Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan denne hundesenga vaskes?


Argyr

Recommended Posts

Jeg har en sånn madrass fra Hööks, som en av kattene har tømt blæra på. :) Det står jo at trekket kan vaskes, og den er grei - men hva med innholdet? Ser ut til å være noe av det samme som er inni hodeputer. Urinen har selvsagt trukket tvers gjennom, og det stinker! :P

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alternativet uansett er å kaste sengen, så hvorfor ikke prøve å vaske først?  :P  Vi gjorde det med en hvit silkedress det var kommet rødvin på, og som ikke ble oppdaget før et år etter at flekken hadde kommet (og dressen hadde vært til rens).  Vasket med Vanish, og svish- var flekken borte! :P  Det verste som kan skje, er jo at sengen blir klumpete og rar og må kastes, eller at du ikke får bort lukten..  Forøvrig har jeg vasket ganske mye som ikke "kan" vaskes, og det har gått helt greit (bortsett fra et alpakkaskinn..).  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøv å vaske den på ull eller silkevask, det er mer skånsom sentrifugering på de programmene.(min erfaring er at det er sentrifugen som tar knekken på puter ol, ikke vannet) Bruk eddik istedenfor vaskemiddel for å fjerne lukta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøv å vaske den på ull eller silkevask, det er mer skånsom sentrifugering på de programmene.(min erfaring er at det er sentrifugen som tar knekken på puter ol, ikke vannet) Bruk eddik istedenfor vaskemiddel for å fjerne lukta.

Jepp, men ha i litt skyllemiddel. Eddiken lukter også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Pøv å vaske den på ull eller silkevask, det er mer skånsom sentrifugering på de programmene.(min erfaring er at det er sentrifugen som tar knekken på puter ol, ikke vannet) Bruk eddik istedenfor vaskemiddel for å fjerne lukta.

Ikke lurt, katter tisser gjerne på steder de har tisset før, om man bruker eddik eller salmiakk tisser de bare mere der. Jeg hadde samme problemet, katten tisset i hundesengen. Det var riktignok ikke maken til din, men det var sånn "stuffing" inni. Vasket på ull program og kjørte en ekstra runde i sentrifugen etterpå, hang opp i dusjen til tørk. Den vasket jeg kun med Milo. Katten har holdt seg unna etterpå. Men den tisset i skinnstolen en annen dag ( :lol: drittkatt!) der vasket jeg kun med zalo, det gikk fint det også¨.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men ha i litt skyllemiddel. Eddiken lukter også :lol:

Ikke etter skylling? Jeg bruker edikk som skyllemiddel i alle klær, aldri merka edikklukt i tøyet? Men det stinker litt idet du heller det i maskina da ;)

Ikke lurt, katter tisser gjerne på steder de har tisset før, om man bruker eddik eller salmiakk tisser de bare mere der. Jeg hadde samme problemet, katten tisset i hundesengen. Det var riktignok ikke maken til din, men det var sånn "stuffing" inni. Vasket på ull program og kjørte en ekstra runde i sentrifugen etterpå, hang opp i dusjen til tørk. Den vasket jeg kun med Milo. Katten har holdt seg unna etterpå. Men den tisset i skinnstolen en annen dag ( :wub: drittkatt!) der vasket jeg kun med zalo, det gikk fint det også¨.

Enig ang salmiakken, men den inneholder urea som imiterer tisslukt. Edikk har jeg alltid brukt på tisseflekker etter dyra, og har aldri opplevd at dyra kommer tilbake til den flekken pga lukt. Jeg heller f.eks ren eddik på valpetiss, tørker av med klut, og man ser at hundene skyr stedet i lang tid etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri eddik for å fjerne tisselukt, jeg har aldri opplevd at det sitter i etter vanlig vask en runde eller to - problemet er jo at enkelte ting ikke tåler vask, og da må man begynne med tepperens og hurramegrundt - og det er liksom ikke like effektivt og greit som skikkelig vask.

Trekket er vasket og lukter rent og fint, og "innmaten" er i vaskemaskina nå, inni en tøypose. Satte den på ullprogram og 40 grader, så da er det bare å håpe. :lol:

Edit:

Den overlevde maskinen helt fint, så jeg ga den en runde i trommelen også, og nå er den ren, tørr og fin. Litt klumpete inni, men det klarte jeg å rette ut ganske greit. ;)

Takk for innspill alle sammen! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...