Gå til innhold
Hundesonen.no

Kamphund - når kan man føle seg trygg?

Rilla

Recommended Posts

Jeg forstår fullt ut frustrasjonen din, Limbi. Hunder som virker som om de vil ta andre er da det siste vi vil ha her i landet. Denne Mari sine bilder er rett og slett provoserende i all sin gru. Vekk med djevelskapen. Det finns jo så mange andre raser og blandinger å velge mellom, disse kriminelle trenger vi såvisst ikke !

du har jo ikkje peiling på hva du i det hele tatt snakker om.. du finner garantert ikke en mer menneske glad hund en staffen f.eks.. sånne kommentarer kan du spare deg for.. har bare positive opplevelser med muskelhunder.. er et fåtal av raser som har gjort at eg har måtte tatt med meg hunden min å gå.. dette var forøvrig en dachs, en scheafer og en chiuaua..

chiuaua og dachs topper listen av bittstatestikk.. sett deg inn i fakta før du sleger ut sånne dumme kommentarer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 259
  • Created
  • Siste svar

For ikke å snakke om alle de herlige miniatyrblandingene, de kriminelle kunne jo ha valgt seg en slik "rase" istede.

Om man har en hund som er lovlig, bryter man jo ikke loven, og da er man jo ikke kriminell:)

Dessuten beskytter jo ikke en liten tass så bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

440893562_7c333fab1b.jpg

Livsfarlig kamphund sjekker ut min da 12 uker gamle griffonvalp som ligger i fanget til den livsfarlige kamphundens eier.

Ok, fra spøk til revolver.

Hva er en kamphund da?

Ser du trekker inn andre store raser også. Klart man som eier av hund, uansett hund, har ansvaret for sin hund, uansett størrelse. Men man kan ikke gå rundt og være redd alt som er større enn sin egen hund, da må man ta noen grep selv og lære rasene å kjenne og faktisk finne ut hvordan hundene (og eierne - siden du er rimelig kategorisk med hvem som eier "kamphunder"). Jeg har hatt liten hund selv jeg, så selv om jeg kanskje i dine øyne har et stort farlig monster nå, som forøvrig ikke er definert som kamphund i noen som helst betydning av ordet - med mindre kamp mot leker teller - så jeg vet litt om hvordan det er, og nei, det er ikke artig at en diger hund kommer løpende mot ens egen lille hund. Men stort sett så går det faktisk veldig bra.

Det finnes dårlige hunder i alle raser, og dårlige eiere i alle varianter. Du har like mye ansvar for at din shelti ikke er til plage for noen som jeg med min riesen eller mari med sin "kamphund".

Når du kan føle deg trygg er det faktisk ikke mulig å svare på - men anbefaler deg å bli kjent med eiere og hunder av raser du syns er skumle, så kanskje du får en større forståelse for at de faktisk bare er hunder på godt og vondt, uansett hvordan de ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har jo ikkje peiling på hva du i det hele tatt snakker om.. du finner garantert ikke en mer menneske glad hund en staffen f.eks.. sånne kommentarer kan du spare deg for.. har bare positive opplevelser med muskelhunder.. er et fåtal av raser som har gjort at eg har måtte tatt med meg hunden min å gå.. dette var forøvrig en dachs, en scheafer og en chiuaua..

chiuaua og dachs topper listen av bittstatestikk.. sett deg inn i fakta før du sleger ut sånne dumme kommentarer..

Hvilken statistikk?

Joa, men chi og daks dreper ikke folk, gjør de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har en hund som er lovlig, bryter man jo ikke loven, og da er man jo ikke kriminell:)

Men hva mener du med kamphundrase ? Mener du Am.Staff eller slår du alle med "skummelt" utseendet over en kam ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey Vivere, ta med deg den ulovlige papillon-kjøteren din og sleng dere på soffaen'a! :whistle:

Er bare en ting å si til sånnt: Smella på deg.

Dessuten vi jeg se bilder :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange uoppdragne hunder i dette landet uten bitevegring mot verken mennesker eller dyr. Hvorfor MÅÅÅ folk på død og liv ha slike hunder? Jeg har inntrykk av at folk som skaffer seg sheltie o.l. enten er bimboer, gamle kjerringer og har hatt en bortskjemt oppvekst. Det er bare et inntrykk jeg har basert på flere mennesker jeg vet om som har slike hunder. Og da tenker jeg: Hvor nøye er slike mennesker med dressur?

HAHAHA! :rolleyes2:

Jeg slenger meg på med at ALLE schæfereiere er gretne gamle gubber i militærfarga klær som utøver kadaverdisiplin så selveste Nordenstram får tårer i øynene,

ALLE miniatyrhund eiere er flåsete 19årige designveskeavhengige platinablåndiner uten generell studiekompetanse,

ALLE jack russel eiere er inkompetente 1.gangshundeeiende fjotter som har sett for mye på the mask og frasier.

... flere som vil ha passet sitt påskrevet? :whistle:

Jeg kan ikke noe for det, jeg blir så provosert over folk som har små gneldrebikkjer uten kustus og lar den gå løs der det er mange andre mennesker og hunder. Jeg forstår tankegangen deres: "jeg kjenner min egen hund og vet at den er grei"

...

Jeg mener at det burde vært parker med medlemskap, slik at vi som har veloppdragne hunder kan gå i parken og slippe hunden og føle oss trygge.

Spøk tilside irriterer jeg meg også voldsomt over de som har n-u-l-l kontroll på sin rappkjefta, bråkete lille ankelbiter og på død og liv skal la de løpe løs "for den er jo så liten og snill" - og stakkars den litt større hunden som går lei det uppdragne lille kreket og svarer på tiltale. Da var det plutselig den store hunden som "angrep" den lille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva mener du med kamphundrase ? Mener du Am.Staff eller slår du alle med "skummelt" utseendet over en kam ?

Jeg skjønner det er forskjell på "kamphunder" og at mange ikke er farlige i det hele tatt. Jeg mener de hundene som ikke har bitevegring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flire godt over innlegget til LinKr og bilde serien til Mari :rolleyes2: :whistle: MEN jeg forstår jo godt at enkelte reagerer.. Hvorfor skal alle bole gutter i 20 årene skaffe seg staff eller pitbull, og helst hannhunder?? Er jo mange som skaffer seg hund bare pga status... Veldig synd for rasen selvfølgelig, men desverre så er det kun det enkelte ser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken statistikk?

Joa, men chi og daks dreper ikke folk, gjør de?

Nei, men hadde de vært 10 ganger så store hadde de klart det! Bare fordi de er små, betyr det ikke at det er ok at de går rundt å biter vel? Og det er jo ikke vanlig at mennesker blir drept av hunder heller akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det er forskjell på "kamphunder" og at mange ikke er farlige i det hele tatt. Jeg mener de hundene som ikke har bitevegring.

Ifølge deg, har jeg kamphunder ? Jeg har Boxere, hvite da.. de har jo rykte på seg å være litt sinna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du forresten i bitevegring? Fins det noen hunderaser som napper fortere enn gjeterhundene?

Edit: Jeg har sett flere belgiere nappe både mennesker og dyr - er det en av de farlige hunderasene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

440893562_7c333fab1b.jpg

Livsfarlig kamphund sjekker ut min da 12 uker gamle griffonvalp som ligger i fanget til den livsfarlige kamphundens eier.

Ok, fra spøk til revolver.

Hva er en kamphund da?

Ser du trekker inn andre store raser også. Klart man som eier av hund, uansett hund, har ansvaret for sin hund, uansett størrelse. Men man kan ikke gå rundt og være redd alt som er større enn sin egen hund, da må man ta noen grep selv og lære rasene å kjenne og faktisk finne ut hvordan hundene (og eierne - siden du er rimelig kategorisk med hvem som eier "kamphunder"). Jeg har hatt liten hund selv jeg, så selv om jeg kanskje i dine øyne har et stort farlig monster nå, som forøvrig ikke er definert som kamphund i noen som helst betydning av ordet - med mindre kamp mot leker teller - så jeg vet litt om hvordan det er, og nei, det er ikke artig at en diger hund kommer løpende mot ens egen lille hund. Men stort sett så går det faktisk veldig bra.

Det finnes dårlige hunder i alle raser, og dårlige eiere i alle varianter. Du har like mye ansvar for at din shelti ikke er til plage for noen som jeg med min riesen eller mari med sin "kamphund".

Når du kan føle deg trygg er det faktisk ikke mulig å svare på - men anbefaler deg å bli kjent med eiere og hunder av raser du syns er skumle, så kanskje du får en større forståelse for at de faktisk bare er hunder på godt og vondt, uansett hvordan de ser ut.

Tusen takk for et ENDELIG konstruktivt svar som forsto hva jeg mente! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Da begynner vi å komme til kjernen eller? Er du enig at alle hunder uansett rase og størrelse kan mangle bitevegring? Og at det kanskje var feil å bruke begrepet kamphund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men hadde de vært 10 ganger så store hadde de klart det! Bare fordi de er små, betyr det ikke at det er ok at de går rundt å biter vel? Og det er jo ikke vanlig at mennesker blir drept av hunder heller akkurat...

Blir ikke det en smule irrelevant. Om ei mygg hadde vært så stor som en elefant ville det vært kastrofalt for oss. Men siden myggen ikke har den størrelen, er den vel ikke mer enn irriterende. Slik som småhunder kan være i f t de mye større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av disse såkalte kamphundrasene er jo like mye kamphund som en cavalier king charles spaniel er en støtende fuglehund..! Nå har ikke jeg nilest rasehistorien til feks boxer (er det virkelig en såkalt kamphundrase??) eller staffordshire terrier (disse mindre sakene), men det er vel fryktelig lenge siden de ble brukt til kamp? Og hva ble de egentlig brukt til kamp MOT? Okser og sånt? Jah, da er det jo såklart ikke rart om de biter både mennesker og hunder.. :rolleyes2: Litt sånn som at BC kan gjete andre ting enn sau; som syklister og sånt - samme ulla!

Forøvrig ser jeg positivt på at denne tråden ble laget; det kan tyde på at den kan bli særs underholdende! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Er bare en ting å si til sånnt: Smella på deg.

Dessuten vi jeg se bilder :rolleyes2:

*jada kommer, må få frisk hest først så blir det fart i sakene* Altså hva slags manerer er det på demses.. snakke sånn til kondisjonerte godseiere på høifiellet.. Hrmpf. Forøvrig må du tenke på at mange raser som daks, scheafer og chiuaua som har onde og slemme eiere som kan tenkes å trene de opp til kamp særlig mot mennesker..

Beklager jeg klarer ikke ta denne tråden eller mange av innleggende her seriøst.. Jeg flirer så mye at jeg er overbevist om at det må være trollstreker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psst, ironi er en fin bil.. :rolleyes2:

Limbi, et godt råd: start helt på nytt, og utelat ordet kamphund fra ordforrådet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan love deg at du i de fleste tilfeller kan få en rottis, schaefer dobbermann osv.osv til å bite deg lettere enn en pit, amstaff, staff osv.. disse hundene er utrolig tolmodige hunder og har en utrolig god selvtillitt, men de andre rasene jeg nevnte ofte er nervøse å biter deg i sitt forsvar lenge før "kamphundene ville bitt.. noe å tenke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trist at du går rundt med et intrykk av at muskelhunder dreper folk..

du kan jo ta en titt her:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=193346

Altså, om jeg ikke har uttrykt med klart nok ovenfor: aggressive småhunder er knapt noe problem for folk flest. Store hunder kan være det. Og som Limbi skriver har ikke kamphunder bitevegring. Dessuten låser de kjevene sine når de har bitt. Tror du ikke at jeg følger med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke det en smule irrelevant. Om ei mygg hadde vært så stor som en elefant ville det vært kastrofalt for oss. Men siden myggen ikke har den størrelen, er den vel ikke mer enn irriterende. Slik som småhunder kan være i f t de mye større?

Hvorfor det? Poenget mitt er at uansett størrelse, er aggressjon og biting negativt. Men en større hund vil gjøre større skade, det sier seg jo selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

kan love deg at du i de fleste tilfeller kan få en rottis, schaefer dobbermann osv.osv til å bite deg lettere enn en pit, amstaff, staff osv.. disse hundene er utrolig tolmodige hunder og har en utrolig god selvtillitt, men de andre rasene jeg nevnte ofte er nervøse å biter deg i sitt forsvar lenge før "kamphundene ville bitt.. noe å tenke på!

Så var det å leve opp til sine ord da, du anbefalte litt tidligere i denne tråden folk å sette seg litt inn i det de snakket om og ha litt kunnskap- well back at YA!

Du har sikkert din første hund, du er maks 25 år, hunden din er en staff, sannsynligvis hannhund og den har enda ikke blitt voksen.. noe å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om jeg ikke har uttrykt med klart nok ovenfor: aggressive småhunder er knapt noe problem for folk flest. Store hunder kan være det. Og som Limbi skriver har ikke kamphunder bitevegring. Dessuten låser de kjevene sine når de har bitt. Tror du ikke at jeg følger med?

INGEN hunder kan fysisk låse kjevene sine!

Og igjen - definer kamphund please? Hvilke raser legger du inn under det ordet, og mener du virkelig at alle de rasene mangler bitevegring???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir så irriterrt av å høre på sånt.. bitevegring? mye mer tolmodig en de fleste andre raser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...