Gå til innhold
Hundesonen.no

Bakpartskontroll


Anne

Recommended Posts

Skrevet

Jeg ville trent inn rygging.Det er ,så vidt jeg har skjønt,den mest bombesikkre måten å lære hunden at den faktisk har en bakpart å tenke på.Egentlig veldig enkelt å lære de og :wink: .

Eller så har vi lært noe veldig lurt på kurset jeg går på ; å belønne hunden ved venstre munnvik.Da retter den seg "automatisk "opp og går mye bedre plassert.(loke feks har veldig lett for å trekke frem og sperre meg,jeg går jo altfor sakte må vite,men etter å ha blitt belønnet i venstre munnvik har han automatisk trekt seg bakover og rettet seg opp noe som igjenn gjør at han går mye bedre i venstre svinger,holdter etc)

Skrevet
Noen som har supertips for å trene en "død" ridgeback-rumpe til å følge med i vendinger o.l.???

Har ikke du gått på mange kurs i siddis? Du får få fingen ut og komme på trening. Mye lettere å vise det enn å forklare det i praksis. Æhmm men jeg får vel prøve.

Bruk foreksempel shaping

1. gå forran hunden slik at han blir tvingt til å gå bakover og klik for at han beveger seg bakover.

2. så trener du på dette inntill en vegg

3. snu deg gradvis rundt slik at du rygger bakover med hunden mens han går perfekt fot bakover.

4. tren med vendinger slik at du går 90 grader fra veggen og svinger inn på veggen.. gå også litt utfor veggen og inn på veggen så han vender seg til å følge din fot og ikke veggen.

5. tren dette på ulike vegger og på hullete gjerder og fortauskanter etterhvert:-) Lykke til!

Skrevet

Har ikke du gått på mange kurs i siddis? Du får få fingen ut og komme på trening. Mye lettere å vise det enn å forklare det i praksis. Æhmm men jeg får vel prøve.

Bruk foreksempel shaping

1. gå forran hunden slik at han blir tvingt til å gå bakover og klik for at han beveger seg bakover.

2. så trener du på dette inntill en vegg

3. snu deg gradvis rundt slik at du rygger bakover med hunden mens han går perfekt fot bakover.

4. tren med vendinger slik at du går 90 grader fra veggen og svinger inn på veggen.. gå også litt utfor veggen og inn på veggen så han vender seg til å følge din fot og ikke veggen.

5. tren dette på ulike vegger og på hullete gjerder og fortauskanter etterhvert:-) Lykke til!

Jepp, har vært på siddis, må vel kanskje dra meg på trening... Men er så drit lei av å kjøre til "byen" hele tiden... Men må vel komme meg bort av og til... Får vel gå der til Shaylee er kalr for å begynne på rally-treningene...

Han er flink til å rygge når vi går inntil vegg, lave kanter o.l. Men vi har problem når veggen/kanten blir borte. Og vendingene er jo helt på blåbær tur #-o Vi får bare prøve å prøve...

Takk for svar Loke og Elisabeth :)

Skrevet
Elisabeth:

Hva er forskjellen på treningstidene: Tirsdag fra 17.30 - 19.00 og 19.00 - 20.30

???

Det er bare for å fordele siden det er så mangen som trener. Men det er ikke noe forskjell annet enn det:-) Jeg trener på den siste treningen. Men jeg tror ikke jeg kommer til å være der på tirsdag. Det hadde vært kult å treffe på Shaylee:-D Skal du til hamar forresten?

Skrevet

Det er bare for å fordele siden det er så mangen som trener. Men det er ikke noe forskjell annet enn det:-) Jeg trener på den siste treningen. Men jeg tror ikke jeg kommer til å være der på tirsdag. Det hadde vært kult å treffe på Shaylee:-D Skal du til hamar forresten?

Skal ikke til Hamar nei.. Selv om jeg har veldig lyst...

Hvorfor skal alt skje på samme dag :evil: Tirsdager er hundetreff og ringtrening her borte. Da får jeg velge en av tingene her og så gå på enten sen eller tidlig trening... Er det bare å møte opp???

Skrevet

Skal ikke til Hamar nei.. Selv om jeg har veldig lyst...

Hvorfor skal alt skje på samme dag :evil: Tirsdager er hundetreff og ringtrening her borte. Da får jeg velge en av tingene her og så gå på enten sen eller tidlig trening... Er det bare å møte opp???

ja det e vel bare å møte opp tror eg. men du kan kanskje sende en mail te arne eg vett kje eg:P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...