Gå til innhold
Hundesonen.no

Canon 50mm f1.4 vurderes solgt


Aussieglis

Recommended Posts

Vurderer å selge mitt 50mm f1.4 objektiv til fordel for makro-objektiv, og legger det ut her i tilfelle det er noen som er på jakt etter et lyssterkt objektiv. :blink:

Objektivet er kjøpt brukt, men det fungerer utmerket. Autofokusen er kjempe kjapp, og man kan overstyre autofokusen med manuell fokus uten å trykke på noen knapper - det er bare å vri på objektivet. :)

Et slikt objektiv vil passe bra for de som trenger noe lyssterkt til f.eks utstillinger innendørs i haller osv. og objektivet fungerer også ganske så bra til innefoto i OK lys:

4163828783_637a601869.jpg

(bildet over er tatt på kjøkken i vanlig "kjøkkenlys" fra benk og tak, uten noe ekstra belysning. På kveldstid vel og merke, så det var ikke noe dagslys å dra nytte av heller!)

4160820690_380a19ceca.jpg

(Bildet over er tatt på et mørkt musikkrom med EN eneste lampe (med rødt lys!) som belysning.)

4160820450_fc739dc66f.jpg

(samme som over)

4171687571_1864df0eb5_o.jpg

(bildet over er tatt utendørs i veldig dårlig lys)

Fordelen med linsa er at man kan bruke så stor blender (f1.4) og at den ikke har zoom. Det gjør at objektivet er mye mer lyssterkt enn f.eks en vanlig KIT-linse som følger med de fleste speilreflekser idag, og man vil ha mange flere muligheter i dårlig belysning. Objektivet er også ekstremt bra på portretter, siden man kan få så pen bookeh (bakgrunn) med stor blender.

Objektivet er pent brukt, men man ser at det er blitt brukt for å si det slik. Det har noen nesten usynlige små-riper i frontglasset, men det har null effekt på bildene siden det et 50mm objektiv (frontglasset har ikke noe å si for bildekvaliteten i et slikt objektiv)

Grunnen til at jeg velger å se etter noe annet, er at jeg føler jeg ikke kommer nært nok innpå ting jeg hadde håpet å kunne bruke objektivet til, og jeg blir derfor å se etter en med nærmere nærgrense.

(nærgrensen på dette objektivet her er 20cm tror jeg det var)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Må skuffe dere, jeg koser meg med linsa mi nå i jula - men tror nok den må si ha-det-bra for min del etter jul. Jeg savner muligheten til å komme nærmere det jeg vil ta bilder av, så jeg må nok lete etter et macro-objektiv av noe slag. De kan jo brukes til portrett osv. i tillegg til macro, så da får jeg på en måte 2 i en - mens jeg føler jeg mangler noe i denne linsa. Ikke misforstå meg, den er SUPER, spesielt på lysstyrke - men jeg savner å komme nærmere det jeg tar bilder av. Jeg liker litt abstrakte macrobilder, og det føler jeg ikke at jeg får med dette objektivet og dette kameraet. Hadde jeg hatt flere mp, så kanskje... Men når jeg bare har 8pmx, så får jeg vel bare prøve å lete videre :banana:

Og ja, Sunnøve var den første som sendte meg mail, så jeg blir å tilby henne objektivet først når jeg er klar for å kjøpe nytt. :banana: Men hvis hun ikke vil ha det, så blir det førstemann til mølla...

Mener å huske jeg sendte deg en melding på facebook om objektivet, Linn, men fikk ikke noe svar fra deg så da la jeg ut annonse her også. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, husker at du sendte meg pm i facebook men jeg var så treg og ble aldri å svare :) Men jeg er også på jakt etter den type linse som du også er på jakt etter. Så det får vente :P Og jeg mistenker at mamma har kjøpt et objektiv til meg, er en pakke i den str og tyngden, så jeg er spent ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå er objektivet på leting etter ny eier igjen. :ahappy: Det er et Canon 50mm f1.4 USM for ordens skyld. USM'en har en god del å si på skarpheten :yes:

4224498906_339c8e1c51.jpg

Tatt innendørs med minimal belysning fra innelys, og litt dagslys fra vinduene

4193410934_ddb97b3dcd.jpg

Tatt innendørs med minimal belysning, ikke noe dagslys

4193410380_9ca43aa332.jpg

Tatt utendørs på en veldig grå dag med lite dagslys

4193410032_3fe9f7ca8f.jpg

Samme info som over

4190831842_cca3e0a293.jpg

Samme info som over igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...