Gå til innhold
Hundesonen.no

Ang kennelhoste


PsychoLynx

Recommended Posts

Altså, nå må jeg innrømme at jeg faktisk er veldig usikker på om Bridie har det eller ikke, og evnt hvor lenge hun kan ha vært syk uten at jeg har "tatt det seriøst". :) Og jeg håper virkelig ikke vi har utsatt andre hunder for smitte uten at vi har vært klar over det. Ingen av de hundene vi har hatt nærkontakt med er blitt syke iallefall.

Så, til saken...

Gry flyttet jo inn her i begynnelsen av november. Da hadde hun hatt kennelhoste siden 20 oktober eller så, og var vel strengt tatt ferdig med dette. Eller iallefall utenfor smittefare. Hun harket en gang maks om dagen de to første dagene her. Det var alt.

Men samme dag som Gry kom i hus, hørte jeg Bridie hadde et sånn "innovernysanfall". (om man kan kalle det det). Over på 6-7 sekunder, og det var det. Kanskje 2-3 dager senere, hørte jeg det samme. Så var det stille noen dager, og jeg hørte hu brekke seg. Uten at det kom noe. Stille i enda flere dager (kanskje opp til en uke eller så), så et nytt anfall med enten brekking eller "innovernys". Og sånn har det fortsatt fremover. Sånn en eller to ganger i uken som jeg har hørt, og bikkja går oppå meg 24/7 liksom.

Til dagen etter Lillestrøm. Husker ikke om det var natt til søndag eller mandag som hu lå store deler av natta og harket og fnøs og brekte seg osv. Siden da har vi hatt TO sånne netter, og litt ekstra hark/innovernys når vi har stått opp. Men ikke store greiene.

Etter Lillestrøm har Bridie vært i "karantene". Fortsatt har ingen av hundene hun har omgåttes (som vi kjenner) blitt syke, selv om de har drukket av samme vannskål, hilst snute mot snute eller annet. (så håper virkelig ikke vi har smittet NOEN).

Men, kan det være kennel hoste hun har hatt siden begynnelsen av november? Aldri hørt hu har harket og snøftet sånn før iallefall... Har jo vært inne på tanken på nesemidd, men da burde vel iallefall andre hunder også blitt smittet. Og skal det ikke renne litt fra nesen dems da?

Og så... Hvor lenge bør jeg holde hu unna andre hunder? Som sagt ikke merket noe på de hun HAR omgåttes i litt over en mnd nå... Men de siste to ukene har hun som sagt vært i "karantene".

Jeg ble fortalt at de fleste hunder kun var smittsomme dagene FØR utbrudd og evnt de første dagene etterpå mens det stod på som værst. Men ja, ehh.. er jo veldig usikker på når Bridie egentlig ble syk da :S Og om hu i det hele tatt ER syk nå. ehh..

Noen som vil si noe om dette? :whistle: Jeg er skikkelig rådvill rett og slett.

Bikkja er i fin form. Ikke noe å si på det. Kun litt hark på morran nå. det er alt. Men ja... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av hundene her hoster eller lager rarere lyder enn de pleier iallefall, og har heller ikke gjort det... Ville selvfølgelig angrepet deg ved første tegn til noe som helst! :yawn:

Ja, jeg tviler ikke et sekund, og vet jeg har lagt meg lagelig til for hogg nå.... :yes::)

Tenkte bare å si at hvis hun er vaksinert, kan det forklare hvorfor hun ikke har hatt større "utfall" av kennelhoste enn det du beskriver.

Ja, hun ble jo vaksinert på nytt her nå i høst. Men, er det uansett dette som har holdt på så lenge evnt? Og når kan jeg anse henne som "smitteløs"? :) Vi vil trene igjen... Ikke for det, Gry er glad hun. For når vi er på trening nå får hun all oppmerksomhet, mens Bridie ligger i bilen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...