Gå til innhold
Hundesonen.no

Fritt fram for moderatorer!


Recommended Posts

Jeg spør dere medlemmer jeg, for jeg reagerer på det.

Greit at en moderator skal være "overordnet" - men gir det lov til å bryte de regler og retningslinjer som er satt? Nå snakker jeg ikke om små bagateller som ei ekstra linje i signaturen.

Et eksempel fra meg er sletting av brukere. Når man selv ytrer ønske om sletting av bruker pga uenighet om nye retningslinjer som man jo må godta på forumet før man registrerer seg, får man beskjed om at "neh, vi sletter ikke folk vi - slik er reglene". Dette var ikke VELDIG lenge etter slettemuligheten man fikk etter overgangen fra dyre til hundesonen var, men allikevel fikk man nei. Greit det, da er reglene slik? Nei. Moderatorene har slettet brukere etter dette, og kaller det unntak. Unntak fra reglene? Åja - så det GÅR jo an da. For spesielt utvalgte, kanskje?

Det er en ren prinsippiell sak - enten har man regler og retningslinjer eller så har man ikke det. At moderatorer skal kunne ta seg friheter og "lage godkjente uhell og glipp" synes jeg er spesielt uheldig på et forum som dette. Her hvor det er en tykk kjerne av folk som kjenner hverandre også utenfor pc-skjermen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som arkivar og it-admin vil jeg si at det ikke er vanlig praksis å slette hverken brukere eller innlegg som ikke bryter med reglene i seg selv. Sperring av brukere pga. oppførsel, ja, men ikke sletting. Etter min mening er det uaktuelt pga. historikk og kontekst, og for å bevare dette intakt. Har man godtatt retningslinjene, så har man gjort det. Dersom man i ettertid ombestemmer seg så er det vel bare å la være å bruke forumet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som arkivar og it-admin vil jeg si at det ikke er vanlig praksis å slette hverken brukere eller innlegg som ikke bryter med reglene i seg selv. Sperring av brukere pga. oppførsel, ja, men ikke sletting. Etter min mening er det uaktuelt pga. historikk og kontekst, og for å bevare dette intakt. Har man godtatt retningslinjene, så har man gjort det. Dersom man i ettertid ombestemmer seg så er det vel bare å la være å bruke forumet...?

Jeg forstod det sånn at hvis retningslinjene endrer seg, så har man jo godtatt de gamle, men ikke nødvendigvis de nye. Hvis man er uenig med de nye retningslinjene, så bør man jo få mulighet til å få slettet bruker på grunnlag av det? Hva om retningslinjene plutselig ble endret slik at man måtte betale 1000kr/året for å være medlem, da hadde man sittet fint i det hvis man ble medlem før disse nye retningslinjene ble kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo bare påpeke at trådstarter har sent PM til meg og allerede fått et svar, og hva som angår saken der trådstarter bad om sletting (for ganske lenge siden), så har vi ikke for vane å uttale oss om enkeltsaker i forumet, så jeg velger å ikke kommentere noe på det.

Medlemmer fikk alternativet om å slettet seg da det ble lagt over til "nytt" hundesonen-forum igjen, dette var noe Espen bestemte. Det var ikke veldig mange som valgte å bli slettet, en liten håndfull ca.

Etter det ble reglene de samme igjen, at vi ikke sletter medlemmer med mindre det ligger til grunne veldig gode grunner for det (eksempelvis ting som har med virkeligheten å gjøre).

At det medlemmet som ble slettet for et par dager siden ble slettet tar jeg på min kappe, det var ikke noen "moderatorgodkjent glipp" som det så fint blir fremstilt i førsteposten.

Vi er mennesker vi moderatorer også, og vi kan like enkelt gjøre feil og drite oss ut som alle andre. Så jeg legger meg flat og innrømmer, ja, jeg hadde en dårlig dag og ville se hva som skjedde om jeg trykket på den knappen og ikke Espen. Dessverre er ikke dette noe som kan reverseres, så jeg får ikke endret det.

Det har ingenting med forskjellsbehandling å gjøre.

Det har ingenting med at det var praktisk for meg å gjøre/ikke gjøre det.

Det har ingenting med at noen moderator hadde noe å tjene på at det ble gjort.

Det har ingenting med at vi lager godkjente glipper og later som ingenting hele tiden.

Håper det står ganske klart nå at det var meg som gjorde en bommert, og ikke noe som ble gjort fordi vi liker å snike rundt retningslinjene :wub:

Som Simira skriver er det grunner til hvorfor vi ikke sletter medlemmer, det ødelegger forumstrukturen og det er ikke verre enn å slutte å bruke forumet om man ikke ønsker å være her. Vi har flere ganger lagt ut tråder med råd om å tenke seg om to ganger før man braser ut med ting på et offentlig forum, for hvem som helst kan lese og det blir stående lenge.

Edit:

Huldra: Om man plutselig gjorde forumet om til en betalingstjeneste, så kunne man jo ikke krevet penger av de som allerede var registrert. Men i teorien måtte vi vel da betalt for å kunne FORTSETTE å bruke det, tenker jeg.

Det er heller ikke noe problem å stenge/deaktivere en konto dersom medlemmer ønsker det. Greia med sletting er at da blir alle stående som gjester, og det ødelegger strukturen (og det kan jo heller ikke reverseres, som jeg litt uheldig fant ut, kremt, men det kan en deaktivering).

Moderator IW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retningslinjer har ikke noe med krav til medlemsskap å gjøre, som f.eks. avgifter. Hvis retningslinjene endres er jo saken er litt annen. Da må medlemmer velge å enten godta de nye retningslinjene, eller få sperret brukeren, dvs. ikke tilgang til forumet lengre. Fortsatt bør ikke sletting forekomme. :wub:

Det er ikke som at du kan kreve opplysningene dine hos helsevesenet slettet, selv om helselovene endres, f.eks. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men disse som det står _guest_ osv på... Hva har egentlig skjedd med dem?

De har vel blitt slettet - men det gjelder jo svært få medlemmer, da - et par spammere samt de som ønsket å bli slettet da forumet fikk nye retningslinjer.

Jeg ser forøvrig ikke helt problemet. Liksom... Hvis man ikke ønsker å være på forumet lenger, er det da bare å logge ut og la være å stikke innom? Og hvis admin/moderatorer ønsker å stenge ut de som har brutt retningslinjene, er det jo bare å sperre de det gjelder, samtidig som strukturen på forumet opprettholdes. Om man ønsker å bli slettet fordi man ikke ønsker å kunne identifiseres med det man har skrevet her inne, burde man kanskje tenkt på det før man skrev det? Og om det gjelder helt spesielle, sensitive og personlige opplysninger man ønsker å få fjernet, har jo moderatorer mulighet til å endre enkeltinnlegg.

Når det i tillegg viser seg at det tilfellet som er bakgrunnen for dette emnet var en feiltakelse og overhodet ingen "utnytting av makt" og trådstarter har fått eget svar på PM, ser jeg liksom ikke helt poenget i denne tråden, men det er mulig det bare er meg altså! :wub:

Forøvrig er det vel heller ikke slik at enkeltmoderatorer går inn og overstyrer og bestemmer selv hva som skal gjøres i veldig spesielle tilfeller. Moddisene har moderatorforum og mulighet til å diskutere hva som skal gjøres i hvert enkelt tilfelle, enten det gjelder redigering av tråder, stenging/fjerning av tråder eller utestengelse av medlemmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se hva som skjedde om jeg trykket på den knappen og ikke Espen. Dessverre er ikke dette noe som kan reverseres, så jeg får ikke endret det.

Og det var rent tilfeldig at det var akkurat DEN brukeren...? Det er det som faller meg bogus-ish. Og i stedet for å prøve det på en slik bruker, hvorfor ikke prøve det på en annen bruker? Som har ytret ønske om sletting?

Og om godkjenning av retningslinjer - etter min husk stod det ingen ting om "vi sletter ikke medlemmer etter ønske" da jeg registrerte meg her for 2 år siden, retningslinjene har blitt forandret etter den gang. Dermed har jeg aldri godkjent eller sagt meg enig i de retningslinjene som er i dag - og på det grunnlag mener jeg man enten burde ha muligheten til å få slette seg eller godkjenne de nye reglene.... Deaktivering/"la vær å logge seg inn" er noe helt annet enn sletting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den brukeren som ble slettet har bedt om sletting/oppført seg som en dust/har forsøkt å hacke forumet/ikke har bedt om sletting/på mystisk vis ble tilfeldig utvalgt for å bli forsøkskanin/er moderatorenes favorittbruker/skal reise med rakett til månen er noe som er mellom den brukeren og moderatorteamet, og ikke mellom moderatorene og resten av forumet. I dette tilfellet har du (og nå alle andre) til og med fått mer informasjon enn det som er vanlig praksis.

At du mener det er "bogus-ish" etter å ha fått forklaring både på PM og her i tråden er jo beklagelig, men jeg kan ikke gjøre så mye annet enn å forklare hvordan det faktisk var/er.

Dersom du er uenig i retningslinjene slik de er idag er det som sagt mulig å sperre brukerkontoen din, og da er det bare å la være å bruke forumet.

Om man så sletter en bruker, så vil jo nicket bli stående, men som PsychoLynx har spurt om, ja, det blir stående "guest" foran. Så det er fremdeles søkbart, men kan ikke knyttes til en profil og man må gå inn manuelt for å klare å finne frem innleggene.

Og på siden av tema - hva er det som står i dagens retningslinjer som er så forskjellig fra de forrige som gjør at du har et såpass sterkt ønske om å diskutere omkring det? :wub:

Moderator IW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ironisk att det som er tema i denne tråden ikke har noenting med moderatorer å gjøre...

Da en Moderator verken kan slette brukere eller ta noen sjefavgjørelser rundt dette med slett/deaktivere/stenge ute brukere...

Trådens Emne er altså "Fritt frem for Admin" (Forumets eier og Admin eiendom)

Supermoderator har tilgang til enkelte Admin-verktøy, så Admin ikke trenger å være våken 24timer i døgnet for å styre å stelle med Forumet og brukernes ønsker.. :wub:

_Gjest_ poster kommer også i perioder hvor forumet har vært åpent for gjesteposting...

som denne (tilfeldig valgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...