Gå til innhold
Hundesonen.no

Stille ut valp

Blongo

Recommended Posts

Skrevet

Tenkte melde på Turte på valpe utstilling i Leto hallen.

Siste frist i morgen.

Men så får jeg at regnr ikke er gyldig? Noen som har vært borti dette?

Oppretter har nok nettopp sendt inn papirene da jeg nettopp har hentet henne.

Må jeg melde på som uregistrert valp da eller?

Skrevet

Nei prøvde bare å melde på via NKK jeg.

Men jeg kan jo sende dem en mail å høre kanskje.

Ja jeg ville gjort det :) hørt fler her inne (som har mer peil enn meg) sier de pleier å være ganske greie med valper, siden det ikke er offesielt :) eller ring, det går fortere :P

Skrevet

Da ringer jeg i morgen tidlig.

Ikke at vi er klar for utstilling. Men det er jo valp så det

spiller jo ingen rolle :)

Nei, man føler seg vel adri klar :) selv hadde jeg aldri stilt hund før i april i fjor :P men folk var koselige og kom med gode råd.

Tenk på at valpen skal ha en god opplevelse og kos dere :)

Skrevet

Stilte 3 ganger i fjor med annen hund selvfølgelig. Må prøve å få nervene under

kontroll, der sliter jeg litt gitt :)

Men under valpe show så skal vi bare ha det gøy... jeg skal ikke smitte over

min dårlige energi til Turte :)

Skrevet

Så lenge arrangør kjøre påmelding via NKK og dogwebarra, vil alle valper som er for unge, bli nektet "tilgang". Hos registrerte valper ligger jo fødselsdato i systemet, og for uregistrerte må man jo oppgi fødselsdato. Dette har ingenting med om arrangørene er greie eller ikke, men at NK-systemet bare slipper gjennom valper som er gamle nok.

Skrevet

Så lenge arrangør kjøre påmelding via NKK og dogwebarra, vil alle valper som er for unge, bli nektet "tilgang". Hos registrerte valper ligger jo fødselsdato i systemet, og for uregistrerte må man jo oppgi fødselsdato. Dette har ingenting med om arrangørene er greie eller ikke, men at NK-systemet bare slipper gjennom valper som er gamle nok.

Da må det jo være fryktelig enkelt å trikse og mikse med fødselsdatoen om man melder på som uregistrert?

Skrevet

Ja - hvis man lyver på datoen kommer man såklart med som ureg.

Men hvor viktig er det egentlig å starte med utstilling? Det kommer sikkert andre utst. som passer når den er gammel nok..

Jeg synes at man skal respektere regelverket, jeg - man signerer faktisk på at man kjenner det når man melder på (og der står det om dette med aldersgren ser, dessverre...)

Susanne

Guest Dratini
Skrevet

Litt OT (men likevel kanskje litt i samme bane?):

For å stille ved offisielle utstillinger så må hunden ha fyllt 9 mnd senest dagen før utstillingens første dag. Så om hunden fyller 9 mnd en lørdag, så kan ikke hunden delta ved junior klasse (lørdag/søndag), ei kan den heller delta på valpeshow, for da er den for gammel :)

Skrevet

Litt OT (men likevel kanskje litt i samme bane?):

For å stille ved offisielle utstillinger så må hunden ha fyllt 9 mnd senest dagen før utstillingens første dag. Så om hunden fyller 9 mnd en lørdag, så kan ikke hunden delta ved junior klasse (lørdag/søndag), ei kan den heller delta på valpeshow, for da er den for gammel :)

Det stemmer vel ikke? Den dagen du fyller, går du over i ny klasse. Den dagen du fyller to år, må du i åpen klasse. Eller er det endret i utstillingsreglene?

Skrevet

Utstillingsens "første dag" er datoen for arrangementet, ja. Sånn har det i alle fall alltid vært før.

Så hunden skal være i riktig alder i forhold til lørdagens dato (to-dagers utstillinger).

Susanne

Guest Dratini
Skrevet

Det stemmer vel ikke? Den dagen du fyller, går du over i ny klasse. Den dagen du fyller to år, må du i åpen klasse. Eller er det endret i utstillingsreglene?

Utstillingsens "første dag" er datoen for arrangementet, ja. Sånn har det i alle fall alltid vært før.

Så hunden skal være i riktig alder i forhold til lørdagens dato (to-dagers utstillinger).

Susanne

Nå har jeg ikke sjekket de nye reviderte utstillingene pr 01.01.2010.

Men dengang da Zuma var valp, så skulle vi melde henne på ett valpeshow, hun skulle da fylle 9 mnd den søndagen og det var ett dobbelt valpeshow (lørdag + søndag, med 2 forskjellige dommere men samme arrangør). Da fikk vi ikke meldt henne på (via DogWeb) fordi hun ifølge DW var for gammel til valpeshow på lørdag. Ei heller fikk vi meldt henne på offisiell utstilling (også via DogWeb) for da var hun plutselig for ung (dobbeltutstilling, men annen arrangørklubb og annet sted) :)

Edit:

Susanne: Men når det er 2 forskjellige klubber som arrangerer Lørdag og Søndag da? Jeg fikk jo ikke meldt på uansett og ei heller til en tredje arrangørs valpeshow samme helg :)

Skrevet

Nå har jeg ikke sjekket de nye reviderte utstillingene pr 01.01.2010.

Men dengang da Zuma var valp, så skulle vi melde henne på ett valpeshow, hun skulle da fylle 9 mnd den søndagen og det var ett dobbelt valpeshow (lørdag + søndag, med 2 forskjellige dommere men samme arrangør). Da fikk vi ikke meldt henne på (via DogWeb) fordi hun ifølge DW var for gammel til valpeshow på lørdag. Ei heller fikk vi meldt henne på offisiell utstilling (også via DogWeb) for da var hun plutselig for ung (dobbeltutstilling, men annen arrangørklubb og annet sted) :)

Edit:

Susanne: Men når det er 2 forskjellige klubber som arrangerer Lørdag og Søndag da? Jeg fikk jo ikke meldt på uansett og ei heller til en tredje arrangørs valpeshow samme helg :)

Det kommer jo da an på om utstillingen i DogWeb var registrert med kun søndagsdatoen, kun lørdagsdatoen, eller som dobbeltutstilling med begge datoene.

Jeg skjønner ikke hva som har skjedd i ditt tilfelle, hun skulle jo få stilt på valpeshow lørdag om det var søkt som separat, individuelt arrangement - men ikke på offisiell om søndagens utstilling var del av dobbeltutstilling. Men ellers er det i hvert fall slik at den dagen du fyller teller - kombinert med datoene for arrangementet. For eksempel er det noen arrangører som har søkt om å ha sin hovedspesial fredag til søndag, med valpeshow lørdag - og om valpen da ikke fyller fire måneder før lørdag får den ikke stille, fordi klubben har søkt om å ha arrangement fra fredag av. Det samme hvis for eksempel NKK har utstilling, rasen bedømmes søndag, den dagen blir hunden ni måneder og kan gå i junior - men den får ikke stille fordi utstillingen startet lørdag.

Guest Dratini
Skrevet

Det kommer jo da an på om utstillingen i DogWeb var registrert med kun søndagsdatoen, kun lørdagsdatoen, eller som dobbeltutstilling med begge datoene.

Jeg skjønner ikke hva som har skjedd i ditt tilfelle, hun skulle jo få stilt på valpeshow lørdag om det var søkt som separat, individuelt arrangement - men ikke på offisiell om søndagens utstilling var del av dobbeltutstilling. Men ellers er det i hvert fall slik at den dagen du fyller teller - kombinert med datoene for arrangementet. For eksempel er det noen arrangører som har søkt om å ha sin hovedspesial fredag til søndag, med valpeshow lørdag - og om valpen da ikke fyller fire måneder før lørdag får den ikke stille, fordi klubben har søkt om å ha arrangement fra fredag av. Det samme hvis for eksempel NKK har utstilling, rasen bedømmes søndag, den dagen blir hunden ni måneder og kan gå i junior - men den får ikke stille fordi utstillingen startet lørdag.

Som jeg skrev; det var 2 forskjellige klubber som arrangerte offisiell utstilling lørdag og søndag. Mens en tredje klubb arrangerte 2 separate valpeshow (ett lørdag og ett søndag).

Om 2 klubber arrangerer hver sin dag, så vi vel dette gå som 2 separate utstillinger, med separate utstillingsid'er via NKK?

Uansett, vi fikk ikke delta hverken på valpeshow eller offisiell utstilling den helga. Nå er jo hunden langt over valpestadiet (i alder i alle fall :) ).

Mitt innlegg var bare for å opplyse at "alt er ikke like enkelt med 9mnd grensen NKK legger opp til, den er like grei å ha med å gjøre". (hummm... rar setning, håper dere forstår hva jeg mener).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...