Gå til innhold
Hundesonen.no

Presse usikker hund.


-sheriff-

Recommended Posts

Jeg var hjelpe instruktør på et valpe kurs en gang, og der var det en som påstod at hvis en hund var usikker på mennesker og andre hunder, skulle du tvinge hunden bort for å hilse slik at den forsto at det ikke var farlig.

Dette ble selvfølgelig en stor diskusjon mellom han og meg, fordi jeg mener dette er helt feil.

Hunden bør selv få velge og ta den tiden den trenger, og velge selv når den tør/vil komme bort for å hilse.

Hva mener dere? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hjelpe instruktør på et valpe kurs en gang, og der var det en som påstod at hvis en hund var usikker på mennesker og andre hunder, skulle du tvinge hunden bort for å hilse slik at den forsto at det ikke var farlig.

Dette ble selvfølgelig en stor diskusjon mellom han og meg, fordi jeg mener dette er helt feil.

Hunden bør selv få velge og ta den tiden den trenger, og velge selv når den tør/vil komme bort for å hilse.

Hva mener dere? :?

jeg syns en hund må få lov å velge selv om den vil hillse på hunder eller mennesker. Hvis hunden er sky skal den få lov til å være det hvis den trives med det. Derimot hvis hunden er f.eks redd for søppelkasser kommer jeg ikke til å unngå søppelkasser for at hunden skal slippe å passere. Den skal gjøre som jeg sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eeeehh presse en usikker hund kan føre til en hund som blir så redd at den BITER men enkelte forstår vell ikke slikt.

Hadde selv en valp i hus som var så redd mennesker at han pisset på seg når folk skulle hilse på han og med litt samtaler med vetrinær og kursleder her i klubben såble han holdt igjen for sosialisering.

han gikk valpekurs og grunnkurs og noen turer til byn før han begynnte på kursene og alt dette hjalp denne hunden, nå er han blitt minst like menneske kjær som moren(om ikke verre) og går fint sammen med andre hunder.

han blir også stilt ut og har kommet så langt som 5BIS som valp og har fått mangen førstepremier og 1 HP som apen unghund.

når han var 1 år så solgte vi han til en vi kjenner og vi har god kontakt med dem og han går nå til dagli sammen med mennesker og andre dyr som hunder katter og hester og han har aldri vist seg å være skeptisk mot noen av dem. med andre ord han er totalt forandret fra hvordan han var i valpekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men jeg mener ikke ting men dyr/mennesker. Vil den ikke hilse så skal den få lov å slippe :)

helt riktig :P Man kan jo ikke tvinge en person til å hillse på folk når den absolutt ikke vil :( Hunden må få lov å ha sine meninger og sin personlighet :( En litt sky hund plager ikke meg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg prøvde å forklare han hvorfor men nei, sånn var det ikke.

Jeg sa det så mange ganger: sosialisering er VIKTIG #-o

huff... ikke lett med sånne mennesker.. ved å presse en hund kan man jo risikere at den bare blir mer usikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hjelpe instruktør på et valpe kurs en gang, og der var det en som påstod at hvis en hund var usikker på mennesker og andre hunder, skulle du tvinge hunden bort for å hilse slik at den forsto at det ikke var farlig.

Dette ble selvfølgelig en stor diskusjon mellom han og meg, fordi jeg mener dette er helt feil.

Hunden bør selv få velge og ta den tiden den trenger, og velge selv når den tør/vil komme bort for å hilse.

Hva mener dere? :?

Hva er nødvendigheten av at alle hunde skal kunne hilse på alle andre hunder da?? Aldri helt skjønt den der. Hunden skal forholde seg til mennesket/ene sitt/ne, og evt en liten gruppe faste hunder, feks dem den bor med, en turkamerat eller tre. Disse vil man uansett over tid ha vent hunden til når den har vært med på nok turer eller bodd lenge nok sammen med de andre.

Å påtvinge et møte med mennesker er vel heller ikke optimalt, i noen veldig få settinger kan det være rett å gjøre. Avhenger totalt av hund, bakgrunn, mentalitet, setting, og hvem som gjennomfører dette og også forutsatt at det ender opp i en positiv opplevelse for valpen, feks lek. Man må da kunne lese dette nok til at man vet det blir utgangen på forhånd. Ytterst sjeldent man gjør det, derfor skal man ikke prøve heller.

Det man heller (burde) gjør er å gjøre valpen nysgjerrig, feks agere lek, sprette bal, dra med fille eller kong, overse den litt (som jo voksne hunder gjør med usikre valper) og ta trygt og selvfølgelig imot den når den kommer dinglende samt avslutte når det er mest positivt. Heller ikke skifte mellom altfor mange mennesker i starten, men la den bli trygg på en, to og så generalisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det jeg mener...Jeg syns ikke de trenger å hilse på alle og enhver heller. hvorfor skal de? Det er greit i sosialiseringsdelen, men folk du passerer på tur o.l. Håper hvirkelig det går bra med denne hunden altså, for den var skikkelig usikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja derfor presser jeg ikke hunden min, selv om jeg syns ho overreagerer. Det jeg ikke skjønner et hvorfor en hund er redd mennesker, hvis et menneske aldri har gjort hunden noen verdens ting, bare prøver å være hyggelig. Skjønner hvis et menneske har vært slem, men ikke ellers. Men nå fungerer jeg ikke en hundehjerne like godt som en menneskehjerne, for de kan jo bli redd det meste. Søppelkasser og div.

Var sånn da jeg var unge. Redd traktorer, gressklippere og gutter. Så vi kan vel alle overragere :(

Men uansett så presser jeg ikke hunden til noe, bare motiverer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tequila har noen dårlige erfaringer med seg i ryggsekken som har gjort henne til en usikker liten klump til tider.. Hun har vært misshandlet og derfor har hun vært redd stort sett de fleste menn..

Jeg har aldri presset henne til å hilse på noen, men det er flere som har presset seg på henne og de har seff fått en liten forklaring på hva som er greit og ikke å gjøre med min hund.. (Jada, var ikke så rolig som jeg er nå.... :P) Hun har fått lov til å ta den tiden hun trenger på å bli kjent med folk og jeg har oppfordret menn (som jeg kjenner) til å leke med henne. Det har tatt TID men nå kan hun helt fint hilse på fremmede menn uten store problemer! :) Det er noen hun fortsatt reagerer litt på men de unngår hun stort sett..

Å presse en usikker og redd hund til noe, er bare å fyre oppunder frykten.. La hunden få tid på seg til å bli trygg!!!!!!!

Jeg har også hele tiden bygget sakte men sikkert opp selvtilitten til Tequila, hun har enda noen frykte å jobbe med, men det er ikke tvil om at hun har kommet seg betraktelig!!! :(:(:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med meg,jeg har to med hard oppvekst som trenger en del ekstra trening når det gjelder tillit til andre mennesker.

Det går veldig bra...begge er nå kjempe glad i andre og har lært at det finnes mennesker som er snille også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mia er en sjenert hund, og ble også på sitt valpekurs presset til å hilse på alle... Det gjorde det ikke bedre, for å si det sånn. Men, sheriff, du vet at alt håp er tapt for den "instruktøren" du prater om - han gjorde mye annet dumt også ifm det kurset..

Mia er blitt mye bedre nå, forøvrig, nå kan hun til og med finne på å krype opp på fanget på folk som kommer på besøk - men bare når hun får bestemme det selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ordene "presse usikker hund" er jo...ja... hehe... jeg vet startinnlegget var uenig med dette, og det er jeg også. Som sagt hadde jeg fått fnatt dersom noen proevde å tvinge meg til å gjennomgå noe som gjorde meg hysterisk. Det er bedre med sakte tilvenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

Man skal ALDRI presse en usikker hund! På Canis siden står det litt om Dempede signaler.. Turid Rugås som har skrevet:

"Man skal ALDRI presse en hund til å hilse"

Dette gjelder uansett om hunden er usikker eller ei..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal man ikke presse en usikker hund! Huff huff..

Men man skal heller ikka bare la den være usikker, mener jeg! En redd hund er ikke en lykkelig hund. En usikker hund bør få sjansen til å lære seg å bli trygg på det den er redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs veldig på situasjonen og hunden føler jeg...Jeg ville aldri ha presset en hund som var usikker på mennesker til å hilse eller la seg klappe,det er bedre at hunden finner ut av seg selv at den vil hilse,uten at noen prater til den...,Men samtidig er det viktig å ikke bekrefte hundens usikkerhet rundt ting.

Jeg har belger og er nok et "belger-menneske" (med alt det innebærer :) )

og i med min rase er det viktig å ikke fyre oppunder varheten til hundene ved å dille med godbiter og godsnakking."vil du ikke,så skal du" mentaliteten er ofte til god hjelp når sarte små belger-sinn møter livsfarlige hindringer som glatte gulv,rare trapper,plastpose i mørket etc..

Loke har hank på toppen av selen sin og den bruker jeg flittig...Feks når vi skulle møte Marianne og tequila lagde bussen en rar lyd når døren åpnet seg: :-o KRISE!Loke rygget bakover alt han kunne og nektet å nærme seg bussen,jeg tok tak i hanken og lempet han inn.Ferdig med den saken...Og mye mindre traumatisk for hunden enn hvis jeg skulle stått og lokket han inn i den store skumle greia som jeg tydligvis var enig i at var litt farlig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...