Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebil


Wanderlust

Recommended Posts

En vakker dag får jeg vel lappen, og da skal jeg få kjøpt meg en bil også. Men jeg er veldig usikker på hva slags. Hvilket merke? Kassebil? Stasjonsvogn? Annet?

Det trenger ikke være plass til mer enn to personer, men det bør være god plass i den ellers (plass til dobbeltbur, hundeutstyr og evt annen bagasje). Bilen bør også være nogen lunde pen å se på :thumbs: og ikke koste for mye (grense satt ved ca 90 000kr).

Jeg tenker selv at kassebil er det mest praktiske, men er veldig i tvil. Så sleng ut hva DU ville anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Bare sier en ting med en gang, skal du ha kassebil så kjøp en som er åpen (gitter) mellom foran og bak. Jeg har plexiglass, og det blir iskaldt baki på vinteren og bilen fungerer som en ovn på sommeren.

Ja, glemte å nevne det. Jeg skal ha gitter og ikke "glass", nettopp av de grunnene du nevner.

Hvis det bare skal være plass til to så ville jeg satset på en liten varebil ala toyota yaris eller noe.. Da får du en relativt ny bil til en billig penge :thumbs: Kjøper du Toyota får du en motor som varer leeenge også :blink:

Vil/skal ikke ha Yaris verso :D

Av kassebiltypen har jeg sett litt på Citroen Berlingo og VW Caddy. Men jeg kan jo ikke noe om bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips. Hvis du har tenkt å kjøre litt på f.eks. skogsbilveier eller lignende i forbindelse med hundeholdet, tenkt litt over hvor høy bilen er når du skal kjøpe! Jeg er den uheldige innehaver av en Citroën Xsara stasjonsvogn. Grei plass inni når jeg har lagt ned baksetet, men den er helt grusom hvis det er litt snø ute eller det er vei med dype hull eller hjulspor! Den er rett og slett for lav! :thumbs:

Personlig vil jeg ha Taho neste gang jeg skal ha bil, men det koster jo litt.... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppgradert fra kassebil(caddy) til Mercedes Vaneo varebil og du og du for en forskjell! Jeg syntes den var stygg i begynnelsen, men nå er jeg vant til det. Ikke koster den mye heller(vi betalte 60 000 for vår 2004 som adde gått 100 000).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kikket litt etter Ford Connect da, jeg - Caddy-størrelse (eller litt større), men med endel ekstrautstyr inkludert i prisen.. Finnes endel relativt nye, som ikke har gått allverden, til rundt 100.000,-

Fabelaktig komfort (har prøvesittet i 2 forskjellige), virker solid og grei.

Men du vil få problemer å få tak i en sånn bil med gittervegg, da... Men Ford-forhandleren vi snakket med sa at det finnes, så de kan få satt inn en (men det koster sikker plenty!).

Jeg har hel vegg til lasterommet - og vi stopper når temp. nærmer seg 30 grader, lufter hunder, åpner alle dører, etc. Probl. med mange varebiler er jo at de ikke engang har vinduer som kan åpnes.

Derfor kikker jeg meg om etter en Hiace nå (har vinduer som kan åpnes, er såpass store at plass ikke er noe problem - heller ikke at solen steiker inn i bilen (den er høy). Og da er det ikke såååå farlig om det er gittervegg eller ikke, synes jeg.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt de samme kriteriene som deg, men jeg trenger i tillegg 4x4, ellers kommer jeg ikke fram til huset mitt, og jeg MÅ ha minst 3 seter.. Så jeg tar også gjerne imot tips :blink:

Skulle helst hatt 4x4 selv, men det kravet er ikke satt så høyt. Men er det et forslag så ser jeg gjerne på det. Så sleng ut idèer til Caroline også :blink:

(titter på biler som har blitt nevnt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt de samme kriteriene som deg, men jeg trenger i tillegg 4x4, ellers kommer jeg ikke fram til huset mitt, og jeg MÅ ha minst 3 seter.. Så jeg tar også gjerne imot tips :blink:

Samme prisklasse også? Hvis du dobler den kan du nok finne Hiace m/4-hjulstrekk..

I prisen rundt 100.000 - og 4-hjulstrekk - minst 3-seter.. Kommer Yaris med 4-hjulstrekk? Du behøver jo ikke noen gigantisk bil, antar jeg.. Renault Kangoo? Honda HR-V?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten gitt opp å finne en optimal bil jeg, hehe. Jeg kjører alle disse varebilene i jobben min. Type Ford transit, renault kangoo, pysjå partner (:blink:), toyota hiace. Jeg kunne ikke tenkt meg noen av disse privat. Eller jo muligens toyota hiace. Den får du med firhjulsdrift. Men jeg TAKLER ikke den veggen bak framsetene, kan ikke justere en dritt på setene. Så da må det isåfall være 5 seter hiace. Og så ganske ny modell og alle de beste mulighetene som finns på dem hehe. De kan være litt ekle på vinterføre. Slipper litt tak på glatta. Så er de store da og ikke bare bare å rygge og snike seg omkring med, men okei egentlig. :blink:

Mine krav er: Stor nok bak til to store bur. Ikke skillevegg bak setene. Firhjulstrekk. Slitesterk og god kvalitet på bilen. (ikke renalut og de franske typene, blææh), ha minst 100 HK (vile ikke slite med å komme seg opp fjellene og sinke all trafikk), god kjørekomfor og sittekomfor, ikke sluke bensin, tror ikke jeg ville gitt mer enn 200 tusen. Tror ikke det finnes noen som gir meg alle mine ønsker. Tror det kommer stopper på prisen.. ja og litt på kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme prisklasse også? Hvis du dobler den kan du nok finne Hiace m/4-hjulstrekk..

I prisen rundt 100.000 - og 4-hjulstrekk - minst 3-seter.. Kommer Yaris med 4-hjulstrekk? Du behøver jo ikke noen gigantisk bil, antar jeg.. Renault Kangoo? Honda HR-V?

Susanne

Ja, jeg kan nok ikke gå over 100.000 i pris. Og den trenger plass til minst 1 voksen og 2 barn, 3-4 shelties og etterhvert 2 aussies :blink: Så den må jo ha en viss størrelse. Nei, det er ikke enkelt å finne den perfekte bil har jeg funnet ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten gitt opp å finne en optimal bil jeg, hehe. Jeg kjører alle disse varebilene i jobben min. Type Ford transit, renault kangoo, pysjå partner (:wub:), toyota hiace. Jeg kunne ikke tenkt meg noen av disse privat. Eller jo muligens toyota hiace. Den får du med firhjulsdrift. Men jeg TAKLER ikke den veggen bak framsetene, kan ikke justere en dritt på setene. Så da må det isåfall være 5 seter hiace. Og så ganske ny modell og alle de beste mulighetene som finns på dem hehe. De kan være litt ekle på vinterføre. Slipper litt tak på glatta. Så er de store da og ikke bare bare å rygge og snike seg omkring med, men okei egentlig. :blink:

Mine krav er: Stor nok bak til to store bur. Ikke skillevegg bak setene. Firhjulstrekk. Slitesterk og god kvalitet på bilen. (ikke renalut og de franske typene, blææh), ha minst 100 HK (vile ikke slite med å komme seg opp fjellene og sinke all trafikk), god kjørekomfor og sittekomfor, ikke sluke bensin, tror ikke jeg ville gitt mer enn 200 tusen. Tror ikke det finnes noen som gir meg alle mine ønsker. Tror det kommer stopper på prisen.. ja og litt på kvaliteten.

Mine krav var lignende, og spesielt viktig var det at det ikke var varebil. Jeg takler ikke å ikke kunne legge ned setet og sove på lengre turer (Bergen-Trondheim), pluss at det er fint å ha mulighet til å ha en passasjerer hvis det trengs. Jeg endte opp med en sjuseters (!) Pysjå 807. Alle setene bak kan enkelt tas inn og ut (til og med JEG klarer det!), og det er ingen skillevegg som gjør at setet ikke kan legges ned. Aircondition er det også. Er spent på hvordan den trekker campingvognen, men det skulle visstnok gå bra siden den har 150HK. Ingen firhjulstrekk, men det har jeg funnet ut at jeg ikke trenger (men er fremdeles spent på vognen altså). 40 lapper for en 2000modell er heller ikke så ille syns jeg. :blink:

Vi har 90HK på Pajeroen, men den hadde ikke problemer med å komme seg opp bakker - den kommer jo fram "over alt" så lenge man har et visst feste i veien. Trenger ikke å gire ned for å kjøre forbi i bakker. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ofte hel skillevegg er praktisk, jeg da. På vinteren er det ikke så mye rom som skal varmes opp, støy bakfra blir klart mindre, f.eks.

Jeg bruker bilen min til/fra jobb hver dag (uten hunder), i tillegg til/fra utstillinger, med og uten camp.vogn. Så jeg må ha en bil som er litt trekk-villig, men behøver ikke en stor amerikaner fordet, liksom.

Men det ER vanskelig å finne den rette bilen, da.. Først hvaslags, SÅ en i riktig alder, prisklasse, utstyr og ant. km., dessuten skal den helst befinne seg i nærheten så man kan prøvekjøre den også...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha en varebil som ikke var varebil :blink:

Jeg takler ikke den rett opp og ned følesen som varebiler som feks Caddy (har hatt det). Jeg ville ha god comfort og personbil følese.

Valget mitt falt på VW Touran. Den runder straks sin 1års dag i mitt eie, og jeg er veldig fornøyd. :blink:

Til sommeren kommer jeg til å innrede den med en madrass på gulvet også slik at det fins mulighet for å sove baki. Kanskje ikke det beste stedet å sove, men godt nok for en natt.

Og selv uten 4x4 har jeg ikke hatt noe trøbbel, enda jeg kjørte på ubrøyte veier i julen når snøen kom over natten.

Ja, jeg kan nok ikke gå over 100.000 i pris. Og den trenger plass til minst 1 voksen og 2 barn, 3-4 shelties og etterhvert 2 aussies Så den må jo ha en viss størrelse. Nei, det er ikke enkelt å finne den perfekte bil har jeg funnet ut..

3 seter som varebil fins iallefall Citroën Jumpy, vet ikke om du får den med 4x4.

Jeg vet du kan få Peugeot 807 som 3 seter. Da hadde du fått plass til barn og hunder, men tror heller ikke den er 4x4.

Det beste alternative må være Toyota Hiace med 4x4.

Men jeg mistenker nok at du kommer til å slite litt med å finne en bra 4x4, som du kan stole på til under 100000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er personlig veldig fornøyd med vw caddy jeg! Hadde jeg skulle kjøpt en rimelig hundebil hvor det holdt med to seter, så ville jeg definitivt kjøpt caddy. Vi satt inn vifter i plexiglassveggen bak setene, veldig OK. Jeg synes også at komforten er ganske så god, dessuten er det mye bil for pengene, og relativt ok biler å fikse. Ellers vet jeg at mange er fornøyde med Honda crv, den får du i 4x4, har fått gode resultater i sikkerhetstester, og har goood kjørekomfort. Det blir jo liten plass ift varebil da! Der tror jeg du skal kunne få en grei bil til rett under hundre, men det er nok et bilmerke som har et litt dårligere rykte enn f.eks vw da. Dessuten må du nok kjøpe en bil som har gått endel og har noen år på felgene dersom du skal under hundre tusen. For eksempel: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20524950 Jeg ville valgt caddy altså ... Eller gått opp i pris:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg turner jo rundt med min Toyota Hi-Ace 4x4 og er superfornøyd. Nå har jeg jo kjørt Hi-Ace i mange mange år og ser ikke noen annen bil som gir mer bil for pengene iallefall :blink:. De er vel relativt dyre i innkjøp og holder seg ganske bra i pris også som bruktbiler, men de har svært lave vedlikeholdskostnader (noe jeg synes er et viktig poeng) og er driftssikre og bra biler.

Jeg bruker å vippe ut plexiglassruta på mine biler og skru inn gitter selv. Funker utmerket, for ja - det BLIR tett bak i lasterommet om man ikke får luft gjennom. Om sommeren kan man selvsagt ha vindu åpent, men jeg liker å ha kontakten med hundene når jeg kjører, så for meg er det ikke et alternativ engang å ha den plexiruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg turner jo rundt med min Toyota Hi-Ace 4x4 og er superfornøyd. Nå har jeg jo kjørt Hi-Ace i mange mange år og ser ikke noen annen bil som gir mer bil for pengene iallefall :blink:. De er vel relativt dyre i innkjøp og holder seg ganske bra i pris også som bruktbiler, men de har svært lave vedlikeholdskostnader (noe jeg synes er et viktig poeng) og er driftssikre og bra biler.

Jeg bruker å vippe ut plexiglassruta på mine biler og skru inn gitter selv. Funker utmerket, for ja - det BLIR tett bak i lasterommet om man ikke får luft gjennom. Om sommeren kan man selvsagt ha vindu åpent, men jeg liker å ha kontakten med hundene når jeg kjører, så for meg er det ikke et alternativ engang å ha den plexiruta.

jeg tok også bort pleksiglasset på Caddyen jeg hadde. Jeg trodde det var godt nok med 2 burvifter og en sånn kraftig vifte som man sitter i sigarettenenren og borret masse hull i glasset. Hang opp termometer jeg som viste temp bak og temp framme hos meg. Da jeg hadde 25 grader og syns det var grensen, så hadde bikkjene 42 grader baki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tok også bort pleksiglasset på Caddyen jeg hadde. Jeg trodde det var godt nok med 2 burvifter og en sånn kraftig vifte som man sitter i sigarettenenren og borret masse hull i glasset. Hang opp termometer jeg som viste temp bak og temp framme hos meg. Da jeg hadde 25 grader og syns det var grensen, så hadde bikkjene 42 grader baki.

Ja, den temperaturen er skummel skummel, og man må virkelig passe på selv med vinduer åpne faktisk. Et godt tips er å kjøpe LYS bil - altså faktisk legge litt vekt på farge! Jeg hadde hvit Hi-Ace tidligere, og den var det faktisk aldri spesielt varmt inni, selv ikke om den stod midt i solsteiken (med vinduer og bakluke åpen selvsagt) - mens den jeg har nå som er mørk grønn blir glovarm bare man sier sol - selv med vinduer og bakluke åpen. Så folkens: FARGE har faktisk litt å si også :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...