Gå til innhold
Hundesonen.no

Å stille krav / "feller rundt ringen".


PsychoLynx

Recommended Posts

Jeg har lest den 'hunden min kan det ikke godt nok enda' og tar poenget, men jeg er likevel for unnskyldninger :banana:

Jeg syntes allerede det er så mye å trene på, at om man skal bli klar med alle øvelsene + alle tenkelige og utenkelige forstyrrelser så er det ikke sikkert man noen gang kan starte?

Og særlig i de lavere klassene syntes jeg det er synd.

Altså det gjør meg ingenting om vi ikke får opprykket første gang vi starter klasse 1, for jeg trenger øvelsen og få kontroll på nervene. Så det gjør ikke meg noe å være i klasse 1 lenge. Man kan jo bli der med opprykket også, men da har man jo mer press på seg kanskje.

På bronsemerkeprøven hadde vi trent på en god del forstyrrelser, men ikke på torden og lyn med påfølgende øsregn i november, samt å starte en øvelse oppi tisseflekken til en annen hund.

Det var ting jeg ikke hadde tenkt på / hatt muligheten til å øve på.. Jeg kunne latt være å starte (hun var jo ung) men jeg syntes likevel det var gøy å gjennomføre programmet og få prøvd en konkurranse setting :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snø er glatt. I den farten de fleste hunder har på agbanen er det fort å skli og bli skadet.

Hehe, da er det godt at jeg alltid har pinnene på bakken :banana: Men altså, da bør man jo heller ikke trene på fuktig gress heller, det kan jo være såpeglatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da er det godt at jeg alltid har pinnene på bakken :banana: Men altså, da bør man jo heller ikke trene på fuktig gress heller, det kan jo være såpeglatt.

Ikke like glatt som is, nei, det gir mer friksjon. Men ja, det kan også være litt glatt. Flere førere som sklir på gress enn hunder. Men nok OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg simpelthen undervurdert hundene, det er jo flott om de ikke blir forvirret!

*klikkernoooooooob*

Nå vet jeg egentli tett ved like lite om dette som deg, men jeg TROR dette kommer litt ann å om hunden er klikkertrent sammen med andre eller ikke også. Slik som Bridie lurte på hvor i h***** godbiten var hen når Bambi klikket til Zaira på Hundelivsmessa. Og all oppmerksomheten forsvant fra meg og over til Bambi :banana:

Bridie er kun blitt trent med klikker her hjemme på stuegulvet i mine noe tafatte forsøk på å trene inn triks. ALDRI sammen med andre hunder. Så for henne var klikk et klikk, uansett hvem det kom fra. Men jeg tipper situasjonen hadde blitt en annen om vi var i en treningssituasjon et annet sted og det ble klikket ved siden av oss. Spesielt kanskje etter en stund. :banana:

Når går det over fra å være en forklaring til en unnskyldning da mener du?

Man kan jo fint forklare et dårlig resultat med rævva vær/løpetispe/koldtbord/en flyvende kong/etc uten at det er en unnskyldning av den grunn. Tenker jeg iallefall. Man trenger vel ikke ha en hund som er helt perfekt før man stiller til konkurrere. Eller?

Tja, godt spørsmål egentlig... Men samtidig så tenker jeg vel at om du ikke trener på at hunden skal dekke i vått gress og du vet du skal konkurrere jevnt i Bergen på sommern, så har du kanskje en dårlig unnskyldning om bikkja stryker på fellesdekken liksom.

Og ja, jeg har vært skeptisk for om folk skal si jeg fant på en dårlg unnskyldning for at Bridie fikk gul slufse på Hamar, fordi det viste seg at hu hadde smerter i en skulder og oppførte seg deretter i ringen. Om vi hadde fått bedre dom med en frisk hund aner jeg jo ikke, men jeg TROR jo det hadde noe å si. Spesielt siden dette er det dårligeste resultatet Bridie noengang har fått på utstilling. BAre så ufattelig tragisk av meg å måtte få spørsmål fra en dommer om bikkja mi er syk, og ikke faktisk oppdage det selv... :banana:

Ellers har vel forskjellen på unnskyldning/forklaring noe å si på åssen det blir sagt. Om man er en dårlig taper eller ei :banana: Er stor forskjell på å analysere LP økten etterpå og finne ut hva som var grunnen og det å brøle ut etterpå at "hadde det ikke vært for at den bikkja bjeffet ved siden der, så hadde vi **** meg klart opprykket også!".... Eller?

Enig med du! Det er faktisk lov å forklare ting.

Jeg har selv godt noen ræva stevner og etterpå tenkt meg fram til hva det var og gjerne diskutert det også. Det må faktisk ikke være en "dårlig" unnskyldning.

Jeg HAR faktisk gått ett stevne der det viste seg at tispen var syk etterpå, jeg har faktisk gått stevne der det viste seg at den ene hunden satt å gjetet hunden min og den ble berørt av det.

Hmm, ja... lese over du også :hyper:

Noe hensyn bør og kan man ta mener jeg også. Agressive hunder har ikke noe i målområdet/startområdet på en agilitybane å gjøre, eller for den del ligge i en fellesdekk dersom man har grunn til å tro at den vil reise seg og utagere mot en av de andre hundene. Man behøver ikke kaste baller eller bruke pipedyr rett utenfor en konkurransering, og man skal ikke bare glemme at man mister vaflen sin inn i konkurranseringen. Derimot synes jeg forbudet mot klikker i Follohallen bare beviser hvor lite enkelte kan om klikkertrening. Jeg synes også at hunder generelt skal tåle at det prates rundt ringen, knipsing av bilder, hunder som trenes/belønnes/koses med. Sunn fornuft fra begge parter igrunn.

Enig

Jeg ser poenget ditt PsychoLynx, men å sammenligne LP med mondioring blir litt feil synes jeg. De forskjellige ringsportene er utrolig krevende og mye av det som skjer innenfor ringen er ikke tren-bart. Med det mener jeg at man tester hundens mentalitet og målet er at den beste hunden skal vinne, ikke at den beste føreren skal vinne, som i LP.

ja, kanskje litt å ta i med å nevne mondeoring, men var på bakgrunn av det jeg leste der OG dette med "feller i ringen" som gjorde at jeg kom til å tenke på dette. Derfor tok jeg det med her. Men la oss si mellomtingen da. Det er alltid bedre å trene på noe MER enn det du tror du vil møte på, er det ikke? Enn å legge seg akkurat på grensa til at man tror det skal gå bra. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, kanskje litt å ta i med å nevne mondeoring, men var på bakgrunn av det jeg leste der OG dette med "feller i ringen" som gjorde at jeg kom til å tenke på dette. Derfor tok jeg det med her. Men la oss si mellomtingen da. Det er alltid bedre å trene på noe MER enn det du tror du vil møte på, er det ikke? Enn å legge seg akkurat på grensa til at man tror det skal gå bra. :banana:

Ja, jeg er helt enig i det, men...

LP er en av de få hundesportene som alle type hunder kan delta i, i alle fall i de laveste klassene, men også dette er en hundesport som favorittseirer visse type hunder. Det er jo en grunn til at man ser mange BC'er i de høye klassene.

Dersom aksepten for å forstyrre deltagerne bevisst eller ubevisst øker må man også regne med at vi vil se langt færre utradisjonelle LP-hunder i ringen, også i de laveste klassene. Det vet jeg rett og slett ikke om er spesielt hensiktsmessig med en hundesport som ikke har hatt spesielt høy rekruttering de siste 10 årene sammenlignet med for eksempel agility.

Saken er at så fort man begynner å legge inn forstyrrelser som du nevner i det første innlegget, så begynner man å spille på hundens mentalitet. Jeg kan ta mine egne hunder som eksempel. Hadde jeg trent på at folk skulle kaste mat rundt mallen min i en uke mens han gikk fri ved fot hadde jeg antageligvis fått rimelig bra flyt på øvelsen. Jeg kunne gjort det samme i en måned med nuffen min og han hadde fortsatt latt seg distrahere, fordi han brister i konsentrasjonen.

LP programmet er tro det eller ei et gjennomtenkt program. Det er et program som enhver hund i teorien kan utføre (tannvisning og felles- dekk/sitt er muligens unntaket).

Jeg er helt enig i at man bør legge inn flere utfordringer under trening enn man vil møte på en prøve, men jeg tror det er sunt for sporten at man viser hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg er for fornuft rundt ringen, det kan til tider være voldsomt av det meste..

Og jeg er også for å vise litt mer hensynfullhet rundt kl 1 og 2, der er nybegynnerene, der er det uerfarne hunder og førere..

Husker selv engang jeg gikk kl1, og dommeren spiste vaffel mens han dømte.. Han skjønte heldigvis feilen selv,og jeg fikk ny sjanse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom fordommen. Har du tenkt på at psyking av hunder kanskje er en forklaring og ikke en unnskyldning? Og samme hunden har nesten grepe hunden over nakken i utfall og etterpå ligger å psyker rett utenfor ringen?

Og hvorfor er det en dårligere forklaring enn andre når det er ett faktum at hunden har reagert på det?

Og ja, jeg syns det er unødvendig å holde slike hunder som i dette tilfelle klin inntil ringen, som bare "venter" på å få gjøre utfall igjen.

Men ja, det er en forklaring og nei, jeg stampet ikke ut av ringen i sinne og klaget på at stevne gikk dårlig pga det. For faktisk så vant vi :) (selv om vi presterte dårligere enn normalt pga den hunden)

Jeg er enig med deg, jeg.. Jeg kommer aldri til å trene på at hunden min skal tåle å bli psyka av andre hunder rundt ringen, samme hvilken klasse eller gren vi starter i. Man må gjerne kall det bortforklaring eller unnskyldning. Jeg har en hund som er myk, hun skal ikke behøve å utsettes for sånt, bare fordi vi tilfeldigvis har tenkt å trene og konkurrere.

Men jeg er så sær at jeg ikke syns at hunder trenger å få lov til å psyke andre hunder punktum, jeg. Hverken i konkurranse, trening eller ellers. Mine hunder hadde heller ikke fått lov til å psyke ut andre hunder, da hadde jeg fjerna de fra situasjonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, jeg.. Jeg kommer aldri til å trene på at hunden min skal tåle å bli psyka av andre hunder rundt ringen, samme hvilken klasse eller gren vi starter i. Man må gjerne kall det bortforklaring eller unnskyldning. Jeg har en hund som er myk, hun skal ikke behøve å utsettes for sånt, bare fordi vi tilfeldigvis har tenkt å trene og konkurrere.

Men jeg er så sær at jeg ikke syns at hunder trenger å få lov til å psyke andre hunder punktum, jeg. Hverken i konkurranse, trening eller ellers. Mine hunder hadde heller ikke fått lov til å psyke ut andre hunder, da hadde jeg fjerna de fra situasjonen..

Det siste du sier er jeg hjertens enig i. Er noe mer skeptisk til det foregående. Om man,ja jeg snakker generellt og ikke om deg spessifikt, har en myk hund så mener jeg at man på en måte problematiserer at hunden er myk når man unngår slike situasjoner hvor andre "psyko"hunder med "ukompetente" eiere er tilstede. Det må da heller være en gylden anledning til å trene på et moment man tidligere kanskje har forsømt? At du ikke bryr deg om å trene på slike situasjoner er greit nok det, men ellers? Jeg har en supermyk hund og har gradvis trent henne opp til å forholde seg til meg uansett andre "psykohunder" tilstede. De blir rett og slett ignorert. Er ikke det et gode det da 2ne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste du sier er jeg hjertens enig i. Er noe mer skeptisk til det foregående. Om man,ja jeg snakker generellt og ikke om deg spessifikt, har en myk hund så mener jeg at man på en måte problematiserer at hunden er myk når man unngår slike situasjoner hvor andre "psyko"hunder med "ukompetente" eiere er tilstede. Det må da heller være en gylden anledning til å trene på et moment man tidligere kanskje har forsømt? At du ikke bryr deg om å trene på slike situasjoner er greit nok det, men ellers? Jeg har en supermyk hund og har gradvis trent henne opp til å forholde seg til meg uansett andre "psykohunder" tilstede. De blir rett og slett ignorert. Er ikke det et gode det da 2ne?

Okay, la meg omformulere meg, jeg ser at det går an å misforstå - jeg forlanger ikke at hun skal prestere sitt beste når hun blir psyka av andres drittbikkjer. Da legger jeg lista så lav at det hadde holder med at hun holder kontakten. Jeg ønsker ikke at hun skal måtte forholde seg til sånt under konkurranse - og jeg ser ikke helt hvorfor hun skal være nødt til det heller. Det er direkte uhøflig å la hunden sin stå og psyke en hund, samme om det er i LP-ringen, utstillingsringen eller på tur..

EDIT: Jeg pleier å ha på radioen når jeg leser, og jeg kan lese på et fullstappa tog uten å ense stort av det som skjer rundt meg. At jeg kan lese under slike forhold, betyr ikke at jeg ville utført min beste eksamen under lignende forhold - og for meg så blir det omtrent det samme. Trening er som lekselesing, og konkurranser er en slags eksamen. Jeg skulle likt å se alle mennesker prestere sitt beste under lignende forhold som vi tydeligvis syns at hundene våre burde takle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, la meg omformulere meg, jeg ser at det går an å misforstå - jeg forlanger ikke at hun skal prestere sitt beste når hun blir psyka av andres drittbikkjer. Da legger jeg lista så lav at det hadde holder med at hun holder kontakten. Jeg ønsker ikke at hun skal måtte forholde seg til sånt under konkurranse - og jeg ser ikke helt hvorfor hun skal være nødt til det heller. Det er direkte uhøflig å la hunden sin stå og psyke en hund, samme om det er i LP-ringen, utstillingsringen eller på tur..

Signerer den 2ne. God Jul til deg og alle andre her inne! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg enig i at rundt de laveste klassene bør man vise en del hensyn, slik at man åpner for at nettopp uerfarne hunder kan komme igang og konkurrere og få litt stevne trening, men i de høyeste klassene mener jeg at de bør tåle en god del. Men absolutt for normal folkeskikk, man bør ikke gjøre mer forstyrrende ting enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...