Gå til innhold
Hundesonen.no

Slitsom diare


TonjeM

Recommended Posts

Det skal ikke være lett med små neurotiske, psykotiske og paranoide basenjier med anlegg for magesår..

Om tirsdagen fikk lille basenji voldsom diare. Her i skogen bor det ikke så mange hunder, og de som er her, er ikke i kontakt med andre hunder så vi er stortsett forskånet for "ting som går". Så jeg lurte litt på hvorfor.. hun spiser stortsett ikke ting ute og nå om dagen er hun så lite ute slik at jeg er 99.999999 % sikker på at hun ikke har fått i seg noe ugg utenifra.

Nåja, satte henne på ris og fiskeboller og zoolac og onsdag var hun bra igjen. Satte henne på tørrforet igjen onsdag kveld, og torsdag morgen fikk hun V&H sammen med tørrforet. Og utover torsdag var det på'n igjen med diare og slim og usj. Tilbake igjen på skånekosten.

Fredag var hun ganske bra, jeg var og kjøpte eukanuba skånekost for sensitive mager og nå får hun det. Så idag begynner hun å kaste opp. Jeg vet hvorfor, hun har ikke fått v&h og da begynner hun etterhvert å spy - lar jeg henne fortsette å spy så får hun snart tilbake magesårene sine.. V&h holder det unna. Så hun fikk en teskje v&h sammen med skånekosten.. og nå er det full rulle med diare igjen.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre - diare eller magesår? Ser ut til at hun får diare med v&h (vet ikke hvorfor hun plutselig har begynt med det, hun har gått på v&h i åresvis..) og magesåret lurer uten.. Uansett er hun ikke i form med diare, ser ut som hun har ubehag av det. Blir frossen og klengete og sur mot Tomsingen og sover og sover, såfremt hun får ligge inntil eller på fang. :lol:

Er det noen som har liknende erfaring med v&h - at hunden plutselig begynner å reagere på det?

(var i tvilm om jeg skulle legge det i foringstråden eller her, men jeg synes dette er mer helse&sykdom enn foring egentlig.. for lille basenji er syk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg deg rett at lille basenji kaster opp av Eukanuba diettfôr og får diare av V&H?

Er det Eukanuba Intestinal hun får? Det skal være et veldig bra skånefôr som blir mye brukt for å stoppe diare og såpass mildt at de fleste hunder ikke reagerer på det. Om V&H'n var dårlig burde vel Tomsingen også reagert såfremt de får den samme maten?

Det at hun reagerer dårlig på diettfôr og dårlig på V&H ville fått meg til å sjekke om hun evnt har fått en kraftig betennelse i tarm/mage. Du er sikker på at hun ikke spiser på inneplanter ol som kan gi mageubehag?

I såfall ville jeg kuttet ut både diettfôret og V&H, gått tilbake til fiskeboller, ris, kokte gulrøtter og prokolin/zoolac og deretter bestilt en time til vet.. God bedring til den sjuke basselusken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst ville jeg vel tatt en tur til veterinæren for sikkerhetsskyld, med tanke på at hun er en relativt gammel hund og fordi det har vart noen dager.

Ellers tenker jeg som andre har nevnt; kan du ha vært uheldig og fått et dårlig parti med V&H? Det blir vel fort en uaktuell problemstilling om begge fôres på det samme, og Tomsingen er i fin form..

Jeg har hørt om hunder som over tid har utviklet allergi for V&H (i tilfellene jeg har hørt har det vært mot kylling), men det blir jo veldig spesielt om det først skulle dukke opp nå :D

Jeg har forøvrig hunder med magetrøbbel her jeg også, og jeg aner ikke hvorfor.. Orry har kastet opp i natt og i hele dag, mens Norma har mild diare :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert, om den andre har en mer hardfør mage.

Nei, det er jo sant det (jeg har en med stålmage selv), men samtidig er det jo merkelig om den ene skal bli såpass dårlig uten at det er noen som helst forandring på den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker samme som flere andre her - at du har fått et parti med V&H som ikke er bra - får du tak i en pølse eller to kjøpt en annen plass? Har selv vært borti at hundene (både og og noen av de andre jeg har hatt) har totalt nekta å spise noen av V&Hpølsene - tilsynelatende uten grunn. For meg lukter de nøyaktig like py som de gjør til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar folkens! Og for "alternative tanker", at feks det kan dreie seg om et parti dårlige pølser hadde jeg ikke tenkt på.. Tomsingen har stålmage han, det eneste han blir syk av er å spise padder, ellers så ser det ut til at han tåler det meste. Så at han tåler noe og hun ikke, er ikke det minste overraskende.

Lille basenji har ikke fått v&h siden igår morges, men fått ris&fiskeboller&eukanuba. Idag er hun i storform med kork i rompa, vært på tur og greier. Hun er satt på 3 måltider pr dag fremfor 2 i håp om at det hjelper på spyingen. Jeg skal forsøke å få tak i andre V&H pølser - får ta nr 23 da (de får nr 33 nå, dvs kyllingvarianten) og se om det går greit - om en stund. Nå er målet at hun får gått noen dager uten diare først, og uten å begynne med magesår-problemer..

Men formen hennes er ihvertfall uendelig mye bedre idag enn igår, vi har vært på langtur på pløyd skogsvei og hun trippet og løp rundt med fin og glad krøll på halen, ikke klenger hun og er t.o.m. grei med Tomsingen, så da har man litt mer ro i sjelen (jeg er basenji-hypokonder og blir alltid forferdelig bekymret skulle hun feile den minste ting..). :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...