Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som vet noe om Kelpie?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Noen som vet mer om Kelpie? er de lik bordercollien' date=' siden det er en gjeter? Fikk inntrykk av at de ikke var såå aktive som en border, men alikevel aktive. Noen som har mer informasjon sånn ellers?[/quote']

Er det Austrealsk Kelpie du mener? De er vel mer aktive/krevende enn Border Collie.(Det er i værtfall det inntrykket jeg har fått av de som eier sånne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelpieside som er verdt å få med seg: http://www.freewebs.com/kelpie1/index.htm

Kelpie står høyt oppe på min liste ihvertfall. Mye fordi jeg liker utseende på den, men også fordi den er en rase man kan trene i flere grener. Rasen er delt i to, working og australsk, at det er mye gjeting i working er jo klart, men hvor mye mindre det er i australsk er jeg ikke sikker på. Jeg har ihvertfall skjønt at selv om australsk også kalles utstillingslinjer så avles fortsatt flesteparten som sportshunder, ikke som rene utstillingslinjer uten bruksegenskaper. Tror jeg.. :oops:

Et vakkert eksemplar fra Sverige!

lydnad.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelpie var faktisk så høyt på min liste når jeg skulle velge rase at den kun ble valgt bort pga jeg ikke visste om pelsen var god nok for å være ute mens jeg er på jobb. Jeg visste at lapsk hadde lik pels som huskiene og derfor ble det den. Nå som jeg vet at mitt aktivitetsnivå ikke ble så høyt som jeg kanskje trodde den gangen, så er det nok bra jeg valgte lapsk. :) Man bør nok være innstilt på å være aktiv hvis man velger en kelpie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei

Den Australske Kelpien er krevende det første leveåret, men den blir roligere når den begynner å nærme seg 2 år.

Det du skal være klar over er at WK (Working) og Australske Kelpie (AK) ER to forsjellige raser som ikke kan sammenlignes. WK er ikke annerkjent som rase og kan demed ikke oppnå noen tittler i Norge.

AK har man en mye bedre oversikt over gemytt mm pga det meste av avlen foregår i Sverige og der gjennomfører dem MH og man må ha opprykk til B-bruks/Tjenestehund/g.Vallhund for å få utstilling cert på hunden.

Aktivitets nivået varierer utfra linjene. Du har de ekstreme arbeidslinjene og du har de mer "trege/tunge" linjene, som ikke krevcer så mye. (men aktivitetsnivået er høyt uansett)

Ak har egenskapen til å slappe av når dem kan. Jeg har selv hatt hunden rolig i en uke uten å trene (bare korte turer) og det går helt fint. Litt mas blir det iform av apportering av sko, vaskeballer o.l :( men hunden er fullt levelig å ha i hus!

Ta gjerne kontakt om dere lurer på noe :)

ps: det er min hjemmeside det henvises til i tidligere innlegg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...