Gå til innhold
Hundesonen.no

Multiple Choice


Huldra

Recommended Posts

Jeg har hørt det finnes noen "triks" for å bestå en MP-eksamen, sånn rent bortsett fra å faktisk kunne stoffet da.. :) I morgen skal jeg ha en slik eksamen, og det er jo ikke sikkert at jeg kan svaret på alle 90 spørsmålene. Jeg har hørt at det finnes metoder for å øke sannsynligheten for å gjette riktig flest ganger, men husker ikke hva den er (dessuten var sannsynlighets-eksamen på fredag, og nå har jeg prøvd å glemme det jeg lærte til da, haha!). Er det ikke sånn at hvis man er i tvil, skal man konsekvent velge et bestemt alternativ; feks alltid velge alt.3 dersom man ikke vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, sleiping! :D

Jeg kan vel egentlig ingen triks jeg da, men har lagd noen multiple choice-prøver og har jo tenkt over at jeg har en tendens til å legge det rette svaret til noen "nummer" oftere enn andre. Jeg prøver jo å spre de så godt som mulig, men ikke ofte jeg legger rett svar på samme to eller flere ganger etter hverandre feks og jeg tror nok kanskje du har rett i at nr 3 er foretrukket. Jeg vet med meg selv at alt 1 er minst brukt (jeg bruker sånne prøver gjerne på svakere elever og da vil jeg at de skal lese alle alternativer. Om det første passer ca så gidder de ikke lese videre - tenker jeg! :) ).

Men som lærer så er jeg jo selvfølgelig nesten forpliktet til å løfte pekefingeren og si at du ikke må spekulere i sånne ting og heller bruke tiden og energien din til å lese isteden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hadde multiple choice eksamen i statistikk jeg, og foreleseren formante mange ganger for oss at å satse på slik "juks" var dumt, statistisk sett :) Men vi hadde mulighet for å la være å svare, for å unngå minuspoeng. Riktig svar ga poeng, feil svar minus, og siste alternativet, "Jeg velger å ikke svare på dette spørsmålet" ga 0. Jeg regnet meg frem til hvor mange oppgaver jeg måtte svare riktig på for å få C, og lot være å svare på de øvrige (selvfølgelig de vanskeligste, kunne nok svaret på noen men var usikker, og ville ikke risikere C-en :D ). Det funka greit det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, sleiping! :)

Jeg kan vel egentlig ingen triks jeg da, men har lagd noen multiple choice-prøver og har jo tenkt over at jeg har en tendens til å legge det rette svaret til noen "nummer" oftere enn andre. Jeg prøver jo å spre de så godt som mulig, men ikke ofte jeg legger rett svar på samme to eller flere ganger etter hverandre feks og jeg tror nok kanskje du har rett i at nr 3 er foretrukket. Jeg vet med meg selv at alt 1 er minst brukt (jeg bruker sånne prøver gjerne på svakere elever og da vil jeg at de skal lese alle alternativer. Om det første passer ca så gidder de ikke lese videre - tenker jeg! :D ).

Men som lærer så er jeg jo selvfølgelig nesten forpliktet til å løfte pekefingeren og si at du ikke må spekulere i sånne ting og heller bruke tiden og energien din til å lese isteden! :D

Haha, selvsagt har jeg og skal jeg lese, men hvisomatte jeg ikke er sikker på svaret, så vil jeg gjerne ha en måte å svare på som øker mine sjanser for å svare riktig. :D

Og så er jeg ikke heeelt sikker på om en manuelt laget MP for "svakere elever" kan sammenlignes med en MP på universitetet..! :D Jeg vet ikke engang om det er lærerne selv som lager prøvene, og om de selv bestemmer hvor svaret skal stå eller om det er en data som gjør det. :) Men jeg har også på følelsen av at nr 3 av 4 er et godt alternativ, samtidig som jeg mener jeg har hørt noe om at alternativ 2 er ofte brukt.. hmm..

Hehe, hadde multiple choice eksamen i statistikk jeg, og foreleseren formante mange ganger for oss at å satse på slik "juks" var dumt, statistisk sett :o Men vi hadde mulighet for å la være å svare, for å unngå minuspoeng. Riktig svar ga poeng, feil svar minus, og siste alternativet, "Jeg velger å ikke svare på dette spørsmålet" ga 0. Jeg regnet meg frem til hvor mange oppgaver jeg måtte svare riktig på for å få C, og lot være å svare på de øvrige (selvfølgelig de vanskeligste, kunne nok svaret på noen men var usikker, og ville ikke risikere C-en :P ). Det funka greit det :D

Oi. Jeg vet ikke engang om vi får minuspoeng for feil svar.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, selvsagt har jeg og skal jeg lese, men hvisomatte jeg ikke er sikker på svaret, så vil jeg gjerne ha en måte å svare på som øker mine sjanser for å svare riktig. :D

Og så er jeg ikke heeelt sikker på om en manuelt laget MP for "svakere elever" kan sammenlignes med en MP på universitetet..! :D Jeg vet ikke engang om det er lærerne selv som lager prøvene, og om de selv bestemmer hvor svaret skal stå eller om det er en data som gjør det. :) Men jeg har også på følelsen av at nr 3 av 4 er et godt alternativ, samtidig som jeg mener jeg har hørt noe om at alternativ 2 er ofte brukt.. hmm..

Hehe, bruker dem ikke bare på svakere elever da, men tenker kanskje mer over hvor og hvordan i de tilfellene. Bare for din skyld skal jeg gå inn og sjekke et par av de jeg har lagd og se hvordan jeg har fordelt mine! Jeg har også følelsen av at 3 og 4 er "varme", men nuh skal vi se! :D

Brb! :D

Edit:

Back!

Hah! Jeg kjenner ikke meg selv i det hele tatt, jeg... Kikket på to korte jeg har lagd og jeg har iallefall IKKE flest svar på 3! Mulig jeg overfokuserer på at jeg skal motarbeide min lyst til å sette rett svar der? :)

Prøve 1.

18 sprm:

alt 1 - 3

alt 2 - 2

alt 3 - 2

alt 4 - 7

alt 5 - 4

Prøve 2.

20 sprm:

alt 1 - 4

alt 2 - 4

alt 3 - 2

alt 4 - 3

alt 5 - 7

Men om plassering av rett svar avgjøres av en datamaskin så vil den neppe motarbeide egne lyster så mulig det er 3 som er det smarte valget da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så snilt! :D

Telte gjennom en prøve-eksamen, og der var dette svarene:

A:6

B:8

C:6

D:7

Nå må jeg bruke statistikken jeg kan for å regne ut om resultatet er statistisk signifikant. :)

Haha, morsomt med egne lyster ja, kan jo håpe at en data ikke har det? Men jeg er helt enig - alt 3 er veldig logisk å velge.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så snilt! :D

Telte gjennom en prøve-eksamen, og der var dette svarene:

A:6

B:8

C:6

D:7

Nå må jeg bruke statistikken jeg kan for å regne ut om resultatet er statistisk signifikant. :)

Haha, morsomt med egne lyster ja, kan jo håpe at en data ikke har det? Men jeg er helt enig - alt 3 er veldig logisk å velge.. :)

Hehe, jeg driver og retter prøver og det er bortimot det kjedeligste i verden ( :D ) så da tar jeg alle mulighetene til distraksjon som jeg kan finne! :D

Men virker faktisk som alt 3 er et dårlig valg da altså... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg driver og retter prøver og det er bortimot det kjedeligste i verden ( :) ) så da tar jeg alle mulighetene til distraksjon som jeg kan finne! :D

Men virker faktisk som alt 3 er et dårlig valg da altså... :D

Aha - dèt forklarer saken! :) Kjenner godt til det, bortsett fra at det er litt motsatt; skulle lest, men finner gode unnskyldninger for å la være (og gjerne få tips til "juks", haha!)

Men nå føler jeg meg litt revet mellom at valg 3 er et herlig forlokkende alternativ å velge, og mellom at du sier du har brukt alt 3 sjelden. På den andre siden er det sannsynligvis ikke du som har laget den MP'en jeg skal ta.. *vil velge 3 vil velge 3 vil velge 3* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha - dèt forklarer saken! :D Kjenner godt til det, bortsett fra at det er litt motsatt; skulle lest, men finner gode unnskyldninger for å la være (og gjerne få tips til "juks", haha!)

Men nå føler jeg meg litt revet mellom at valg 3 er et herlig forlokkende alternativ å velge, og mellom at du sier du har brukt alt 3 sjelden. På den andre siden er det sannsynligvis ikke du som har laget den MP'en jeg skal ta.. *vil velge 3 vil velge 3 vil velge 3* :)

Jeg har veldig lyst til at du skal velge alt 3 på alle oppgaver du er usikker på eller ikke vet svaret på! Se på det som et interessant eksperiment! Etterpå vil jeg vite hvor mange % rett du fikk på de oppgavene du tippet på (altså hvor du valgte 3 fordi det var 3!)! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst til at du skal velge alt 3 på alle oppgaver du er usikker på eller ikke vet svaret på! Se på det som et interessant eksperiment! Etterpå vil jeg vite hvor mange % rett du fikk på de oppgavene du tippet på (altså hvor du valgte 3 fordi det var 3!)! :)

Det er nok umulig. Jeg får bare karakter. Og hvis jeg får fasit, vet jeg ikke hva jeg har svart, for jeg får ikke beholde svararket, naturlig nok, og jeg får det heller ikke tilbake. Så beklager, eksperimentet går ikke.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det alternativer med tekst?

I tilfelle har jeg fått anbefalt at det svaret som oftest er lengst og mest detaljert er riktig. Jeg prøvde dette på teorien til oppkjøringa på to spm. jeg ikke kunne, fikk riktig på de to, så ble full pott :) Men ville egentlig satset på å kunne stoffet da :D Er som regel det mest sikkre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg bruke statistikken jeg kan for å regne ut om resultatet er statistisk signifikant. :)

Hysj! *Mumle om at jeg hadde metodeeksamen på torsdag, orker ikke høre mer om statistisk signifikans akkurat nå* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok umulig. Jeg får bare karakter. Og hvis jeg får fasit, vet jeg ikke hva jeg har svart, for jeg får ikke beholde svararket, naturlig nok, og jeg får det heller ikke tilbake. Så beklager, eksperimentet går ikke.. :)

Æsj.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn til opplysning så synes jeg VELDIG mange av svarene havnet på alt 3, og veldig få på alt 1. Men vi var jo ganske dumme i går da; vi kom jo ikke på å diskutere hva jeg skulle gjøre dersom jeg var usikker på svaret men kunne utelukke noen alternativ, deriblandt alt 3?! :P Men jeg har enda en MC-eksamen, så jeg kan evt teste ut en ny strategi da. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn til opplysning så synes jeg VELDIG mange av svarene havnet på alt 3, og veldig få på alt 1. Men vi var jo ganske dumme i går da; vi kom jo ikke på å diskutere hva jeg skulle gjøre dersom jeg var usikker på svaret men kunne utelukke noen alternativ, deriblandt alt 3?! ;) Men jeg har enda en MC-eksamen, så jeg kan evt teste ut en ny strategi da. :P

Jammen det høres bra ut! Da satser vi på at det gikk bra! *heie på alt 3* :lol:

Min mage sier at om alt 3 kan utelukkes så gå for det siste alternativet (4 eller 5?)! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...