Gå til innhold
Hundesonen.no

MH

Wanderlust

Recommended Posts

Jeg vurderer å gå MH med Chilli, men så lurer jeg på når. Er det ikke slik at det bør (helst) tas mellom 1-2 år? Tenkte å ta på vårparten, men bør jeg drøye til høsten kanskje?

Vil høre deres meninger ang når en bør teste hunden :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salza var nesten to år da vi var på MH, og jeg syns det var i seneste laget. På noen momenter mistenker jeg at hun gjør som hun gjør pga innlært adferd og at resultatet kunne vært (bittelitt) annerledes om hun hadde vært testet før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er optimalt å ta MH mellom 12 og 18 mnd. Av erfaring synes jeg beste alder er mellom 15 og 17 mnd på min rase. Men dette kan sikkert være noe individuelt fra rase til rase i forhold til om de blir tidlig eller sent moden. Jeg testet et kull ved 13 mnd og synes testen bar preg av at de var ujamne og veldig barnslige i forhold til de 3 andre kullene som ble testet mellom 15 og 17 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å drøye helt til rundt 2 år er kanskje litt dumt? De har tillært for mye og det påvirker testen for mye?!

Jeg spør rett og slett fordi jeg ikke har peiling. Jeg tenkte at på vårparten var yppelig (da er hun ca 17mnd), men så var det en jeg ønsket å ta testen samtidig med som ville drøye til høsten, nærmere 2 års alder fordi bikkjene skulle være mer modne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å drøye helt til rundt 2 år er kanskje litt dumt? De har tillært for mye og det påvirker testen for mye?!

Jeg spør rett og slett fordi jeg ikke har peiling. Jeg tenkte at på vårparten var yppelig (da er hun ca 17mnd), men så var det en jeg ønsket å ta testen samtidig med som ville drøye til høsten, nærmere 2 års alder fordi bikkjene skulle være mer modne.

Jeg synes 17 mnd er en bedre alder enn 2 år, MEN en MH er aldri bortkastet uansett alder. Selv om noe adferd kan være tillært/basert på erfaringer vil den alikevel gi et godt bilde av hunden. Om det passer bedre for deg å ta MH ved 2 år så gjør det. Dette med mellom 12 og 18 mnd er først og fremst for statistikker og for å få beskrivelsen så lik som mulig i forhold til statistikker. I Sverige er det sånn at hunder over 18 mnd ikke kommer med på de offisielle statistikkene, men testen er like mye verd til all annen bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...