Gå til innhold
Hundesonen.no

leilighet hvor dyr er lovlig. umulig?


PhoNuLi

Recommended Posts

Jeg skal begynne å studere til høsten, og vil veldig gjerne ha hund (og/eller kaninene mine), men sliter med å finne leilighet. Jeg har begynt å lete etter leilighet alt nå, nettopp fordi jeg vet det er vanskelig å finne noe hvor dyr ikke nektes. Ser det har blitt lagt ut en annonse om utleie i Oslo, hvor hund/dyr er ok, men det er vel strengt tatt den eneste jeg har sett til nå også. Blir så oppgitt, orker ikke tanken på 3-5 år som student, uten dyr.

Er i hovedsak kristiansand jeg tenker på. Er det hvirkelig så vanskelig å finne leilighet hvor jeg kan ha dyr, eller ser jeg på feil steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vanskelig, men ikke umulig. En ting du kan prøve er å legge inn annonse under ønskes leid på finn, og fortelle hva du er ute etter og at du vil leie med dyr, gjerne si hvor store/små og hvor mange osv. (og hvis du ikke røyker, så nevner du det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det har vel vært noen tråder om dette før, så søk opp dem, så får du sikkert noen triks.

Ellers er det ikke noe poeng med å lete etter annonser som sier at det er ok med dyr. Ring på alle som ikke skriver spesielt at dyr er uønska. Du kommer sikkert til å få en god del nei, men det koster deg ikke mer enn noen teleskritt å ringe. Jeg spurte på telefon før jeg kom å så på hyblene/leilighetene fordi jeg ikke gadd bomtur, men det kan jo være en fordel å møte utleier først og gi et godt inntrykk av å være et ryddig ordentlig menneske og spørre face to face også. Jeg gadd ikke det. Syntes det var sløsing med både min og utleiers tid, men som sakt, du kan vinne på det også. Jeg satte inn annonser både på nett og i lokalavisa, og fikk ingen respons på noen av dem, men jeg vet mange har hatt hell med seg med det, så det burde du gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av tricksene med å finne sted å bo med hund, er å sette inn annonse. Begge gangene jeg har hatt inn annonse, så har jeg fått masse svar. Og enkelte leiter faktiks i "ønskes leid" kategorien etter hundeeiere... Det koster ikke så mye å legge ut på Finn.no, og det er ikke umulig å leie med hund... Alle hundeiere har ikke egent hus/leilighet de eier selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer fra sted til sted hvor vanskelig dette er. Jeg har aldri hatt problemer, første gang fikk jeg napp første stedet til tross for at huseier i utgangspunktet hadde husdyrforbud. Andre gang fikk jeg et par nei før jeg fikk napp. Hjelper å fremstille hunden som liten og lydig (liten er i mine øyne relativt, så ei tollertispe går fint under denne beskrivelsen). Forhør deg litt rundt om hvordan leiemarkedet i Kr.sand er, og jo nærmere sommeren en kommer, jo mer leiligheter blir lagt ut.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett inn annonse. Skriv at du er driver aktivt med hund og hundesport, og at du ønsker et sted med plass til deg og hunden din. Skriv litt info om hunden (du kan gjerne legge inn bilde og- mange er redde for store hunder, men en Sheltie er gjerne ikke så avskrekkende). Skriv at hun er husren, stille og vant til å være alene. Du får helt sikkert napp hvis du er villig til å bo litt utenfor sentrum. Kristiansand er en by med OK kollektivtilbud, du kan bo på f.eks Nodeland og ikke ha noe problemer med å reise inn og ut til skolen selv om du ikke har bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av tricksene med å finne sted å bo med hund, er å sette inn annonse. Begge gangene jeg har hatt inn annonse, så har jeg fått masse svar. Og enkelte leiter faktiks i "ønskes leid" kategorien etter hundeeiere... Det koster ikke så mye å legge ut på Finn.no, og det er ikke umulig å leie med hund... Alle hundeiere har ikke egent hus/leilighet de eier selv. :lol:

Signeres! Slik var det vi fikk leilighet i Trondheim; la ut annonse, og noen som egentlig ikke leide ut kjellerleiligheten, så at noen med hund trengte et sted å bo. De kontaktet oss. I annonsen vår stod det "rolig par med hund" eller noe i den duren, ikke at vi hadde to, hvorav en var en ikke-husren valp! Men da de fikk høre at vi hadde to, og til og med en valp, så ble de overlykkelige! :) "Kravet" for at vi fikk bo der, var at hunden deres og hundene vår gikk overens.. :lol: Heldigvis gjorde de det, og vi ble kjent med mange trivelige folk; datteren deres skaffet meg faktisk jobb der også.. :P

I Bergen var det litt verre; da måtte vi ringe og ringe, men fikk faktisk ja flere steder, men sa nei pga diverse småtull. De vi endte opp med å leie av, bodde i etasjen over, og vi sa klart fra at hunden hylte når han var alene hjemme, men at dette var noe vi trente på. Det var ikke noe problem, og vi trente selvsagt på en slik måte at hunden aldri var alene så lenge at han følte behov for å hyle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg kan ikke huske at det var så vanskelig egentlig. Jeg begynte å lete etter leilighet rundt 1. mai og 15. mai hadde jeg skrevet kontrakt. Ringte vel på en 10-12 leiligheter - bare ett par tre av dem var antihund, de andre var det enten for mange som ville ha eller de var allerede utleid. En utleier ringte sogar til meg når han fikk mailen min og var superlei seg for at de akkurat hadde avtalt kontraktsskriving med ett par. De ville egentlig ikke ha hund fordi barna i huset var redd hunder, men de syntes jeg virket så koselig at han lurte på om han kunne ringe meg om de som hadde sagt de ville ha leiligheten ikke ville ha den allikevel *ler*

Jeg ser nå - følger jo med litt fordi jeg ønsker meg ett sted med hage - og det er flere det som tillater dyr. Noen skriver jo til og med "hund velkommen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar, godt å lese at det er flere som lett har funnet leilighet til tross for hunden :)

Men, nå er jo ikke jeg helt sikker på om jeg skal ha hund enda, hvertfall ikke fra begynnelsen av. Vil jo aller helst ha Phoebe, men vet ikke om jeg klarer å overtale de andre i familien til å ta henne med. Dersom jeg ikke får Phoebe, har jeg veldig lyst til å ha med en av valpene hennes (hun har løpetid nå, så det er ikke så lenge til det blir valper her). Derfor er det litt vanskelig å skrive om hunden. Kanskje jeg bare skal fortelle om den voksne, snille og rolige hunden min, de kan vel ikke gjøre så mye om jeg plutselig dukker opp med en valp? :P

Ser det koster500 kr å legge ut annonse på finn.no i 60 dager. synes det var forferdelig dyrt. Men jeg kan ringe litt rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant først ut hvordan by det var lettest å finne boplass på. Skulle gå skole og hadde bestemt meg for linje, så måtte finne en skole som passet. Her ble det Bodø da. Selv her, en av de studentbyene det vistnok skal være lettest å få hybel/leilighet(er hybelgaranti), ble det vanskelig. Jeg la inn annonse i lokalavis og på alle tenkelige nettsider. Tok vel rundt 60-70 telefoner og fikk en drøss av mail. Jeg byttet på om det sto hund eller ikke siden jeg ikke hadde fått sikkert ja fra oppdretter på den tiden jeg søkte hybel. Fikk til slutt 3 hybler å velge mellom(kunne sikkert fått flere hvis jeg gikk opp i prisklasse eller ikke var så kresen).

Jeg tror egentlig det har på din egen vilje å gjøre :D Mange er lette å overtale, fortell om hunden(e)/kaninen(e) og hvordan de er :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et velkjent problem, ja! Forrige gang jeg var på leting etter hybel gikk det veldig greit å finne en der det var lov med dyr, men nå sist slet jeg helt til jeg satte annonse på Finn.no selv. Da fikk jeg rundt 8-10 henvendelser fra folk som ikke hadde noe imot å leie ut til noen med hund. Forøvrig hadde ingen av de annonsert at de skulle leie ut da de heller så gjennom "ønskes leid"-annonsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde null problem med å få leilighet med hund :blink: Ringte på et par stk. Fikk en leilighet som hadde stått tom lenge, og hvor huseier egentlig var litt skeptisk til hund. Men det var greit med en gang han fikk møte hunden, for han syntes hunden hadde "så fin fasong" til å være så liten :thumbs: Han hadde nemlig sett for seg noe "rotteaktige greier" da jeg sa jeg hadde liten hund. Haha. I ettertid har jeg skaffet enda flere dyr, og ingen protester fra huseier :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår statistikk for Bodø var vel ~ 1 av 50.... :thumbs:

På den noen og 50ende telefonen fikk vi napp...

Hæ?? Det går ikke ann. Nå har jeg og sambo fått flere tips hos folk vi kjenner om leiligheter, og vi har to hunder.. Og alle gangene vi har flyttet på oss her i byen så har vi aldri hatt problemer med å finne leilighet. Vi setter inn annonse i avisa, skriver hva vi ønsker og at vi er sikre betalere osvosv. Og når folk ringer, så forteller vi at vi har hund. Det har ikke skjedd ofte at vi har blitt avvist pga hundene da. Vi har dratt på noen visninger, latt huseierne hilse på hundene, og dratt hjem og ventet på telefon...

Dette er i Bodø-by, forøvrig. Vi har bodd midt i vestbyen med hund, midt i grønnåsen, og nå bor vi øverst oppå tyskerhaugen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...