Gå til innhold
Hundesonen.no

Navnehjelp 2


Monique

Recommended Posts

Hvis du vet hva stamtavle navnet blir så kan vi jo hjelpe deg ut ifra det? :D

Her er svaret jeg fikk: "Det som noen ganger står foran navnet på en registrert hund kalles kennelnavn, og er da navnet på kennelen oppdretteren har registrert hos NKK. Vi har ikke registrert kennelnavn og kommer nok ikke til å gjøre det heller, så valpen deres vil ikke få noe slikt "fornavn". "

Så det var ikke mye hjelp der gitt.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at i stamtavlen så står det kennelnavn, for eksempel på valpen min står det Quinhunt's TR Yara-Mae, altså Quinhunt's er kennel, TR er Troy og Ruby (far og mor), Yara-Mae er navnet de valgte til valpen. Jeg ville tro at et eller annet navn står på stamtavlen men er ikke helt sikker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå.. Det var fint! :P Får referere litt med min samboer.. Ikkr nok med at det er vanskelig å finne navn, det er ennå verre når man er to som skal bli enig.. hehe. :D

Konferere, kanskje :P

Her er svaret jeg fikk: "Det som noen ganger står foran navnet på en registrert hund kalles kennelnavn, og er da navnet på kennelen oppdretteren har registrert hos NKK. Vi har ikke registrert kennelnavn og kommer nok ikke til å gjøre det heller, så valpen deres vil ikke få noe slikt "fornavn". "

Så det var ikke mye hjelp der gitt.... :P

Men foreldrene har kanskje kennelnavn? Du bør jo ha en stamtavle på valpen din. Mase på oppdretter er alltid lurt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Når oppdretter ikke har kennel navn så er det gjerne san at det navnet dere velger blir stående på stamtavla. San som min tildigere strihåret vorsteh tispe Der skulle det stå Raisa men oppdretter skrev så stygt at det ble Kaisa og ikke noe annet men stamtavle hadde hun alikevell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konferere, kanskje :)

Men foreldrene har kanskje kennelnavn? Du bør jo ha en stamtavle på valpen din. Mase på oppdretter er alltid lurt. :angry:

Konferere ja... hehe.. Gikk litt fort der. :)

Mamman heter Kira, men Engens Kira er det fulle navnet så jeg regner med at det kanskje da er kennelnavnet? :whistle: Skjønner ingenting jeg.. Kan jo ikke noe om dette.. hehe.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når oppdretter ikke har kennel navn så er det gjerne san at det navnet dere velger blir stående på stamtavla. San som min tildigere strihåret vorsteh tispe Der skulle det stå Raisa men oppdretter skrev så stygt at det ble Kaisa og ikke noe annet men stamtavle hadde hun alikevell.

Ja, det han sa var at det navnet vi valgte var det navnet som kom til å blir registrert og det som kom til å stå på stamtavlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jo dere sikkert velge det hunden blir registrert som da. Blir dere å kalle den Liam fks. så kan oppdretter registrere den som det i nkk.

Regner med at oppdretter registrerer kullet??

Ja, kullet blir registrert. Forstod det slik på han ja at det navnet vi velger på valpen er det navnet som blir registrert i nkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare fortelle en liten historie om dette med navnvalg...:(

Jeg har mange ganger sagt til samboer'n at hvis vi skulle ha tispe noen gang så skulle hun hete Amy/Aimee, men han har ikke vært helt enig... Så da vi bestemt oss for ny hund, og det ble ei tispe kom diskusjonen opp igjen... Vi ble omsider enige om kalle nurket for Emma...Men da vi var og besøkte oppdretteren presterte samboeren å si: "ja, vi har et navn til ho også da...Ho skal hete Aimee..." :) Titta rimelig overaska bort på han da kan du si...men han skjønte jo ikke hvorfor...:P Så da vi kom i bilen spurte jeg hvorfor han hadde sagt Aimee... Og han ble rimelig overraska sjøl...:P Han hadde jo sagt helt feil! :) ble jo til at vi kalte henne Aimee uansett da... :angry:

Synes Liam var et nydelig navn!! Er ikke lett det der med navn altså... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare fortelle en liten historie om dette med navnvalg...:P

Jeg har mange ganger sagt til samboer'n at hvis vi skulle ha tispe noen gang så skulle hun hete Amy/Aimee, men han har ikke vært helt enig... Så da vi bestemt oss for ny hund, og det ble ei tispe kom diskusjonen opp igjen... Vi ble omsider enige om kalle nurket for Emma...Men da vi var og besøkte oppdretteren presterte samboeren å si: "ja, vi har et navn til ho også da...Ho skal hete Aimee..." :whistle: Titta rimelig overaska bort på han da kan du si...men han skjønte jo ikke hvorfor...:lol: Så da vi kom i bilen spurte jeg hvorfor han hadde sagt Aimee... Og han ble rimelig overraska sjøl...:) Han hadde jo sagt helt feil! :) ble jo til at vi kalte henne Aimee uansett da... ;)

Synes Liam var et nydelig navn! Er ikke lett det der med navn altså... :D

Hehehe... :D Ja, det er fort gjort. Jeg likte Liam veldig godt også, men min samboer vil at han skal hete Max. Noen jeg ikke synes passet så godt. Så jeg kan jo håpe på at hvis jeg bare maser lenge nok om Liam så kanskje han sier feil også.. hihi.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... :P Ja, det er fort gjort. Jeg likte Liam veldig godt også, men min samboer vil at han skal hete Max. Noen jeg ikke synes passet så godt. Så jeg kan jo håpe på at hvis jeg bare maser lenge nok om Liam så kanskje han sier feil også.. hihi.. :icon_redface:

Hehe...Ja,det er lov å håpe...:whistle:

Selv synes jeg Max er litt for vanlig...veldig mange hunder som heter det... :lol: Litt moro å ha litt originale navn! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også orginale navn best:) Selv ville jeg at mi skulle hete Youmpee/Jumpi, men ble nedstemt :icon_redface: Liam og Kåre er mine favoritt hundenavn, så hvis det noen gang blir hannhund, blir det en av disse :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...Ja,det er lov å håpe...:whistle:

Selv synes jeg Max er litt for vanlig...veldig mange hunder som heter det... :icon_redface: Litt moro å ha litt originale navn! ;)

Ja. det er det jeg tenker også. Synes Liam var både fint og originalt. Kjenner ingen hunder som heter det heller. Så jeg får gå dypt inn i overtalelsesmodus! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...