Gå til innhold
Hundesonen.no

Cirtaps Prins L-D Linux van Berk


Gjest
 Share

Recommended Posts

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Linux ble BIR på Dogs4all 2011, og har dermed fått tittelen Norsk vinner 2011:) NO UCH S UCH NV- 11 Cirtap's Prins L-D Linux Van Berk

Det er nok et av suksessfaktorene hvis du skal ha kooiker; å hete Marianne;) Vi syns Marvin gjorde en bra innsats vi, selv om han helst ville være på utstilling på SIN måte i helgen. Vi vet jo at han

For jeg jubla SKIKKELIG assa!

Posted Images

  • 2 weeks later...

Vi har en veldig fin førjulstid, bare koser oss! Vi turer, slasker oss sammen, lekesloss og trener litt. (For vi har en del lekser vi må ha gjort og kunne! til neste kurssamling på nyåret, så heeelt fri kan vi ikke ta). Men det er ikke sånn press nå før jul, vi kan ta ting i mer rolig tempo :)

Jeg minner Marvin på hvor fært han har det når vi koser oss i sofan og bikkjedyret ligger på rygg med alt i alle kanter, hodet på fanget mitt, gapet oppe og det hvite ruller fram i øynene. Da tror jeg han har det som værst :P

Dere må kose dere masse frammover mot jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Den valpen helt til høyre var helt ufattelig nydelig :wub: Er det en tispe eller hannhund og hvor har den flyttet? Pene Linux som har laget slike pene barn! :D

Er ikke 100 prosent sikker, men de to til høyre er Tomba og Habibi, jeg er ikke helt sikker på hvem som er hvem ut fra bildet, tror kaaanskje Tomba er den helt til høyre (er forøverig flere bilder av dem her; http://www.cirtaps.c...nsk%20start.htm så kan du sammenlikne selv)

Tomba bor i Sverige og har allerede gjort det veldig bra på valpeshow, til "farmors" store glede. Vi har et litt spesielt forhold til han, fordi han ble igjen hos oppdretter en stund ekstra etter en avbestilling, og vi fikk lov til å være litt hundepassere en helg for han. Han er et herlig lite vesen:) Habibi bor hos en oppdretter i Nederland, og har gjort det enda bedre på utstilling, også til "farmors" store glede. Alle valpene har utviklet seg (etter hva jeg hører) veldig positivt mentalt foreløbig. Habibi blir nok avlshund med tid og stunder, hvis hun utvikler seg i en bra retning:) Det var hun som nå eier Habibi som foreslo og ønsket en valp etter kombinasjonen, hun er nemlig også oppdretter av moren til kullet. Jeg tenker også at hvis Tomba utvikler seg bra på alle måter, at han også er en som kanskje ender opp med et kull eller fler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøverig er Linux paret igjen, med en tispe som heter "Täpi" (Manusia's Christa) i Estland. Oppdretter der vil også gjerne ha mange kjøpere å velge i, så det er bare å ta kontakt hvis man er interessert;) Både Linux og Täpi er hyggelige hunder, Linux er nok av den mer aktive typen, mens Täpi nok er av den litt mykere typen. Begge to veldig pene og "godt premierte" hunder, og oppdretter ser for seg et kull med utstillingsstjerner;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun er veldig pen:) De er det egentlig alle sammen, et ganske vellykket kull sånn sett, så får vi håpe det er gjeldende på andre områder enn eksteriør også... Linux har jo et utseende som ofte tiltaler både hundefolk og andre; han er av den litt mer kraftige typen, mens man også finner kooikere som er mindre og "spissere" på en måte. Dessuten er jo ofte et ansikt som er symmetrisk noe som tiltaler mennesker. Både den litt mer kraftige typen og det symmetriske ansiktet har nok Habibi delvis arvet av sin far. Mor er også av den typen, men litt spissere. JEG personlig liker nok også de litt kraftige best, selv om det ikke alltid er det samme som dommerne mener...

Det

er jo liksom det med kooikere, at de har ofte et ansikt som får folk til å smelte som smør,

men det er ikke alltid innsiden er like

sjarmerende til enhver tid;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Habibi var fint navn, det betyr kjære på arabisk :)

Habibi har arvet etter sin far, og Linux har arvet etter sin far Diko igjen :P

Og Marvin har heldigvis også arvet litt fra Diko (Jeg synes han er så flott jeg)

Det gleder meg at det ble et så vellykket kull etter Linux, og jeg er superspent på (etter testresultatene) eventuelle avlsresultat som brosjan Marvinius leverer. Jeg ønsker meg (hvis en hannhundeier får lov til det) en tispe som utfyller Marvin veldig godt, både en som er av den litt mer kraftige tispetypen uten at det blir for mye (jeg liker egentlig ingen pipestilker uansett rase jeg, men jeg liker de heller ikke tunge og tykke), og som er tillitsfull og glad (vi som kjenner rasen vet at lynnet kan være litt så der noen ganger).

Sånn sett likte jeg også Kelly veldig godt, jeg fikk et kjempegodt inntrykk av henne som tok oss fremmede inn i varmen til valpene sine og til og med ville ha kos. Så rolig og så go' og flink med valpene sine:)

Men man må jo også se på helheten selvsagt, og heldigvis har oppdretter veldig god kontroll på linjene rundt omkring i inn- og utland :)

Det blir morsomt å følge kullet til Linux frammover, men de har jo allerede utmerket seg med BIR'er og det som er hehe

Endret av LXT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dukker nok opp en perfekt dame til Marvin og:) Det er nemlig en del av de der pene, snille og harmoniske tispene der ute har jeg oppdaget, man må bare finne dem (eller egentlig; eierne deres må finne deg;) Eieren til Tapi (Linux sin siste dame;) sa at det er en tendens til at det er de små og spisse Kooikerne som gjør det bra på utstillinger rundt omkring for tiden, jeg syns egentlig det er litt dumt, for de ser liksom litt mer brukanes ut når de har litt kraftigere bygning... Men jeg er sikkert litt påvirker av Linux og Marvin og Diko, som jeg selvfølgelig syns er slående vakre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det dukker nok opp ei rype ;)

B venter bare på testresultatene nå, så det blir spennende.

Men dommerne vil ha dem litt små og spisse da? Eller kan de egentlig ikke så mye om rasen? (Det er noen ganger man kan lure litt faktisk. Jeg har noen ganger stusset på om dommern pugget rasestandarden på sengen før h*n la seg dagen før hehe) Nei men fra spøk til siden, vi har også de som på eks NKK Lillestrøm som liker de kraftige og staselige og det liker vi!

En dommer i Moss tidligere i år takket meg for at jeg viste en så flott representant for rasen, han satte tilgjengelighet veldig høyt med tanke på hva som har vært vanlig før og som også er en del av ennå. Og det ble jeg veldig glad for, det beviser at noen ønsker å få rasen litt mindre "sky"/reservert og utilgjengelig enn det som har vært. (Jeg lurer på om det var rett før den reviderte standarden kom). Jeg tenker at det gir mer glade og avslappede hunder rundt fremmede, uten at de på død og liv må hoppe fram i vill iver heller :)

Og jeg er så enig i at de er mer brukanes når de har litt mer masse. Så er det litt vanskelig å se for seg at en liten og spiss type kan oppfylle rasestandardens muskulløse type, sterk muskulløs nakke og lår osv. I hodet mitt så står det ikke helt i samsvar kontra når det er litt mer kraftig bygget. Men men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Tiiu (oppdrettern) så var det også fokusert mye på de små/spisse i Holland, og det er jo de som setter standarden (bokstavlig talt) men jeg ser også at det er veldig mulig å tolke standarden i "Marvin/Linux retning", like mye som "Nico/Taxi retningen". I bunn og grunn blir det opp til dommerens smak, og Marvin/Linux er nok kanskje litt "allroundere" dvs de er en type som mange liker (som nevnt over), de er "estetiske" i "vanlige mennesker øyne" også. Og kan dermed gjøre det bra for mange dommere som egentlig ikke dømmer kooiker så mye, men som kanskje ser mer på de som gjør noe ut av seg. For det gjør de jo begge to, mens der vil de små typene kanskje falle enda mer igjennom? Mens "kooikerdommerne" er mer inne i miljøet og blir mer påvirket av den retningen som er oftest foretrukket av "miljøet"/Holland, rasespesifikt liksom. Hun som dømte clubshowet til skooi satt jo mange av de kraftige ganske høyt opp (Linux ble jo nr 2 i ch.kl) men det var Nico og Jorrie som endte med å vinne hele greia, og de to er jo veldig "smale"...

Og ja, heeelt enig med deg i det med lynnet. JEG er glad for at "reservert" er tatt bort og erstattet med "jeg husker ikke helt hva men det er bedre", slik at dommerne kan være bittelitt mer strenge på det. Noen fikk nok litt sjokk på Lillestrøm, men det er sånn vi MÅ gjøre det for å komme framover på det området. Dommeren skal jo fortsatt være hyggelig og snill med hundene, men han skal forvente at de ikke trekker seg... Og med det utstillingskravet vi har for avl (begrunnet i at vi trenger et eller annet sikkerhetsnett for å luke ut de med værst gemytt) så syns jeg bare det er fint. Det er nok av hunder som heeelt fint greier å få en exellent selv med "ikke helt perfekt eksteriør" så vi trenger ikke være redd for den biten, og vi har også nok av hunder som har et lynne som gjør at det går helt fint. For det er som vi lærte på oppdretterkurset, at en hund i dag MÅ kunne fungere i samfunnet, og selv om vi jobber oss vekk fra et reservert lynne, så trenger ikke det bety at vi tar bort det som kjennetegner kooikern. Den skal fortsatt være en hund som er mer knyttet til sin familie enn alle andre, men vi vil ikke ha nervøse og redde hunder...

Ble litt internt dette... Men man er jo litt engasjert;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ble litt revet med selv :)

Det skal bli spennende å se på spesialen til sommern, hva den dommern synes om alle sammen. Jeg har vurdert litt å dra ned på spesialen i Nederland til neste år, men jeg får se. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med at vi har fått inn en dommer fra rasens hjemland :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Linux har nå blitt far til sitt andre kull. Tidlig morgen 20. januar 2012 ble 7 valper født; 3 tisper og 4 hanner. Mamma Täpi og valpene er i fin form og ser friske og raske ut:) Nå venter vi bare på at oppdretter skal sende bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...