Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundelufter


Kristina Lavik

Recommended Posts

Etter å ha brukt søkefunksjonen og "surfa" litt på forumet så har eg ikkje funne nokon postar om akkurat dette. Eg vurderar å setje opp lappar i gata der eg bur der eg tilbyr meg å vere hundeluftar ca. 2 gangar i veka. Eg lurer på om nokon av de har hundeluftar og kva slags reglar de har?

Eg har noko erfaring med hund, og vil sei at eg kan handtere dei fleste typar hundar (ikkje alvorleg aggressive eller redde). Eg har tidlegare erfaring med alt frå små hypre buhundar til større fuglehundar, alle med låg til høg intensitet. Bylivet er litt "kjedelig" og byr ikkje på så mykje dyr, dette saknar eg då eg er tvers gjennom dyreentusiast. Spørsmålet er, kor "involvert" ønskjer de at hundepassaren skal vere når dei tek din(e) hund(ar) ut på tur? Kor mykje er du villig til å betale for ein god tur nokre timar i veka?

Etter å ha hatt fôrryttarar til hestane eg har hatt i fortida, så har eg lært ein ting: og det er å ha ei kontrakt som sikrar både (heste)eigar og fôr(ryttar) sine interesser. Eg ønskjer også ei kontrakt dersom eg skal lufte nokon andre sin hund, både for å vete kor eg står og for å unngå konfliktar. Sjølv om eg ser på meg sjøl som temmelig omgjengelig, så er det å handtere andre sine dyr sensitivt for mange og det kan fort oppstå ueinigheiter. Eg tenkjer også på mogelege scenario som kan oppstå, feks at eg opplever hunden som sjuk og treng dyrlegebesøk, men eigarane nektar? At hunden blir lufta for sjeldan? At dei vanskjøtar dyret? Eller at det skjer andre ting som eg reagerar på.

No er det jo ikkje slik at eg skal "ta over" når eg kjem inn og berre skal lufte hunden nokre timar i veka, og kanskje folk synes det er litt mykje med kontrakt for ein sånn liten filleting. Saken er jo at eg er av den typen som ikkje klarar å sitte i ro og tenkje at det ikkje er mitt ansvar når eg møter vanskjøta dyr, då er eg like skuldig.

Så kort og greitt. Dine erfaringar om hundeluftarar, kor involvert skal dei vere? Er det normalt med kontrakt, ville du hatt det? Og kor går grensa? Kva krav sett du til ein hundeluftar? Alt av interesse :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du i alle fall skal holde deg laaaangt unna engang å uttale deg om hvordan hunden har det til daglig (såfremt du ikke blir spurt, såklart). Ingen holder hunder på samme måte, og det eieren mener er bra KAN faktisk være det også, selv om du eller jeg synes det er "fælt".

Men det om er viktig å tenke på i forhold til skriftlig avtale er selvsagt ansvarsforholdet i forhold til at hunden blir skadet eller kanskje drept mens du har den i din varetekt.

Jeg hadde ikke akseptert at en hundelufter "mister" en av mine på motorveien uansett årsak, liksom. Heller ikke at vedkommende ikke hadde greid å avverge slagsmål, etc, etc. Men skader KAN skje, selvsagt...

Pris, ja. Hva koster en sånn hundebarnehage, da? Mener å ha hørt sånn ca 3.000,- i mnd - dvs ca 150,- pr dag...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har nok rett i at ein kanskje ikkje skal uttale meg om korleis hunden har det utfrå nokre timar i veka. Ansvarsfordeling har eg tenkt på ja, er notert! :blink:

Igjen så tenker eg på ein måte at eg som hundelufter også er med på å "støtte" det aktuelle hundehaldet. For min del blir det då viktig å finne ein eigar som har noko same "filosofi" som meg, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen så tenker eg på ein måte at eg som hundelufter også er med på å "støtte" det aktuelle hundehaldet. For min del blir det då viktig å finne ein eigar som har noko same "filosofi" som meg, kanskje?

Eller omvendt...? Så hunden i alle fall får det litt hyggelig noen ganger i uka når du har den? :blink:

Nei - det høres slitsomt ut å få en hundelufter som også skal poengetere hvor dårlig hundeeier man er, eller hvordan ting skal kunne gjøres bedre. :blink:

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv jobbet som hundelufter. En slitsom jobb som er dårlig betalt, men absolutt givende! :blink:

I firmaet jeg var ansatt var prisen 125kr dagen (hvis hunden var med hver dag) og dette er da inkludert moms. Men jeg antar at du tenker å starte "svart" og kanskje etterhvert registrere deg i Brønnøysundsregistret?

Da vi jeg ihvertfall si en startpris på 100kr hunden, og kanskje ta med 1-5 hunder på hver tur, dette er jo veldig avhengig av størrelse, gemytt osv. Du finner etterhvert grupper som passer godt sammen.

Så er jo spørsmålet hvordan du ønsker å gjøre ting. Skal du kjøre å hente hundene, så gå en fellestur, eller skal du hente hundene underveis og levere de etterhvert. Hvor lange turer? Osv. Det er faktisk masse å tenke på, men fullt mulig å fullføre. Men ved biltransport er det viktig å sette sikkerhet først.

En viktig ting for deg er ansvarsforsikring (mener det heter det). Denne er i tilfelle skader, død eller lig. Kjenner selv en familie som misten hunde sin nå like før jul, mens den var på tur med en hundelufter. Er du virkelig klar for å leve med samvittigheten? Det trenger ikke å være din skyld nødvendigvis, men du kan avverge mye ved å tenke sikkerhet til enhver tid :blink: Prøver altså ikke å skremme deg!

Men du må bare komme med flere spørsmål! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda ingen erfaring med å bruke hundelufter, men det er vel ikke umulig at vi kan komme til å benytte oss av hundelufter en eller annen gang i fremtiden. I så fall er det for min del viktig at denne personen er voksen (i hvert fall 18), har erfaring med hund fra før (helst da mer enn å ha luftet en hund i nabolaget i ny og ne) og at vi er på nett når det gjelder treningmetoder (trener kun positivt). Jeg ville gått et par turer med hundelufteren først, både for at vi skal bli bedre kjent og for at h*n og hunden skal bli litt kjent, samt at jeg kan vise hvordan vi takler forskjellige situasjoner med hunden og gå gjennomm 'kjørereglene' våre. Om hundelufteren har bil skal selvfølgelig hunden sikres ordentlig i bilen. Turene skal være 'ordentlige' turer i skogen/på fjellet e.l (vi bor i bymiljø).

I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg en 'privat' hundelufter som da bare luftet hunden min, om andre hunder skal være med må jeg være sikker på at de går godt overens (har hanne) og at lufteren er erfaren nok til å takle å gå på tur med flere hunder.

Nå er hunden min bare en ungutt enda, det er ikke aktuelt å overlate han til andre før han er voksen og har litt bedre lydighet på plass :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med så mange svar og synspunkt! :blink:

No tenker eg ikkje å starte noko verksemd, iallefall ikkje sånn som det er no. Saken er at eg frå før går mykje i skog og mark, og kunne tenkt meg å tatt med ein "venn". Ansvarsforsikring har eg faktisk ikkje tenkt på, men det skal eg absolutt ordne meg ettersom eg vil ha litt for arbeidet! Men ja, det blir nok svart arbeid men ettersom det ikkje er snakk om store summen er vel det lovleg? Endå ein ting eg bør sjekke opp i... Eg vil iallefall byrje med berre ein hund, eventuelt fleire hundar dersom dei kjenner kvarandre - eg har tross alt ikkje allverdens erfaring og vil ikkje ta på meg meir enn eg kan takle. Ettersam eg byrjer med å henge opp lappar i nabolaget så er ikkje henting noko problem, men det avhenger jo at eg får respons då.

Kva ville du hatt i ein eventuell kontrakt? Eg tenkjer på ting som oppmøte og diverse, det beste er vel å ha faste dagar og tidspunkt å forholde seg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ eurasier: Dette syntes jeg hørtes veldig fornuftig ut, og er noe jeg selv også ville ha gjort. Da jeg begynte i firmaet så var jeg med en annen av lufterne de første 5 gangene eller noe, sånn at jeg fikk lære hvordan hun taklet hundene og sånn. Dette var fordi jeg skulle vikariere for henne de første ukene, deretter få min egen liten pulje.

En av helgene derimot var det turgåing med en utenom hund. Da gikk jeg første turen sammen med eier, og restene av turene foregikk da alltid i bånd selvom hunden var flink til å gå løs. Men dette var rett og slett fordi jeg ikke turte ta noen sjanser! Selvom eier sa det gikk fint.

Til syvende og sist har man jo ansvar for å yte en service ovenfor både hund og eier. Og da man kun (eller som regel kun) har direkte kontakt med hunden så er det veldig viktig at dette forholdet fungerer godt og at hunden får noe godt ut av turen. Jeg er ganske sær bare foreldrene mine tar hunden min på tur, men jeg vet også hvordan de takler situasjoner og hvordan de er med henne (og hun med de) så der er det jo et helt annet forhold fra før. Dette må derimot bygges opp mellom en lufter og eier+hund.

Så selve oppstarten av denne tjenesten er vel det tøffeste. Med en gang man er igang og har godt forhold til hund og eier kan man jo fortsette dette forholdet lenge. Det er en av grunnene til at jeg selv valgte å ikke starte et firma for meg selv, selvom det var ønsket. Men jeg har ikke flere år på meg til å få til noe ordentlig, noe jeg føler at jeg hadde trengt hvis jeg skulle startet et skikkelig firma :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hva synes du er gjennomtenkt da? Har mye erfaring med hund. Jeg har to voksne hunder fra før av.
    • Hvis det er gjennomtenkt og du kan argumentere godt for det, så kan det jo være greit. Men du skulle vært ganske erfaren med hund og hatt bruk og konkrete planer å vise til hvis jeg skulle vurdert det som oppdretter.
    • Er det negativt å spørre en oppdretter om en kan kjøpe to valper fra samme kull? Virker jeg useriøs da sånn at oppdrtteren ikke velger meg i det hele tatt? Og ja vet om littermate syndrom.
    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...