Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden spyr og spyr og spyr og spyr


akira

Recommended Posts

Hei

Foreldrene mine har en caine terrier som er 4 år og kastrert. (hun, hund)

Den hunden driver altså på og spyr, harker og brekker seg i ett sett, opp til flere ganger for uken.

Har holdt på sånn så lenge jeg kan huske minst 2-3år, men går ut fra at den alltid har gjort det.

Det er såvidt den tåler spesialfor. Noen ganger spiser den ikke på hele dagen og går fortsatt og brekker seg.

Ellers kan det nevnes at hunden er helt hyperaktiv og oppfører seg som en dårlig oppdradd kvalp.

Har sett at den blir verre etter den har rast fra seg.

Hva tror dere om dette? Er det bare og få den avlivet eller kan det være håp for den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den går på spesialfor så vil jeg anta den er undersøkt av veterinær? Hva sier vet.? Folk her inne kan ikke komme med uttalelser om det bare er å avlive hunden eller ikke, fagpersoner må se og undersøke hunden.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vetrinær regningen nermer seg 10.000kr, snart mer en det hunden kostet...

Har ikke vært med hunden til vetrinær, men foreldrene min har vidreformidlet at det ikke er alvorlig og den skal få Biola og diverse mat typer osvosv

Normalt? Tja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg ikke helt. Du sier at veterinær regningen snart nærmer seg 10 000 kr, men så sier du at du ikke har vært hos veterinær?

Det er jo mulig at noe annet kosta nesten 10 tusen, men jeg tenkte på om dere har vært hos veterinær når det gjelder akkurat dette problemet du tar opp? Det er umulig for oss her inne å si om hunden bør leve eller ikke, dette må dere avgjøre i samråd med veterinær. Og hvis den ene veterinæren ikke finner ut av det, kan det kanskje hjelpe å bytte til en annen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de ikke fornøyd med det vet. sier - så bytt veterinær - ingen her inne som kan si om hunden skal avlives eller ikke. :wub: Hvordan skulle vi klare det?

Nei, høres ikke normalt ut - men hosting/harking/brekking/spying kan komme av alt fra fremmedlege i hals/mage til hjerteproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden har hatt det sånn i flere år er det kanskje på tide å gjøre noe med det? Ta den med til veterinær og krev full utredning. Har dere forsikret henne? Jeg synes dette hørtes veldig merkelig ut... Vi kan ikke under noen omstendighet si om hunden skal avlives eller ikke? Dette forumet er ikke til for å erstatte veterinærbesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - hvis den blir verre etter raptuser og den er dårlig oppdratt vil kanskje trening og stimuli hjelpe på at hunden blir roligere, og at problemet dermed begrenses. Gode foringsrutiner er viktig.

Jeg har selv en oppkasthund, men her går det i perioder. Hos henne er det lukkemuskelen som er problemet, men det betyr jo ikke at det er det samme med deres hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veterinæren satt noen diagnose på hunden?

Det finnes dessverre problemer av den art du beskriver hos cairn terrier (selv har jeg heldigvis aldri opplevd det), men jeg vet at sensitiv mage, oppkast osv kan være vanlig hos cairn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første hund, en West Highland White Terrier, hadde noen av de symptomene du beskriver. (I tillegg til en haug andre, bl.a. eksem) På henne skyldtes hosting og harking allergi. I sommerhalvåret fikk hun kortison. Uten det fikk hun så store allergianfall på pollenrike dager at det sto om livet. (Men kortisonbruken gikk utover immunforsvar og organer etter en stund så jeg vil ikke anbefale bruk av det til noen sånn uten videre.)

Hunden min gikk også på spesialfor, men det var av andre grunner igjen. Bl.a. eksemen og sensitiv fordøyelse. Vi fikk tips om BARF-foring, men mer eller mindre frabefalt å fore med det da det er veldig mye å sette seg inn i om ernæring for å fore ordentlig med det. Hun hadde også tendens til å ikke ville spise, sånn som du beskriver.

På min var altså harking og hosting, og fordøyelses problemer to separate ting som ettrehvert ble så sterke at de påvirket hverandre. Hun hadde i tillegg forstørret hjerte (medfødt feil), underbitt og hudproblemer.

Hvis hundens eier(e) ikke er fornøyd med det hunden har fått av veterinær oppfølging til nå vil jeg råde de til å kontakte en annen veterinær. Veterinærer har jo gjerne litt forskjellig bakgrunn og dermed litt forskjellige tips å komme med. Kan hende at det kunne lønnet seg. Hvor bor dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve akkupunktur og/eller dyretolk? Veldig alternativt, men det virker jo i mange tilfeller, og om dere har brukt 10000 i dyrlege uten særlig resultat er det vel verdt forsøket.. Vet av mange(hester riktig nok) som har hadt plager lenge og man har ikke funnet ut hva det er, men hvor hesten selv har formidlet dette til dyretolken. Jeg har selv store vanskeligheter med å forstå dyretolking, men har prøvd det på min hest og kan ikke annet enn å tro på det, selv om jeg ikke forstår det.. Skal man først bruke dyretolk så må man velge riktig, det er mye humbug ute og går.. Jeg kan anbefale Sissel Grana eller Grete Bakken.

Akkupunktur har jo ofte positiv effekt på allergier, fordøyelse, div indre organer og mye annet, både til mennesker, hest og hund så det ville jeg absolutt anbefalt, uansett. Skulle du velge dette så bruk litt tid på å finne en som vet hva h*n gjør, ikke ta første og beste.. Det er etter min mening litt for lett å bli akupunktør, så alle er absolutt ikke like flinke.

Bytte av vet er jo heller ikke dumt om dere ikke har prøvd det, men jeg ville prøvd en eller begge om jeg nevnte over her i tilegg. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært med hunden til vetrinær.

Jeg forstår deg ikke helt. Du sier at veterinær regningen snart nærmer seg 10 000 kr, men så sier du at du ikke har vært hos veterinær?

Det er jo mulig at noe annet kosta nesten 10 tusen, men jeg tenkte på om dere har vært hos veterinær når det gjelder akkurat dette problemet du tar opp? Det er umulig for oss her inne å si om hunden bør leve eller ikke, dette må dere avgjøre i samråd med veterinær. Og hvis den ene veterinæren ikke finner ut av det, kan det kanskje hjelpe å bytte til en annen :wub:

Les ovenfor er du snill. Det står at h*n ikke har vært med til vetrinæren. Det er ikke denne personens hund, men foreldrenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går hun med halsbånd? I såfall ville jeg byttet til puppiasele eller en annen lett og myk. Ikke mas med maten. Gi henne flere små måltider istedenfor et stort. Få henne skikkelig utredet. Hvor mye veterinæren har kostet gjennom tre år, forteller oss ingenting om hva de har gjort. Er hjertet, fordøyelse, lunger og luftveier ellers i orden? Det var mine tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les ovenfor er du snill. Det står at h*n ikke har vært med til vetrinæren. Det er ikke denne personens hund, men foreldrenes.

Beklager så meget at jeg misforstod den setningen, og spurte opp igjen :wub: Utrolig hvor mye et "hos" og "med" kan forandre en setning :lol:

Forøvrig så mener jeg at TS må fortelle hva veterinæren har sagt, har de snart brukt 10 000 på henne så må veterinæren ha sagt noe? Tror ikke noe på at 10 lapper er brukt på et biola råd. Jeg mener på ingen måte å være spydig, men det er så vanskelig å si noe når en ikke har såpass vesentlig fakta på bordet, derfor synes jeg at vi rett og slett må vite bittelitt mer. Det hørtes ikke bra ut at hunden spyr flere ganger i uka over en periode på 2-3 år, og at hunden til tider ikke spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...