Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på Svalbard


borderen

Recommended Posts

Hei

Jeg planlegger å ta et år utveksling til Svalbardfor å studere biologi. Planen er ta to semestere.

Siden det er rabies på Svalbard må hunden ha rabiesvaksine osv + at man må søke til mattilsynet for å kunne ta med hunden. Det skal sikkert gå greit.

Det er jeg lurer på er om noen vet noe om bo-muligheter på Svalbard, nærmere bestemt Longyearbyen? Jeg får nemlig ikke ha hund på studentboligere (som styres av universitetet i Tormsø). Vet noen om det er vanlig at private leier ut hybler/leiligheter? Jeg finner ikke Svalbard på f.eks finn.no.

Jeg har et liten idè om å høre med hundeklubben på Svalbardog høre om noen har et rom til leie. Jeg har jo kompetansebevis i hundekjøring, så har mulighet til å hjelpe til med det kombinert med skole (hvis jeg får tid da...). Men det enkleste hadde jo bare vært å funnet noen som faktisk har noe å leie ut, så jeg ikke trenger meg inn på i en vilt fremmed familie... Vil jo helst ha en normal hybel eller liten leilighet der jeg kan ha hund inne!

Tror det ville blitt litt for kaldt henne å stå i hundegård som man kan leie, dessuten tror jeg ikke verken hun eller jeg hadde likt det:

lybhg.jpg

Noen som har erfaring eller annet å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte selv biologi på Svalbard sist vinter, men hadde ikke hund da. Som du nevner fins det jo hundegård der man kan leie plass, men da burde vel hunden ha ganske god pels. Jeg regner med at hundehusene der ikke er oppvarmede, og det er vel ikke beste stedet å ha en familiehund som er vant med å bo inne. Det private utleiemarkedet er ganske lite, med få hybler/leiligheter og høye priser. I Svalbardposten kan man sette inn en annonse, det er vel verdt å prøve. Så vidt jeg kan se legges ikke private annonser ut på nettsiden deres, men kanskje biblioteket abonnerer på Svalbardposten, så kan du se om noen har noe til leie?

Du har mye å se fram til! Det semesteret var virkelig spesielt, særlig når man starter med mørketida, ser sola for første gang etter nesten to måneder, masse fine turer rett fra byen og ikke minst et veldig bra studentliv siden man er så få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha erfaringene dine når du har fått dem;)

vurderer ett halvt år på svalbard selv, men har lurt litt på hvordan jeg da gjør det med hunden. Siste jeg leste om Svalbard og hund var at de begynte å bli litt "overbefolket" der og at det var vanskelig å få inn hund generelt, derfor litt spent på hvordan man gjør det med bolig for en inne hund (tror liksom ikke en setter egner seg som utehund vinterstid på svalbard:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til nå, sier erfaringene jeg får at jeg bør sette igjen hunden hjemme og kun ta et semester. Jeg har mulighet til å gjøre dette, da familien min gledelig har Amira hjemme. Men JEG synes ikke det er sååå ok å være mer enn 2 uker uten hund....! Vil jo holde på med en eller annenform for hund. Hadde jeg skulle jobbet med andre hunder der oppe, kunne jeg kanskje overlevd, men uff...!

Problemet er jo også det at man fort blir asosial av å være den eneste studenten med hund, da "de andre" studentene bor på studenthybel, mens jeg må finne meg en annen plass og gå hjem alene med gang undervisningen er slutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppsummert er det tilnærmet "umulig" å finne noe privat leie, det kan være ekskursjoner man må på innen emnene så hundepass burde i så tilfelle avtales og som jeg sa til bcAmira er det også noe med det sosiale livet og det å ha hund - spesielt i Longyearbyen. Det mest ideelle er nok å dra uten hund, men så var det jo å finne noen til å passe hunden i ett helt semester...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok anbefalt deg å dra uten hund. Det er gode muligheter for å jobbe på et av hundekjørerfirmaene der, enten som guide eller handler, så da får du jo vært rundt hunder. Mye av studentlivet foregår i Nybyen som ligger nesten tre kilometer utenfor Longyearbyen, så det blir nok ikke til at man stikker innom venner en kveld så lett om man bor i byen. Tenk også på at selv om hunden bor inne kan det være kaldt nok bare å gå turer. Den første uka jeg var der var vi nede i -32 grader, og det var flere lengre perioder med kaldere enn -20. Året før ble det ikke kaldere enn -24 og var generelt varmere, men det kan man jo ikke vite på forhånd. Men det fikser man vel med et bra dekken.

Under vintersemesteret hadde vi tre dager til sammen med ekskursjoner, men ingen overnattinger (jeg tok de to bachelorfagene). På høsten er det mye mer (to ekskursjoner på minst en uke hver), men de er helt i begynnelsen i semesteret så da går det kanskje an å få opp hunden etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minus grader for tur burde ikke være noe problem for oss, han har vokst opp i folldalen der det ofte er minus 30 og kaldere, men resten virker litt upraktisk som student...

Til bcAmira: har en kamerat som har studert der oppe ett år og i hans gjeng var det flere som jobbet med sledehunder, så det burde være en mulighet for å få fylt hundebehovet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minus grader for tur burde ikke være noe problem for oss, han har vokst opp i folldalen der det ofte er minus 30 og kaldere, men resten virker litt upraktisk som student...

Men selv om hunden har vokst opp et kaldt sted, vil ikke det nødvendigvis si at han i dag har god pels og klarer seg i kulden. Det handler vel mer om en gradvis tilpasning utover høsten, og hvis hunden kommer fra feks Trondheim der det er rundt null grader stort sett hele vinteren, vil det uansett bli en brå overgang til -30. Jeg kan ikke huske å ha sett så mange hunder med varmedekken da jeg var på Svalbard, og man merker kanskje ikke så fort på hunden om den tar skade av det. Det viser seg vel ofte senere i livet i form av feks nyreskader, så jeg skulle absolutt vært forsiktig med å gå rett ut på tur i 30 minus med en hund som er vant med kysttemperaturer på fastlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg helt feil hvis jeg innbiller meg at det er kvotering på hunder på Svalbard (i alle fall at det er veldig problematisk å ta med seg hund dit)? Eller gjelder dette bare hundegårdene? Mener å ha sett noe slikt et sted, kanskje i Hundesport eller nyhetene? :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være for vanskelig å få med seg hund som privatperson opp dit, når jeg var der nå i September var det tjukt med hunder på hvert ett gatehjørne, fra Berner Sennen til Pomeranian...

Det er en og en hver sitt ansvar å avgjøre om hunden klarer klimaet, men det er noe helt annet enn både kystklima og innlandsklima. Det er KALDT som innlandsklimaet, samtidig som det BLÅSER som kystklimaet. På skolene henger det i alle klasserommene oversikter over "effektive" kuldegrader i forbindelse med temperatur og vindstyrke. Jeg vet om hunder som har fått hudproblemer etter flytting fra Svalbard, pga. klimabyttet. Dette trenger selvfølgelig ikke aktuelt for korte 6måneders-opphold, men det er og blir en risikovurdering.

Når det uansett er svært vanskelig å finne en plass å leie hvor man kan ha hund (som om det ikke er vanskelig nok her på fastlandet :thumbs: ) så er totalvurderingen fra min side og anbefalingen fra folk i byen å ikke ta med hund oppover.

Angående ekskursjoner så varierer det fra emne til emne. Et av geologikursene jeg har tenkt å ta har en båtekskursjon på 3-6 dager som er obligatorisk, mens fysikkkurset ikke har noen turer ut av byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!:icon_confused:

Jeg er ganske ny her på forumet,men presantasjonen kan jeg ta senere.

Har bodd på Svalbard i flere år,flyttet tilbake til fastlandsnorge for rundt et halvt år siden.Hadde hunder hele tiden,mens jeg var der oppe.Det er flere ting å tenke på om man skal ta med seg hunden oppover:

Man må søke om å få ta med seg hunden oppover,det er en enkel prosess som tar noen dager,så lenge alle papirer(rabiesvaksine,etc)er i orden.Angående det å ha hunden i hundegård der oppe er en helt annen sak...LHK(Longyearbyen Hundeklubb)er kun for polarhunder/sledehunder,og det er lange ventelister på å få plass i hundegården de disponerer.Et eksempel-jeg søkte om plass første gangen i 2006,og ble lovet plass om noen mnd.Det skjedde aldri,for å si det sånn.Til slutt slo jeg sammen hundespannet mitt med spannet til en kompis som hadde plass der,da fikk de stå sammen.Vil ikke legge ut så mye om hva som skjedde videre,men jeg kan si så mye at jeg har meget dårlig erfaring med LHK og miljøet der.

Angående det å få leid et sted å bo-det er som flere skriver,at mange av boligene er eid av firmaer,og de tillater ikke hund.Men,kjenner flere som har fått leie av privatpersoner,og som har fått lov å ha hunden der også.En treningsvenninne fikk til dette,jeg kan evt.ta kontakt med henne og høre,hvis noen er interessert:).Sett også inn en annonse i Svalbardposten,man vet aldri!Hadde jeg ikke solgt leiligheten min der oppe kunne dere fått bo der,hele hurven!Svalbard har et aktivt hundemiljø,det er også en "bruks-og selskapshundeklubb"der oppe nå,miljøet der er bra,og det er alltid flotters med flere folk!Kan videreformidle kontakt.

Ser at det var noen som nevnte at det muligens blir restriksjoner på å ha hund der oppe,det stemmer at det har vært oppe til vurdering,men jeg vet ikke om det er blitt noe av.Pr.idag er det over 500 hunder i byen,medregna alt med pels og 4 bein-hundegårdshunder og innehunder.Ville tatt kontakt med Sysselmannen og hørt nærmere,bare for å være på sikre sida.

Også var det vel noen som nevnte hundekjøring og det å jobbe i en av hundegårdene...De fleste har behov for hjelp i sesongen,men mitt råd er-vær kritisk,bli gjerne med å prøv en liten stund.Hundegårdsjobbing er tøft,myyyye jobb,man selger som regel sjela si,og det er ikke alltid bra betalt(vet at betalinga ikke er så viktig når man får jobbe med det man liker best,hehe,men...).Og en av hundegårdene advarer jeg rett og slett mot å ta jobb hos.Vil noen vite mer om hvilken og hvorfor,så ta gjerne kontakt på PM.!

Håper de som har lyst å dra opp dit,tar sjansen,for det er virkelig et sted som bør oppleves:)

MVH.Dingo og hundene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å gi et perspektiv på hvordan en av hundegårdene ligger til, på "denne" siden av elva som kommer rennende fra venstre i bildet ligger en hundegård. Bildet viser Adventdalen tatt fra Gruve 7-ish.

3952879339_c82f7f299d.jpg

Longyearbyen ligger bak det bakerste fjellet til venstre.

(Bilde av hundegården tatt mens vi kjørte forbi... :icon_confused:

http://farm4.static.flickr.com/3427/3952881711_8efcef4544_b.jpg )

Ville ikke puttet hunden min i en slik hundegård med mindre den aldri hadde opplevd å være inne om natten. Det er ikke mye beskyttelse fra vær og vind der i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange innvendinger.

Som jeg har skrevet øverst, så vil jeg IKKE sette hunden min i en hundegård et stykke unna der jeg bor. Både fordi den vel bli ensom, og fordi det er for kaldt.

Hunden er vant til å stå ute og har gått i spann i -30 grader (og sovet ute i så kaldt, men bare noen få netter på tur - med både dekken og hvilepose). Hun har bodd i hundegård med hundhus (og uoppvarmet hunderom i et hus på gården). Så det ville ikke vært en syk overgang. Men uansett er det UAKTUELT å la henne stå i en hundegård på Svalbard!

Jeg er usikker på om jeg kommer til å ta henne med, selv om jeg skulle funnet et sted å bo. Det er fordi jeg har lyst til å ha tid til å være sosial og kunne trene en del innendørs også. Men jeg må vurdere det.

Til nå har jeg hatt med meg Amira over alt. Det har alltid ordnet seg:

- Videregående: fikk tillatelse til å ha hund ute i hundegård når jeg bodde på internat (opprinnelig totalforbud)

- Folkehøyskole: fikk tillatelse til å ha hund både ute og inne (opprinnelig totalforbud)

- Universitetets studentboliger: kapret en av de få hybelene man kan ha hund

Derfor tenker jeg på en måte at det alltid går an å få til en løsning. Har heller ikke hatt problemer med å være sosial nok...! På både folkehøyskolen og VGS fikk jeg ta med Amira på turene (som varte inntil 5 dager ca hver eneste mnd). Når jeg ikke har kunnet ha henne med, har det alltid vært noen som gladelig passer henne.

Så jeg tror det er mulig å finne en løsning, selv om ikke det er noen selvfølge at fremtiden blir som fortiden. Så det det står på da, er om jeg vil det nok.

Når det gjelder å jobbe med hundekjøring, er det for å gjøre noe jeg liker OG få lønn. Jeg vet godt hvor mye "dritt-plukking" og tungt arbeid det er, så jeg jobber ikke gratis :blink: Men får jeg en jobb med lønn vil jegv legge den MYE arbeid i det til gjengjeld!

Jeg uansett på utkikk etter et sentralt sted å bo med hund. Å bo langt unna er ugunstig, da det vil bli mer ork å dra hjem + at det tar lang tid, slik at det blir mindre tid til hunden. Men alt av interesse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...