Gå til innhold
Hundesonen.no

Multiple Choice


Huldra

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har hørt det finnes noen "triks" for å bestå en MP-eksamen, sånn rent bortsett fra å faktisk kunne stoffet da.. :) I morgen skal jeg ha en slik eksamen, og det er jo ikke sikkert at jeg kan svaret på alle 90 spørsmålene. Jeg har hørt at det finnes metoder for å øke sannsynligheten for å gjette riktig flest ganger, men husker ikke hva den er (dessuten var sannsynlighets-eksamen på fredag, og nå har jeg prøvd å glemme det jeg lærte til da, haha!). Er det ikke sånn at hvis man er i tvil, skal man konsekvent velge et bestemt alternativ; feks alltid velge alt.3 dersom man ikke vet?

Skrevet

Haha, sleiping! :D

Jeg kan vel egentlig ingen triks jeg da, men har lagd noen multiple choice-prøver og har jo tenkt over at jeg har en tendens til å legge det rette svaret til noen "nummer" oftere enn andre. Jeg prøver jo å spre de så godt som mulig, men ikke ofte jeg legger rett svar på samme to eller flere ganger etter hverandre feks og jeg tror nok kanskje du har rett i at nr 3 er foretrukket. Jeg vet med meg selv at alt 1 er minst brukt (jeg bruker sånne prøver gjerne på svakere elever og da vil jeg at de skal lese alle alternativer. Om det første passer ca så gidder de ikke lese videre - tenker jeg! :) ).

Men som lærer så er jeg jo selvfølgelig nesten forpliktet til å løfte pekefingeren og si at du ikke må spekulere i sånne ting og heller bruke tiden og energien din til å lese isteden! :)

Skrevet

Hehe, hadde multiple choice eksamen i statistikk jeg, og foreleseren formante mange ganger for oss at å satse på slik "juks" var dumt, statistisk sett :) Men vi hadde mulighet for å la være å svare, for å unngå minuspoeng. Riktig svar ga poeng, feil svar minus, og siste alternativet, "Jeg velger å ikke svare på dette spørsmålet" ga 0. Jeg regnet meg frem til hvor mange oppgaver jeg måtte svare riktig på for å få C, og lot være å svare på de øvrige (selvfølgelig de vanskeligste, kunne nok svaret på noen men var usikker, og ville ikke risikere C-en :D ). Det funka greit det :)

Skrevet

Haha, sleiping! :)

Jeg kan vel egentlig ingen triks jeg da, men har lagd noen multiple choice-prøver og har jo tenkt over at jeg har en tendens til å legge det rette svaret til noen "nummer" oftere enn andre. Jeg prøver jo å spre de så godt som mulig, men ikke ofte jeg legger rett svar på samme to eller flere ganger etter hverandre feks og jeg tror nok kanskje du har rett i at nr 3 er foretrukket. Jeg vet med meg selv at alt 1 er minst brukt (jeg bruker sånne prøver gjerne på svakere elever og da vil jeg at de skal lese alle alternativer. Om det første passer ca så gidder de ikke lese videre - tenker jeg! :D ).

Men som lærer så er jeg jo selvfølgelig nesten forpliktet til å løfte pekefingeren og si at du ikke må spekulere i sånne ting og heller bruke tiden og energien din til å lese isteden! :D

Haha, selvsagt har jeg og skal jeg lese, men hvisomatte jeg ikke er sikker på svaret, så vil jeg gjerne ha en måte å svare på som øker mine sjanser for å svare riktig. :D

Og så er jeg ikke heeelt sikker på om en manuelt laget MP for "svakere elever" kan sammenlignes med en MP på universitetet..! :D Jeg vet ikke engang om det er lærerne selv som lager prøvene, og om de selv bestemmer hvor svaret skal stå eller om det er en data som gjør det. :) Men jeg har også på følelsen av at nr 3 av 4 er et godt alternativ, samtidig som jeg mener jeg har hørt noe om at alternativ 2 er ofte brukt.. hmm..

Hehe, hadde multiple choice eksamen i statistikk jeg, og foreleseren formante mange ganger for oss at å satse på slik "juks" var dumt, statistisk sett :o Men vi hadde mulighet for å la være å svare, for å unngå minuspoeng. Riktig svar ga poeng, feil svar minus, og siste alternativet, "Jeg velger å ikke svare på dette spørsmålet" ga 0. Jeg regnet meg frem til hvor mange oppgaver jeg måtte svare riktig på for å få C, og lot være å svare på de øvrige (selvfølgelig de vanskeligste, kunne nok svaret på noen men var usikker, og ville ikke risikere C-en :P ). Det funka greit det :D

Oi. Jeg vet ikke engang om vi får minuspoeng for feil svar.. :D

Skrevet

Haha, selvsagt har jeg og skal jeg lese, men hvisomatte jeg ikke er sikker på svaret, så vil jeg gjerne ha en måte å svare på som øker mine sjanser for å svare riktig. :D

Og så er jeg ikke heeelt sikker på om en manuelt laget MP for "svakere elever" kan sammenlignes med en MP på universitetet..! :D Jeg vet ikke engang om det er lærerne selv som lager prøvene, og om de selv bestemmer hvor svaret skal stå eller om det er en data som gjør det. :) Men jeg har også på følelsen av at nr 3 av 4 er et godt alternativ, samtidig som jeg mener jeg har hørt noe om at alternativ 2 er ofte brukt.. hmm..

Hehe, bruker dem ikke bare på svakere elever da, men tenker kanskje mer over hvor og hvordan i de tilfellene. Bare for din skyld skal jeg gå inn og sjekke et par av de jeg har lagd og se hvordan jeg har fordelt mine! Jeg har også følelsen av at 3 og 4 er "varme", men nuh skal vi se! :D

Brb! :D

Edit:

Back!

Hah! Jeg kjenner ikke meg selv i det hele tatt, jeg... Kikket på to korte jeg har lagd og jeg har iallefall IKKE flest svar på 3! Mulig jeg overfokuserer på at jeg skal motarbeide min lyst til å sette rett svar der? :)

Prøve 1.

18 sprm:

alt 1 - 3

alt 2 - 2

alt 3 - 2

alt 4 - 7

alt 5 - 4

Prøve 2.

20 sprm:

alt 1 - 4

alt 2 - 4

alt 3 - 2

alt 4 - 3

alt 5 - 7

Men om plassering av rett svar avgjøres av en datamaskin så vil den neppe motarbeide egne lyster så mulig det er 3 som er det smarte valget da! :D

Skrevet

Jøss, så snilt! :D

Telte gjennom en prøve-eksamen, og der var dette svarene:

A:6

B:8

C:6

D:7

Nå må jeg bruke statistikken jeg kan for å regne ut om resultatet er statistisk signifikant. :)

Haha, morsomt med egne lyster ja, kan jo håpe at en data ikke har det? Men jeg er helt enig - alt 3 er veldig logisk å velge.. :)

Skrevet

Jøss, så snilt! :D

Telte gjennom en prøve-eksamen, og der var dette svarene:

A:6

B:8

C:6

D:7

Nå må jeg bruke statistikken jeg kan for å regne ut om resultatet er statistisk signifikant. :)

Haha, morsomt med egne lyster ja, kan jo håpe at en data ikke har det? Men jeg er helt enig - alt 3 er veldig logisk å velge.. :)

Hehe, jeg driver og retter prøver og det er bortimot det kjedeligste i verden ( :D ) så da tar jeg alle mulighetene til distraksjon som jeg kan finne! :D

Men virker faktisk som alt 3 er et dårlig valg da altså... :D

Skrevet

Hehe, jeg driver og retter prøver og det er bortimot det kjedeligste i verden ( :) ) så da tar jeg alle mulighetene til distraksjon som jeg kan finne! :D

Men virker faktisk som alt 3 er et dårlig valg da altså... :D

Aha - dèt forklarer saken! :) Kjenner godt til det, bortsett fra at det er litt motsatt; skulle lest, men finner gode unnskyldninger for å la være (og gjerne få tips til "juks", haha!)

Men nå føler jeg meg litt revet mellom at valg 3 er et herlig forlokkende alternativ å velge, og mellom at du sier du har brukt alt 3 sjelden. På den andre siden er det sannsynligvis ikke du som har laget den MP'en jeg skal ta.. *vil velge 3 vil velge 3 vil velge 3* :D

Skrevet

Aha - dèt forklarer saken! :D Kjenner godt til det, bortsett fra at det er litt motsatt; skulle lest, men finner gode unnskyldninger for å la være (og gjerne få tips til "juks", haha!)

Men nå føler jeg meg litt revet mellom at valg 3 er et herlig forlokkende alternativ å velge, og mellom at du sier du har brukt alt 3 sjelden. På den andre siden er det sannsynligvis ikke du som har laget den MP'en jeg skal ta.. *vil velge 3 vil velge 3 vil velge 3* :)

Jeg har veldig lyst til at du skal velge alt 3 på alle oppgaver du er usikker på eller ikke vet svaret på! Se på det som et interessant eksperiment! Etterpå vil jeg vite hvor mange % rett du fikk på de oppgavene du tippet på (altså hvor du valgte 3 fordi det var 3!)! :)

Skrevet

Jeg har veldig lyst til at du skal velge alt 3 på alle oppgaver du er usikker på eller ikke vet svaret på! Se på det som et interessant eksperiment! Etterpå vil jeg vite hvor mange % rett du fikk på de oppgavene du tippet på (altså hvor du valgte 3 fordi det var 3!)! :)

Det er nok umulig. Jeg får bare karakter. Og hvis jeg får fasit, vet jeg ikke hva jeg har svart, for jeg får ikke beholde svararket, naturlig nok, og jeg får det heller ikke tilbake. Så beklager, eksperimentet går ikke.. :)

Skrevet

Er det alternativer med tekst?

I tilfelle har jeg fått anbefalt at det svaret som oftest er lengst og mest detaljert er riktig. Jeg prøvde dette på teorien til oppkjøringa på to spm. jeg ikke kunne, fikk riktig på de to, så ble full pott :) Men ville egentlig satset på å kunne stoffet da :D Er som regel det mest sikkre :)

Skrevet

Nå må jeg bruke statistikken jeg kan for å regne ut om resultatet er statistisk signifikant. :)

Hysj! *Mumle om at jeg hadde metodeeksamen på torsdag, orker ikke høre mer om statistisk signifikans akkurat nå* :)

Skrevet

Det er nok umulig. Jeg får bare karakter. Og hvis jeg får fasit, vet jeg ikke hva jeg har svart, for jeg får ikke beholde svararket, naturlig nok, og jeg får det heller ikke tilbake. Så beklager, eksperimentet går ikke.. :)

Æsj.... :)

Skrevet

Sånn til opplysning så synes jeg VELDIG mange av svarene havnet på alt 3, og veldig få på alt 1. Men vi var jo ganske dumme i går da; vi kom jo ikke på å diskutere hva jeg skulle gjøre dersom jeg var usikker på svaret men kunne utelukke noen alternativ, deriblandt alt 3?! :P Men jeg har enda en MC-eksamen, så jeg kan evt teste ut en ny strategi da. :lol:

Skrevet

Sånn til opplysning så synes jeg VELDIG mange av svarene havnet på alt 3, og veldig få på alt 1. Men vi var jo ganske dumme i går da; vi kom jo ikke på å diskutere hva jeg skulle gjøre dersom jeg var usikker på svaret men kunne utelukke noen alternativ, deriblandt alt 3?! ;) Men jeg har enda en MC-eksamen, så jeg kan evt teste ut en ny strategi da. :P

Jammen det høres bra ut! Da satser vi på at det gikk bra! *heie på alt 3* :lol:

Min mage sier at om alt 3 kan utelukkes så gå for det siste alternativet (4 eller 5?)! :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...