunder så ER de faktisk både lettlærte og artige.

Min første hund var forøvrig blanding av bc/golden/lab da så jeg burde vel egentlig se det med labrador også... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg tror jeg mange fine familiehunder gjerne er BC eller labrador (evt. blanding av disse), for som Carma sier; blir de ikke problemhunder ER de lettlærte, morsomme og søte (gjelder begge raser synes jeg). Ellers er jeg langt på vei enig med Carma!

På finn ligger det en annonse på en hannhund- blanding av boxer og terv. Jeg synes faktisk han var ganske så flott, men det er jo en relativt merkelig blanding da :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yapp, jeg ser for meg en multirase her ja. En hund som jakter (vorsther) og gjeter (border collie) på byttet, sannnligvis dreper (huskey) det, og helt sikkert spiser det opp i tilegg. (labradoren)

HAHAHA! :D Ja skikkelig allrounder!

Spøk tilside er dette langt fra den værste blandingen jeg har hørt om. Kunne jo blitt en fin trekk/kløv/tur hund? Uholdenheten og styrken til vorstheren, men med mer værholdig pels (samojed og BC) og kanskje lettere å ha med å gjøre enn noen av de typiske polare alternativene (labrador)...?

En slik dachs rottis blanding har jeg også sett! Så akkuratt ut som en .... ja.. dachs og rottis blanding, men kroppen som en litt kraftig høyreist dachs og hodet til en rottweiler :wub:

En mindre heldig blanding jeg har vært borti var akita*schæfer - med utageringa til schæferen og "særheten/selvsikkerheten" til akitan...

Så må jeg innrømme at jeg smelta fullstendig for de cocker*aussie valpene som ligger i bildetråden her. Makan til søtere valper har jeg sjelden sett - merle cockerbarn (uten de overlange ørene og hengete øynene) *smelt* :D Hvis man er heldig, kan jo blandingen fungere fint med tanke på lynne og helse også - mer aktiv enn en cocker men ikke så "gjeter" som aussien og passelig mellomstor :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må jeg innrømme at jeg smelta fullstendig for de cocker*aussie valpene som ligger i bildetråden her. Makan til søtere valper har jeg sjelden sett - merle cockerbarn (uten de overlange ørene og hengete øynene) *smelt* :wub: Hvis man er heldig, kan jo blandingen fungere fint med tanke på lynne og helse også - mer aktiv enn en cocker men ikke så "gjeter" som aussien og passelig mellomstor :D

Eller så kan man være uheldig og få en gjeter som apporterer sauene. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om jeg ikke tar heelt feil så der det den brune der som havna her i Sykkylven :wub:

Det kan godt være :D Utrolig fint gemytt på dem virka det som i hvertfall! De hadde jo kun bodd i hundegård frem til de var fire-fem mndr. Har du noen bilder av den? Hvordan går det med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

på hundeklubben hos oss nå har det kommet noen med en rottweiler / hovawart miks. Den har fått høyden til en DIGER hoffe, og bredden til en rottis. Mens ansiktet ser skikkelig mastiff ut. Flott diger sak, også så utrolig godt gemytt som det virker å være på den! tiltross for x antall hjem osv. Diger og sterk selvfølgelig, men virker snill som dagen er lang på det vi har sett av den.

Tror faktsik jeg vet om det kullet... Men hva legger du i en "diger hoffe"?

:wub: Riesen og gd

Noen vi kjenner har en hund som er blanding av Riesen og GD :D Og den tispa er jo egentlig veldig stilig og har ett utrolig godt gemytt. Hun nappes som en riesen og da er det faktisk kun på potene (størrelsen) at man ser det er noe annet blandet inn. Nappes hele hunden (ikke i Riesenfasong) så ser man at hun har GD også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktsik jeg vet om det kullet... Men hva legger du i en "diger hoffe"?

Jeg synes den ligner mer på en rottweiler jeg da. Den er på en måte bare stor, ikke "grov" da. Kort pels, fargene kan jo være fram hvilkensomhelst av foreldrene. Litt smalere i ansiktet enn en rottis da. Flott kar! Imponerende ytre! :wub: Eier er ikke kjempediger så hender hun gjør et byks ut i rommet før hun får tatt han inn om han vil gå et sted, men han virker veldig grei! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg synes den ligner mer på en rottweiler jeg da. Den er på en måte bare stor, ikke "grov" da. Kort pels, fargene kan jo være fram hvilkensomhelst av foreldrene. Litt smalere i ansiktet enn en rottis da. Flott kar! Imponerende ytre! :wub: Eier er ikke kjempediger så hender hun gjør et byks ut i rommet før hun får tatt han inn om han vil gå et sted, men han virker veldig grei! :D

Vet om ett kull med den blandingen som ble født på Østlandet for ett par-tre år siden, mulig han er fra det kullet :D

Skulle gjerne ha sett bilde da :D Har en samling av bilder av forskjellige hoffeblandinger (helt til privat, ikke noe som legges på nett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om ett kull med den blandingen som ble født på Østlandet for ett par-tre år siden, mulig han er fra det kullet :wub:

Skulle gjerne ha sett bilde da :D Har en samling av bilder av forskjellige hoffeblandinger (helt til privat, ikke noe som legges på nett).

Ikke umulig at enten jeg eller Psycho (eller begge) tar bilde i en eller annen sammenheng etterhvert, men tror ikke noen av oss har det nå (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...