Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden spyr og spyr og spyr og spyr

akira

Recommended Posts

Hei

Foreldrene mine har en caine terrier som er 4 år og kastrert. (hun, hund)

Den hunden driver altså på og spyr, harker og brekker seg i ett sett, opp til flere ganger for uken.

Har holdt på sånn så lenge jeg kan huske minst 2-3år, men går ut fra at den alltid har gjort det.

Det er såvidt den tåler spesialfor. Noen ganger spiser den ikke på hele dagen og går fortsatt og brekker seg.

Ellers kan det nevnes at hunden er helt hyperaktiv og oppfører seg som en dårlig oppdradd kvalp.

Har sett at den blir verre etter den har rast fra seg.

Hva tror dere om dette? Er det bare og få den avlivet eller kan det være håp for den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den går på spesialfor så vil jeg anta den er undersøkt av veterinær? Hva sier vet.? Folk her inne kan ikke komme med uttalelser om det bare er å avlive hunden eller ikke, fagpersoner må se og undersøke hunden.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vetrinær regningen nermer seg 10.000kr, snart mer en det hunden kostet...

Har ikke vært med hunden til vetrinær, men foreldrene min har vidreformidlet at det ikke er alvorlig og den skal få Biola og diverse mat typer osvosv

Normalt? Tja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg ikke helt. Du sier at veterinær regningen snart nærmer seg 10 000 kr, men så sier du at du ikke har vært hos veterinær?

Det er jo mulig at noe annet kosta nesten 10 tusen, men jeg tenkte på om dere har vært hos veterinær når det gjelder akkurat dette problemet du tar opp? Det er umulig for oss her inne å si om hunden bør leve eller ikke, dette må dere avgjøre i samråd med veterinær. Og hvis den ene veterinæren ikke finner ut av det, kan det kanskje hjelpe å bytte til en annen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de ikke fornøyd med det vet. sier - så bytt veterinær - ingen her inne som kan si om hunden skal avlives eller ikke. :wub: Hvordan skulle vi klare det?

Nei, høres ikke normalt ut - men hosting/harking/brekking/spying kan komme av alt fra fremmedlege i hals/mage til hjerteproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden har hatt det sånn i flere år er det kanskje på tide å gjøre noe med det? Ta den med til veterinær og krev full utredning. Har dere forsikret henne? Jeg synes dette hørtes veldig merkelig ut... Vi kan ikke under noen omstendighet si om hunden skal avlives eller ikke? Dette forumet er ikke til for å erstatte veterinærbesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - hvis den blir verre etter raptuser og den er dårlig oppdratt vil kanskje trening og stimuli hjelpe på at hunden blir roligere, og at problemet dermed begrenses. Gode foringsrutiner er viktig.

Jeg har selv en oppkasthund, men her går det i perioder. Hos henne er det lukkemuskelen som er problemet, men det betyr jo ikke at det er det samme med deres hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veterinæren satt noen diagnose på hunden?

Det finnes dessverre problemer av den art du beskriver hos cairn terrier (selv har jeg heldigvis aldri opplevd det), men jeg vet at sensitiv mage, oppkast osv kan være vanlig hos cairn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første hund, en West Highland White Terrier, hadde noen av de symptomene du beskriver. (I tillegg til en haug andre, bl.a. eksem) På henne skyldtes hosting og harking allergi. I sommerhalvåret fikk hun kortison. Uten det fikk hun så store allergianfall på pollenrike dager at det sto om livet. (Men kortisonbruken gikk utover immunforsvar og organer etter en stund så jeg vil ikke anbefale bruk av det til noen sånn uten videre.)

Hunden min gikk også på spesialfor, men det var av andre grunner igjen. Bl.a. eksemen og sensitiv fordøyelse. Vi fikk tips om BARF-foring, men mer eller mindre frabefalt å fore med det da det er veldig mye å sette seg inn i om ernæring for å fore ordentlig med det. Hun hadde også tendens til å ikke ville spise, sånn som du beskriver.

På min var altså harking og hosting, og fordøyelses problemer to separate ting som ettrehvert ble så sterke at de påvirket hverandre. Hun hadde i tillegg forstørret hjerte (medfødt feil), underbitt og hudproblemer.

Hvis hundens eier(e) ikke er fornøyd med det hunden har fått av veterinær oppfølging til nå vil jeg råde de til å kontakte en annen veterinær. Veterinærer har jo gjerne litt forskjellig bakgrunn og dermed litt forskjellige tips å komme med. Kan hende at det kunne lønnet seg. Hvor bor dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve akkupunktur og/eller dyretolk? Veldig alternativt, men det virker jo i mange tilfeller, og om dere har brukt 10000 i dyrlege uten særlig resultat er det vel verdt forsøket.. Vet av mange(hester riktig nok) som har hadt plager lenge og man har ikke funnet ut hva det er, men hvor hesten selv har formidlet dette til dyretolken. Jeg har selv store vanskeligheter med å forstå dyretolking, men har prøvd det på min hest og kan ikke annet enn å tro på det, selv om jeg ikke forstår det.. Skal man først bruke dyretolk så må man velge riktig, det er mye humbug ute og går.. Jeg kan anbefale Sissel Grana eller Grete Bakken.

Akkupunktur har jo ofte positiv effekt på allergier, fordøyelse, div indre organer og mye annet, både til mennesker, hest og hund så det ville jeg absolutt anbefalt, uansett. Skulle du velge dette så bruk litt tid på å finne en som vet hva h*n gjør, ikke ta første og beste.. Det er etter min mening litt for lett å bli akupunktør, så alle er absolutt ikke like flinke.

Bytte av vet er jo heller ikke dumt om dere ikke har prøvd det, men jeg ville prøvd en eller begge om jeg nevnte over her i tilegg. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært med hunden til vetrinær.

Jeg forstår deg ikke helt. Du sier at veterinær regningen snart nærmer seg 10 000 kr, men så sier du at du ikke har vært hos veterinær?

Det er jo mulig at noe annet kosta nesten 10 tusen, men jeg tenkte på om dere har vært hos veterinær når det gjelder akkurat dette problemet du tar opp? Det er umulig for oss her inne å si om hunden bør leve eller ikke, dette må dere avgjøre i samråd med veterinær. Og hvis den ene veterinæren ikke finner ut av det, kan det kanskje hjelpe å bytte til en annen :wub:

Les ovenfor er du snill. Det står at h*n ikke har vært med til vetrinæren. Det er ikke denne personens hund, men foreldrenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går hun med halsbånd? I såfall ville jeg byttet til puppiasele eller en annen lett og myk. Ikke mas med maten. Gi henne flere små måltider istedenfor et stort. Få henne skikkelig utredet. Hvor mye veterinæren har kostet gjennom tre år, forteller oss ingenting om hva de har gjort. Er hjertet, fordøyelse, lunger og luftveier ellers i orden? Det var mine tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les ovenfor er du snill. Det står at h*n ikke har vært med til vetrinæren. Det er ikke denne personens hund, men foreldrenes.

Beklager så meget at jeg misforstod den setningen, og spurte opp igjen :wub: Utrolig hvor mye et "hos" og "med" kan forandre en setning :lol:

Forøvrig så mener jeg at TS må fortelle hva veterinæren har sagt, har de snart brukt 10 000 på henne så må veterinæren ha sagt noe? Tror ikke noe på at 10 lapper er brukt på et biola råd. Jeg mener på ingen måte å være spydig, men det er så vanskelig å si noe når en ikke har såpass vesentlig fakta på bordet, derfor synes jeg at vi rett og slett må vite bittelitt mer. Det hørtes ikke bra ut at hunden spyr flere ganger i uka over en periode på 2-3 år, og at hunden til tider ikke spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Opprett ny...