Gå til innhold
Hundesonen.no

Blødning hos Engelsk Setter


K1nneth

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Jeg har en Engelsk Setter som snart er 5år. Dessverre har denne karen vært veldig plaget med helsen sin helt siden han var kvalp. Det er i all hovedsak snakk om kloskader, også kjent som kloløsning. Da hunden ble fire år, hadde han "nye" klør på samtlige poter. Det har medgått mange dager med bandasje, medisiner og mye trøst. Han har også lavt stoffskifte, som videre resulterer i daglig medisinering morgen og kveld.

Men problemet de siste ukene har vært blødninger. Jeg oppdaget forleden at det var ferske bloddråper på gulvet. Dette måtte komme fra hunden, så jeg undersøkte hele bikkja. Siden han nettopp hadde vært ute å luftet seg, trodde jeg det var en klo eller rift under potene som var grunnen til blodet. Men jeg fant verken sår eller spor etter blod noen plass, ikke på buken, snuten eller på hunden generelt.

Blodet var tydelig fersk, og virket tyntflytene. Så derfor hendvender jeg meg hit, og spør om det kan tenkes at blodet kom fra snuten eller munnen? Altså innvendig blødninger? Hunden var slapp og veldig varm hele natta etterpå, og ville absolutt være alene uten form for kontakt.

Uten om dette har han dårlig matlyst, noe som han har hatt hele livet. Han er slapp og liker best å være inne sammen med oss.

Noen som har tips eller råd til hva blødningen kan være?

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kikket inni munnen hans?  Det er jo veldig rart om du skal se bloddråper, men ikke noe som helst tegn på hvor det kan komme fra..  Jeg antar du har sjekket hunden meget grundig, men det skader kanskje ikke å gjøre det en gang til?  Håper du finner ut av det, og at det bare var en filleting; høres ut som om dere har hatt nok tull.   :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden har indre blødninger som får utløp gjennom munn/nese eller endetarm pleier blodet å være mer koagulert når det kommer ut. Hvis hunden blør i enden av endetarmen kan det komme friskt blod og selvfølgelig også hvis det kommer fra munnhulen eller nesen. Så hvis blodet er tyntflytende og frisk er det ikke så stor sannsynlighet for at det kommer fra indre organer. Hunder kan jo ofte blø bittelitt på potene hvis de har stukket seg eller noe, og hvis det bare var en liten bloddråpe kanskje han har stukket seg på noe?

Jeg ville tatt en tur til veterinæren uansett siden han var slapp og varm. Håper det ikke er noe alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært gjennom det samme selv, så det er nok grunnen til at jeg tenker prostata her. Det kan hende han drypper litt blod fra penis. Ved prostatitt er det klassisk at blodet først kommer på slutten av turen (når hunden tisser), du nevnte at hunden nettopp hadde vært ute. Blodet er tyntflytende siden det gjerne er blandet med litt urin. Det kan også dryppe litt blod inne.

Neste gang du er ute på tur sjekk om du ser blod i urinen. Det burde være grei skuring nå som det er så mye snø. :D Ta det gjerne etter han har vært inne en stund slik at blæra er full, og se nøyest etter på slutten av turen.

Prostataproblemer kan enten behandles med antibiotika (problemet kommer ofte tilbake), eller ved kastraksjon. Det er enkelt å stille diagnosen, vetten stikker en finger i pompen, og eventuelt tar en prøve av prostatasekret* (hvordan de tar den prøven fant jeg ut på den mest ubehagelige måten mulig tror jeg, hvor jeg ble ufrivillig delaktig, men ansiktsuttrykket mitt var visst priceless har jeg blitt fortalt).

Lykke til!

* prostatasekret er muligens det aller ugneste ordet i det norske språk. Helt off topic, men jeg følte det burde nevnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelt å stille diagnosen, vetten stikker en finger i pompen, og eventuelt tar en prøve av prostatasekret* (hvordan de tar den prøven fant jeg ut på den mest ubehagelige måten mulig tror jeg, hvor jeg ble ufrivillig delaktig, men ansiktsuttrykket mitt var visst priceless har jeg blitt fortalt).

Lykke til!

* prostatasekret er muligens det aller ugneste ordet i det norske språk. Helt off topic, men jeg følte det burde nevnes.

Nå ble jeg MEGET nysgjerrig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet ut mer.

Jeg kom hjem fra jobb kl.02 i natt, sto opp klokka 08, tok bikkja med meg ut (tror vi gikk i søvne begge to)og plasserte han og en gammel iskrem-boks under buken i snøfonna og sa værsjogo:p

Det ble et par stille minutter før dråpene begynte å komme. Etter utført oppdrag var mengden upåklagelig. Jeg følte meg ganske stolt, hadde i grunnen ikke forventa å få til noen urinprøve på denne karen. Avslutningsvis kan jeg oppsummere at bikkja tråkka rett oppi boksen, og jeg kjørte til dyrlegen med noen ørsmå edle dråper.

Analysen tilsa mye blod i urin samt overflod av hvite blodlegemer. Dyrlegen mente det var en urinveisinfeksjon, så han er nå satt på antibiotika i 10dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet ut mer.

Jeg kom hjem fra jobb kl.02 i natt, sto opp klokka 08, tok bikkja med meg ut (tror vi gikk i søvne begge to)og plasserte han og en gammel iskrem-boks under buken i snøfonna og sa værsjogo:p

Det ble et par stille minutter før dråpene begynte å komme. Etter utført oppdrag var mengden upåklagelig. Jeg følte meg ganske stolt, hadde i grunnen ikke forventa å få til noen urinprøve på denne karen. Avslutningsvis kan jeg oppsummere at bikkja tråkka rett oppi boksen, og jeg kjørte til dyrlegen med noen ørsmå edle dråper.

Analysen tilsa mye blod i urin samt overflod av hvite blodlegemer. Dyrlegen mente det var en urinveisinfeksjon, så han er nå satt på antibiotika i 10dager.

Jøss, så flink du var å ta urinprøve!  :ahappy:  Typisk at hunden skal tråkke i det da, men det var jo nok til å få satt en diagnose i alle fall.  Men har du ikke merket noe til at hunden har vært rastløs, eller om den har tisset oftere enn vanlig, eller villet oftere ut enn vanlig?  Det er jo ganske normalt når de har uvi, men jeg har også hørt om noen hvor hunden overhodet ikke hadde gitt noen signaler på det (noe som skremmer meg - hvordan skal man da finne ut om hunden er syk?).  Godt at dere fant ut av det i alle fall, og at han får behandling! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...