Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken type børste til belger?

Recommended Posts

Skrevet

Nå har vi planlagt å delta på litt flere utstillinger i år enn vi har gjort tidligere, så da er det kanskje på tide å begynne å stelle disse pelsene litt. :whistle:

I den forbindelse lurer jeg på hva slags børster/kammer dere anbefaler til belger? Cane ser jo ut som et bustetroll på lårene fordi han aldri blir gredd, og det får han vel ikke akkurat til å se kortere ut. :ahappy:

Skrevet

Klarer ikke finne den børsten på nett lenger som jeg bruker, men den ligner på den som er helt til høyre på dette bildet

http://s1.hubimg.com/u/1644092_f260.jpg

Bare UTEN gummiknotter på endene, for det lugger i en stakkars belgerpels...

På tett bepelsede områder, er også en kam grei å ha, iallefall på hannhundene:

http://www.dog-training.com/images/cpb1023.JPG

Bare vær forsiktig så ikke du river løs all pelsen...

Den beste måten å børste/kamme denne pelsen er å "løfte" den opp og børste nedgående lagvis, da får du løst opp eventuelle floker, knopper og tover.

Skrevet

Jeg bruker omtrent dette:

Karde:

507240s.jpg

Brukes både som kjapp børsting før man kjemmer og kjapp børsting for finpuss..

Schäferkarde:

500186s.jpg

Hates av pelsstell-entusiaster, men jeg bruker den når mine har begynt å røyte. Jeg sparer aldri pels, jeg syns det er bedre å dra av mest mulig når de slipper pelsen og bare bli ferdig med det. Bikkjene ser løene ut med en gang, men jeg liker ikke røyting :whistle:

Kam:

508554s.jpg

Min er ikke dobbelttannet, men jeg fant ikke en med tenner bare på den ene siden. Min kam har så mye tenner som denne har der det er mest tenner - altså ikke grovtannet, ikke fintannet, men sånn midt i mellom-tannet..

Børste:

508565s.jpg

Min har trehåndtak og er en anelse større. Brukes omtrent som karden..

Guest Belgerpia
Skrevet

Jeg bruker omtrent dette:

Karde:

[schäferkarde:

500186s.jpg

Hates av pelsstell-entusiaster, men jeg bruker den når mine har begynt å røyte. Jeg sparer aldri pels, jeg syns det er bedre å dra av mest mulig når de slipper pelsen og bare bli ferdig med det. Bikkjene ser løene ut med en gang, men jeg liker ikke røyting :whistle:

Denne behøver du ikke å kjøpe!

Ellers er reportoaeret veldig bra her.

Jeg ville lagt til denne for grovkamming av fullpelsede bukser, hale og manke - det er en untangler og den gjør det lettere å komme gjennom med en tynntannet kam etterpå.

2397%20(112%20x%20170).jpg

Skrevet

Jeg kjøpte en grovtannet trekam på Vita til 10 kroner :whistle: . Det mest brukte "pelsstelleverktøyet" her i huset. Nå blir det jo litt spesiel pelsstell på Stitch p.g.a. utslettet hans, men den er uansett super å bruke ellers også.

Skrevet

Bruker en børste lik den 2ne har bilde av nederst :lol: Veldig grei. Brukte shæferkarde når Ace røytet som værst på sensommeren, pluss den andre. Da får du plutselig en veldig naken hund etterhvert.... :wub:

Guest Belgerpia
Skrevet

Bruker en børste lik den 2ne har bilde av nederst :whistle: Veldig grei. Brukte shæferkarde når Ace røytet som værst på sensommeren, pluss den andre. Da får du plutselig en veldig naken hund etterhvert.... :)

Om du kommer helt ned til huden med den børsten så har ikke kompisen din mye pels altså.... Noah har ikke enda fått den voksne hannhundpelsen, men jeg kan jo bare fantasere om å komme til bunns i pelsen hans med en sånn børste allikevel - det er klin umulig. Det eneste som ser bra ut da er jo dekkhårene - ned mot huden er det kladdete og ekkelt allikevel.

Jeg ble forøvrig litt bitt av basillen her på lørdagskvelden, rett nok etter at oppdretter hadde vært på besøk og forsøkte å si at hunden min måtte gres (og seriøst, hun børster sine kun når de er på utstilling så hvordan hun våger å engang å si det til meg aner jeg ikke *ler*) - og dermed var jeg igang med kamming - Vi tok alt i en strekke denne gangen og når hele hunden var gredd gjennom med tynntannet kam så var klokka veldig seint - nesten tre timer tok seansen og jeg hadde vondt overalt etterpå. (og han ble gredd forrige helg også) Jeg tror faktisk jeg skal trene bikkja på å ligge på stellebordet neste gang.

Skrevet

Om du kommer helt ned til huden med den børsten så har ikke kompisen din mye pels altså.... Noah har ikke enda fått den voksne hannhundpelsen, men jeg kan jo bare fantasere om å komme til bunns i pelsen hans med en sånn børste allikevel - det er klin umulig. Det eneste som ser bra ut da er jo dekkhårene - ned mot huden er det kladdete og ekkelt allikevel.

Jeg stod et par timer skal jeg si deg... Legg på noen dager også sånn i tilfelle. Men jeg klarte faktisk å børste av han "hele" manken... Men nå var det store dotter som kom av, bare jeg tok i han. Var vel lettere bekymret, siden jeg aldri har opplevd slik røyting... Bar spør Iselin, som fikk den bekymrede telefonen :banana::lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...