Gå til innhold
Hundesonen.no

tygging på sko


morwen

Recommended Posts

har en valp på 7mnd nå som snart har spist opp alle skoene mine, og da selvfølgelig alle de jeg er mest glad i

hun kommer seg inn i skoskapene, åpner dørene til gangen, har prøvd pose oppe på veggen men det er en stor hund.

har begynt nå å ha skoene i kjelleren men det er så utrolig tungvindt å måtte ned den trappen hver gang jeg skal ha sko på.

hun har biteleker nok, bytter på lekene, har akivitetsleker, har prøvd å la henne ha en skoen hun spiste opp først men så snart den er ødelagt så bryr hun seg ikke mere med den.

dette holder på å gjøre meg sprø og jeg har ikke råd til å kjøpe nye sko hele tiden til meg og barna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en valp på 7mnd nå som snart har spist opp alle skoene mine, og da selvfølgelig alle de jeg er mest glad i

hun kommer seg inn i skoskapene, åpner dørene til gangen, har prøvd pose oppe på veggen men det er en stor hund.

har begynt nå å ha skoene i kjelleren men det er så utrolig tungvindt å måtte ned den trappen hver gang jeg skal ha sko på.

hun har biteleker nok, bytter på lekene, har akivitetsleker, har prøvd å la henne ha en skoen hun spiste opp først men så snart den er ødelagt så bryr hun seg ikke mere med den.

dette holder på å gjøre meg sprø og jeg har ikke råd til å kjøpe nye sko hele tiden til meg og barna

Haha, beklager at jeg ler men jeg bare ser hvordan fremtiden her i huset blir om ca 5 måneder da.. Har også skaffet meg en ulvis og må vel barrikadere skoskapet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye fysisk og psykisk stimulering får hun? Kanskje hun kjeder seg? hvis dere ikke får stengt av området på noen måte må dere sørge for å ha henne innen synsvidde når dere er hjemme og ha henne på et eget rom når dere er ute eller få låst døra ut til gangen. Jeg tror ikke jeg ville latt henne få ødelagte sko, da jeg ser for meg at det er vanskelig å skille på ødelagte sko og nye sko. Så vis hun får en sko kan det være vanskelig og skjønne hvorfor hun ikke får de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du låse skoskapene? Sette på hengelås, binde håndtakene, et eller annet? Hva med å begynne å låse døren til gangen?

går ikke ann å låses. gamle eikedører

og skoskapet er det ingen måte å feste lås på

hun er som regel under oppsikt hele tiden. hun går mye tur, vi er mange ganger ute i hagen å leker. hun har stor plass å løpe på både alene og med oss.

nå i dag gikk yndlingskoen mine som jeg fikk i sommer, det på de 2 min jeg var oppe på do, da hadde hun flyttet stolen å åpnet skaoskapet (bruker å sette stolen framfor for da har jeg en liten forvarsel på at hun er på tur inni skapet.

må jo være en eller annan måte å klare å få bukt med dette.

Haha, beklager at jeg ler men jeg bare ser hvordan fremtiden her i huset blir om ca 5 måneder da.. Har også skaffet meg en ulvis og må vel barrikadere skoskapet

lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror i lengden det ville være billigere om du kjøper deg et skoskap som det går ann å låse på et vis enn om du stadig vekk skal kjøpe deg nye sko :D

Eller finnes det spray man får kjøpt på dyrebutikken som lukter vondt for hunder og katter, og brukes for å få dyra til å holde seg unna ting du vil de skal holde seg unna. Er ikke helt sikker på om det er det rette å gjøre her, men kan jo være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, såpass ille ja. Jeg ville puttet min i bur så lenge den får nok mosjon, psykisk stimulering og oppmerksomhet, men nå er det ikke alle som vil det da. Ellers ville jeg bundet hunden vis du må ut av rommet en kort tur, evt satt den i hagen vis den er inngjerda. Hva gjør dere når dere ikke er hjemme da? Jeg tror det er viktig og på en eller annen måte holde henne helt unna sko en stund så man bryter vanen så kan man slakke litt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke plass i huset til ett bur som er stort nok til henne. når vi er borte er hun stengt inne i mellomgangen (hvor hun har sin plass) da kiler jeg en planke mellom veggen og døren i yttergangen, men dette kan jeg kun gjøre om jeg går ut (må gjøres fra den siden av døren)

det er kun dette som er problemet vi har, ja og så er hun ekstremt matorientert (noe som er vanlig i rasen)

er utrolig slitsomt dette, håper noen andre har hatt dette problemet og har tips til permanente løsninger, jeg er jo redd for å ha henne med noen plass pga dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ta en titt i sanne bebybutikker dem bruker å ha noe som du kan sikre dører med vil jeg tro. Hva med å lime på en borrelås over dørene. Dårlig fortalt men det fantes i hvertfall før. Borrelås som kunne limes på harde ting og som ble kjøpt i metervis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dørene er i tre, må det jo gå ann å feste en lås eller krok på de?

joda det er mulig, men vil helst ikke ødelegge disse gamle eikedørene, de er ikke mulig å oppdrive slike.

er det ingen andre som har hatt dette problemet å har tips til måte å få slutt på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg blir oppfatta som en smule frekk nå, men det finnes ingen "antisko-pille" eller et magisk ord man kan si for å få hunden til å slutte å tygge på sko. Tipset du leter etter vil i hovedsak gå ut på å ikke gi henne noe som helst sko å tygge på, holde alle sko unna henne til alle tider, og tar du henne å å stjele sko må hun få klar og tydelig beskjed på at dette ikke er tillatt.

Du har skjønt at å gi henne sko ikke hjelper, selv om de er gamle og allerede opptygga. Skal du få bukt med problemet må du være villig til å gjøre litt for å holde henne unna sko, om det innebærer å kjøpe et skoskap, sette krok på en dør, sette inn et bur, holde henne inne på et eget rom, bruke munnkurv når dere er borte, eller hva det nå enn måtte være. Noe må tydeligvis forandres fra det du har i dag, for det funker jo ikke.

Og skulle hun klare å stjele en sko allikevel, så er det ikke noe kjære mor der i garden, hun tåler nok å få klar beskjed om at det ikke skal tas.

Når dette er i boks så kan dere begynne å trene på å ikke røre sko. La en sko ligge på gulvet i stua f. eks, og tren på at hun ikke skal røre det. Ignorerer hun den, belønn, godbit eller noe annet hun liker. Da lærer hun seg at ved å ikke røre skoene så får man godbit. Bytt etterhvert ut den ene skoen med andre type sko, barnesko, voksensko og alle slags sko så hun forstår at det gjelder ale sko. Kan også trene med andre gjenstander enn sko som du ikke vil at hun skal røre. Men dette kan være tidkrevende, og da er det veldig viktig at hun ikke får seg til å stjele sko ellers. Kanskje en vakker dag ganske mye senere så kan sko ligge og slenge uten at hun rører dem, men det ligger neppe i nærmeste framtid.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en skospiser i hus! Dvs en ex (nåvel, tør ikke å tro at det er helt uaktuelt for han å mumse litt om han skulle kjede seg veldig en dag, men han har ikke rørt sko på ganske lenge nå) skospiser. Enig med Stripa i at det finnes ingen mirakelpille mot skospising! Falco spiste bare mine sko (og det til tross for at han faktisk ikke er min hund engang! Frekke skapning! :D ), men var tydeligvis mindre selektiv når det gjalt hvilke av de han skulle spise (ett fra hvert par var fint!)... Han hadde lenge en forkjærlighet for adilettene mine, men de spiste han aldri, bare bærte rundt på (tydeligvis, fant de overalt...).

Løsningen? Enkel og kjedelig! Alle sko ble fjernet! Har heller ikke noe praktisk sted å ha de med mulighet for å låse dør og sånt så når vi dro bort ble alle sko hevet inn på soverommet (yeeei...) hvor han ikke kom seg. Dette gjorde vi temmelig lenge! Da Buffy fikk løpetid og han begynte å bli dust pga det måtte vi sperre dem fra hverandre og etter at det gikk over så brukte vi valpegård (har en sånn stående, kjekk sak! Kan brukes til så mangt! :P ) til å sette foran skoene (hadde brukt den til å sperre dem fra hverandre og da liksom bare sto den der og hildret... :P ) og det fungerte også bra. Nå har vi fjernet denne også og han har ikke tatt sko etter at vi gjorde det - fingers crossed! :P

Poenget er iallefall å forhindre tilgangen på sko til hun har "glemt" at spise sko var gøy, så må dere selv finne metoder som kan fungere hos dere. Jeg har prøvd fy-spray også jeg, det fungerte overhodet ikke! Buffy (som ikke spiser sko) syntes det var ekkelt å gå forbi i gangen, Falco (som spiser sko) hoppet gjerne opp på skohylla for å undersøke hva den pussige lukten var...

Lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg var ute etter var konstruktive råd om hva man kunne gjøre, og om det var noen måte at man kunne få trent dette bort eller iallefall ikke så ille som nå.

ja en løsning er at man løser inn sko til enhvær tid, men utrolig tungvindt over lang tid med barn i hus og

å nei hadde ikke foventet det var en ikke spis sko pille eller hva noen lengere opp her kalte det, eller at man kunne knipse i fingrene å få den "perfekte" hund, hadde det vært så lett hadde alle kunne gjort det.

Er fult klar over at det krever innsats, tid og tålmodighet, av og til så lurer jeg på om medlemer her hopper til å tror det "værste" bestandig.

men takker for de konstruktive rådene som er kommet fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg var ute etter var konstruktive råd om hva man kunne gjøre, og om det var noen måte at man kunne få trent dette bort eller iallefall ikke så ille som nå.

ja en løsning er at man løser inn sko til enhvær tid, men utrolig tungvindt over lang tid med barn i hus og

å nei hadde ikke foventet det var en ikke spis sko pille eller hva noen lengere opp her kalte det, eller at man kunne knipse i fingrene å få den "perfekte" hund, hadde det vært så lett hadde alle kunne gjort det.

Er fult klar over at det krever innsats, tid og tålmodighet, av og til så lurer jeg på om medlemer her hopper til å tror det "værste" bestandig.

men takker for de konstruktive rådene som er kommet fram.

Synes du har fått bare gode råd jeg.... Du må gjerne prøve å trene (klikkertrening, time-out, fy-spray, dressurhalsbånd etc etc etc), men min erfaring er altså at den enkleste måten å bli kvitt skospising på (rett og slett fordi dette helst skjer når hunden er alene...) er å fjerne fristelsene! Samme med hunder som stjeler fra bordet... Fjern det den pr i dag ikke greier å holde seg unna så slipper man å gå og være sint hele tida. Dette er nå bare mine synspunkter da... Jeg har som personlig mål å kjefte minst mulig på hunden(e) min(e) og avlæring er vanskeligere enn innlæring. Derfor velger jeg å fjerne ting ting som hunden ikke greier å la være (så sant det lar seg gjøre).

Så får du jo vurdere om det er enklest for deg å ta det bryet en stund at du holder alle sko unna til hunden er voksen nok til å ikke gjøre sånt mer (og problemet er borte) eller om du vil jobbe mye med å få hunden til å la tingene være der de er (potensielt kan du da få en voksen hund som fremdeles spiser sko om treningen ikke lykkes helt).

Dette var en veldig enkel fremstilling av hvordan jeg ser på problemet, mine helt egne vurderinger og erfaringer ligger bak.

Synes forsåvidt ideen med å ha et bur hvor skoene kunne "bo" enn så lenge var smart jeg! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg var ute etter var konstruktive råd om hva man kunne gjøre, og om det var noen måte at man kunne få trent dette bort eller iallefall ikke så ille som nå.

ja en løsning er at man løser inn sko til enhvær tid, men utrolig tungvindt over lang tid med barn i hus og

å nei hadde ikke foventet det var en ikke spis sko pille eller hva noen lengere opp her kalte det, eller at man kunne knipse i fingrene å få den "perfekte" hund, hadde det vært så lett hadde alle kunne gjort det.

Er fult klar over at det krever innsats, tid og tålmodighet, av og til så lurer jeg på om medlemer her hopper til å tror det "værste" bestandig.

men takker for de konstruktive rådene som er kommet fram.

Du spurte etter råd og fikk flere, men jeg opplevde at du avfeide dem en etter en med forklaring om gamle eikedører og tungvine løsninger, og spurte et par ganger om noen andre hadde noe anet å komme med. Såklart, man skrur ikke å gamle fine dører, og man låser ikke inn skoa sine med et 13 siffers kodelås (nå overdirver jeg for å få frem et poeng). Poenget mitt er bare at det etter min mening ikke går ann å få til en lettvin løsning på et sånt problem, uten at skoene fjernes. Og ja, man kan trene en hund på å ikke røre sko, men da må skoene fjernes inntil hunden har forstått dette. Hvordan skal ellers hunden lære noe av dette? I det ene øyebliket har den terent og fått belønning for å ikke røre en sko, neste øyeblikk ødelegges alt du har trent på ved at hunden tar seg en tur i gangen mens du selv sitter på do, og spiser opp en sko?! Et annet eksempel: Selv en flink matglad hund som ikke tar noe fra bordet når eierne er der vil kunne falle for fristelsen hvis eieren forlater rommet med godsaker på bordet. Og da har ikke hunden lært noe som helst. Jeg har full forståelse for at det kan bli tungvint å passe på alle sko til enhver tid når man har barn, men etter min mening er dette den eneste utveien så lenge en ikke kan holde 100 prosent oppsyn med hunden hele tiden. Etter hvert når hunden har blitt flink kan dere forsøke igjen å la noen sko ligge.Lykke til i hvert fall, med eller uten skoskap :)OT: Hvorfor i all verden vises ikke avsnitt selv jeg skriver inn plenty av dem??? Flere som har det problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en valp på 7mnd nå som snart har spist opp alle skoene mine, og da selvfølgelig alle de jeg er mest glad i

hun kommer seg inn i skoskapene, åpner dørene til gangen, har prøvd pose oppe på veggen men det er en stor hund.

har begynt nå å ha skoene i kjelleren men det er så utrolig tungvindt å måtte ned den trappen hver gang jeg skal ha sko på.

hun har biteleker nok, bytter på lekene, har akivitetsleker, har prøvd å la henne ha en skoen hun spiste opp først men så snart den er ødelagt så bryr hun seg ikke mere med den.

dette holder på å gjøre meg sprø og jeg har ikke råd til å kjøpe nye sko hele tiden til meg og barna

Sånn har vi det også, bare at det ikke bare går i sko, men alt mulig annet også. Før var det kanskje bare søtt, men nå blir mamma helt frustrert hver gang hun ødelegger noe. For det er utrolig dyrt, hun har vel snart kommet opp i prisen som hun selv kostet...

Vår løsning var å binde henne i huset. Så nå er hun bundet på kjøkkenet og det fungerer fint, og vi slipper henne løs av og til, men under oppsyn (der har det gått noen glipp og penger har flydd ut av huset...). Nå er jo buhund en mye mindre rase en irsk ulvehund(!), men det kan jo fungere for det. Bind henne et sted der hun bare har sengen sin, skålene sine og lekene innen hennes rekkevidde.

Lykke til, vet nøyaktig hvordan du har det! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har vi det også, bare at det ikke bare går i sko, men alt mulig annet også. Før var det kanskje bare søtt, men nå blir mamma helt frustrert hver gang hun ødelegger noe. For det er utrolig dyrt, hun har vel snart kommet opp i prisen som hun selv kostet...

Vår løsning var å binde henne i huset. Så nå er hun bundet på kjøkkenet og det fungerer fint, og vi slipper henne løs av og til, men under oppsyn (der har det gått noen glipp og penger har flydd ut av huset...). Nå er jo buhund en mye mindre rase en irsk ulvehund(!), men det kan jo fungere for det. Bind henne et sted der hun bare har sengen sin, skålene sine og lekene innen hennes rekkevidde.

Lykke til, vet nøyaktig hvordan du har det! :icon_redface:

Unnskyld, men er hunden bundet på kjøkkenet hele tiden den er inne med unntak av korte perioder hvor dere slipper henne løs under tilsyn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke akkurat supermorsomt å binde henne, bare så det er sagt. Og tyggesaker har hun. Og det er alltid noen lukker opp dører, legger ut ting osv. Og hun går jo løs også, men plutselig glemmer noen å passe på, og da er enda en ting ødelagt... Og det er ikke akkurat billig. Men det er faktisk ting jeg lurer på ang. dette, jeg tror jeg lager en ny tråd for å ikke stjele denne helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...