Gå til innhold
Hundesonen.no

Mentaltest


tm100001

Recommended Posts

Jeg vil gjerne lære mer om dette. Andre kan også stille spørsmål i denne tråden. :blink:

Er svensk og norsk MH lik?

Jeg har sett noen skjemaer der det er markert hvordan hunden har reagert, men andre plasser står det 1-5(6?). Forklaring? :blink:

Hvordan vet man hva som er ønskelig på rasen og hva betyr f.eks. 5 på skudd? Kan 1 være bra på noen momenter(?) og dårlig på andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er svensk og norsk MH lik?

Ja, nå begynner de vel å bli ganske like. Det har vært en regelendring nå nylig for å samkjøre med svenskene sin MH :blink:

Jeg har sett noen skjemaer der det er markert hvordan hunden har reagert, men andre plasser står det 1-5(6?). Forklaring? :blink:

Tallene 1 til 5 er hvor i skjemaet hunden har reagert. Det er ikke alle som kan/vil/har plass til å legge ut hele skjemaet, og da skriver de gjerne bare tallene selv.

Hvordan vet man hva som er ønskelig på rasen og hva betyr f.eks. 5 på skudd? Kan 1 være bra på noen momenter(?) og dårlig på andre?

1 er liten reaksjon, 5 er stor reaksjon, bare for å forklare det veldig enkelt. På bruksrasene ønsker man f.eks mye lek og jakt (moment 2 og 3), men ikke nødvendigvis mye på moment 4, som heter aktivitet (man står i ro i 3 minutter, og hunden får gjøre som den vil innen båndets lengde. Om den er på 1, så er den uoppmerksom, uinteressert eller inaktiv, og det er ikke ønskelig. Får man 5, så er hunden veldig urolig og skifter mellom aktiviteter. En hund med 5 på aktivitet er antageligvis lettstresset, så det ønskelige her er 2 eller 3 - de skal ikke være helt døde, men de trenger ikke å være fullstendig apekatter heller).

Sånn generelt så ønsker man mye på lek, interesse og nysgjerrighet, men lite på trusler, redsler (både hvor skremt den blir, og hvor skremt den fortsatt er når den må passere gjenstanden igjen). 5 på skuddet er aldri bra, da er hunden skikkelig skuddredd. 1 på skuddet, da har hunden så å si ingen reaksjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...