Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken sele bør jeg kjøpe?


gunmoe

Recommended Posts

Skal hunden trekke deg, eller skal den bare ha på noe annet enn halsbånd og bare trekke bittelitt (ikke gå pent)? Hvis den skal trekke "skikkelig" så ville jeg kjøpt en nomesele, men hvis den bare skal ha et alternativ til halsbånd og ikke trekke så mye, ville jeg valgt en kombisele eller sykkelsele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig ann på hunden.

Det beste er å finne ut om det fins en dyrebutikk med personale som har peiling på seler i ditt område. Om du bor i Oslo områdert kan jeg anbefal Brukshunden som ligger like ved Alnabru (smartclub)

Jeg har selv to hunder som egentlig er helt like i form, men når det kommer til trekk så er det eneste som passer på den eldste en nomesele.

Den yngste passer det best med en sele som er kort i ryggen og hun trives best med en godt polstret brystsele, den sitter godt på henne og sklir ikke opp med hennes trekk teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg kupper tråden din litt.. da jeg lurer nøyaktig på det samme selv.

Trenger en trekk-sele til Tinka (6kg Phalene). Per nå trekker hun ikke ekstremt, men det blir bedre og bedre.

Målet er å kunne starte litt snørekjøring for gøy, og selv kunne kose oss på langrennsturer i vinter.

Hva slags sele egner seg altså til en hund som trekker, men helst skal trekke mer? Altså en sele som oppmuntrer til mer bevegelse? Og hvor jeg får jeg tak i det til en så liten hund? (seleverkstedet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg kupper tråden din litt.. da jeg lurer nøyaktig på det samme selv.

Trenger en trekk-sele til Tinka (6kg Phalene). Per nå trekker hun ikke ekstremt, men det blir bedre og bedre.

Målet er å kunne starte litt snørekjøring for gøy, og selv kunne kose oss på langrennsturer i vinter.

Hva slags sele egner seg altså til en hund som trekker, men helst skal trekke mer? Altså en sele som oppmuntrer til mer bevegelse? Og hvor jeg får jeg tak i det til en så liten hund? (seleverkstedet?)

Jeg var 100% sikker på at jeg hadde lest at de laget til små hunder også, men nå finner jeg det ikke.. :icon_cry:

"Reglene" for å finne en god sele er like for både store og små hunder; det viktigste er at trekkbevegelsen ikke hindres, og da i all hovedsak er det snakk om fri bevegelse av skuldrene. Derfor fungerer stort sett ikke sykkelseler o.l. så godt (hindrer hunden i å strekke frem beina). Ellers bør du se på trekkpunktet; hva skjer med selen når hunden trekker? Ligger den godt, sklir den opp/ned, kommer det press på luftrøret eller skuldrene, osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 100% sikker på at jeg hadde lest at de laget til små hunder også, men nå finner jeg det ikke.. :icon_cry:

"Reglene" for å finne en god sele er like for både store og små hunder; det viktigste er at trekkbevegelsen ikke hindres, og da i all hovedsak er det snakk om fri bevegelse av skuldrene. Derfor fungerer stort sett ikke sykkelseler o.l. så godt (hindrer hunden i å strekke frem beina). Ellers bør du se på trekkpunktet; hva skjer med selen når hunden trekker? Ligger den godt, sklir den opp/ned, kommer det press på luftrøret eller skuldrene, osv.?

Sykkelselen hindrer skuldrene en del, og den bruker jeg bare når vi skal gå tur og hun må være i bånd men ikke trenger å gå pent. Mens y-selen er dens som til nå fungerer best, men også denne løfter seg litt opp når hun trekker, altså hun blir å trekke mer nedover enn bortover.

Og på den lokale dyrebutikken ble jeg anbefalt en standard snørekjøresele, men den fantes ikke i hennes størrelse. Men hva er egentlig forskjellen på den og en nomesele? Har liksom inntrykk av at nomeselen kun skal brukes når trekkvinkelen er nærmere null, altså vinkelen på linen fra tauet, til det den trekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med denne, http://www.non-stopdogwear.no/index.php/nsdw/Vaare-produkter/Free-Motion-sele, etter å ha prøvd utallige i butikken som ikke passet.

Sitter veldig bra på min hund (dalmatiner), og er vel utviklet for den type kropp (vorsthere osv), men tror den vil passe fint til en labrador også. Du kan jo spørre Lagrange her inne, hun har til sin labrador. Jeg har størrelse M (blå) på min, mens hun har L (hvit) til sin tispe.

de føres på de fleste tropehagen zoo butikker, så da kan du jo prøve der.

Dette er altså en trekksele, ikke en tursele.

non_stop_sele.gif

Hvis du skal ha en tursele/bysele osv, anbefaler jeg Ezy-dog selen http://www.hundekroken.no/ds_product_info.php?products_id=324 , lett og grei, sitter supert på min hund iallefall.

ezy%20dog%20sele%20svart%20%2B%20camo.jpg__%5B500px%5D.jpg

Jeg har også en trixie-sele, den er genial, myk og god. Den bruker jeg til semi-trekk, altså når jeg ikke gidder å styre med gå-pent-i-bånd- trening osv, er ikke noen hard-trekksele.

grillinghengekoyeogsele027.jpg

Ellers har jeg en kenjan skinnsele, http://www.kenjan.dk/default.asp?ID=5&show=vare&vareid=7090&varenr=02-1300-120&varegrp=1300&page=1&name=vareliste den er også helt super. Tyngre enn de andre, men i tillegg veldig bra kvalitet, fin og se på, og feste på sidene til fks. drag. Alle de andre er y-seler, dette er en som går tvers over.

IMG_6626.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelselen hindrer skuldrene en del, og den bruker jeg bare når vi skal gå tur og hun må være i bånd men ikke trenger å gå pent. Mens y-selen er dens som til nå fungerer best, men også denne løfter seg litt opp når hun trekker, altså hun blir å trekke mer nedover enn bortover.

Og på den lokale dyrebutikken ble jeg anbefalt en standard snørekjøresele, men den fantes ikke i hennes størrelse. Men hva er egentlig forskjellen på den og en nomesele? Har liksom inntrykk av at nomeselen kun skal brukes når trekkvinkelen er nærmere null, altså vinkelen på linen fra tauet, til det den trekker?

Det er ofte problemet med små hunder; de er så lave at trekkpunktet blir annerledes hos de enn hos store hunder med samme type sele. Men jeg vil likevel tro at en nomesele er det beste (ja, jeg er frelst). :icon_cry: Pga selens konstruksjon, vil den føre til at trekkpunktet blir lavere enn med en Y-sele. Det skal ikke være press på ryggen med en nomesele. Men en Y-sele får man kanskje heller ikke press på ryggen, men den trekkes oppover fremmefra i stedet for oppover nedenfra om du skjønner forskjellen? Prøv å se for deg forskjellige seler og hva som skjer når linen strammes. Snørekjøringssele kan fungere, men jeg innbiller meg de ofte sitter dårligere enn nomeseler.. men det kommer selvsagt helt an på hundens konstruksjon, og selens passform til den aktuelle hunden. Det aller beste er å prøve mange seler på hunden; trekk i der linen skal festes og kjenn og se hva som skjer med selen; hvor kommer presset? Hva skjer med holdningen til hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte problemet med små hunder; de er så lave at trekkpunktet blir annerledes hos de enn hos store hunder med samme type sele. Men jeg vil likevel tro at en nomesele er det beste (ja, jeg er frelst). :icon_cry: Pga selens konstruksjon, vil den føre til at trekkpunktet blir lavere enn med en Y-sele. Det skal ikke være press på ryggen med en nomesele. Men en Y-sele får man kanskje heller ikke press på ryggen, men den trekkes oppover fremmefra i stedet for oppover nedenfra om du skjønner forskjellen? Prøv å se for deg forskjellige seler og hva som skjer når linen strammes. Snørekjøringssele kan fungere, men jeg innbiller meg de ofte sitter dårligere enn nomeseler.. men det kommer selvsagt helt an på hundens konstruksjon, og selens passform til den aktuelle hunden. Det aller beste er å prøve mange seler på hunden; trekk i der linen skal festes og kjenn og se hva som skjer med selen; hvor kommer presset? Hva skjer med holdningen til hunden?

Problemet med snørekjøresele er jo rett og slett at endedelen er jo helt løs, altså fra brystfestet og bakover henger den jo bare å slenger. Og når hunden stopper opp får man ofte line under bein osv.! Foreldrene mine har en på deres hund, og jeg må si at det er noe av det mest irriterende jeg har vært borti!

Men da sender jeg mail til seleverkstedet og spørr om nomesele. Hadde jo sett litt tøft ut på lille Tinka da :)

Og jeg kjøper jo ting til henne uansett, så viser det seg at jeg ikke liker hvordan den fungerer, så går vi videre og prøver mer. Men jeg har tro på den :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :icon_cry:

Hun trekker en del når vi går på ski, så jeg vil at det skal være så behagelig som mulig. Det er en Troyas zoo i nærheten, men jeg føler ikke de kan så mye. Det er en Tropehagen zoo her også, så jeg kan jo prøve der. Før har vi brukt en sporsele, men det fungerer ikke så bra...

Hun er ganske liten for å være labrador men hun er ganske kraftig bygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med snørekjøresele er jo rett og slett at endedelen er jo helt løs, altså fra brystfestet og bakover henger den jo bare å slenger. Og når hunden stopper opp får man ofte line under bein osv.! Foreldrene mine har en på deres hund, og jeg må si at det er noe av det mest irriterende jeg har vært borti!

Men da sender jeg mail til seleverkstedet og spørr om nomesele. Hadde jo sett litt tøft ut på lille Tinka da :ahappy:

Og jeg kjøper jo ting til henne uansett, så viser det seg at jeg ikke liker hvordan den fungerer, så går vi videre og prøver mer. Men jeg har tro på den :icon_cry:

Dette er en ok trekksele og fins i små str. Den ble desverre for mine for kort i bryste iforhold til det dem trenger rundt hodet, men vet det er mange som er veldig fornøyd med den.

Når vi først er i gang. Noen som har erfaring med denne selen fra Troll?

thumb_Multisele_288_0.jpg

Jeg tenkte kjøpe en sele til den yngste. Hun liker ikke nomen og trekker ikke om kroker e.l. klasker henne i ryggen. Noen som har erfaring med den? Den til Canis er somsagt for kort til henne mellom bena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ok trekksele og fins i små str. Den ble desverre for mine for kort i bryste iforhold til det dem trenger rundt hodet, men vet det er mange som er veldig fornøyd med den.

Den typen sele der førte til at øynene til Tulla omtrent spratt ut, og hun spydde faktisk av den. Så det kommer helt an på.. :icon_cry: Sånn for ordens skyld var den spesialsydd til henne, så den skulle være riktig i størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den typen sele der førte til at øynene til Tulla omtrent spratt ut, og hun spydde faktisk av den. Så det kommer helt an på.. :icon_cry: Sånn for ordens skyld var den spesialsydd til henne, så den skulle være riktig i størrelsen.

:ahappy: Det gjør Talli av Nome, bare ikke bokstavelig spyr,det ser ut som noen har slått henne med ett rør over ryggen og hun går på knærene med bakbena.

Hun trives i brystsele, men jeg syns ikke det er optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ahappy: Det gjør Talli av Nome, bare ikke bokstavelig spyr,det ser ut som noen har slått henne med ett rør over ryggen og hun går på knærene med bakbena.

Hun trives i brystsele, men jeg syns ikke det er optimalt.

Tulla spydde faktisk bokstavelig talt hun av den kombiselen, men så var hun tussete også da! :) Bruker du ikke nomeselen på Talli fordi hun ikke liker følelsen av nomeselen over ryggen (spesielt nedover lenden og krysset)? For i så fall er Tulla helt likens; bortsett fra at hun "rister det av seg" når vi er kommet ut. Aynï liker det heller ikke, for slike kroker og fester på ryggen er bare ekkelt visstnok.. :icon_cry: Det er grunnen til at jeg ikke har nomesele til henne, men bare en vanlig Y-sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla spydde faktisk bokstavelig talt hun av den kombiselen, men så var hun tussete også da! :ahappy: Bruker du ikke nomeselen på Talli fordi hun ikke liker følelsen av nomeselen over ryggen (spesielt nedover lenden og krysset)? For i så fall er Tulla helt likens; bortsett fra at hun "rister det av seg" når vi er kommet ut. Aynï liker det heller ikke, for slike kroker og fester på ryggen er bare ekkelt visstnok.. :icon_cry: Det er grunnen til at jeg ikke har nomesele til henne, men bare en vanlig Y-sele.

Skjønnte at hun gjor det :)

Det er pga hun ikke liker følesen av å ha den på rompen ja, men når har jeg prøvd i 2år med den og det eneste hun gjør er å holde linen stram. Da er det tråfeste på selen og kroken på linen har jeg tatt bort..

Med en gang jeg begynnte bruke brystsele så var det ikke noe problem liksom! Faktisk sitter brystselen bra på henne og sklir ikke opp i halsen, men hun har ikke full bevegelse frihet med frambena da den ligger over skuldrene.

Derfor ser jeg etter alternativ. Jeg har prøvd canis selen, men den er for kort i stykke mellom bena når den er passe stram rundt skuldrene. Så da ligger magestroppen og gnager henne i "armhulen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webmaster-selen til Ruffwear er en veldig god allround-sele som kan brukes både til lett trekking og vanlig tur. Og så kan man kjøpe de med eller uten avtagbare vesker. :icon_cry:

Ellers bruker vi Rogz sin H-sele, dvs. samme type som den Troll-selen. Den er ikke noe særlig å trekke i, men veldig god ellers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ihvertfall kjøpe en sånn troll-sele. Mailin her inne bruker den på sine aussier vet jeg, og hun er ihvertfall fornøyd synes jeg å huske. :ahappy:

Jeg lurer bare på hvordan størrelse My burde ha :icon_cry:

Da syns jeg Mailin kan komme inn å fortelle hvilken str hun har :)

Satt å lurte selv på str på den der, og men konkluderte med at gnagsår skjorte (Katahdin), potesokker o.l. har jeg kjøpt i minste str til mine. Så jeg konkluderer med at jeg antagelivis trenger minste av selen også. Talli bruker jeg str 40 i halsbånd (hun er 40 cm rundt halsen når jeg måler løst) så jeg renger med at den minste er den som vil passe henne.

Men jeg håper noen kan svare på hvordan bukremen er, den er jo ikke polstret så jeg lurer på hvordan stoffet er? Skarpe brente kanter e.l.?

Webmaster-selen til Ruffwear er en veldig god allround-sele som kan brukes både til lett trekking og vanlig tur. Og så kan man kjøpe de med eller uten avtagbare vesker. :D

Ellers bruker vi Rogz sin H-sele, dvs. samme type som den Troll-selen. Den er ikke noe særlig å trekke i, men veldig god ellers!

Ruffwear er faktisk det som har fungert dårligst på hundenen mine. Og dem ser ut som en anatomitegning liksom. Har prøvd sele som enten var for liten eller for stor uansett hvor mye vi strammet (nye selen) og kløven er alt for lang i ryggen når den er passe i selen (gamle) da snakker jeg så lang at eldste tispen fikk gnagsår på kneet ved bakbenet etter 2 timer kløv tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da syns jeg Mailin kan komme inn å fortelle hvilken str hun har :icon_cry:

Satt å lurte selv på str på den der, og men konkluderte med at gnagsår skjorte (Katahdin), potesokker o.l. har jeg kjøpt i minste str til mine. Så jeg konkluderer med at jeg antagelivis trenger minste av selen også. Talli bruker jeg str 40 i halsbånd (hun er 40 cm rundt halsen når jeg måler løst) så jeg renger med at den minste er den som vil passe henne.

Men jeg håper noen kan svare på hvordan bukremen er, den er jo ikke polstret så jeg lurer på hvordan stoffet er? Skarpe brente kanter e.l.?

Jeg har Troll-selen i str. rød til mine (bretoner, ca. 50 cm i høyde). Jeg synes den fungerer bra til vanlig turbruk, men mine "hveser" ved veldig intens trekking (men da snakker vi skikkelig edderkoppmodus, og på det aller verste sliter de vanligvis litt med nomeseler også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ok trekksele og fins i små str. Den ble desverre for mine for kort i bryste iforhold til det dem trenger rundt hodet, men vet det er mange som er veldig fornøyd med den.

Takk for tipset, er jo ute etter en sporsele også.. til det bruket. For selvom den ligner y-selen, så har den jo festepunktet en del lenger bak. Men nå har jeg bestilt nomesele fra seleverkstedet, så skal jeg ha den der i bakhodet.

For det blir enten en sånn vanlig sporsele, eller en sydd etter mål fra Kifani (med samme farger som halsbånd og dekken).

Ellers har jeg også en Ruffwear-kløv til henne, av den gamle typen. Og den sitter utmerket på henne og hun trekker bra med den. Men vi kan jo ikke alltid løpe rundt med kløv :icon_cry:

Men etter hva jeg har hørt er det nye webmasterselene stivere og dårligere passform, av de jeg har snakket med. Tenkte selv å få prøvd den på så kan jeg se for meg selv.

Tinka er jo en liten plugg, men hun er jo ganske slank og lang for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønnte at hun gjor det :ahappy:

Det er pga hun ikke liker følesen av å ha den på rompen ja, men når har jeg prøvd i 2år med den og det eneste hun gjør er å holde linen stram. Da er det tråfeste på selen og kroken på linen har jeg tatt bort..

Med en gang jeg begynnte bruke brystsele så var det ikke noe problem liksom! Faktisk sitter brystselen bra på henne og sklir ikke opp i halsen, men hun har ikke full bevegelse frihet med frambena da den ligger over skuldrene.

Derfor ser jeg etter alternativ. Jeg har prøvd canis selen, men den er for kort i stykke mellom bena når den er passe stram rundt skuldrene. Så da ligger magestroppen og gnager henne i "armhulen".

Aha - da skjønner jeg. :D Det er så dumt når ting skal være så komplisert.. :)

Ruffwear-selen synes jeg ser helt horribel ut med tanke på passform og trekkpunkt. Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at den skal være noe god å trekke i! :icon_cry: Som tursele kan det hende, men den ser uansett knotete og klumpete ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da syns jeg Mailin kan komme inn å fortelle hvilken str hun har :ahappy:

*Mailin klipper*

Men jeg håper noen kan svare på hvordan bukremen er, den er jo ikke polstret så jeg lurer på hvordan stoffet er? Skarpe brente kanter e.l.?

Ruffwear er faktisk det som har fungert dårligst på hundenen mine. Og dem ser ut som en anatomitegning liksom. Har prøvd sele som enten var for liten eller for stor uansett hvor mye vi strammet (nye selen) og kløven er alt for lang i ryggen når den er passe i selen (gamle) da snakker jeg så lang at eldste tispen fikk gnagsår på kneet ved bakbenet etter 2 timer kløv tur..

Jeg har flere størrelser, om det hjelper? :icon_cry: Jeg brukte str rød (2) på Lyng, ca 51cm høy, men nok litt kraftigere enn dine. Lira passer både størrelse 1,gul, (best rundt halsen) og str 2 i lengden under magen og ryggen, selv om 1 er akseptabel. Jeg har ikke hatt noe problem med båndet rundt magen, det kan være litt stivt først, men blir fort mykt og fint. En ting jeg ser etter når jeg kjøper halvnome er at de skal ha den stolpen på ryggen og ikke ha et kryss. Det gjør at det kommer mer belastning på den når de trekker, enn i magebåndet som båndet er festet i på den fra canis. Nå har jeg akkurat fått hjem en målbestillt lik sele fra AboxNo som passer Lira helt, den er jo laget til henne. AboxNo har skikkelig god polstring, i motsetning til Kifani som ikke polstrer med annet enn bevernylon. Skal hunden dra skikkelig er det ingen ting som ei nomesele mener jeg, eller ei helusterbar nome slik at man får stilt inn draget rett, men om de ikke passer er en god halvnome et veldig bra alternativ.

Ruffwear skal jeg ikke begynne på... men det og Hurrta er utstyr jeg holder meg unna, om jeg skal ha noe som holder...

Jeg har Troll-selen i str. rød til mine (bretoner, ca. 50 cm i høyde). Jeg synes den fungerer bra til vanlig turbruk, men mine "hveser" ved veldig intens trekking (men da snakker vi skikkelig edderkoppmodus, og på det aller verste sliter de vanligvis litt med nomeseler også).

Kanskje en justerbar nome kan være bedre? Slik at du får justert trekket rett?

Takk for tipset, er jo ute etter en sporsele også.. til det bruket. For selvom den ligner y-selen, så har den jo festepunktet en del lenger bak. Men nå har jeg bestilt nomesele fra seleverkstedet, så skal jeg ha den der i bakhodet.

For det blir enten en sånn vanlig sporsele, eller en sydd etter mål fra Kifani (med samme farger som halsbånd og dekken).

Ellers har jeg også en Ruffwear-kløv til henne, av den gamle typen. Og den sitter utmerket på henne og hun trekker bra med den. Men vi kan jo ikke alltid løpe rundt med kløv :)

Men etter hva jeg har hørt er det nye webmasterselene stivere og dårligere passform, av de jeg har snakket med. Tenkte selv å få prøvd den på så kan jeg se for meg selv.

Tinka er jo en liten plugg, men hun er jo ganske slank og lang for det.

For trekking og ikke bare tur/sulling ville jeg valgt noe med bedre polstring enn de fra Kifani. De nye selene til webmaster har i tillegg en utrolig uergonomisk festering som gjør at selen vrir seg bak og de får bakkanten av "håndtakåpningen" presset ned i ryggen. I tillegg synes jeg at alle ruffwearselene har dårlig (les: ikke noe) polstring. Selv hunder med mye pels fortjener litt polstring synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en justerbar nome kan være bedre? Slik at du får justert trekket rett?

Ja, jeg bør nok vurdere det, alternativt en spesialsydd nomesele. Har du noen regulerbare å anbefale? Jeg synes seleverkstedets ser rar og lite trekkvennlig ut, men det er mulig bildet lyver. Jeg har nonstopselen nå, og er bare mellomfornøyd til tross for at den er strammet inn maks overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere størrelser, om det hjelper? :ahappy: Jeg brukte str rød (2) på Lyng, ca 51cm høy, men nok litt kraftigere enn dine. Lira passer både størrelse 1,gul, (best rundt halsen) og str 2 i lengden under magen og ryggen, selv om 1 er akseptabel. Jeg har ikke hatt noe problem med båndet rundt magen, det kan være litt stivt først, men blir fort mykt og fint. En ting jeg ser etter når jeg kjøper halvnome er at de skal ha den stolpen på ryggen og ikke ha et kryss. Det gjør at det kommer mer belastning på den når de trekker, enn i magebåndet som båndet er festet i på den fra canis. Nå har jeg akkurat fått hjem en målbestillt lik sele fra AboxNo som passer Lira helt, den er jo laget til henne. AboxNo har skikkelig god polstring, i motsetning til Kifani som ikke polstrer med annet enn bevernylon. Skal hunden dra skikkelig er det ingen ting som ei nomesele mener jeg, eller ei helusterbar nome slik at man får stilt inn draget rett, men om de ikke passer er en god halvnome et veldig bra alternativ.

Takk for svar :icon_cry:

Desverre er ikke jeg noe god på hvordan jeg skal måle bikkje dyret og sele. men om 1 passer på Aussi tispe så burde den også passe på Talli. Talli er heller ikke så dyp/bred i brystet så da passer nok 1 rundt henne også.

Da skal vi se om det ikke blir julegave til henne i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bør nok vurdere det, alternativt en spesialsydd nomesele. Har du noen regulerbare å anbefale? Jeg synes seleverkstedets ser rar og lite trekkvennlig ut, men det er mulig bildet lyver. Jeg har nonstopselen nå, og er bare mellomfornøyd til tross for at den er strammet inn maks overalt.

Oi! Er du misfornøyd med NonStop? Det skulle liksom bli Tullas neste sele, jeg synes nomeselen hennes sklir litt mye, men det er mulig jeg har målt feil da jeg bestilte. :icon_cry:

Men hvorfor synes du seleverkstedet sine ser rare ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...