Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene agility for morroskyld- (ikke konkuranser etc.)


MHC

Recommended Posts

Skrevet

Noen i Bergen som trener agility kun for morro? Kunne tenkt meg å begynne, men ikke fast trening en gang i uken, medlem i klubb, dugnad osv.

Noen som trener litt kun for gøy? Hvor? Finnes det en bane som står fast et sted hvor hvem som helst kan komme? (Kjøpe/ leie nøkkel en periode?)

Skrevet

Noen i Bergen som trener agility kun for morro? Kunne tenkt meg å begynne, men ikke fast trening en gang i uken, medlem i klubb, dugnad osv.

Noen som trener litt kun for gøy? Hvor? Finnes det en bane som står fast et sted hvor hvem som helst kan komme? (Kjøpe/ leie nøkkel en periode?)

Å trene agility for morroskyld er helt greit det, så lenge man vet hva man gjør. Feilinnlæring kan lett føre til skader og derfor krever de fleste hundeklubber at fører har gjennomført nybegynnerkurs.

Man kan fint trene i en klubb uten at man har intensjoner om å konkurrere, det er flere som jeg trener med i klubben som gjør det.

Noen spesiell grunn til at du ikke vil trene i en klubb?

Vet ikke om tilsvarende tilbud i Bergensområdet som du etterlyser.

  • 2 weeks later...
Skrevet

Har hatt lyst å prøve agility med min hund eg også... Har også lyst å trene for morro skyld og ikke konkurranse, om det er klubb eller ikke, er vel kanskje ikke så nøye? Et kurs hadde hvertfall vert greit å fått med seg.

Har vurdert å kjøpe/lage en løype å bruke i hagen... (?) men som du sier Mokken, så har eg hørt det er lurt å gå gjennom et kurs først, vet du om noen her i Bergens området?

Skrevet

Vi har også tenkt å drive med litt hobby-agility; har tenkt å ta et agilitykurs hos Bergen Selskaps- og Brukshundsklubb når småen blir gammel nok (dvs utover våren/sommeren/høsten).

Mener de har en bane man kan låne/leie når man er medlem, i tillegg til faste treninger? Utenom det blir det jo naturagility på turer, og så får jeg vurdere om vi skal koste på oss noe agilityutstyr til hagen hvis småen synes det er veldig artig :)

Skrevet

Jeg går med planer om å gå litt agility med minsten her :) Hun er tre mnd for øyeblikket, men kan da trenes i tunell og sosialisering?

kan jeg ta nybegynnerkurs med en valp som er så ung eller må jeg vente til alt er vokst ut i alle vinkler?

Skrevet

Jeg går med planer om å gå litt agility med minsten her :) Hun er tre mnd for øyeblikket, men kan da trenes i tunell og sosialisering?

kan jeg ta nybegynnerkurs med en valp som er så ung eller må jeg vente til alt er vokst ut i alle vinkler?

Eg ville ha ventet, og tror du må vente også. Er jo mye gøyere å få være skikkelig med på kurset og ikke bare tunnel og litt bommen.

Men vi fikk nå være med uten å ha tatt kurs først. Var masse hjelpsomme folk der vi gikk som har holdt på lenge. Men det var også organisert trening.

Skrevet

Har hatt lyst å prøve agility med min hund eg også... Har også lyst å trene for morro skyld og ikke konkurranse, om det er klubb eller ikke, er vel kanskje ikke så nøye? Et kurs hadde hvertfall vert greit å fått med seg.

Har vurdert å kjøpe/lage en løype å bruke i hagen... (?) men som du sier Mokken, så har eg hørt det er lurt å gå gjennom et kurs først, vet du om noen her i Bergens området?

Joda, det arrangeres jevnlig kurs i bergensområdet :)

Kommer gjerne litt an på hvor du bor og reisevei men her er noen klubber.

http://www.retrieverklubben.no/bergen/index.cfm?id=256410

Jeg trener i Retrieverklubben å trives godt der. Holder til på Varden i Fyllingsdalen.

Mulig å benytte seg av alle klubbens tilbud dersom man er medlem, man trenger ikke nødvendigvis å ha en retriever. Mange andre raser og blandinger også. De har ikke lagt ut noe kurs enda, men det er jo bare å sende en mail til agilitykomiteen :lol:

http://www.sotrabrukshundklubb.com/

Klubb med varierte tilbud.

http://www.bergenagilityklubb.no/index.htm

Bg. Agilityklubb holdert til i Nordnæsdalen, de har nettopp hatt nybegynnerkurs.

http://www.nordhordland-hundeklubb.no/index.html

Holder til i nærheten av Knarvik, har også varierte tilbud.

BSBK er nevnt over her, kjenner ikke til klubben eller hvilke tilbud den har.

Jeg går med planer om å gå litt agility med minsten her :P Hun er tre mnd for øyeblikket, men kan da trenes i tunell og sosialisering?

kan jeg ta nybegynnerkurs med en valp som er så ung eller må jeg vente til alt er vokst ut i alle vinkler?

Helt klart en fordel å vente til hun er utvokst, da vil dere få bedre utbytte av kurset.

De fleste klubber operer med en nedre aldersgrense for hunden, hos oss er det 9 mnd for små hunder og 12 mnd for store hunder :lol:

Skrevet

Kan jo opplyse om at det blir kurs i Sotra Brukshundklubb, 7-8 mai. Dette blir nybegynnerkurs.

Vi har mange ute hos oss som kun trener "for gøy". Er vel kun jeg og en til der ute i fra, som konkurrerer aktivt. Vi har trening stort sett to ganger i uken, med ansvarlige hver gang.

Dere er hjertelig velkommen ut til oss :)

  • 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...