Gå til innhold
Hundesonen.no

Planlagt multirase


PsychoLynx

Recommended Posts

*ler og ler av en annonse på finn nå*

En planlagt miks av masse forskjellige hunder. Moren er huskey og labrador men med ukjent far. sannsynligvis border collie. Mens faren er planlagt miks mellom samojed og vorsther.

Yapp, jeg ser for meg en multirase her ja. En hund som jakter (vorsther) og gjeter (border collie) på byttet, sannnligvis dreper (huskey) det, og helt sikkert spiser det opp i tilegg. (labradoren)

Hva samojeden vil gjøre for noe godt er jeg usikker på.

Men ja, vil dere ha valper?

Egentlig usikker på om denne tråden var lov å legge ut, men jeg prøver. Kan jo lage en sånn "hvilke blandingshund ville du ikke hatt" vinkling her også da.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Det var litt av en mix det ja :o

Her i bygda hadde vi en stund en Borzoi/rottweiler mix, det er IKKE en mix jeg kunne tenkt meg nei :lol:

Oi, den vil jeg se bilder av! Slank slank lurvete rottis??

Samojeden kan jo trekke byttet med seg tilbake? Skikkelig alt-i-etthund, bare å slippe den ut så kommer den met mat til deg.

En miks jeg gjerne skulle likt å sett er faktisk en av elevene mine sin, blanding av riesen og deg.

riesen og MEG sier du???? :wub::lol:

Edit: det vil ikke jeg se.... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler og ler av en annonse på finn nå*

En planlagt miks av masse forskjellige hunder. Moren er huskey og labrador men med ukjent far. sannsynligvis border collie. Mens faren er planlagt miks mellom samojed og vorsther.

Yapp, jeg ser for meg en multirase her ja. En hund som jakter (vorsther) og gjeter (border collie) på byttet, sannnligvis dreper (huskey) det, og helt sikkert spiser det opp i tilegg. (labradoren)

Hva samojeden vil gjøre for noe godt er jeg usikker på.

Men ja, vil dere ha valper?

Mulig jeg er blÅnn her igjen nå asså, men hvordan kan far både være ukjent sannsynligvis bc OG miks mellom samojed og vorsteh? Ikke bare har den en fantastisk mix, men den har også to fedre, hvorav en ukjent...?

Gjetter meg uansett til at dette blir et jevnt kull, både i utseende og egenskaper og at det kan brukes til ALT! Vil du ha en gjeter så henter du bare fram dette genet, vil du ha en jakthund henter du fram det og vil du ikke ha hverken jakt eller gjeting i hunden din så er det bare å fortelle den det! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, iblant ser man blandinger man lurer på hvor "gale" er. Som ovennevnte rottweiler/borzoi :wub: Denne ville ikke jeg møtt en mørk natt, eller latt gå løs rundt noen andre dyr. Må jo ha vært stor som en elg :o

Det "værste" er jo at det går forbausende bra, mange av disse blandingene skulle man tro ga mye større problemer enn de faktisk gjør. Om det er ren flaks eller noe annet vet jeg ikke.

Jeg er selvsagt imot slik blandingsavl, og synes det er forkastelig at de med vilje avler på individer med ukjent stamme, som ikke er helsesjekket for rasenes arvelige sykdommer og som i tillegg er blandinger selv. En slik "multikrysning" gir jo virkelig uforutsigbarhet i hvilke egenskaper valpene får. Slikt ser jeg veldig tydelig siden jeg i flere år har drevet krysningsavl på kanin. Veldig lærerikt, men jeg holder meg til kaniner når det kommer til den type eksperimentering i avlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på hundeklubben hos oss nå har det kommet noen med en rottweiler / hovawart miks. Den har fått høyden til en DIGER hoffe, og bredden til en rottis. Mens ansiktet ser skikkelig mastiff ut. Flott diger sak, også så utrolig godt gemytt som det virker å være på den! tiltross for x antall hjem osv. Diger og sterk selvfølgelig, men virker snill som dagen er lang på det vi har sett av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som akkurat har fått seg en blandingsvalp mellom rasene golden, schäferhund, labrador (hittil standardraser) og papillon :wub: Jeg ser ikke heelt hva den gjør inne i blandingen, muligens med unntak av å bidra med ørestørrelse og lyd? :o

En blanding jeg ikke kunne tenke meg å møtt en mørk kveld måtte vært noe sånt som JRT, KO og Borzoi ... Diiiger, territorial og med JRT-gemyttet i tillegg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er blÅnn her igjen nå asså, men hvordan kan far både være ukjent sannsynligvis bc OG miks mellom samojed og vorsteh? Ikke bare har den en fantastisk mix, men den har også to fedre, hvorav en ukjent...?

Mor's Far er ukjent, men sannynligvis BC. :wub: (ble forvirra jeg også, men så kom jeg over annonsen på finn :o )

Men må si, valpene var jo hærlige da. Synst de ligna på Labrador valper med litt "spesielle" farger jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuleste blandingen ever var Jumbo-dachs.. Blanding av labrador og basset, hadde labbis kropp og basset bein..

Her i nærheten bor det en hund som er blanding av rottweiler og strihåret dachs. Den ser ut som en strihåret dachs, har korte bein og er like stor som en rottweiler i kroppen. Utrolig kul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg vil at Frøya skal parres med hennes corgi når Frøya blir gammel nok :wub:

Noen som kan seg for seg NAKENCORGIER???? :o

Nei, der setter jeg foten ned gitt.... :lol:

Om ikke jeg tar feil er nakengenet dominant, så din PP kan ikke gi nakenvalper. Så nakencorgier ville det ikke blitt :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det også en blanding av rottweiler og dachs. Den ser ut som en minirottis med veldig korte bein og stort hode - bortsett fra selve kroppsformen har den liksom alle rottistrekk. Personlig synes jeg den er ganske rar fremfor fin :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweiler og dachs? nå er det ikke bare blandingen i utseende som gjør meg litt i stuss.... Hvordan i H***** har bikkjene greid det da? :o

Åh de greier det meste! Kjente en liten blandingssak med korte bein en gang som bodde sammen med en rottweiler. Når hun hadde løpetid så nådde han ikke opp så ingen tenkte at det var noe fare, før de fant dem i trappa... Han i andre trappetrinnet og hun "rygget inntil"... :lol: Ble ingen valper av dette da (heldigvis!), men where there's a will, there's a way! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva samojeden vil gjøre for noe godt er jeg usikker på.

Den bjeffer, selvsagt. :o

Og nei, jeg ville ikke hatt valper fra en slik blanding. Eller noen blanding. Egentlig. Lenger. Jeg har så mye jeg vil gjøre med hundene, utstilling, bruks, div, jeg vil vite hva jeg får, ergo ingen blanding. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...