Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som klør og klør


Recommended Posts

I sommer begynte Salza å klø noe veldig, i tider har huden vært rød og irritert mens i andre perioder har hun vært rimelig bra. Vi har prøvd to ulike allergitørrfor med heller dårlig resultat. Ført prøvde vi spesific, da ble hun forsåvidt bra for kløen men hun likte ikke foret, gikk ned i vekt, fikk dårlig pels og lite energi og tiltakslyst (hun løp og gjemte seg inni agilitytunnellen for å slippe å trene...)

Så forsøkte vi Eukanuba sitt, både dermatosis i boks og sensitive skin. Det likte hun, men ble MYE verre enn hun hadde vært...Nå forer jeg på VogH , det er det jeg har vært mest fornøyd med enn så lenge. Foreløpig går hun på 100 prosent kylling, men har tenkt å få henne over på ett av de andre etterhvert.

Jeg bader henne cirka en gang i uka, bruker KWs medisinsk sjampo. Det syns jeg virket veldig godt til å begynne med, men syns at effekten har avtatt gjennom vinteren. :blink: Har også brukt optima ph-spray i spesielt ille perioder, men syns ikke det har noe å si verken til eller fra.

Nå håper jeg litt at dere som har og har hatt allergihunder kan komme med noen lure tips og triks som kanskje kan funke...

Og så lurer jeg på følgende:

1. Hun har fått litt kortison tidligere, så det er for tidlig å ta allergitest nå, men er det egentlig noe som er nyttig? Jeg har hørt at resultatet ofte er såder bra....

2. Er det noen sjampo som er virkelig god på allergihunder? Hvor ofte bør hun bades, er en gang i uka for mye, for lite eller akkurat passe?

3. Kan kyllingpølsa fra VogH brukes som fullfor over tid? Jeg har lyst å spe på litt med ris eller grønnsaker sånn at hun får litt mer mengde for, hun får jo bare tre spiseskjeer eller noe med kylling om dagen... Er det noe som er mer eller mindre allergivennlig av grønntforet? Jeg har tenkt på gulrot, mest fordi hun liker det og det er rimelig, men er åpen for forslag. Er det forresten et poeng i å variere grønnsakene eller spiller det mindre rolle?

4. Jeg mistenker at hun reagerer på fisk, for hun har blitt markert dårligere når jeg har gitt fiskeolje i tillegg til foret, samt at Eukanubas for er fiskebasert og det tålte hun jo også dårlig. Nå får hun linfrøolje som omega 3 og 6 kilde, går det bra? Finnes det en god regel for hvor mye olje hun bør ha i forhold til kroppsvekt for å dekke behovet sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket hos vet´n? Grunnen til at jeg spør - Bikkja mi har aldri klødd seg no særlig, har aldri hatt "rocke-bein" eller noe tilsvarende.... helt til desember måned da han hadde vært en uke hos "hundepasser." Ogheisannsomviklør :blink:

Jeg tok med dyret til veterinær og heldigvis fant hun ut med det samme at dyret hadde lus. Veldig glad for det, no dritt når bikkjer klør og en ikke finner ut hvorfor. Og da var det bare å tråkke til med behandling og det har gått så greit atte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket hos vet´n? Grunnen til at jeg spør - Bikkja mi har aldri klødd seg no særlig, har aldri hatt "rocke-bein" eller noe tilsvarende.... helt til desember måned da han hadde vært en uke hos "hundepasser." Ogheisannsomviklør :blink:

Jeg tok med dyret til veterinær og heldigvis fant hun ut med det samme at dyret hadde lus. Veldig glad for det, no dritt når bikkjer klør og en ikke finner ut hvorfor. Og da var det bare å tråkke til med behandling og det har gått så greit atte.

Ja, vi har selvfølgelig vært hos dyrlege og sjekket for midd, lus, lopper, innvollsorm og all annen elendighet, dyrlegen er ganske bestemt på at det er allergi -alt annet er etterhvert utelukket, men vi har ikke tatt allergitest enda fordi hun har gått en stund på kortison og det kan forvrenge resultatet på de prøvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bor du? Og hva fyrer du med?

Jeg har en med allergi, men samtidig så bor vi i blokkleilighet med sentralvarme, noe som gjør at han klør ekstra på vinterstid.

Det er rett og slett for tørr luft her, så huden hans er tørr og flasser mye, og det klør :P Vi går nå til innkjøp av en luftfukter for å se om det bedrer kløa hans :)

Jeg har prøvd mange forskjellige shampoer til han, men har nå endt opp med Optima PH hudvask og den har kjempefin effekt på både hud og pels på han i hverfall :D Kløen er ikke så intens når han er badet med den.

I tillegg til det går han fast til akupunktur 1 gang hver 14 dag :) Det fungerer for oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bor i kjellerleilighet så det er heller rå luft enn tørr luft igrunn.. jeg har også lurt på om vinterkulden kan gjøre henne verre, for jeg syns vi hadde ganske god kontroll på kløen fram til snøen la seg, men så braket det løs.. Men på den andre side så stemmer ikke det helt med at det begynte midtsommers da..

Det er innmari frustrerende med en hund som klør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du er frustrert.

Jeg har vært i samme båt og har valgt å satse på alternativ medisin fremfor kortison og allergitesting. Sølves alternative behandler mener at Sølves symptomer (som er klø/potespising, analkjerteltull og eksem i ørene) kommer av en ubalanse etter flåttbitt - ikke allergi. Mens min " vanlige" veterinær gjerne vil gi kortison, diettfôr, og ta dyre allergitester osv osv. Kortison fikser heller ingenting, men behandler bare symptomer og har mange bivirkninger som jeg ikke vil utsette hunden min for med mindre det ikke er noe annet alternativ.

Det jeg ser etter snart 6 mnd med alternativ behandling er en klar forbedring og i stedet for dyrt diettfôr gir jeg V&H nr 33 og ren kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, kjedelig med hund som klør..jeg hadde en gang en Basset Hound med allergi, og fikk denne testet. Hun var allergisk mot husstøv, katt og to typer gress bla. Det gjorde det vanskelig å forebygge kløe, siden hun reagerte både ute og inne..Desverre ble hunden avlivet av andre årsaker før vi fikk satt i gang med vaksineprogrammet.

Har en veninne med weimaraner, og den er kun allergisk mot husstøv og hunden har det bra i dag, og bruker kun vet.for (Euk. dermatosis, samt omega-3 tilskudd) i tillegg til litt forebyggig inne i hus.

Om du ikke vet hva hun er allgisk mot, kan du ta en slik test hod vet, eller du kan teste ut hva hvordan hun reagerer på noen tiltak.

Vaksineprogrammene kan man vel velge om ann vil sette i gang med, men jeg syns jeg husker at min vet, den sa at ca 60 % ble mye bedre i løpet av det første året på vaksiner.

Noen hunder som har husstøv-allergi blir verre om vintern fordi de er mer inne, og det blir tettere fordi vi har vinduer og dører lukket...

Fjern alt av fleecetepper og andre støvsamlerstoffer fra der hunden ligger. Fjern støv mye,mye oftere en periode fra der hunden er, gjerne hele huset, bilen mm.

La henne kun ligge på bomulltepper inne og bilen (dynetrekk ol) og vask dette ofte på 90 grader. Man kan også sette kurver, hundesenger ute i kulden om det er kaldere -10 grader for å få vekk støv etter man har vasket dem nøye..

Gi oljetilskudd (omega-3) eller fiskekjøtt med omega-3 og taurin ol (kok filet lett i lite vann og gi hunden alt i lag resten av maten).

Jeg brukte en shampoo og balsam som het Episoothie (eller noe slikt) og Humilacbalsam på min hund, men jeg tror det heter noe annet i dag.

Skjønner at det er slitsomt og trist, jeg syns det var helt grusomt å se min kjære klø seg til blods, det var ikke så lite hud hun hadde å klø på heller...

mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...