Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebil


Wanderlust

Recommended Posts

En vakker dag får jeg vel lappen, og da skal jeg få kjøpt meg en bil også. Men jeg er veldig usikker på hva slags. Hvilket merke? Kassebil? Stasjonsvogn? Annet?

Det trenger ikke være plass til mer enn to personer, men det bør være god plass i den ellers (plass til dobbeltbur, hundeutstyr og evt annen bagasje). Bilen bør også være nogen lunde pen å se på :thumbs: og ikke koste for mye (grense satt ved ca 90 000kr).

Jeg tenker selv at kassebil er det mest praktiske, men er veldig i tvil. Så sleng ut hva DU ville anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Bare sier en ting med en gang, skal du ha kassebil så kjøp en som er åpen (gitter) mellom foran og bak. Jeg har plexiglass, og det blir iskaldt baki på vinteren og bilen fungerer som en ovn på sommeren.

Ja, glemte å nevne det. Jeg skal ha gitter og ikke "glass", nettopp av de grunnene du nevner.

Hvis det bare skal være plass til to så ville jeg satset på en liten varebil ala toyota yaris eller noe.. Da får du en relativt ny bil til en billig penge :thumbs: Kjøper du Toyota får du en motor som varer leeenge også :blink:

Vil/skal ikke ha Yaris verso :D

Av kassebiltypen har jeg sett litt på Citroen Berlingo og VW Caddy. Men jeg kan jo ikke noe om bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips. Hvis du har tenkt å kjøre litt på f.eks. skogsbilveier eller lignende i forbindelse med hundeholdet, tenkt litt over hvor høy bilen er når du skal kjøpe! Jeg er den uheldige innehaver av en Citroën Xsara stasjonsvogn. Grei plass inni når jeg har lagt ned baksetet, men den er helt grusom hvis det er litt snø ute eller det er vei med dype hull eller hjulspor! Den er rett og slett for lav! :thumbs:

Personlig vil jeg ha Taho neste gang jeg skal ha bil, men det koster jo litt.... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppgradert fra kassebil(caddy) til Mercedes Vaneo varebil og du og du for en forskjell! Jeg syntes den var stygg i begynnelsen, men nå er jeg vant til det. Ikke koster den mye heller(vi betalte 60 000 for vår 2004 som adde gått 100 000).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kikket litt etter Ford Connect da, jeg - Caddy-størrelse (eller litt større), men med endel ekstrautstyr inkludert i prisen.. Finnes endel relativt nye, som ikke har gått allverden, til rundt 100.000,-

Fabelaktig komfort (har prøvesittet i 2 forskjellige), virker solid og grei.

Men du vil få problemer å få tak i en sånn bil med gittervegg, da... Men Ford-forhandleren vi snakket med sa at det finnes, så de kan få satt inn en (men det koster sikker plenty!).

Jeg har hel vegg til lasterommet - og vi stopper når temp. nærmer seg 30 grader, lufter hunder, åpner alle dører, etc. Probl. med mange varebiler er jo at de ikke engang har vinduer som kan åpnes.

Derfor kikker jeg meg om etter en Hiace nå (har vinduer som kan åpnes, er såpass store at plass ikke er noe problem - heller ikke at solen steiker inn i bilen (den er høy). Og da er det ikke såååå farlig om det er gittervegg eller ikke, synes jeg.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt de samme kriteriene som deg, men jeg trenger i tillegg 4x4, ellers kommer jeg ikke fram til huset mitt, og jeg MÅ ha minst 3 seter.. Så jeg tar også gjerne imot tips :blink:

Skulle helst hatt 4x4 selv, men det kravet er ikke satt så høyt. Men er det et forslag så ser jeg gjerne på det. Så sleng ut idèer til Caroline også :blink:

(titter på biler som har blitt nevnt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt de samme kriteriene som deg, men jeg trenger i tillegg 4x4, ellers kommer jeg ikke fram til huset mitt, og jeg MÅ ha minst 3 seter.. Så jeg tar også gjerne imot tips :blink:

Samme prisklasse også? Hvis du dobler den kan du nok finne Hiace m/4-hjulstrekk..

I prisen rundt 100.000 - og 4-hjulstrekk - minst 3-seter.. Kommer Yaris med 4-hjulstrekk? Du behøver jo ikke noen gigantisk bil, antar jeg.. Renault Kangoo? Honda HR-V?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten gitt opp å finne en optimal bil jeg, hehe. Jeg kjører alle disse varebilene i jobben min. Type Ford transit, renault kangoo, pysjå partner (:blink:), toyota hiace. Jeg kunne ikke tenkt meg noen av disse privat. Eller jo muligens toyota hiace. Den får du med firhjulsdrift. Men jeg TAKLER ikke den veggen bak framsetene, kan ikke justere en dritt på setene. Så da må det isåfall være 5 seter hiace. Og så ganske ny modell og alle de beste mulighetene som finns på dem hehe. De kan være litt ekle på vinterføre. Slipper litt tak på glatta. Så er de store da og ikke bare bare å rygge og snike seg omkring med, men okei egentlig. :blink:

Mine krav er: Stor nok bak til to store bur. Ikke skillevegg bak setene. Firhjulstrekk. Slitesterk og god kvalitet på bilen. (ikke renalut og de franske typene, blææh), ha minst 100 HK (vile ikke slite med å komme seg opp fjellene og sinke all trafikk), god kjørekomfor og sittekomfor, ikke sluke bensin, tror ikke jeg ville gitt mer enn 200 tusen. Tror ikke det finnes noen som gir meg alle mine ønsker. Tror det kommer stopper på prisen.. ja og litt på kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme prisklasse også? Hvis du dobler den kan du nok finne Hiace m/4-hjulstrekk..

I prisen rundt 100.000 - og 4-hjulstrekk - minst 3-seter.. Kommer Yaris med 4-hjulstrekk? Du behøver jo ikke noen gigantisk bil, antar jeg.. Renault Kangoo? Honda HR-V?

Susanne

Ja, jeg kan nok ikke gå over 100.000 i pris. Og den trenger plass til minst 1 voksen og 2 barn, 3-4 shelties og etterhvert 2 aussies :blink: Så den må jo ha en viss størrelse. Nei, det er ikke enkelt å finne den perfekte bil har jeg funnet ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten gitt opp å finne en optimal bil jeg, hehe. Jeg kjører alle disse varebilene i jobben min. Type Ford transit, renault kangoo, pysjå partner (:wub:), toyota hiace. Jeg kunne ikke tenkt meg noen av disse privat. Eller jo muligens toyota hiace. Den får du med firhjulsdrift. Men jeg TAKLER ikke den veggen bak framsetene, kan ikke justere en dritt på setene. Så da må det isåfall være 5 seter hiace. Og så ganske ny modell og alle de beste mulighetene som finns på dem hehe. De kan være litt ekle på vinterføre. Slipper litt tak på glatta. Så er de store da og ikke bare bare å rygge og snike seg omkring med, men okei egentlig. :blink:

Mine krav er: Stor nok bak til to store bur. Ikke skillevegg bak setene. Firhjulstrekk. Slitesterk og god kvalitet på bilen. (ikke renalut og de franske typene, blææh), ha minst 100 HK (vile ikke slite med å komme seg opp fjellene og sinke all trafikk), god kjørekomfor og sittekomfor, ikke sluke bensin, tror ikke jeg ville gitt mer enn 200 tusen. Tror ikke det finnes noen som gir meg alle mine ønsker. Tror det kommer stopper på prisen.. ja og litt på kvaliteten.

Mine krav var lignende, og spesielt viktig var det at det ikke var varebil. Jeg takler ikke å ikke kunne legge ned setet og sove på lengre turer (Bergen-Trondheim), pluss at det er fint å ha mulighet til å ha en passasjerer hvis det trengs. Jeg endte opp med en sjuseters (!) Pysjå 807. Alle setene bak kan enkelt tas inn og ut (til og med JEG klarer det!), og det er ingen skillevegg som gjør at setet ikke kan legges ned. Aircondition er det også. Er spent på hvordan den trekker campingvognen, men det skulle visstnok gå bra siden den har 150HK. Ingen firhjulstrekk, men det har jeg funnet ut at jeg ikke trenger (men er fremdeles spent på vognen altså). 40 lapper for en 2000modell er heller ikke så ille syns jeg. :blink:

Vi har 90HK på Pajeroen, men den hadde ikke problemer med å komme seg opp bakker - den kommer jo fram "over alt" så lenge man har et visst feste i veien. Trenger ikke å gire ned for å kjøre forbi i bakker. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ofte hel skillevegg er praktisk, jeg da. På vinteren er det ikke så mye rom som skal varmes opp, støy bakfra blir klart mindre, f.eks.

Jeg bruker bilen min til/fra jobb hver dag (uten hunder), i tillegg til/fra utstillinger, med og uten camp.vogn. Så jeg må ha en bil som er litt trekk-villig, men behøver ikke en stor amerikaner fordet, liksom.

Men det ER vanskelig å finne den rette bilen, da.. Først hvaslags, SÅ en i riktig alder, prisklasse, utstyr og ant. km., dessuten skal den helst befinne seg i nærheten så man kan prøvekjøre den også...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha en varebil som ikke var varebil :blink:

Jeg takler ikke den rett opp og ned følesen som varebiler som feks Caddy (har hatt det). Jeg ville ha god comfort og personbil følese.

Valget mitt falt på VW Touran. Den runder straks sin 1års dag i mitt eie, og jeg er veldig fornøyd. :blink:

Til sommeren kommer jeg til å innrede den med en madrass på gulvet også slik at det fins mulighet for å sove baki. Kanskje ikke det beste stedet å sove, men godt nok for en natt.

Og selv uten 4x4 har jeg ikke hatt noe trøbbel, enda jeg kjørte på ubrøyte veier i julen når snøen kom over natten.

Ja, jeg kan nok ikke gå over 100.000 i pris. Og den trenger plass til minst 1 voksen og 2 barn, 3-4 shelties og etterhvert 2 aussies Så den må jo ha en viss størrelse. Nei, det er ikke enkelt å finne den perfekte bil har jeg funnet ut..

3 seter som varebil fins iallefall Citroën Jumpy, vet ikke om du får den med 4x4.

Jeg vet du kan få Peugeot 807 som 3 seter. Da hadde du fått plass til barn og hunder, men tror heller ikke den er 4x4.

Det beste alternative må være Toyota Hiace med 4x4.

Men jeg mistenker nok at du kommer til å slite litt med å finne en bra 4x4, som du kan stole på til under 100000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er personlig veldig fornøyd med vw caddy jeg! Hadde jeg skulle kjøpt en rimelig hundebil hvor det holdt med to seter, så ville jeg definitivt kjøpt caddy. Vi satt inn vifter i plexiglassveggen bak setene, veldig OK. Jeg synes også at komforten er ganske så god, dessuten er det mye bil for pengene, og relativt ok biler å fikse. Ellers vet jeg at mange er fornøyde med Honda crv, den får du i 4x4, har fått gode resultater i sikkerhetstester, og har goood kjørekomfort. Det blir jo liten plass ift varebil da! Der tror jeg du skal kunne få en grei bil til rett under hundre, men det er nok et bilmerke som har et litt dårligere rykte enn f.eks vw da. Dessuten må du nok kjøpe en bil som har gått endel og har noen år på felgene dersom du skal under hundre tusen. For eksempel: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20524950 Jeg ville valgt caddy altså ... Eller gått opp i pris:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg turner jo rundt med min Toyota Hi-Ace 4x4 og er superfornøyd. Nå har jeg jo kjørt Hi-Ace i mange mange år og ser ikke noen annen bil som gir mer bil for pengene iallefall :blink:. De er vel relativt dyre i innkjøp og holder seg ganske bra i pris også som bruktbiler, men de har svært lave vedlikeholdskostnader (noe jeg synes er et viktig poeng) og er driftssikre og bra biler.

Jeg bruker å vippe ut plexiglassruta på mine biler og skru inn gitter selv. Funker utmerket, for ja - det BLIR tett bak i lasterommet om man ikke får luft gjennom. Om sommeren kan man selvsagt ha vindu åpent, men jeg liker å ha kontakten med hundene når jeg kjører, så for meg er det ikke et alternativ engang å ha den plexiruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg turner jo rundt med min Toyota Hi-Ace 4x4 og er superfornøyd. Nå har jeg jo kjørt Hi-Ace i mange mange år og ser ikke noen annen bil som gir mer bil for pengene iallefall :blink:. De er vel relativt dyre i innkjøp og holder seg ganske bra i pris også som bruktbiler, men de har svært lave vedlikeholdskostnader (noe jeg synes er et viktig poeng) og er driftssikre og bra biler.

Jeg bruker å vippe ut plexiglassruta på mine biler og skru inn gitter selv. Funker utmerket, for ja - det BLIR tett bak i lasterommet om man ikke får luft gjennom. Om sommeren kan man selvsagt ha vindu åpent, men jeg liker å ha kontakten med hundene når jeg kjører, så for meg er det ikke et alternativ engang å ha den plexiruta.

jeg tok også bort pleksiglasset på Caddyen jeg hadde. Jeg trodde det var godt nok med 2 burvifter og en sånn kraftig vifte som man sitter i sigarettenenren og borret masse hull i glasset. Hang opp termometer jeg som viste temp bak og temp framme hos meg. Da jeg hadde 25 grader og syns det var grensen, så hadde bikkjene 42 grader baki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tok også bort pleksiglasset på Caddyen jeg hadde. Jeg trodde det var godt nok med 2 burvifter og en sånn kraftig vifte som man sitter i sigarettenenren og borret masse hull i glasset. Hang opp termometer jeg som viste temp bak og temp framme hos meg. Da jeg hadde 25 grader og syns det var grensen, så hadde bikkjene 42 grader baki.

Ja, den temperaturen er skummel skummel, og man må virkelig passe på selv med vinduer åpne faktisk. Et godt tips er å kjøpe LYS bil - altså faktisk legge litt vekt på farge! Jeg hadde hvit Hi-Ace tidligere, og den var det faktisk aldri spesielt varmt inni, selv ikke om den stod midt i solsteiken (med vinduer og bakluke åpen selvsagt) - mens den jeg har nå som er mørk grønn blir glovarm bare man sier sol - selv med vinduer og bakluke åpen. Så folkens: FARGE har faktisk litt å si også :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...