Gå til innhold
Hundesonen.no

dividering


Tonje

Recommended Posts

Skrevet

Jeg bare lurer på om det er vanlig å få kalkulatorforbud på eksamen når man f.eks får et sånt regnestykke: 115:1. Deretter skal svaret ganges med 1000.

Det er århundrer siden jeg delte noe som helst for hånd,og faget er ikke til for at vi skal lære oss matte egentlig,så jeg er litt frustrert her nå. Hvor lang tid skal jeg liksom sitte med hoderegning på en eksamen som ikke har noe med hoderegning å gjøre? :icon_cry:

Skrevet

115:1 er jo 115. Gange med 1000 er det 115000. (Du legger til nullene i 1000, altså tre nuller, bak det svaret du fikk først som er 115.) Men ja, jeg ville vært skeptisk selv jeg! For hadde det vært 115:2, hadde jeg kunnet garantere at jeg på eksamen hadde fått jernteppe og noia og det som verre er! :icon_cry:

Skrevet

115 delt på 1 ganger 1000? Eller var det en trykkleif? Hvis det stemmer burde det vel ikke ta så lang tid?

nei fankern, 1 delt på 115 skulle det være.

Og ja takk,gjerne inn med teskje.Jeg har slitt med matte hele livet,så dette er faktisk ikke easy peasy for meg...

Skrevet

nei fankern, 1 delt på 115 skulle det være.

Og ja takk,gjerne inn med teskje.Jeg har slitt med matte hele livet,så dette er faktisk ikke easy peasy for meg...

Edit, sorry - tenkte helt feil her!

0,008 er visst svaret på 1:115, og det håper jeg du slipper å ta i hodet på eksamen! :icon_cry: (Jeg tok det på kalkis.)

Skal du gange dette med 1000, og du altså har et desimaltall, så flytter du kommaet til høyre like mange plasser som du har nuller. Da blir svaret 8, fordi du har flyttet kommaet bak 8-tallet. (Skulle du ganget med mer enn 1000, f.eks 10 000, så begynner du bare å legge til nuller når du har fått tallet over kommaet. 0,008x 10 000=80. Hadde du hatt flere desimaler bak 8, måtte du fortsatt å flytte kommaet. 0,00869 x 10 000 = 86,9)

Skrevet

Føler du deg ovenpå nå?

Det er veldig greit å tråkke på andre, slik at man kommer høyere opp selv... :icon_cry:

Å gud, to smileyer var ikke nok for dere? Det var ment som "hey, hehe, se på alle oss som går på universitet og høyskole, jaggu er vi dårlige ass...." - jeg har også problemer med divisjon på denne måten - det å ta det på strak hånd - og må lese meg opp før jeg skal gjøre det for hånd. Er jo ikke noe ukjent hemmelighet at vi "voksne" fort glemmer både multiplikasjon og divisjon etterhvert som vi gjør mer og mer kalkulator-utregninger i stedet for praktisk matematikk. Om enn var det ment både selvironisk og "fellesironisk".

Makan til hårsåre folk her inne, trodde dere tok en spøk...

Skrevet

Edit, sorry - tenkte helt feil her!

0,008 er visst svaret på 1:115, og det håper jeg du slipper å ta i hodet på eksamen! :icon_cry: (Jeg tok det på kalkis.)

Det er jo akkurat det,vi får ikke bruke kalkis... :) Og jeg fatter ikke hvorfor,det er jo ikke det vi skal bruke tiden vår på liksom.Jeg blir så frustrert!

Men takk for hjelpa folkens :ahappy:

Skrevet

Det er jo akkurat det,vi får ikke bruke kalkis... :) Og jeg fatter ikke hvorfor,det er jo ikke det vi skal bruke tiden vår på liksom.Jeg blir så frustrert!

Men takk for hjelpa folkens :ahappy:

Jeg synes du skal ta kontakt med faglærer og høre om det virkelig kan stemme; for å regne ut 1:115 er liksom ikke noe man bare tar på strak arm uansett.. Det er antageligvis flere enn deg som lurer på dette, så jeg synes du skal spørre! :icon_cry: Kanskje får du høre at det er tidligere pensum og at dere ikke trenger å regne, og det er vel deilig å slippe å grue seg SÅ mye til eksamen? :D

Skrevet

Jeg bare måtte sjekke selv i går, for å bryne hodet på andre tanker.

Om du trekker ned 1, så vet du at det går 0 ganger. Ergo, du må begynne å lage tall. Komma etter 0. Så prøver du med 10, som gir en ny 0. Så med 1000, og da går den opp så og så mange ganger. Altså. Antall ganger skriver du etter alle 0-ene som du har puttet etter =-tegnet, mens antall ganger * 115 skriver du under 1000-tallet, osv. Og hvor mange ganger kan du trekke fra 115 fra 1000 for å unngå å få et negativt tall? 8 ganger. 8 * 115 er mindre enn 1000, 9 * 115 er større enn 1000. Så tar du 1000 - 920 = 80, så neste gang har du 800 (man må hele tiden legge til en 0 når man driver med kommagreier). Stopp når du blir grinete og lei. :icon_cry:

Skrevet

Jeg bare måtte sjekke selv i går, for å bryne hodet på andre tanker.

Om du trekker ned 1, så vet du at det går 0 ganger. Ergo, du må begynne å lage tall. Komma etter 0. Så prøver du med 10, som gir en ny 0. Så med 1000, og da går den opp så og så mange ganger. Altså. Antall ganger skriver du etter alle 0-ene som du har puttet etter =-tegnet, mens antall ganger * 115 skriver du under 1000-tallet, osv. Og hvor mange ganger kan du trekke fra 115 fra 1000 for å unngå å få et negativt tall? 8 ganger. 8 * 115 er mindre enn 1000, 9 * 115 er større enn 1000. Så tar du 1000 - 920 = 80, så neste gang har du 800 (man må hele tiden legge til en 0 når man driver med kommagreier). Stopp når du blir grinete og lei. :)

Unnskyld, men det skjønte jeg ingenting av! :ahappy: Men så rart det enn kan høres ut, så virket det veldig enkelt da..! :icon_cry:

Skrevet

Jeg synes du skal ta kontakt med faglærer og høre om det virkelig kan stemme; for å regne ut 1:115 er liksom ikke noe man bare tar på strak arm uansett.. Det er antageligvis flere enn deg som lurer på dette, så jeg synes du skal spørre! :icon_cry: Kanskje får du høre at det er tidligere pensum og at dere ikke trenger å regne, og det er vel deilig å slippe å grue seg SÅ mye til eksamen? :ahappy:

Jeg regner med at du tuller? Grunnen for at så få skjønner matte (som multiplikasjon og divisjon, f eks), er jo nettopp at de har "kalkis" og trykker inn tall i hytt og pine uten å skjønne hvordan svarene framkommer.

Selvsagt skal man kunne dele 1 på 115 - man skal klare å regne ut 25 % av 75 også, og man skal vite hvor mye man gir igjen på en femtilapp når noen skal betale 37,50 i kiosken.

Alvorlig talt.

Og for dem som enda ikke har skjønt det, det finnes bare en måte å få slike kunnskaper til å sitte på, og det er vitenskapelig bevist: Man må ØVE, ØVE og ØVE, noe norsk skole pr dato bruker alt for lite tid til.

(Og er man i tvil om man har fått riktig svar, vel, da kan man jo sjekke med "kalkisen".)

Skrevet

Å gud, to smileyer var ikke nok for dere? Det var ment som "hey, hehe, se på alle oss som går på universitet og høyskole, jaggu er vi dårlige ass...." - jeg har også problemer med divisjon på denne måten - det å ta det på strak hånd - og må lese meg opp før jeg skal gjøre det for hånd. Er jo ikke noe ukjent hemmelighet at vi "voksne" fort glemmer både multiplikasjon og divisjon etterhvert som vi gjør mer og mer kalkulator-utregninger i stedet for praktisk matematikk. Om enn var det ment både selvironisk og "fellesironisk".

Makan til hårsåre folk her inne, trodde dere tok en spøk...

Det er ikke første gangen du virker ovenpå og "tråkker" på andre. Så da burde du vite bedre enn å skrive på den måten.

Jeg hadde fått skikkelig noia om jeg måtte sitte med sånne oppgaver uten kalkulator. Men anebanana, du gjorde det litt mer forståelig :icon_cry: Du får ha lykke til Tonje :ahappy:

Skrevet

Fikk sjekka opp litt idag,og nei vi får ikke bruke kalkulator. Men vi kunne bruke en slags tabell for å finne ut av disse greiene,så da får jeg bare pugge den.

Lotta: Jeg stusset på kalkulatornekten fordi dette er et fag som ikke har noe å gjøre med å regne ut matteformler for hånd. Det regnestykket jeg skrev i første innlegget er det eneste av sitt slag i boka,og resten inneholder sinus og x`er og Y`er i hytt og gevær og er lange som et vondt år.

Men faglærer mener visst at vi skal klare oss fint sålenge vi pugger denne tabellen,så da får jeg stole på det :icon_cry:

Skrevet

Jeg regner med at du tuller? Grunnen for at så få skjønner matte (som multiplikasjon og divisjon, f eks), er jo nettopp at de har "kalkis" og trykker inn tall i hytt og pine uten å skjønne hvordan svarene framkommer.

Selvsagt skal man kunne dele 1 på 115 - man skal klare å regne ut 25 % av 75 også, og man skal vite hvor mye man gir igjen på en femtilapp når noen skal betale 37,50 i kiosken.

Alvorlig talt.

Og for dem som enda ikke har skjønt det, det finnes bare en måte å få slike kunnskaper til å sitte på, og det er vitenskapelig bevist: Man må ØVE, ØVE og ØVE, noe norsk skole pr dato bruker alt for lite tid til.

(Og er man i tvil om man har fått riktig svar, vel, da kan man jo sjekke med "kalkisen".)

Da regner du nok feil.. Jeg forstår ikke problemet med å spørre faglærer om dette. Det er lenge siden man ble bedt om å multiplisere og dividere tall som ender opp med mange desimaler i hodet på eksamener på universitet og høyskolenivå. Det har jeg aldri vært borti.

At problemet stammer fra at vi generelt bruker for mye kalkulator, er en helt annen sak. :icon_cry:

Skrevet

Det er ikke første gangen du virker ovenpå og "tråkker" på andre. Så da burde du vite bedre enn å skrive på den måten.

Sorry men nå synes jeg du driter litt på draget. Ikke bare hever du deg over noen andre i denne postingen, men det skal litt til for å føle seg truffet når man faktisk brukte TO smileyer som ikke ytrer noe annet enn "jeg tuller med saken". Jeg har aldri i mitt liv skrevet noe på dette forumet etterfulgt av en smiley som ler hånlig av noen. Derimot har folk gjort det mot meg og andre flere gang, uten at jeg legger ut i et korstog mot unevnte personer. Trynefaktor? Oh yes sir...

EDIT: ellers er det jo ironisk at noen andre ytrer akkurat det dere surket og påstod jeg gjorde i samme tråden nå, uten at det er noen som kommenterer det.... :icon_cry:

Skrevet

Jeg bare lurer på om det er vanlig å få kalkulatorforbud på eksamen når man f.eks får et sånt regnestykke: 115:1. Deretter skal svaret ganges med 1000.

Det er århundrer siden jeg delte noe som helst for hånd,og faget er ikke til for at vi skal lære oss matte egentlig,så jeg er litt frustrert her nå. Hvor lang tid skal jeg liksom sitte med hoderegning på en eksamen som ikke har noe med hoderegning å gjøre? :ahappy:

Fikk sjekka opp litt idag,og nei vi får ikke bruke kalkulator. Men vi kunne bruke en slags tabell for å finne ut av disse greiene,så da får jeg bare pugge den.

Lotta: Jeg stusset på kalkulatornekten fordi dette er et fag som ikke har noe å gjøre med å regne ut matteformler for hånd. Det regnestykket jeg skrev i første innlegget er det eneste av sitt slag i boka,og resten inneholder sinus og x`er og Y`er i hytt og gevær og er lange som et vondt år.

Men faglærer mener visst at vi skal klare oss fint sålenge vi pugger denne tabellen,så da får jeg stole på det :)

Beklager, jeg synes fortsatt det er en selvfølge at voksne (formodentlig normalt mentalt utrustede) norske menn og kvinner som har fullført grunnskolen skal klare å dele 1 på 115. Jeg kan ikke se at det var sinus og x'er og y'er du hadde problemer med i startinnlegget ditt?

Jeg synes du skal ta kontakt med faglærer og høre om det virkelig kan stemme; for å regne ut 1:115 er liksom ikke noe man bare tar på strak arm uansett.. Det er antageligvis flere enn deg som lurer på dette, så jeg synes du skal spørre! :D Kanskje får du høre at det er tidligere pensum og at dere ikke trenger å regne, og det er vel deilig å slippe å grue seg SÅ mye til eksamen? :P

Unnskyld, men det skjønte jeg ingenting av! :P Men så rart det enn kan høres ut, så virket det veldig enkelt da..! :icon_cry:

Jeg regner med at du tuller? Grunnen for at så få skjønner matte (som multiplikasjon og divisjon, f eks), er jo nettopp at de har "kalkis" og trykker inn tall i hytt og pine uten å skjønne hvordan svarene framkommer.

Selvsagt skal man kunne dele 1 på 115 - man skal klare å regne ut 25 % av 75 også, og man skal vite hvor mye man gir igjen på en femtilapp når noen skal betale 37,50 i kiosken.

Alvorlig talt.

Og for dem som enda ikke har skjønt det, det finnes bare en måte å få slike kunnskaper til å sitte på, og det er vitenskapelig bevist: Man må ØVE, ØVE og ØVE, noe norsk skole pr dato bruker alt for lite tid til.

(Og er man i tvil om man har fått riktig svar, vel, da kan man jo sjekke med "kalkisen".)

Da regner du nok feil.. Jeg forstår ikke problemet med å spørre faglærer om dette. Det er lenge siden man ble bedt om å multiplisere og dividere tall som ender opp med mange desimaler i hodet på eksamener på universitet og høyskolenivå. Det har jeg aldri vært borti.

At problemet stammer fra at vi generelt bruker for mye kalkulator, er en helt annen sak. :P

Såvidt jeg kan se så var det kalkulator man ikke fikk bruke på denne prøven, blyant og papir er formodentlig tilgjengelig - og da skal et voksent menneske klare å regne ut hvor mye 1:115 er. Det kan da umulig være noe å diskutere?

Skrevet

Beklager, jeg synes fortsatt det er en selvfølge at voksne (formodentlig normalt mentalt utrustede) norske menn og kvinner som har fullført grunnskolen skal klare å dele 1 på 115. Jeg kan ikke se at det var sinus og x'er og y'er du hadde problemer med i startinnlegget ditt?

Såvidt jeg kan se så var det kalkulator man ikke fikk bruke på denne prøven, blyant og papir er formodentlig tilgjengelig - og da skal et voksent menneske klare å regne ut hvor mye 1:115 er. Det kan da umulig være noe å diskutere?

Det er helt greit for min del at du mener det, Lotta! Jeg er bare strålende fornøyd med å få lov til å være uenig! :whistle:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...