Gå til innhold
Hundesonen.no

BIG

Tollertassen

Recommended Posts

Hvordan er det med BIG finalen i de andre gruppene. Ut i fra de utstillingene jeg har vært på så virker det som om det er visse raser som alltid kommer på topp. Jeg har enda ikke vært på en utstilling hvor en toller f.eks har slått en golden eller labbis. Er det sånn at de større rasene ofte kommer best ut? Regner jo med at det er fordi det er bedre hunder i dommerens øyne enn den tolleren de går mot, men har stusset litt på dette. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder er jo bare mer showhunder, det er det jo ikke tvil om. Men jeg har enda ikke møtt en toller som er ekstremt pen og skilt seg ut i mengden - rasen har vel enda ikke kommet helt "dit" enda. Og en toller i grupperingen har kanskje bare slått en 20-30 stk i raseringen, mens en golden kan ha slått nærmere 80, da er det ofte bedre kvalitet på sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt slått av en toller i gruppa jeg - når jeg gikk med flat :wub:

Men ja - det hører til sjeldenhetene, selv på NRK utstillinger at tolleren går til topps. Det er noe i det labbis sier, samt at påmeldingsantallet ofte er det dobbelte, om ikke mer enn hva det er på tolleren på raser som flat og golden. Og da er det, om ikke alltid - men ofte slik at disse hundene kommer høyere. En ting er at de er flere, men det er veldig høy kvalitet på disse, ser ofte at det gies flere blå/gule blandt tollerne - og når man går til topps mot så mange av så god kvalitet - så har man selvfølgelig en stor sjangs i gruppa. Er jo ikke uten grunn at som i dette eksempelet flat og golden ofte vinner gruppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - det finnes jo endel f.eks. terriere som vinner grupper veeldig mye - men har få konkurrenter i rasen. Så det har nok ikke så mye med antallet konkurrenter å gjøre - men mer med kvaliteten på rasen i det landet.

Men i tillegg er det helt klart endel raser som oftere blir plassert enn andre. F.eks. i gruppe 1 er det nesten sjelden at sheltie, terv, schäfer eller bearded collie er uplasserte - og det har vel neppe skjedd at INGEN av dem er plassert i alle fall.

I andre land er det endel andre raser som er klart mer vanlig å plassere i gruppene (f.eks. puli Danmark - ofte, ofte plassert). Og forhåpentligvis er de rasene da av spesielt god kvalitet akkurat i det landet.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det har nok ikke så mye med antallet konkurrenter å gjøre - men mer med kvaliteten på rasen i det landet.

Men med økt antall påmeldte er det ofte økt kvalitet også. En populær rase vil ofte være av bedre kvalitet enn en sjelden rase, så jeg tror det i mange tilfeller går hånd i hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går mye på "flashyness" i BIG-ringen har jeg inntrykk av.

Basenjien er en av de rasene som plasserer seg veldig ofte i en slik sammenheng. Dommere har sagt at de synes Basenjien synes veldig i ringen. I tillegg er det generelt god kvalitet på rasen, og det meste som stilles er av CK kvalitet.

Av andre raser som ofte plasseres i gruppe 5 er Am. Akita, Pomeranian, Japansk spisshund, faraohund.

Tror det er en sammenheng med "Show-attitude", generel kvalitet, og også hvilke raser en spesifikk dommer har lett for å like. Noen foretrekker- og kjenner seg tryggest på "pelshunder", andre på den og den typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, sånn som med tolleren. Kan ikke den store typeforskjellen som er innad i rasen være en faktor? Vi har jo ulike typer som alle ut fra rasestandarden er meget gode representanter. Men, dommere har jo typer de foretrekker, og setter opp disse. Og om gruppedommer da er en annen, kanskje er uenig i at det er en så god representant at den plasseres? Altså at store forskjeller innad i rasen gjør at dommeren enten er uenig i at den typen er god, eller at dommeren syns rasen er vanskelig å bedømme? (på tolleren har jo flere dommere sagt at de syns den er vanskelig å bedømme).

Og så er det jo dette som Yodel nevner, med "flashyness" - enkelte raser ER det mer show over enn andre. Jeg syns ikke det er noe rart når flat ofte plasseres i toppen (i alle fall gjør den det på raseutstillingene). Den vises ofte godt, med flotte bevegelser, pels osv. Den er mer "flashy" enn tolleren (æsj, nå kommer jeg ikke til å få sove i natt. :wub::P ). Jeg tror dette har mye å si jeg, hvis en hund virkelig vises i ringen, på en positiv måte, så er det jo større sannsynlighet at den plasseres enn den hunden som ikke skiller seg ut. Selv om den som ikke skiller seg ut er en veldig god raserepresentant. It-faktoren skal man ikke kimse av, og jeg syns det er flere individer med den faktoren innenfor enkelte raser, enn hos andre.

Og oppå der igjen kommer det andre som er nevnt, med kvaliteter på rasen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, sånn som med tolleren. Kan ikke den store typeforskjellen som er innad i rasen være en faktor? Vi har jo ulike typer som alle ut fra rasestandarden er meget gode representanter. Men, dommere har jo typer de foretrekker, og setter opp disse. Og om gruppedommer da er en annen, kanskje er uenig i at det er en så god representant at den plasseres? Altså at store forskjeller innad i rasen gjør at dommeren enten er uenig i at den typen er god, eller at dommeren syns rasen er vanskelig å bedømme? (på tolleren har jo flere dommere sagt at de syns den er vanskelig å bedømme).

Og så er det jo dette som Yodel nevner, med "flashyness" - enkelte raser ER det mer show over enn andre. Jeg syns ikke det er noe rart når flat ofte plasseres i toppen (i alle fall gjør den det på raseutstillingene). Den vises ofte godt, med flotte bevegelser, pels osv. Den er mer "flashy" enn tolleren (æsj, nå kommer jeg ikke til å få sove i natt. :wub::P ). Jeg tror dette har mye å si jeg, hvis en hund virkelig vises i ringen, på en positiv måte, så er det jo større sannsynlighet at den plasseres enn den hunden som ikke skiller seg ut. Selv om den som ikke skiller seg ut er en veldig god raserepresentant. It-faktoren skal man ikke kimse av, og jeg syns det er flere individer med den faktoren innenfor enkelte raser, enn hos andre.

Men det med ulike typer kan jo i prinsippet ramme alle, selv om det kanskje er mer av det på toller enn andre store gr 8 raser. Har man en rasedommer som skal ha store hunder, og gruppedommer liker små f.eks så kan det jo ramme alle som hadde den rasedommeren.

Men som nevnt med flashy må man huske at dommeren i gruppa/bis på småutstillinger ikke kan gå over alle hundene like nøye, samt at de ikke kan vurdere mot individer av samme rase (om de ikke har så god peiling på den eksakte rasen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det jo dette som Yodel nevner, med "flashyness" - enkelte raser ER det mer show over enn andre. Jeg syns ikke det er noe rart når flat ofte plasseres i toppen (i alle fall gjør den det på raseutstillingene). Den vises ofte godt, med flotte bevegelser, pels osv. Den er mer "flashy" enn tolleren (æsj, nå kommer jeg ikke til å få sove i natt. :):P ). Jeg tror dette har mye å si jeg, hvis en hund virkelig vises i ringen, på en positiv måte, så er det jo større sannsynlighet at den plasseres enn den hunden som ikke skiller seg ut. Selv om den som ikke skiller seg ut er en veldig god raserepresentant. It-faktoren skal man ikke kimse av, og jeg syns det er flere individer med den faktoren innenfor enkelte raser, enn hos andre.

Det er det værste jeg har hørt :P ! Joda jeg ser jo den, men jeg synes personlig det finnes noen tollere med god showkvalitet som virkelig skiller seg ut, vi har et par vakre veteraner f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det værste jeg har hørt :) ! Joda jeg ser jo den, men jeg synes personlig det finnes noen tollere med god showkvalitet som virkelig skiller seg ut, vi har et par vakre veteraner f.eks.

Og det er vel derfor disse veteranene gjerne ender både i BIG og BISvet? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...