Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva må jeg ha med på utstilling?

Midas

Recommended Posts

Utstillingsbånd og vaksinasjonskort (eller pass) og startnummer er det helt grunnleggende. I tillegg bør du ha godbiter hun liker veldig godt, og som hun virkelig vil jobbe for å få.

Andre ting det kan være greit å ha med er et bur og en campingstol/krakk, iallefall hvis du har planer om å være på utstilling hele dagen. Vann og vannskål er selvsagt et must og. Og bæsjeposer er jo greit å¨ha.

En sikkerhetsnål er også greit å ha, så du får festet startnummeret. Ellers får du kjøpt sånne armgreier på nkk-salgsboden man kan ha startnummeret i.

Det jeg har med er:

-Startnummer og sånn armbind til å feste den i

-Pass

-Ekstra gode godbiter (kjøper dem ofte på utstillingen)

-liten godbitpose, hvis jeg ikke har lommer

-Utstillingsbånd

-Canvasbur (kjøpte det på forrige utstilling så har ikke hatt det med enda da)

-Et sitteunderlag som er klippet til for å passe inne i buret, og et teppe. Er ofte kalde gulv.

-Penger

-Kamera (pluss ekstra batteri og minnekort)

-Vann til både meg og hunden

Lykke til :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilegg til det over kan det være greit å ha med stellesaker til hunden (børste, pusseklut etc) et håndkle til å tørke våte ben, ansikt, skjegg osv med, og mat/drikke til deg selv... man blir sulten og tørst av en lang dag på utstilling, og slikt er DYRT på utstilling. .i tilegg er det ofte køer :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips. Jeg har helt noja jeg altså, men det går vel helst bra. Jeg skal skrive en liste over ting jeg må ha med. Det er ikke store pelsen hun har, så jeg trenger ingen børste og sånn, men en klut til å tørke bort smuss kan være fint. Hjelpes min, hvorfor vil jeg meg selv så vondt at jeg melder meg på utstilling da? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips. Jeg har helt noja jeg altså, men det går vel helst bra. Jeg skal skrive en liste over ting jeg må ha med. Det er ikke store pelsen hun har, så jeg trenger ingen børste og sånn, men en klut til å tørke bort smuss kan være fint. Hjelpes min, hvorfor vil jeg meg selv så vondt at jeg melder meg på utstilling da? :wub:

Har jeg lurt på også...men den basillen der smitter lettere enn noen grisesyke :lol:

Men jeg skal finne meg et handlerkurs jeg,sånn at jeg tar venstresvingene selv etterhvert...kondis treningen er så smått igang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg lurt på også...men den basillen der smitter lettere enn noen grisesyke :wub:

Men jeg skal finne meg et handlerkurs jeg,sånn at jeg tar venstresvingene selv etterhvert...kondis treningen er så smått igang :lol:

Derfor valget falt på en LITEN hund som jeg bare kan GÅ med i ringen.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flirer i skjegget og kjenner seg igjen :wub:

Men det går nok helt bra! Og det er alltid masse venting så du kan se hva de andre gjør.

Venstresvingene er bare når du løper runden (mot venstre) og viser henne :lol:

Tren henne til å stå og bli tatt på + trave pent så har du gjort mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips. Jeg har helt noja jeg altså, men det går vel helst bra. Jeg skal skrive en liste over ting jeg må ha med. Det er ikke store pelsen hun har, så jeg trenger ingen børste og sånn, men en klut til å tørke bort smuss kan være fint. Hjelpes min, hvorfor vil jeg meg selv så vondt at jeg melder meg på utstilling da? :)

Fordi det er så fryktelig morro når man først er i gang!

Lite tips: Ta deg tid til å få båndet på plass, roe hunden, få oppmerksomheten hennes før dere begynner. Ikke stress, det er bare for morro skyld du gjør det, ikke sant? :wub:

Ellers, husk på å alltid ha hunden på INNSIDEN av deg, mot midten av ringen, altså på din venstre side. Dommeren kommer til å be deg løpe minst en runde i ringen, da skal du løpe med hunden på din venstre side, mot midten av ringen. Løp i et passelig tempo så hunden holder seg i trav, men i god fart så den strekker seg ut i travet, den skal ikke bare luntetrave. :)

Om du lurer på noe annet, så spør ringsekretæren(den som er med dommeren i ringen), de har stort sett svaret på det meste. :lol:

Det er uansett hunden de ser på, ikke deg, du er bare med for å vise fram hunden, du. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vil jeg si at det er en fordel å ha med stoler =) dagene blir laaange og det er greit å kunne sette seg :whistle: også kan det være greit å ha med mat til seg selv (og evntuelt til hunden) for det blir dyrt å kjøpe alt på utstillingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen for alle de gode tipsene. Det er bare tre hunder som stiller i min rase, og det er Dina og to av oppdretter sine hunder :whistle:

Jeg skal være der 1,5 time før og se på og bare roe oss ned (om jeg klarer). Jeg har trent med Dina på å stå på bordet, og bli sett og tatt på, hun reagerer ikke på sånt. Det jeg gruer for er at hun skal koble helt ut, fordi settingen blir annerledes på et slikt sted enn når vi trener hjemme. Nå er det bare noen dager til, så jeg skal bruke disse dagene på å forberede oss, men det får gå som det går. Jeg gjør det bare for gøy ja, selv om jeg spør meg selv hvor gøy det er akkurat nå :) Uansett så synes jeg garantert det når vi er ferdig i ringen, samme hva resultatet blir. Vil jo høre hva dommeren har å si om den vakre jenta mi :)

Edit for å ta bort tretten uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...