Gå til innhold
Hundesonen.no

Rideleir på fjellet


ida

Recommended Posts

Nå har Ingvild ridd på døla uten å bli syk, så vi håper at allergien er blitt bedre. Dermed lurer jeg på om noen av dere vet om noen gode rideleier. Helst på fjellet og helst ukesturer der hestene er ute hele tiden.

EDIT: Jeg vil være med, så det er fint om det ikke er noen fjortisøeir, akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerkinn fjellridning

Nå vet jeg ikke hvor du bor da, men disse her har fantastiske turer i områdene rundt Dovrefjell og Rondane. Jeg har ikke selv vært på tur med dem, men ridd flere av hestene deres og vært innom stallen der flere ganger. Hyggelige og seriøse folk, med lang fartstid innenfor bransjen. Snille hester og veldig ålreit opplegg utifra hva de jeg har snakket med sier.

Ett annet alternativ jeg kjenner til er: Dyrhaug

Faren til han som driver nå var vel en av de første som begynte med fjellridning i Norge, så de har lang erfaring og er svært populære. Holder til i Sylane (Tydal, sør- trøndelag). Bare hørt positivt om dette også:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo dette litt bortenfor det dere er interessert i, for det er en rideleir med undervisning på bane, turer i fjellet, sprang, feltritt og sosialt- hestene står på stall om nettene, så jeg vet ikke om Ingvild tåler det. Men rideleiren er fantastisk, både ift teori, praksis og hestemateriell. I tillegg legger de vekt på god mat (innleid ordentlig kokk), og de har mye voksne også. Sjekk ut Peer Gynt Rideleir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerkinn fjellridning

Nå vet jeg ikke hvor du bor da, men disse her har fantastiske turer i områdene rundt Dovrefjell og Rondane. Jeg har ikke selv vært på tur med dem, men ridd flere av hestene deres og vært innom stallen der flere ganger. Hyggelige og seriøse folk, med lang fartstid innenfor bransjen. Snille hester og veldig ålreit opplegg utifra hva de jeg har snakket med sier.

Støtter deg på denne, Hjerkinn er utrolig flott sted, har selv jobbet der 2 år på rad for noe som føles som evigheter siden, å det er rett og slett fantastisk der, hva er vel bedre en flott natur fra hesteryggen. Flinke folk! Hester for alle og enhver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ahappy:

Hjerkinn fjellridning

Nå vet jeg ikke hvor du bor da, men disse her har fantastiske turer i områdene rundt Dovrefjell og Rondane. Jeg har ikke selv vært på tur med dem, men ridd flere av hestene deres og vært innom stallen der flere ganger. Hyggelige og seriøse folk, med lang fartstid innenfor bransjen. Snille hester og veldig ålreit opplegg utifra hva de jeg har snakket med sier.

Ett annet alternativ jeg kjenner til er: Dyrhaug

Faren til han som driver nå var vel en av de første som begynte med fjellridning i Norge, så de har lang erfaring og er svært populære. Holder til i Sylane (Tydal, sør- trøndelag). Bare hørt positivt om dette også:D

Se til venstre, der står det. :D

Det var jammen mange nydelig steder dere visste om :D

Ingvild er svært allergisk mot så mangt. I tillegg til hest, er høy og pollen fra diverse trær og gress noe hun blir syk av. Hvis hun skal ri på vanlige hester, er det viktig at det er minmalt av de andre utløsende faktorene rundt henne. På fjellet er det lite trær og timotei, derfor må vi til fjells. Hester som går ute er av en eller annen grunn mindre allergifremallende enn "innehester". Så står hestene på stall, kan vi ikke dra dit. Steder som Langedrag er full av kaniner og andre pelsdyr og er dermed også uaktuellt. I og med at det er en stor mulighet for astmaanfall og estrem allergisk reasjon, må jeg være med. Dessuten er vil jeg gjerne ri litt over tid for kanskje å komme over min smule riskrekk. :getlost:

Uff, det er kanskje ikke noen god idè dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elvestad fjellridning i hemsedal da? Vet ikke om de arrangerer ukesturer - men dagsturer og tredagersturer vet jeg de arrangerte da jeg jobbet der. Der går også hestene ute hele sommeren, altså ingen stall. Er jo mulig å ta kontakt med dem og høre?

http://www.sygarden.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:getlost:

Se til venstre, der står det. :ahappy:

*klipp*

Uff, det er kanskje ikke noen god idè dette her...

he he, stoler ikke helt på slike bosteder. vet med meg selv at min har en tendens til å variere:P

Jeg stemmer fortsatt for mine to forslag jeg altså:D he he. Hjerkinn er jo høyt mot fjells, dere kan risikere å se moskus (huff så leit:P) og de har ofte en stor andel av voksne. Med mange års drift har de antakelig også vært borte i både den ene og den andre allergien før, hvilket gjør at de sikkert kan hjelpe dere med ett opplegg som vil fungere best mulig for datteren din. Hjerkinn er en trivelig liten togtur fra oslo (ca 4,5 t) eller omtrent det samme med bil.

De har sauer der også, men så vidt jeg har fått med meg er både hester og sauer ute hele sommeren. Ser iallfall slik ut på hestene når de kommer tilbake etter en arbeidsferie der oppe:P

Tror at dette skal gå helt fint om du tar kontakt med dem jeg altså, ta kontakt med steder du synes høres bra ut og forhør deg om hva de tror og hva de kan få til. Fjellområdene de rir i fra Hjerkinn er iallefall fantastiske, gått turer der siden jeg ble født;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerkinn fjellridning

Nå vet jeg ikke hvor du bor da, men disse her har fantastiske turer i områdene rundt Dovrefjell og Rondane. Jeg har ikke selv vært på tur med dem, men ridd flere av hestene deres og vært innom stallen der flere ganger. Hyggelige og seriøse folk, med lang fartstid innenfor bransjen. Snille hester og veldig ålreit opplegg utifra hva de jeg har snakket med sier.

annbefaler, annbefaler, annbefaler!

Hjerkinn er virkelig til og annbefale. På lange turer til fjells med herlige islandshester, ett av aktraksjonene på turene er moskus. Hestene står ute om sommeren. Jeg var der en weekend med min far for et par år siden, og det er lagt opp rideturer etter erfaring, når vi var der ble det lagt opp til to turer, den ene for de som ville ha fart og den andre for de som ville ha det litt roligere. Hotellet var også veldig fint. Når vi var der møtte vi også flere turgåere/hundefolk som hadde reist ditt for og gå i dovrefjellet til fots (med hundene sine).

Her er et bilde tatt fra hotellrommet:

GetAttachmentaspxkkkk.jpg

Bilde av ene hesten:

GetAttachmentaspx.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ridd han ble bleset bak der:P wii! he he (sånn for å skryte helt OT)

Hehe, morro at du kjente igjen hesten da :flowers:

Kan jo legge ved enda et bilde, hesten til venstre ride faren min, og den til høyre ride jeg. Min het Drift, det husker jeg :wub:

edit: lurt og legge ved bilde også da.

jk.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, morro at du kjente igjen hesten da :flowers:

Kan jo legge ved enda et bilde, hesten til venstre ride faren min, og den til høyre ride jeg. Min het Drift, det husker jeg :wub:

Jeg tror iallefall det var Gosi, lignet i det minste:p he he

Fine hester de har der oppe, vi har hatt flere på gamle rideskolen min vinterstid så har fått testet ett par. Herlige dyr:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...