Gå til innhold
Hundesonen.no

Multiple Choice


Huldra

Recommended Posts

Jeg har hørt det finnes noen "triks" for å bestå en MP-eksamen, sånn rent bortsett fra å faktisk kunne stoffet da.. :) I morgen skal jeg ha en slik eksamen, og det er jo ikke sikkert at jeg kan svaret på alle 90 spørsmålene. Jeg har hørt at det finnes metoder for å øke sannsynligheten for å gjette riktig flest ganger, men husker ikke hva den er (dessuten var sannsynlighets-eksamen på fredag, og nå har jeg prøvd å glemme det jeg lærte til da, haha!). Er det ikke sånn at hvis man er i tvil, skal man konsekvent velge et bestemt alternativ; feks alltid velge alt.3 dersom man ikke vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, sleiping! :D

Jeg kan vel egentlig ingen triks jeg da, men har lagd noen multiple choice-prøver og har jo tenkt over at jeg har en tendens til å legge det rette svaret til noen "nummer" oftere enn andre. Jeg prøver jo å spre de så godt som mulig, men ikke ofte jeg legger rett svar på samme to eller flere ganger etter hverandre feks og jeg tror nok kanskje du har rett i at nr 3 er foretrukket. Jeg vet med meg selv at alt 1 er minst brukt (jeg bruker sånne prøver gjerne på svakere elever og da vil jeg at de skal lese alle alternativer. Om det første passer ca så gidder de ikke lese videre - tenker jeg! :) ).

Men som lærer så er jeg jo selvfølgelig nesten forpliktet til å løfte pekefingeren og si at du ikke må spekulere i sånne ting og heller bruke tiden og energien din til å lese isteden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hadde multiple choice eksamen i statistikk jeg, og foreleseren formante mange ganger for oss at å satse på slik "juks" var dumt, statistisk sett :) Men vi hadde mulighet for å la være å svare, for å unngå minuspoeng. Riktig svar ga poeng, feil svar minus, og siste alternativet, "Jeg velger å ikke svare på dette spørsmålet" ga 0. Jeg regnet meg frem til hvor mange oppgaver jeg måtte svare riktig på for å få C, og lot være å svare på de øvrige (selvfølgelig de vanskeligste, kunne nok svaret på noen men var usikker, og ville ikke risikere C-en :D ). Det funka greit det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, sleiping! :)

Jeg kan vel egentlig ingen triks jeg da, men har lagd noen multiple choice-prøver og har jo tenkt over at jeg har en tendens til å legge det rette svaret til noen "nummer" oftere enn andre. Jeg prøver jo å spre de så godt som mulig, men ikke ofte jeg legger rett svar på samme to eller flere ganger etter hverandre feks og jeg tror nok kanskje du har rett i at nr 3 er foretrukket. Jeg vet med meg selv at alt 1 er minst brukt (jeg bruker sånne prøver gjerne på svakere elever og da vil jeg at de skal lese alle alternativer. Om det første passer ca så gidder de ikke lese videre - tenker jeg! :D ).

Men som lærer så er jeg jo selvfølgelig nesten forpliktet til å løfte pekefingeren og si at du ikke må spekulere i sånne ting og heller bruke tiden og energien din til å lese isteden! :D

Haha, selvsagt har jeg og skal jeg lese, men hvisomatte jeg ikke er sikker på svaret, så vil jeg gjerne ha en måte å svare på som øker mine sjanser for å svare riktig. :D

Og så er jeg ikke heeelt sikker på om en manuelt laget MP for "svakere elever" kan sammenlignes med en MP på universitetet..! :D Jeg vet ikke engang om det er lærerne selv som lager prøvene, og om de selv bestemmer hvor svaret skal stå eller om det er en data som gjør det. :) Men jeg har også på følelsen av at nr 3 av 4 er et godt alternativ, samtidig som jeg mener jeg har hørt noe om at alternativ 2 er ofte brukt.. hmm..

Hehe, hadde multiple choice eksamen i statistikk jeg, og foreleseren formante mange ganger for oss at å satse på slik "juks" var dumt, statistisk sett :o Men vi hadde mulighet for å la være å svare, for å unngå minuspoeng. Riktig svar ga poeng, feil svar minus, og siste alternativet, "Jeg velger å ikke svare på dette spørsmålet" ga 0. Jeg regnet meg frem til hvor mange oppgaver jeg måtte svare riktig på for å få C, og lot være å svare på de øvrige (selvfølgelig de vanskeligste, kunne nok svaret på noen men var usikker, og ville ikke risikere C-en :P ). Det funka greit det :D

Oi. Jeg vet ikke engang om vi får minuspoeng for feil svar.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, selvsagt har jeg og skal jeg lese, men hvisomatte jeg ikke er sikker på svaret, så vil jeg gjerne ha en måte å svare på som øker mine sjanser for å svare riktig. :D

Og så er jeg ikke heeelt sikker på om en manuelt laget MP for "svakere elever" kan sammenlignes med en MP på universitetet..! :D Jeg vet ikke engang om det er lærerne selv som lager prøvene, og om de selv bestemmer hvor svaret skal stå eller om det er en data som gjør det. :) Men jeg har også på følelsen av at nr 3 av 4 er et godt alternativ, samtidig som jeg mener jeg har hørt noe om at alternativ 2 er ofte brukt.. hmm..

Hehe, bruker dem ikke bare på svakere elever da, men tenker kanskje mer over hvor og hvordan i de tilfellene. Bare for din skyld skal jeg gå inn og sjekke et par av de jeg har lagd og se hvordan jeg har fordelt mine! Jeg har også følelsen av at 3 og 4 er "varme", men nuh skal vi se! :D

Brb! :D

Edit:

Back!

Hah! Jeg kjenner ikke meg selv i det hele tatt, jeg... Kikket på to korte jeg har lagd og jeg har iallefall IKKE flest svar på 3! Mulig jeg overfokuserer på at jeg skal motarbeide min lyst til å sette rett svar der? :)

Prøve 1.

18 sprm:

alt 1 - 3

alt 2 - 2

alt 3 - 2

alt 4 - 7

alt 5 - 4

Prøve 2.

20 sprm:

alt 1 - 4

alt 2 - 4

alt 3 - 2

alt 4 - 3

alt 5 - 7

Men om plassering av rett svar avgjøres av en datamaskin så vil den neppe motarbeide egne lyster så mulig det er 3 som er det smarte valget da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så snilt! :D

Telte gjennom en prøve-eksamen, og der var dette svarene:

A:6

B:8

C:6

D:7

Nå må jeg bruke statistikken jeg kan for å regne ut om resultatet er statistisk signifikant. :)

Haha, morsomt med egne lyster ja, kan jo håpe at en data ikke har det? Men jeg er helt enig - alt 3 er veldig logisk å velge.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så snilt! :D

Telte gjennom en prøve-eksamen, og der var dette svarene:

A:6

B:8

C:6

D:7

Nå må jeg bruke statistikken jeg kan for å regne ut om resultatet er statistisk signifikant. :)

Haha, morsomt med egne lyster ja, kan jo håpe at en data ikke har det? Men jeg er helt enig - alt 3 er veldig logisk å velge.. :)

Hehe, jeg driver og retter prøver og det er bortimot det kjedeligste i verden ( :D ) så da tar jeg alle mulighetene til distraksjon som jeg kan finne! :D

Men virker faktisk som alt 3 er et dårlig valg da altså... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg driver og retter prøver og det er bortimot det kjedeligste i verden ( :) ) så da tar jeg alle mulighetene til distraksjon som jeg kan finne! :D

Men virker faktisk som alt 3 er et dårlig valg da altså... :D

Aha - dèt forklarer saken! :) Kjenner godt til det, bortsett fra at det er litt motsatt; skulle lest, men finner gode unnskyldninger for å la være (og gjerne få tips til "juks", haha!)

Men nå føler jeg meg litt revet mellom at valg 3 er et herlig forlokkende alternativ å velge, og mellom at du sier du har brukt alt 3 sjelden. På den andre siden er det sannsynligvis ikke du som har laget den MP'en jeg skal ta.. *vil velge 3 vil velge 3 vil velge 3* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha - dèt forklarer saken! :D Kjenner godt til det, bortsett fra at det er litt motsatt; skulle lest, men finner gode unnskyldninger for å la være (og gjerne få tips til "juks", haha!)

Men nå føler jeg meg litt revet mellom at valg 3 er et herlig forlokkende alternativ å velge, og mellom at du sier du har brukt alt 3 sjelden. På den andre siden er det sannsynligvis ikke du som har laget den MP'en jeg skal ta.. *vil velge 3 vil velge 3 vil velge 3* :)

Jeg har veldig lyst til at du skal velge alt 3 på alle oppgaver du er usikker på eller ikke vet svaret på! Se på det som et interessant eksperiment! Etterpå vil jeg vite hvor mange % rett du fikk på de oppgavene du tippet på (altså hvor du valgte 3 fordi det var 3!)! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst til at du skal velge alt 3 på alle oppgaver du er usikker på eller ikke vet svaret på! Se på det som et interessant eksperiment! Etterpå vil jeg vite hvor mange % rett du fikk på de oppgavene du tippet på (altså hvor du valgte 3 fordi det var 3!)! :)

Det er nok umulig. Jeg får bare karakter. Og hvis jeg får fasit, vet jeg ikke hva jeg har svart, for jeg får ikke beholde svararket, naturlig nok, og jeg får det heller ikke tilbake. Så beklager, eksperimentet går ikke.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det alternativer med tekst?

I tilfelle har jeg fått anbefalt at det svaret som oftest er lengst og mest detaljert er riktig. Jeg prøvde dette på teorien til oppkjøringa på to spm. jeg ikke kunne, fikk riktig på de to, så ble full pott :) Men ville egentlig satset på å kunne stoffet da :D Er som regel det mest sikkre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg bruke statistikken jeg kan for å regne ut om resultatet er statistisk signifikant. :)

Hysj! *Mumle om at jeg hadde metodeeksamen på torsdag, orker ikke høre mer om statistisk signifikans akkurat nå* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok umulig. Jeg får bare karakter. Og hvis jeg får fasit, vet jeg ikke hva jeg har svart, for jeg får ikke beholde svararket, naturlig nok, og jeg får det heller ikke tilbake. Så beklager, eksperimentet går ikke.. :)

Æsj.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn til opplysning så synes jeg VELDIG mange av svarene havnet på alt 3, og veldig få på alt 1. Men vi var jo ganske dumme i går da; vi kom jo ikke på å diskutere hva jeg skulle gjøre dersom jeg var usikker på svaret men kunne utelukke noen alternativ, deriblandt alt 3?! :P Men jeg har enda en MC-eksamen, så jeg kan evt teste ut en ny strategi da. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn til opplysning så synes jeg VELDIG mange av svarene havnet på alt 3, og veldig få på alt 1. Men vi var jo ganske dumme i går da; vi kom jo ikke på å diskutere hva jeg skulle gjøre dersom jeg var usikker på svaret men kunne utelukke noen alternativ, deriblandt alt 3?! ;) Men jeg har enda en MC-eksamen, så jeg kan evt teste ut en ny strategi da. :P

Jammen det høres bra ut! Da satser vi på at det gikk bra! *heie på alt 3* :lol:

Min mage sier at om alt 3 kan utelukkes så gå for det siste alternativet (4 eller 5?)! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei  min hund er 3 år. I vår fanilie er det meg, som er mammaen til hunden og to barn. Ei på 14 og en på 18. Jeg har veldig respekt i forhold til hund og små barn. Vår hund forstår ikke konseptet med barn og jeg ønsker tips til hvordan man kan lære hunden ro når det er barn i nærheten.  I dag blir hun vil, bjeffer og når noen løfter opp barnet blir hun sjalu.. enn så lenge ikke i form av aggresivitet, men i form av bjeffing og ønske om å bort å leke, snuse og er veldig voldsom.  Det er vanskelig å øve når det gjelder barn, men tar i mot alle tips jeg kan få.    
    • Kloklipp ok igjen. Å lide for skjønnheten er ikke hans greie, men Vom er han villig til å lide for. Vi har hatt kjempefremgang på både kloklipp, dusjing og pelsstell. Å få børste, rake, dusje og klippe med maskin, med begge hender og godisen på hylla, kjempefremgang! Når det kommer til stress på treningssenteret er vi langt fra mål, som er en rolig og stille og perfectly well behaved gentleman Edeward, men det er fremgang, både i kurssetting og innom butikken.  Når det kommer til å gå pent i bånd uten bestikkelser hadde vi MASSIV fremgang, før vi plutselig hadde en hævletes setback i dag.  Han gjorde riktignok bare ett eneste bysk etter syklist, av sikkert mer enn 30 forbipasserende jevnt og trutt, så den delen er nesten i mål. Han var SÅ behersket og fin på alle de andre syklistene som passerte.  MEN, han insisterer på å konsekvent gå med hele skulderen foran beinet mitt når han ikke forventer å få betalt. Det er ufattelig irriterende. Luksusproblem, kanskje? Instruktør mener han skal holde frembeina bak skotuppene mine, men å enforce det kravet er BARE stress, så vi har hatt en helt ****** tur i dag. Om jeg fjerner det kravet under casual walking, så har vi det helt fint. Usikker på den avgjørelsen. Det ER greit å ha ham langt nok bak til at han ser meg og følger meg i hva jeg gjør uten å måtte varsle ham først, dersom jeg vil stoppe eller svinge. Samtidig er det dumt å ha dårlig stemning mellom oss over en sånn bagatell.  Jeg oppfatter ham ikke som for selvstendig eller dominant, så jeg tror ikke det å bare la ham gå de 30 cm for langt frem er et lederskapsproblem. Han er bare misfornøyd med hvor treigt jeg går, og føler vel at det går fortere om han er et hode foran.  Å fjerne kravet er å fjerne en stressfaktor for oss begge. Får høre med privatinstruktøren vår hva hun mener før vi gir opp eller finner en annen tilnærming. Ellers var det en massiv skuff å komme til klubbens første utendørstrening i LP for året. Det var INGEN der da vi kom. To stk kom ca 45 min etter start, da vi gikk igjen. Oh well. Planen var å ha det litt dølt der, med døll mat og en døll leke lekt dølt med av en døll muttern, for å ikke få samme problem med forventningsstress som vi har på senteret. Full måloppnåelse på den. Ede forbinder ikke spaserturen dit med noe spennende nå, mer som 2x30 min med krangling om hvor han skal gå ifht meg -_- Vi prøver igjen på torsdag, uten kravet om å holde seg bak skotuppene mine i casual walk. Kanskje legge på mer andre øvelser underveis for å forbinde turen i seg selv mer med mestring.  Utgangsstilling uten godis i hånden? Jeg fikk en på turen i dag. Ikke verst. Den var en opptur  
    • Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...