Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebil


Wanderlust

Recommended Posts

En vakker dag får jeg vel lappen, og da skal jeg få kjøpt meg en bil også. Men jeg er veldig usikker på hva slags. Hvilket merke? Kassebil? Stasjonsvogn? Annet?

Det trenger ikke være plass til mer enn to personer, men det bør være god plass i den ellers (plass til dobbeltbur, hundeutstyr og evt annen bagasje). Bilen bør også være nogen lunde pen å se på :thumbs: og ikke koste for mye (grense satt ved ca 90 000kr).

Jeg tenker selv at kassebil er det mest praktiske, men er veldig i tvil. Så sleng ut hva DU ville anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Bare sier en ting med en gang, skal du ha kassebil så kjøp en som er åpen (gitter) mellom foran og bak. Jeg har plexiglass, og det blir iskaldt baki på vinteren og bilen fungerer som en ovn på sommeren.

Ja, glemte å nevne det. Jeg skal ha gitter og ikke "glass", nettopp av de grunnene du nevner.

Hvis det bare skal være plass til to så ville jeg satset på en liten varebil ala toyota yaris eller noe.. Da får du en relativt ny bil til en billig penge :thumbs: Kjøper du Toyota får du en motor som varer leeenge også :blink:

Vil/skal ikke ha Yaris verso :D

Av kassebiltypen har jeg sett litt på Citroen Berlingo og VW Caddy. Men jeg kan jo ikke noe om bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips. Hvis du har tenkt å kjøre litt på f.eks. skogsbilveier eller lignende i forbindelse med hundeholdet, tenkt litt over hvor høy bilen er når du skal kjøpe! Jeg er den uheldige innehaver av en Citroën Xsara stasjonsvogn. Grei plass inni når jeg har lagt ned baksetet, men den er helt grusom hvis det er litt snø ute eller det er vei med dype hull eller hjulspor! Den er rett og slett for lav! :thumbs:

Personlig vil jeg ha Taho neste gang jeg skal ha bil, men det koster jo litt.... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppgradert fra kassebil(caddy) til Mercedes Vaneo varebil og du og du for en forskjell! Jeg syntes den var stygg i begynnelsen, men nå er jeg vant til det. Ikke koster den mye heller(vi betalte 60 000 for vår 2004 som adde gått 100 000).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kikket litt etter Ford Connect da, jeg - Caddy-størrelse (eller litt større), men med endel ekstrautstyr inkludert i prisen.. Finnes endel relativt nye, som ikke har gått allverden, til rundt 100.000,-

Fabelaktig komfort (har prøvesittet i 2 forskjellige), virker solid og grei.

Men du vil få problemer å få tak i en sånn bil med gittervegg, da... Men Ford-forhandleren vi snakket med sa at det finnes, så de kan få satt inn en (men det koster sikker plenty!).

Jeg har hel vegg til lasterommet - og vi stopper når temp. nærmer seg 30 grader, lufter hunder, åpner alle dører, etc. Probl. med mange varebiler er jo at de ikke engang har vinduer som kan åpnes.

Derfor kikker jeg meg om etter en Hiace nå (har vinduer som kan åpnes, er såpass store at plass ikke er noe problem - heller ikke at solen steiker inn i bilen (den er høy). Og da er det ikke såååå farlig om det er gittervegg eller ikke, synes jeg.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt de samme kriteriene som deg, men jeg trenger i tillegg 4x4, ellers kommer jeg ikke fram til huset mitt, og jeg MÅ ha minst 3 seter.. Så jeg tar også gjerne imot tips :blink:

Skulle helst hatt 4x4 selv, men det kravet er ikke satt så høyt. Men er det et forslag så ser jeg gjerne på det. Så sleng ut idèer til Caroline også :blink:

(titter på biler som har blitt nevnt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt de samme kriteriene som deg, men jeg trenger i tillegg 4x4, ellers kommer jeg ikke fram til huset mitt, og jeg MÅ ha minst 3 seter.. Så jeg tar også gjerne imot tips :blink:

Samme prisklasse også? Hvis du dobler den kan du nok finne Hiace m/4-hjulstrekk..

I prisen rundt 100.000 - og 4-hjulstrekk - minst 3-seter.. Kommer Yaris med 4-hjulstrekk? Du behøver jo ikke noen gigantisk bil, antar jeg.. Renault Kangoo? Honda HR-V?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten gitt opp å finne en optimal bil jeg, hehe. Jeg kjører alle disse varebilene i jobben min. Type Ford transit, renault kangoo, pysjå partner (:blink:), toyota hiace. Jeg kunne ikke tenkt meg noen av disse privat. Eller jo muligens toyota hiace. Den får du med firhjulsdrift. Men jeg TAKLER ikke den veggen bak framsetene, kan ikke justere en dritt på setene. Så da må det isåfall være 5 seter hiace. Og så ganske ny modell og alle de beste mulighetene som finns på dem hehe. De kan være litt ekle på vinterføre. Slipper litt tak på glatta. Så er de store da og ikke bare bare å rygge og snike seg omkring med, men okei egentlig. :blink:

Mine krav er: Stor nok bak til to store bur. Ikke skillevegg bak setene. Firhjulstrekk. Slitesterk og god kvalitet på bilen. (ikke renalut og de franske typene, blææh), ha minst 100 HK (vile ikke slite med å komme seg opp fjellene og sinke all trafikk), god kjørekomfor og sittekomfor, ikke sluke bensin, tror ikke jeg ville gitt mer enn 200 tusen. Tror ikke det finnes noen som gir meg alle mine ønsker. Tror det kommer stopper på prisen.. ja og litt på kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme prisklasse også? Hvis du dobler den kan du nok finne Hiace m/4-hjulstrekk..

I prisen rundt 100.000 - og 4-hjulstrekk - minst 3-seter.. Kommer Yaris med 4-hjulstrekk? Du behøver jo ikke noen gigantisk bil, antar jeg.. Renault Kangoo? Honda HR-V?

Susanne

Ja, jeg kan nok ikke gå over 100.000 i pris. Og den trenger plass til minst 1 voksen og 2 barn, 3-4 shelties og etterhvert 2 aussies :blink: Så den må jo ha en viss størrelse. Nei, det er ikke enkelt å finne den perfekte bil har jeg funnet ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten gitt opp å finne en optimal bil jeg, hehe. Jeg kjører alle disse varebilene i jobben min. Type Ford transit, renault kangoo, pysjå partner (:wub:), toyota hiace. Jeg kunne ikke tenkt meg noen av disse privat. Eller jo muligens toyota hiace. Den får du med firhjulsdrift. Men jeg TAKLER ikke den veggen bak framsetene, kan ikke justere en dritt på setene. Så da må det isåfall være 5 seter hiace. Og så ganske ny modell og alle de beste mulighetene som finns på dem hehe. De kan være litt ekle på vinterføre. Slipper litt tak på glatta. Så er de store da og ikke bare bare å rygge og snike seg omkring med, men okei egentlig. :blink:

Mine krav er: Stor nok bak til to store bur. Ikke skillevegg bak setene. Firhjulstrekk. Slitesterk og god kvalitet på bilen. (ikke renalut og de franske typene, blææh), ha minst 100 HK (vile ikke slite med å komme seg opp fjellene og sinke all trafikk), god kjørekomfor og sittekomfor, ikke sluke bensin, tror ikke jeg ville gitt mer enn 200 tusen. Tror ikke det finnes noen som gir meg alle mine ønsker. Tror det kommer stopper på prisen.. ja og litt på kvaliteten.

Mine krav var lignende, og spesielt viktig var det at det ikke var varebil. Jeg takler ikke å ikke kunne legge ned setet og sove på lengre turer (Bergen-Trondheim), pluss at det er fint å ha mulighet til å ha en passasjerer hvis det trengs. Jeg endte opp med en sjuseters (!) Pysjå 807. Alle setene bak kan enkelt tas inn og ut (til og med JEG klarer det!), og det er ingen skillevegg som gjør at setet ikke kan legges ned. Aircondition er det også. Er spent på hvordan den trekker campingvognen, men det skulle visstnok gå bra siden den har 150HK. Ingen firhjulstrekk, men det har jeg funnet ut at jeg ikke trenger (men er fremdeles spent på vognen altså). 40 lapper for en 2000modell er heller ikke så ille syns jeg. :blink:

Vi har 90HK på Pajeroen, men den hadde ikke problemer med å komme seg opp bakker - den kommer jo fram "over alt" så lenge man har et visst feste i veien. Trenger ikke å gire ned for å kjøre forbi i bakker. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ofte hel skillevegg er praktisk, jeg da. På vinteren er det ikke så mye rom som skal varmes opp, støy bakfra blir klart mindre, f.eks.

Jeg bruker bilen min til/fra jobb hver dag (uten hunder), i tillegg til/fra utstillinger, med og uten camp.vogn. Så jeg må ha en bil som er litt trekk-villig, men behøver ikke en stor amerikaner fordet, liksom.

Men det ER vanskelig å finne den rette bilen, da.. Først hvaslags, SÅ en i riktig alder, prisklasse, utstyr og ant. km., dessuten skal den helst befinne seg i nærheten så man kan prøvekjøre den også...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha en varebil som ikke var varebil :blink:

Jeg takler ikke den rett opp og ned følesen som varebiler som feks Caddy (har hatt det). Jeg ville ha god comfort og personbil følese.

Valget mitt falt på VW Touran. Den runder straks sin 1års dag i mitt eie, og jeg er veldig fornøyd. :blink:

Til sommeren kommer jeg til å innrede den med en madrass på gulvet også slik at det fins mulighet for å sove baki. Kanskje ikke det beste stedet å sove, men godt nok for en natt.

Og selv uten 4x4 har jeg ikke hatt noe trøbbel, enda jeg kjørte på ubrøyte veier i julen når snøen kom over natten.

Ja, jeg kan nok ikke gå over 100.000 i pris. Og den trenger plass til minst 1 voksen og 2 barn, 3-4 shelties og etterhvert 2 aussies Så den må jo ha en viss størrelse. Nei, det er ikke enkelt å finne den perfekte bil har jeg funnet ut..

3 seter som varebil fins iallefall Citroën Jumpy, vet ikke om du får den med 4x4.

Jeg vet du kan få Peugeot 807 som 3 seter. Da hadde du fått plass til barn og hunder, men tror heller ikke den er 4x4.

Det beste alternative må være Toyota Hiace med 4x4.

Men jeg mistenker nok at du kommer til å slite litt med å finne en bra 4x4, som du kan stole på til under 100000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er personlig veldig fornøyd med vw caddy jeg! Hadde jeg skulle kjøpt en rimelig hundebil hvor det holdt med to seter, så ville jeg definitivt kjøpt caddy. Vi satt inn vifter i plexiglassveggen bak setene, veldig OK. Jeg synes også at komforten er ganske så god, dessuten er det mye bil for pengene, og relativt ok biler å fikse. Ellers vet jeg at mange er fornøyde med Honda crv, den får du i 4x4, har fått gode resultater i sikkerhetstester, og har goood kjørekomfort. Det blir jo liten plass ift varebil da! Der tror jeg du skal kunne få en grei bil til rett under hundre, men det er nok et bilmerke som har et litt dårligere rykte enn f.eks vw da. Dessuten må du nok kjøpe en bil som har gått endel og har noen år på felgene dersom du skal under hundre tusen. For eksempel: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20524950 Jeg ville valgt caddy altså ... Eller gått opp i pris:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg turner jo rundt med min Toyota Hi-Ace 4x4 og er superfornøyd. Nå har jeg jo kjørt Hi-Ace i mange mange år og ser ikke noen annen bil som gir mer bil for pengene iallefall :blink:. De er vel relativt dyre i innkjøp og holder seg ganske bra i pris også som bruktbiler, men de har svært lave vedlikeholdskostnader (noe jeg synes er et viktig poeng) og er driftssikre og bra biler.

Jeg bruker å vippe ut plexiglassruta på mine biler og skru inn gitter selv. Funker utmerket, for ja - det BLIR tett bak i lasterommet om man ikke får luft gjennom. Om sommeren kan man selvsagt ha vindu åpent, men jeg liker å ha kontakten med hundene når jeg kjører, så for meg er det ikke et alternativ engang å ha den plexiruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg turner jo rundt med min Toyota Hi-Ace 4x4 og er superfornøyd. Nå har jeg jo kjørt Hi-Ace i mange mange år og ser ikke noen annen bil som gir mer bil for pengene iallefall :blink:. De er vel relativt dyre i innkjøp og holder seg ganske bra i pris også som bruktbiler, men de har svært lave vedlikeholdskostnader (noe jeg synes er et viktig poeng) og er driftssikre og bra biler.

Jeg bruker å vippe ut plexiglassruta på mine biler og skru inn gitter selv. Funker utmerket, for ja - det BLIR tett bak i lasterommet om man ikke får luft gjennom. Om sommeren kan man selvsagt ha vindu åpent, men jeg liker å ha kontakten med hundene når jeg kjører, så for meg er det ikke et alternativ engang å ha den plexiruta.

jeg tok også bort pleksiglasset på Caddyen jeg hadde. Jeg trodde det var godt nok med 2 burvifter og en sånn kraftig vifte som man sitter i sigarettenenren og borret masse hull i glasset. Hang opp termometer jeg som viste temp bak og temp framme hos meg. Da jeg hadde 25 grader og syns det var grensen, så hadde bikkjene 42 grader baki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tok også bort pleksiglasset på Caddyen jeg hadde. Jeg trodde det var godt nok med 2 burvifter og en sånn kraftig vifte som man sitter i sigarettenenren og borret masse hull i glasset. Hang opp termometer jeg som viste temp bak og temp framme hos meg. Da jeg hadde 25 grader og syns det var grensen, så hadde bikkjene 42 grader baki.

Ja, den temperaturen er skummel skummel, og man må virkelig passe på selv med vinduer åpne faktisk. Et godt tips er å kjøpe LYS bil - altså faktisk legge litt vekt på farge! Jeg hadde hvit Hi-Ace tidligere, og den var det faktisk aldri spesielt varmt inni, selv ikke om den stod midt i solsteiken (med vinduer og bakluke åpen selvsagt) - mens den jeg har nå som er mørk grønn blir glovarm bare man sier sol - selv med vinduer og bakluke åpen. Så folkens: FARGE har faktisk litt å si også :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...