Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden spyr og spyr og spyr og spyr

akira

Recommended Posts

Hei

Foreldrene mine har en caine terrier som er 4 år og kastrert. (hun, hund)

Den hunden driver altså på og spyr, harker og brekker seg i ett sett, opp til flere ganger for uken.

Har holdt på sånn så lenge jeg kan huske minst 2-3år, men går ut fra at den alltid har gjort det.

Det er såvidt den tåler spesialfor. Noen ganger spiser den ikke på hele dagen og går fortsatt og brekker seg.

Ellers kan det nevnes at hunden er helt hyperaktiv og oppfører seg som en dårlig oppdradd kvalp.

Har sett at den blir verre etter den har rast fra seg.

Hva tror dere om dette? Er det bare og få den avlivet eller kan det være håp for den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den går på spesialfor så vil jeg anta den er undersøkt av veterinær? Hva sier vet.? Folk her inne kan ikke komme med uttalelser om det bare er å avlive hunden eller ikke, fagpersoner må se og undersøke hunden.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vetrinær regningen nermer seg 10.000kr, snart mer en det hunden kostet...

Har ikke vært med hunden til vetrinær, men foreldrene min har vidreformidlet at det ikke er alvorlig og den skal få Biola og diverse mat typer osvosv

Normalt? Tja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg ikke helt. Du sier at veterinær regningen snart nærmer seg 10 000 kr, men så sier du at du ikke har vært hos veterinær?

Det er jo mulig at noe annet kosta nesten 10 tusen, men jeg tenkte på om dere har vært hos veterinær når det gjelder akkurat dette problemet du tar opp? Det er umulig for oss her inne å si om hunden bør leve eller ikke, dette må dere avgjøre i samråd med veterinær. Og hvis den ene veterinæren ikke finner ut av det, kan det kanskje hjelpe å bytte til en annen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de ikke fornøyd med det vet. sier - så bytt veterinær - ingen her inne som kan si om hunden skal avlives eller ikke. :wub: Hvordan skulle vi klare det?

Nei, høres ikke normalt ut - men hosting/harking/brekking/spying kan komme av alt fra fremmedlege i hals/mage til hjerteproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden har hatt det sånn i flere år er det kanskje på tide å gjøre noe med det? Ta den med til veterinær og krev full utredning. Har dere forsikret henne? Jeg synes dette hørtes veldig merkelig ut... Vi kan ikke under noen omstendighet si om hunden skal avlives eller ikke? Dette forumet er ikke til for å erstatte veterinærbesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - hvis den blir verre etter raptuser og den er dårlig oppdratt vil kanskje trening og stimuli hjelpe på at hunden blir roligere, og at problemet dermed begrenses. Gode foringsrutiner er viktig.

Jeg har selv en oppkasthund, men her går det i perioder. Hos henne er det lukkemuskelen som er problemet, men det betyr jo ikke at det er det samme med deres hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veterinæren satt noen diagnose på hunden?

Det finnes dessverre problemer av den art du beskriver hos cairn terrier (selv har jeg heldigvis aldri opplevd det), men jeg vet at sensitiv mage, oppkast osv kan være vanlig hos cairn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første hund, en West Highland White Terrier, hadde noen av de symptomene du beskriver. (I tillegg til en haug andre, bl.a. eksem) På henne skyldtes hosting og harking allergi. I sommerhalvåret fikk hun kortison. Uten det fikk hun så store allergianfall på pollenrike dager at det sto om livet. (Men kortisonbruken gikk utover immunforsvar og organer etter en stund så jeg vil ikke anbefale bruk av det til noen sånn uten videre.)

Hunden min gikk også på spesialfor, men det var av andre grunner igjen. Bl.a. eksemen og sensitiv fordøyelse. Vi fikk tips om BARF-foring, men mer eller mindre frabefalt å fore med det da det er veldig mye å sette seg inn i om ernæring for å fore ordentlig med det. Hun hadde også tendens til å ikke ville spise, sånn som du beskriver.

På min var altså harking og hosting, og fordøyelses problemer to separate ting som ettrehvert ble så sterke at de påvirket hverandre. Hun hadde i tillegg forstørret hjerte (medfødt feil), underbitt og hudproblemer.

Hvis hundens eier(e) ikke er fornøyd med det hunden har fått av veterinær oppfølging til nå vil jeg råde de til å kontakte en annen veterinær. Veterinærer har jo gjerne litt forskjellig bakgrunn og dermed litt forskjellige tips å komme med. Kan hende at det kunne lønnet seg. Hvor bor dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve akkupunktur og/eller dyretolk? Veldig alternativt, men det virker jo i mange tilfeller, og om dere har brukt 10000 i dyrlege uten særlig resultat er det vel verdt forsøket.. Vet av mange(hester riktig nok) som har hadt plager lenge og man har ikke funnet ut hva det er, men hvor hesten selv har formidlet dette til dyretolken. Jeg har selv store vanskeligheter med å forstå dyretolking, men har prøvd det på min hest og kan ikke annet enn å tro på det, selv om jeg ikke forstår det.. Skal man først bruke dyretolk så må man velge riktig, det er mye humbug ute og går.. Jeg kan anbefale Sissel Grana eller Grete Bakken.

Akkupunktur har jo ofte positiv effekt på allergier, fordøyelse, div indre organer og mye annet, både til mennesker, hest og hund så det ville jeg absolutt anbefalt, uansett. Skulle du velge dette så bruk litt tid på å finne en som vet hva h*n gjør, ikke ta første og beste.. Det er etter min mening litt for lett å bli akupunktør, så alle er absolutt ikke like flinke.

Bytte av vet er jo heller ikke dumt om dere ikke har prøvd det, men jeg ville prøvd en eller begge om jeg nevnte over her i tilegg. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært med hunden til vetrinær.

Jeg forstår deg ikke helt. Du sier at veterinær regningen snart nærmer seg 10 000 kr, men så sier du at du ikke har vært hos veterinær?

Det er jo mulig at noe annet kosta nesten 10 tusen, men jeg tenkte på om dere har vært hos veterinær når det gjelder akkurat dette problemet du tar opp? Det er umulig for oss her inne å si om hunden bør leve eller ikke, dette må dere avgjøre i samråd med veterinær. Og hvis den ene veterinæren ikke finner ut av det, kan det kanskje hjelpe å bytte til en annen :wub:

Les ovenfor er du snill. Det står at h*n ikke har vært med til vetrinæren. Det er ikke denne personens hund, men foreldrenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går hun med halsbånd? I såfall ville jeg byttet til puppiasele eller en annen lett og myk. Ikke mas med maten. Gi henne flere små måltider istedenfor et stort. Få henne skikkelig utredet. Hvor mye veterinæren har kostet gjennom tre år, forteller oss ingenting om hva de har gjort. Er hjertet, fordøyelse, lunger og luftveier ellers i orden? Det var mine tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les ovenfor er du snill. Det står at h*n ikke har vært med til vetrinæren. Det er ikke denne personens hund, men foreldrenes.

Beklager så meget at jeg misforstod den setningen, og spurte opp igjen :wub: Utrolig hvor mye et "hos" og "med" kan forandre en setning :lol:

Forøvrig så mener jeg at TS må fortelle hva veterinæren har sagt, har de snart brukt 10 000 på henne så må veterinæren ha sagt noe? Tror ikke noe på at 10 lapper er brukt på et biola råd. Jeg mener på ingen måte å være spydig, men det er så vanskelig å si noe når en ikke har såpass vesentlig fakta på bordet, derfor synes jeg at vi rett og slett må vite bittelitt mer. Det hørtes ikke bra ut at hunden spyr flere ganger i uka over en periode på 2-3 år, og at hunden til tider ikke spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dagen i dag var en kontrast til i går. Foruten en biltur til nærmeste bygdesentrum for å handle var vi bare hjemme. Vi hang utenfor mens naboen var inne og handlet. Ede var mer ufokusert og distrahert av de enkle omgivelsene med få mennesker enn han var på de travle stedene i går. Halvhjertede pliktsitter med beina i alle retninger med mange failed cues. Ingen iver av mestring, unntatt i det nyeste han har lært, som er å snurre en runde og rygge inn mellom beina. Den var han ivrig med. Ellers lett distrahert av de få forstyrrelsene som var. Hadde det ikke vært for HD-frykten hadde jeg benyttet "terrenget" til parkour trening, men jeg er livredd for hoftene hans, så den typen trening påbegynnes ikke før han er et godt stykke inn i puberteten. Håper fortsatt vi klarer utvikle god kroppsbevissthet og motorikk.  Gikk tom for godbiter til sladretrening et par minutter før naboen kom ut igjen, så jeg måtte overlate Ede til ham uten godis. Det ble visst konsert, med klimaks da Ede gjennom vinduet så meg stå i kassen. Han hadde fått panikkanfall da jeg gikk inn, på tross av at han har en kjempegod relasjon til naboen. Gjensynsgleden var 🐾💕 Fikk meg til å tenke på et visdomsord: — Lås bikkja og kona/mannen ned i bagasjerommet på en sedan i noen timer. Se hvem av de to som er glad for å se deg når du åpner igjen 😉 Viktig å huske om en noen gang befinner seg i konflikt med en kjæreste som stiller ultimatum om hunden. Aldri sett et eksemplar av den illojale arten homo sapiens over hunden. Det er uteliggere med hund som er lykkeligere enn ektefeller med fine hus.    Vi gikk en tur på kvelden som resulterte i sandyner inne, selv etter en grundig tørk i gangen. Riesen har ikke den mest funksjonelle og praktiske pelsen å ferdes på bygda med. Suger til seg. De MENGDENE størknet gjørmesand..  Første gang jeg har fått bruke ullrake på ham uten å måtte skjerme meg mot drapsforsøk. Som om han forstod at Coat Prince'n var hjelpsom nå. Ubehagelig, though, og klagde litt, men lot meg, uten en eneste godbit i nærheten. Etterpå ble det et bad. Beste så langt. Kun et par anledninger av lyst til å rygge ut av dusjen, ellers helt kewl med å bli sjamponert og skylt keitete med en hånd mens den andre holdt et steady supply av frosne kjøttboller å slikke på. Selv skjegget og barten fikk jeg sjamponere og skylle mens han klarte gomle uten å få såpe i munnen. Vi er et supert team 👍🏼 Måtte pause for å sjekke med Grok om han kunne komme opp med et like catchy navn på frosne råkjøttboller som "Ice Cream". Vi ble enige om Frostballs som er gøy å si, men det var mange kandidater i mange kombinasjoner av synonymer, derfor fikk Ede chillballs i dusjen, mens jeg fikk frostbites av å holde de.  Han klagde ikke. Var kosete og god og helt rolig ved håndkletørking uten bestikkelser etterpå. Helt utrolig hva et helt måltid av bare frostballs gjør med relasjonen 🥰 ..eller kanskje han var kald og frøs 🥶 og ville varme seg på meg. Også en mulighet. Nå sover han søtt og intetanende om at muttern har bestemt seg for å bare gå byturer på så ren asfalt som mulig de nærmeste dagene. Trenger lære ham å overlate husarbeid til husmor før han kan dra inn så mye sand igjen. Ikke helt enkelt når mopp og kost og kluter i bevegelse er de aller gøyeste lekene han vet om. I likhet med håndklær og klær og sengetøy og muttern og ting som dingler og gjenstander som ligger stille og whatever, så er rengjøringsutstyr også de morsomste bitelekene som finnes.  Plan for i morgen: Leave it med distraksjoner  Bli sittende/liggende/stående med distraksjoner  Hold posisjon urørlig (fordi vi skal opp i ansiktet nær øynene med saks snart  Klippe klør og potepels. Se an humøret hans og kanskje prøve med maskin på potene igjen. ...eller saks. Det blir antagelig saks fordi jeg blir utålmodig på et punkt hvor han bare øker i stress. Potene er precious. Veldig cautious om de.  Klippe kropp og bein med maskin Gå tur på tørr asfalt  Whatever vi får av innfall som passer i øyeblikket  Også, Milepæl: Første virkelige vokterbjeff, 14 uker. Det var alvor. Nabo som har vært bortreist en uke kom gående gjennom porten i mørket. Silhuett med stor bag. Det var reelt alvor for Ede. Dypeste vokterbjeffene lød plutselig fra den lille valpen, og han gikk selvstendig til enden av båndet med høy hale for å ta seg av denne trusselen selv. Reagerte på kontaktlyd fra meg og kom inn igjen, men lot ikke guard down før han var i nærkontakt og gjenkjente ham.  Usikker på om det var rett av meg å la ham selvstendig gå frem til naboen med den attituden der. Rådene fra de som driver med Den Typen Hund er å utøve lederskap ved å be ham bak meg. Jeg tenkte at siden han kjenner naboen skulle han få gå frem selv og oppdage at det ikke var noen trussel, men en bekjent. Jeg vet ikke helt hva fasitsvaret er. Antakelig er det at han går bak når jeg ber ham, men jeg trenger ikke be ham hver gang. Om jeg reelt ber ham bak fordi jeg frykter for noens liv og helse, så tror jeg ikke det vil berolige ham ^^ Om jeg ber ham bak fordi jeg ikke ønsker at han skal hilse ivrig på personen er det et annet scenario. Jeg ser ikke noe galt i å være inkonsekvent på det. 
    • Ok, det var bra. Ja det gir mer mening i land med større smitttepress. 
    • Dette med beskyttelse opp til 12 uker er en gammel greie, og mest utbredt i Utlandet, ja. Jeg ville definitivt unngår samvær med ukjente hunder fram til andre vaksine, men ikke noe særlig mer enn det tror jeg. Kanskje det hadde vært annerledes om jeg hadde bodd i et land med mer smittsomme dyresykdommer.
    • Hehe, ja tida går. Pax ble gammel og grå, og litt døv. Men ung til sinns hele livet   Godt å høre at de gamle bøkene gjelder enda. Har ikke glemt alt, men litt oppfrisking må nok til. Holder meg nok fortsatt på den positive delen av spekteret.  Blir ny rase også denne gangen så det blir spennende   Der bekrefter du inntrykket jeg også har fått av det som rører seg på sosiale medier. Mange selvoppnevnte eksperter og mer eller mindre kvalifiserte "trenere". Typisk at det går i pendler. Men som Simira sier så er det jo mye US/UK innhold. der, i hvert fall på mine feeds. Som sagt så holder jeg meg til det positive.  Men når sant skal sies høres det jo ganske kjent ut som for 10-15 år siden. Nye aktører, samme show 😋 Hørte/leste forresten noe om at valper ikke skal settes ned på gress/tas med ut i verden før de er vaksinerte? Må bæres rundt om de skal miljøtrenes og sosialiseres før 12 uker (og det bør de jo). Det er vel en UK/US greie? Har ikke hørt om slikt her før. Mener ikke hilse på alt som rører seg altså, men gå på bakken må da gå an? 
    • @MaskotMen alt det du nevner høres ut som amerikanske og europeiske trender. Selv om det såklart er mange som følger ulike sosiale media internasjonalt, så er det ofte ikke representativt for hva som faktisk beveger seg og skjer i de aktive hundetreningsmiljøene i Norge. Heldigvis. Dessuten, om du søker på begrep som "positive reinforcement" "fearfree" etc, så får du garantert masse innhold da også. Det handler litt om hva man velger å fokusere på, følge, og lytte til. Til en viss grad kan det være nyttig å følge med på hva som beveger seg utenfor egne kretser også, men det kan være greit å være litt bevisst på hvordan algoritmer fungerer i sosiale media. Samt at det du ser på blir også vist til din krets, så det spres ytterligere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...