Gå til innhold
Hundesonen.no

BIG


Tollertassen

Recommended Posts

Hvordan er det med BIG finalen i de andre gruppene. Ut i fra de utstillingene jeg har vært på så virker det som om det er visse raser som alltid kommer på topp. Jeg har enda ikke vært på en utstilling hvor en toller f.eks har slått en golden eller labbis. Er det sånn at de større rasene ofte kommer best ut? Regner jo med at det er fordi det er bedre hunder i dommerens øyne enn den tolleren de går mot, men har stusset litt på dette. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder er jo bare mer showhunder, det er det jo ikke tvil om. Men jeg har enda ikke møtt en toller som er ekstremt pen og skilt seg ut i mengden - rasen har vel enda ikke kommet helt "dit" enda. Og en toller i grupperingen har kanskje bare slått en 20-30 stk i raseringen, mens en golden kan ha slått nærmere 80, da er det ofte bedre kvalitet på sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt slått av en toller i gruppa jeg - når jeg gikk med flat :wub:

Men ja - det hører til sjeldenhetene, selv på NRK utstillinger at tolleren går til topps. Det er noe i det labbis sier, samt at påmeldingsantallet ofte er det dobbelte, om ikke mer enn hva det er på tolleren på raser som flat og golden. Og da er det, om ikke alltid - men ofte slik at disse hundene kommer høyere. En ting er at de er flere, men det er veldig høy kvalitet på disse, ser ofte at det gies flere blå/gule blandt tollerne - og når man går til topps mot så mange av så god kvalitet - så har man selvfølgelig en stor sjangs i gruppa. Er jo ikke uten grunn at som i dette eksempelet flat og golden ofte vinner gruppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - det finnes jo endel f.eks. terriere som vinner grupper veeldig mye - men har få konkurrenter i rasen. Så det har nok ikke så mye med antallet konkurrenter å gjøre - men mer med kvaliteten på rasen i det landet.

Men i tillegg er det helt klart endel raser som oftere blir plassert enn andre. F.eks. i gruppe 1 er det nesten sjelden at sheltie, terv, schäfer eller bearded collie er uplasserte - og det har vel neppe skjedd at INGEN av dem er plassert i alle fall.

I andre land er det endel andre raser som er klart mer vanlig å plassere i gruppene (f.eks. puli Danmark - ofte, ofte plassert). Og forhåpentligvis er de rasene da av spesielt god kvalitet akkurat i det landet.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det har nok ikke så mye med antallet konkurrenter å gjøre - men mer med kvaliteten på rasen i det landet.

Men med økt antall påmeldte er det ofte økt kvalitet også. En populær rase vil ofte være av bedre kvalitet enn en sjelden rase, så jeg tror det i mange tilfeller går hånd i hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går mye på "flashyness" i BIG-ringen har jeg inntrykk av.

Basenjien er en av de rasene som plasserer seg veldig ofte i en slik sammenheng. Dommere har sagt at de synes Basenjien synes veldig i ringen. I tillegg er det generelt god kvalitet på rasen, og det meste som stilles er av CK kvalitet.

Av andre raser som ofte plasseres i gruppe 5 er Am. Akita, Pomeranian, Japansk spisshund, faraohund.

Tror det er en sammenheng med "Show-attitude", generel kvalitet, og også hvilke raser en spesifikk dommer har lett for å like. Noen foretrekker- og kjenner seg tryggest på "pelshunder", andre på den og den typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, sånn som med tolleren. Kan ikke den store typeforskjellen som er innad i rasen være en faktor? Vi har jo ulike typer som alle ut fra rasestandarden er meget gode representanter. Men, dommere har jo typer de foretrekker, og setter opp disse. Og om gruppedommer da er en annen, kanskje er uenig i at det er en så god representant at den plasseres? Altså at store forskjeller innad i rasen gjør at dommeren enten er uenig i at den typen er god, eller at dommeren syns rasen er vanskelig å bedømme? (på tolleren har jo flere dommere sagt at de syns den er vanskelig å bedømme).

Og så er det jo dette som Yodel nevner, med "flashyness" - enkelte raser ER det mer show over enn andre. Jeg syns ikke det er noe rart når flat ofte plasseres i toppen (i alle fall gjør den det på raseutstillingene). Den vises ofte godt, med flotte bevegelser, pels osv. Den er mer "flashy" enn tolleren (æsj, nå kommer jeg ikke til å få sove i natt. :wub::P ). Jeg tror dette har mye å si jeg, hvis en hund virkelig vises i ringen, på en positiv måte, så er det jo større sannsynlighet at den plasseres enn den hunden som ikke skiller seg ut. Selv om den som ikke skiller seg ut er en veldig god raserepresentant. It-faktoren skal man ikke kimse av, og jeg syns det er flere individer med den faktoren innenfor enkelte raser, enn hos andre.

Og oppå der igjen kommer det andre som er nevnt, med kvaliteter på rasen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, sånn som med tolleren. Kan ikke den store typeforskjellen som er innad i rasen være en faktor? Vi har jo ulike typer som alle ut fra rasestandarden er meget gode representanter. Men, dommere har jo typer de foretrekker, og setter opp disse. Og om gruppedommer da er en annen, kanskje er uenig i at det er en så god representant at den plasseres? Altså at store forskjeller innad i rasen gjør at dommeren enten er uenig i at den typen er god, eller at dommeren syns rasen er vanskelig å bedømme? (på tolleren har jo flere dommere sagt at de syns den er vanskelig å bedømme).

Og så er det jo dette som Yodel nevner, med "flashyness" - enkelte raser ER det mer show over enn andre. Jeg syns ikke det er noe rart når flat ofte plasseres i toppen (i alle fall gjør den det på raseutstillingene). Den vises ofte godt, med flotte bevegelser, pels osv. Den er mer "flashy" enn tolleren (æsj, nå kommer jeg ikke til å få sove i natt. :wub::P ). Jeg tror dette har mye å si jeg, hvis en hund virkelig vises i ringen, på en positiv måte, så er det jo større sannsynlighet at den plasseres enn den hunden som ikke skiller seg ut. Selv om den som ikke skiller seg ut er en veldig god raserepresentant. It-faktoren skal man ikke kimse av, og jeg syns det er flere individer med den faktoren innenfor enkelte raser, enn hos andre.

Og oppå der igjen kommer det andre som er nevnt, med kvaliteter på rasen osv.

Men det med ulike typer kan jo i prinsippet ramme alle, selv om det kanskje er mer av det på toller enn andre store gr 8 raser. Har man en rasedommer som skal ha store hunder, og gruppedommer liker små f.eks så kan det jo ramme alle som hadde den rasedommeren.

Men som nevnt med flashy må man huske at dommeren i gruppa/bis på småutstillinger ikke kan gå over alle hundene like nøye, samt at de ikke kan vurdere mot individer av samme rase (om de ikke har så god peiling på den eksakte rasen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, sånn som med tolleren. Kan ikke den store typeforskjellen som er innad i rasen være en faktor? Vi har jo ulike typer som alle ut fra rasestandarden er meget gode representanter. Men, dommere har jo typer de foretrekker, og setter opp disse. Og om gruppedommer da er en annen, kanskje er uenig i at det er en så god representant at den plasseres? Altså at store forskjeller innad i rasen gjør at dommeren enten er uenig i at den typen er god, eller at dommeren syns rasen er vanskelig å bedømme? (på tolleren har jo flere dommere sagt at de syns den er vanskelig å bedømme).

Og så er det jo dette som Yodel nevner, med "flashyness" - enkelte raser ER det mer show over enn andre. Jeg syns ikke det er noe rart når flat ofte plasseres i toppen (i alle fall gjør den det på raseutstillingene). Den vises ofte godt, med flotte bevegelser, pels osv. Den er mer "flashy" enn tolleren (æsj, nå kommer jeg ikke til å få sove i natt. :):P ). Jeg tror dette har mye å si jeg, hvis en hund virkelig vises i ringen, på en positiv måte, så er det jo større sannsynlighet at den plasseres enn den hunden som ikke skiller seg ut. Selv om den som ikke skiller seg ut er en veldig god raserepresentant. It-faktoren skal man ikke kimse av, og jeg syns det er flere individer med den faktoren innenfor enkelte raser, enn hos andre.

Og oppå der igjen kommer det andre som er nevnt, med kvaliteter på rasen osv.

Det er det værste jeg har hørt :P ! Joda jeg ser jo den, men jeg synes personlig det finnes noen tollere med god showkvalitet som virkelig skiller seg ut, vi har et par vakre veteraner f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det værste jeg har hørt :) ! Joda jeg ser jo den, men jeg synes personlig det finnes noen tollere med god showkvalitet som virkelig skiller seg ut, vi har et par vakre veteraner f.eks.

Og det er vel derfor disse veteranene gjerne ender både i BIG og BISvet? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...