Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden-/Labra-doodle?


tilla

Recommended Posts

Vedkommende har tydeligvis bestemt seg. Og tror at er det 75 % puddel så blir det 75 % puddelpels også.. eller at blandingen har akkurat de puddelegenskapene som ønskes og akkurat de golden-egenskapene som ønskes. Gid genetikk hadde vært så enkelt.

Uansett så håper jeg vedkommende ihhvertfall har vett nok til å etterspørre helsestatus til foreldre vedr HD, øyne, patella etc. HD finnes både hos puddel og golden, det samme gjelder de der øyesykdommene og pudler kan vel i tillegg ha patella-problemer. Om feks begge foreldre har HD så vil avkommet ha lett for å få HD også, blandingshund eller ei.

Tenker på en graffiti jeg så en gang, som er vel noe av det klokeste (om enn krøkkete formulert): Det folk har lært uten grunn, kan ingen grunn vende dem av med.

Det er vel bare å gratulere oppdretteren på Drøbak med enda flere penger i lomma som belønning for masseavlen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker doodle pga allergi. Ny hundeierfamilie med halvstore barn

Spm 1: Golden eller Labradoodle

Goldendoodle roligere for uerfarne, vil den trenes?

Labradoodle ivrigere å trene, krever den timer hver dag?

Spm 2: Stor eller liten?

Optimalt en doodle parret med mellompuddel, men det får jeg ikke tak i.

Doodle parret med:

-lagotto ikke aktuelt da den ikke er allergivennlig

-soft coated blir muligens vel hissis som terriere flest

-kongepuddel litt for stor?

-dvergpuddel litt for gneldrete?

Ønsker velbegrunnede råd fra doodle eiere, og ikke motargument fra dem som er mot blandingsraser. Doodle er en "ny" rase utviklet i Australia for 20-30 år siden mtp blinde allergikere.

Gleder meg men litt frustrert :getlost:

Tilla

Vi anskaffet oss en Goldendoodle i våres og er bare strålende fornøyd med denne hunden. Ikke røyter hun og det er heller ingen av oss som reagerer med allergi. Det er en rolig og tillitsfull hund som ikke gneldrer eller viser noen form for utagerende adferd. Hun er superlykkelig og kjempeaktiv ute dersom hun får lov til å løpe og leke fritt, kan holde på i timesvis. Er lærevillig og glad i å trene, og særlig spor er supermorsomt. Inne er hun rolig og avslappet og tar livet helt med ro.

Vår hund er blanding av golderetriever (mor) og kongepuddel. Hun har nå stoppet opp på en vekt på 24 kg, noe vi synes er akkurat passe stor og passe liten :-)

Vi angrer ikke en dag på valget vi tok selvom det nesten var lynsjestemning her på forumet en periode..

Lykke til med valget, men ut fra den erfaring vi har så langt vil jeg trygt anbefale deg en goldendoodle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi anskaffet oss en Goldendoodle i våres og er bare strålende fornøyd med denne hunden. Ikke røyter hun og det er heller ingen av oss som reagerer med allergi. Det er en rolig og tillitsfull hund som ikke gneldrer eller viser noen form for utagerende adferd. Hun er superlykkelig og kjempeaktiv ute dersom hun for lov til å løpe og leke fritt, kan holde på i timesvis. Er lærevillig og glad i å trene, og særlig spor er supermorsomt. Inne er hun rolig og avslappet og tar livet helt med ro.

Vår hund er blanding av golderetriever (mor) og kongepuddel. Hun har nå stoppet opp på en vekt på 24 kg, noe vi synes er akkurat passe stor og passe liten :-)

Vi angrer ikke en dag på valget vi tok selvom det nesten var lynsjestemning her på forumet en periode..

Lykke til med valget, men ut fra den erfaring vi har så langt vil jeg trygt anbefale deg en goldendoodle..

Veldig koselig at dere er fornøyd med den lille/store :getlost: Men om den nå skal røyte engang så er det vel nå fremover det kan starte opp? Valper røyter ikke så veldig vel.

Håper for deres del at det er puddel pels og ikke golden pels som vokser på den lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig koselig at dere er fornøyd med den lille/store :getlost: Men om den nå skal røyte engang så er det vel nå fremover det kan starte opp? Valper røyter ikke så veldig vel.

Håper for deres del at det er puddel pels og ikke golden pels som vokser på den lille.

Det er godt mulig det altså.... Må legge meg flat her og si at når røyting normalt starter, ja det vet jeg ikke...

Det jeg ser er at når jeg børster så er det mye hår på børsten, så det virker som at hårene på ett eller annet vis ikke faller av før man grer,men blir i pelsen til den blir børstet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergi mot hundehår, er egetlig veldig individuelt. Alle reagerer forskjellig på forskjellig type hund. Både jeg og samboeren har påvist allergi mot hund. Jeg har aldri reagert på hundhår/spytt/flass/urin så lenge det er snakk om en ren og velstelt hund. Kommer det en skitten og ustelt hund inn, ragerer jeg. Samboeren derimot, reagrerer når hundene røyter.

Vi har en australian shepherd og en golden retriever. Begge disse er raser med dobbel pels som røyter ekstreme mengder.

En missforståelse er ofte at hunder som ikke røyter er allergivennlige. Detter feil ! Det flass, spytt, urin og midd som man ragerer på. Hundehåret i seg selv er i de fleste tilfeller ufarlig.

Det som ofte gjør puddler og slike raser 'allergi' vennlige er at dette er raser der pelsen krever mye stell, klipp/trimming, børsting og vask. Noe som reduserer flass, sikkelresten, urinrester samt mengden av skitt/Støv/pollen osv i pelsen. Dette gjør at noen allergikere ikke reagerer på disse rasene. Men la en allergiker som tåler rene puddler, hilse på en ustelt puddel hannhund, full av flass, sikkel og urin rester.. Da tror jeg garantert at allergikeren hadde reagert på en eller annen måte!

En Golden/Labra Doodle, hvor mye pelsstell trenger den? Skal den klippes, bades og trimmes ofte som f.eks en puddel? de Doodlene jeg har sett ser rimelig rufstete og ustelte ute i mine øyne.. Og de har jo ikke puddel pels, de ser mer stri håret ut synes jeg..

Hvis du først skal spandere opp mot 10 000 kr for en hund, kan du like gjerne kjøpe en rasehund (mellom puddel ville passet dere bra :getlost: ), enn en puddelblanding fra en eller annen 'pengesugen' person.

Og nei, jeg har ikke noe i mot blandingshunder. Har selv hatt en blandingshund, som var blanding av Husky, Border Collie og Golden. Denne var forøverig ikke en 'Alaskan Husky', selv om de fleste blandinger med Husky går som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig det altså.... Må legge meg flat her og si at når røyting normalt starter, ja det vet jeg ikke...

Det jeg ser er at når jeg børster så er det mye hår på børsten, så det virker som at hårene på ett eller annet vis ikke faller av før man grer,men blir i pelsen til den blir børstet...

Jeg har hunder som ikke røyter, og det sitter ikke igjen hår i børsten når de blir gredd. Pelsen må plukkes av eller klippes. Forøvrig er vel deres bare valp enda og den er vel verken ferdig utvokst eller skiftet valpepelsen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En missforståelse er ofte at hunder som ikke røyter er allergivennlige. Detter feil ! Det flass, spytt, urin og midd som man ragerer på. Hundehåret i seg selv er i de fleste tilfeller ufarlig.

Det som ofte gjør puddler og slike raser 'allergi' vennlige er at dette er raser der pelsen krever mye stell, klipp/trimming, børsting og vask. Noe som reduserer flass, sikkelresten, urinrester samt mengden av skitt/Støv/pollen osv i pelsen. Dette gjør at noen allergikere ikke reagerer på disse rasene. Men la en allergiker som tåler rene puddler, hilse på en ustelt puddel hannhund, full av flass, sikkel og urin rester.. Da tror jeg garantert at allergikeren hadde reagert på en eller annen måte!

Feil. Dvs det er riktig at det ikke er håret i seg selv man reagerer på, men det er ikke en misforståelse at hunder som ikke røyter er mer allergivennlige enn andre raser. Grunnen til det er at hver gang hunden feller et hår, så frigis det hudavfall fra huden som spres ut i luften. Det er visse proteiner i dette avfallet som mange allergikere reagerer på. I røyteperioder hvor hunden feller store mengder pels, vil det frigis masse allergener. De ikkerøytende rasene har ikke slike sesongbetingede røyteperioder og derfor vil omfanget av allergener begrenses i stor grad.

Men alle hunder skifter ut pelsen etterhvert. Hvor ofte hvert hårstrå felles, avgjøres av hvor lang vekstsyklus håret har. Dvs. hvor lang tid det tar for håret å vokse ut og hvile før det faller av. Veldig lang pels - også pels som vil bli lang dersom den ikke klippes/nappes - har så lang vekstsyklus at det virker som om hunden nærmest ikke røyter. Og når hårene ikke faller av så ofte, så frigis det heller ikke så mye allergener.

Allergikere reagerer også ofte på fettet i pelsen. De pelstypene som er mest allergivennlige - altså de som flest allergikere tåler best - er de som har en kombinasjon av lang vekstsyklus, ikke sesongbetinget røyting og lite fett. Men, som du sier, så er det også individuelle forskjeller, både ift til den enkelte hund og den enkelte allergiker. Hvis en i utgangspunktet allergivennlig hund får et hudproblem som gjør at den flasser mye, vil den ikke være spesielt allergivennlig i og med at allergenene spres med flasset. Og om en allergiker reagerer mer på spytt og urin enn på hudavfall, vil det heller ikke spille noen rolle hva slags pelstype hunden har.

Men tilbake til pelsstellet. Det hjelper selvfølgelig mye om hunden børstes og bades fordi man da får fjernet en del allergener. Men det er ikke det alene som er avgjørende. Mange allergikere (meg selv inkludert) vil reagere mer på en labrador som badet for to dager siden enn på en puddel som badet for to uker siden. Det hadde vært fint om det var pelsstellet alene som var avgjørende, for da kunne jeg velge fritt blant alle raser, bare jeg badet og børstet hunden ofte nok, men sånn er det desverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig det altså.... Må legge meg flat her og si at når røyting normalt starter, ja det vet jeg ikke...

Det jeg ser er at når jeg børster så er det mye hår på børsten, så det virker som at hårene på ett eller annet vis ikke faller av før man grer,men blir i pelsen til den blir børstet...

Jeg har hunder som ikke røyter, og det sitter ikke igjen hår i børsten når de blir gredd. Pelsen må plukkes av eller klippes. Forøvrig er vel deres bare valp enda og den er vel verken ferdig utvokst eller skiftet valpepelsen enda.

På napperaser er det vel sånn at pelsen nappes ut før den har nådd det punktet i vekstsyklusen at den faller av av seg selv? På ikkerøytende raser som ikke nappes, vil man få døde hår i børsten. Spørsmålet blir hvor mye og hvor ofte hår vil falle av av seg selv, og ikke om det er hår i børsten eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, mulig jeg tok litt feil.

Men er faktisk en i familien, som er så allergisk, at uansett om du hadde kommet med en ikke røytene 'allergi vennlige' nappe/klippe puddel terrier ting. Så hadde h*n havnet på sjukehus. Hvor allergi vennelige var dissse rasene igjen da?

Og her gjelder det ikke om bikkja er rein eller ikke..

Bare sånn for å sette det på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, mulig jeg tok litt feil.

Men er faktisk en i familien, som er så allergisk, at uansett om du hadde kommet med en ikke røytene 'allergi vennlige' nappe/klippe puddel terrier ting. Så hadde h*n havnet på sjukehus. Hvor allergi vennelige var dissse rasene igjen da?

Og her gjelder det ikke om bikkja er rein eller ikke..

Bare sånn for å sette det på spissen.

Nei, man har selvfølgelig ingen garanti for at man ikke vil reagere. Allergivennlig, betyr at det er mindre sjanse for at man vil reagere, ikke at man er helt trygg. Ellers forekommer det faktisk ganske skjelden at folk reagerer så sterkt på hund at de går inn i afylaktisk sjokk, så problemstillingen blir vel heller om man kan ha hunden over tid enn at noen blir akutt dårlige og havner på sykehus.

Personlig har jeg egentlig sansen for "doodlene", men jeg tror ikke at jeg ville tørre å skaffe meg en, nettopp fordi de er mer usikre ift allergi enn f.eks pudler eller bichonrasene.

Litt OT. Men legen min sa til meg at man og er allergisk mot urinen til hunden. Aner ikke om dette er riktig da..

Det er ikke uvanlig å reagere på urin. Men som regel er det lettere å unngå kontakt med urin enn med pels :getlost:

Tja, hun eldste her nappes en gang i året. Når jeg da napper henne på nytt er det for å opprettholde pelskvaliteten, og hun røyter overhodet ikke.

Jeg tviler ikke på at din hund ikke røyter :wub: Poenget mitt var at det er mange andre raser som heller ikke røyter, men hvor man børster ut de døde hårene. Det gjelder bl.a puddel som er relevant i denne sammenhengen. Så hvis man har en voksen goldendoodle og man får pels i børsten, men ikke andre steder, så har man sannsynligvis vært heldig og fått en ikkerøyter. Men når det gjelder valper er det selvfølgelig for tidlig å si noe om hvordan det vil bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det jo feil å selge F.eks Doodler og puddler, røtefrie raser,som allergivennelige, når det er individuelt hvem som reagerer på hva...

Nei, det er forskjell på allergivennlig og allergisikkert (noe som ikke eksisterer). Alle hunder avgir allergener, men de aller fleste labradorer vil spre rundt seg med mer allergener enn de aller fleste pudler. Derfor er puddelen mer allergivennlig. Men en doodle vil havne et eller annet sted i mellom, og det blir selvfølgelig feil å selge en doodle og påstå at den er allergivennlig på linje med en puddel.

Man selger f.eks allergivennlige vaskemidler, men det er likevel ingen garanti for at alle vil tåle dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende har tydeligvis bestemt seg. Og tror at er det 75 % puddel så blir det 75 % puddelpels også.. eller at blandingen har akkurat de puddelegenskapene som ønskes og akkurat de golden-egenskapene som ønskes. Gid genetikk hadde vært så enkelt.

Uansett så håper jeg vedkommende ihhvertfall har vett nok til å etterspørre helsestatus til foreldre vedr HD, øyne, patella etc. HD finnes både hos puddel og golden, det samme gjelder de der øyesykdommene og pudler kan vel i tillegg ha patella-problemer. Om feks begge foreldre har HD så vil avkommet ha lett for å få HD også, blandingshund eller ei.

Tenker på en graffiti jeg så en gang, som er vel noe av det klokeste (om enn krøkkete formulert): Det folk har lært uten grunn, kan ingen grunn vende dem av med.

Det er vel bare å gratulere oppdretteren på Drøbak med enda flere penger i lomma som belønning for masseavlen sin.

Ja takk, jeg har mass vett. De aktuelle hundene er testet på alle mulige fysiske skavanker som f.eks. HD, Patella, Rød refleks samtpsykologiske tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ja takk, jeg har mass vett. De aktuelle hundene er testet på alle mulige fysiske skavanker som f.eks. HD, Patella, Rød refleks samtpsykologiske tester.

Kan jeg spørre hvilken kennel dette er? For jeg har enda til gode å se en oppdretter av doodler som har testet hundene utover HD rtg, så jeg er meget intressert i å vite hvem dette er. Om du ikke vil offentliggjøre det, så er det fint om du sender meg en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...