Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken "matbutikk olje" kan jeg gi hunden?


PsychoLynx

Recommended Posts

Vet at det er noen av oljene man får kjøpt i vanlig matbutikk som med fordel kan gis til hund, som et ok alternativ til de dyre Omega-whatever oljene man får kjøpt hos veterinær og i dyrebutikk. Men hvilke er dette?

Har dere alternative oljer til en rimelig pris man kan gi?

En ting jeg ikke helt var klar over ang vom og hundemat, var at så lenge jeg forer hovedsaklig på nr 33, så er det anbefalt å gi olje til hunden i tilegg. Siden det ikke er dette naturlig i foret, som det er i nr 25 som er med laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linføolje er den beste når det gjelder omega-3, men raps og solsikke går bra. Oliven og soya går, men har veldig lite omega-3. Det du også kan gjøre, er å knuse vanlige linfrø og fylle det på en oljeflaske, slik at frøene avgir omega-3 til oljen. Hele frø er bare "tarmsmørere" de må være knuste for at man skal kunne oppta omegaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tran.

(Skrøt for øvrig av pelsen til en hund forleden, og da sa eieren, et eldre "hundemenneske": "Ja du vet, maisolje gjør jo underverker". Om mais har noe med helse og omega å gjøre har jeg ikke peiling på, men tips for fin pels, kanskje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal være forsiktig med tran, pga det høye vit a innholdet. Litt innimellom eller i perioder er nok greitt, mine har også fått det innimellom. Men jeg hadde ikke gitt det daglig.

Alle oljer er flott for pelskvaliteten om hunden får magert fôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka får Triomega piller fra Rema1000, uten tilsatte vitaminer, kun ren olje.

Har prøvd ørten oljer og Triomega funker like bra som alle de andre :)

Har også gitt hun selolje, den hvite pappesken med eskimogutt utenpå, den er også bra (fåes også på Rema1000)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka får Triomega piller fra Rema1000, uten tilsatte vitaminer, kun ren olje.

Har prøvd ørten oljer og Triomega funker like bra som alle de andre :D

Har også gitt hun selolje, den hvite pappesken med eskimogutt utenpå, den er også bra (fåes også på Rema1000)

Har de presset eskimogutter på flaske??? :D :D

Får sjekke ut Triomega pillene da. Ville absolutt vært enklere med piller enn olje her egentlig, siden hundene får maten frosset... Og evnt finne ut hva den seloljen er. Aldri sett noe sånn tror jeg.

Jeg bruker som regel rapsolje ihvertfall, med fin effekt :D

Okei, da tester jeg det om jeg ikke finner Triomegating :)

Tusen takk for svar folkens! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapsolje for min del. Har brukt den i flere år og pelsen til bikkjene er kjempefin og blank. Gir også litt ølgjær på foret.

Hvor mye er litt ølgjærr synes du? Jeg pleier også i blant å giølgjær, men er fryktelig usikker på hvor mye jeg skal gi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de presset eskimogutter på flaske??? :lol:;)

Får sjekke ut Triomega pillene da. Ville absolutt vært enklere med piller enn olje her egentlig, siden hundene får maten frosset... Og evnt finne ut hva den seloljen er. Aldri sett noe sånn tror jeg.

Ha ha :P

Eskimogutten er også i piller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at vegetabilske oljer inneholder veldig lite omega 3, så det vil ikke ha effekt og at tran kan føre til for mye A og D vitamin. Selolje kan brukes, men sparer man penger på å kjøpe den på matbutikk? :lol:

Hamp og linfrøolje er en av få vegatibilske oljer som inneholder omega 3. (uessensielle)

I tillegg inneholder de omega 6 da, og noen også omega 9, så effekt kan det ha :P

Man kan også gi solsikkeolje og maisolje som inneholder endel E vitamin.

Ellers enig i deg mer resten + at noen hunder reagerer på fisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha :)

Eskimogutten er også i piller :icon_cry:

hehe, okei :D Da skal jeg sjekke pris på Eskimogutter i pilleform :P

Hamp og linfrøolje er en av få vegatibilske oljer som inneholder omega 3. (uessensielle)

I tillegg inneholder de omega 6 da, og noen også omega 9, så effekt kan det ha :ahappy:

Man kan også gi solsikkeolje og maisolje som inneholder endel E vitamin.

Ellers enig i deg mer resten + at noen hunder reagerer på fisk..

Hvor får man kjøpt linfør og sånn om man skal knuse det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På alle matbutikker i bakehyllen :icon_cry:

hehe, se der ja... Noen som skjønner hvor ofte jeg baker osv? :ahappy:

Så da har jeg evnt prosjekt.... Enten eskimogutter i pilleform, Triomega piller, eller rett og slett feks rapsolje med knuste linfrø nedpå. Nå skal det bli pene og sunne bikkjer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, se der ja... Noen som skjønner hvor ofte jeg baker osv? :P

Så da har jeg evnt prosjekt.... Enten eskimogutter i pilleform, Triomega piller, eller rett og slett feks rapsolje med knuste linfrø nedpå. Nå skal det bli pene og sunne bikkjer! :P

Bare ikke gi dem for mye olje...det er lakserende = diare :icon_cry:

Men har du flere hunder nå? Har ikke fått det med meg? Trodde du bare hadde "flymaskin fra høye høyder" hunden din :)

Edit, så på hjemmesiden din nå, hun var helt nyyydelig da :D:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke gi dem for mye olje...det er lakserende = diare :icon_cry:

Men har du flere hunder nå? Har ikke fått det med meg? Trodde du bare hadde "flymaskin fra høye høyder" hunden din :)

Edit, så på hjemmesiden din nå, hun var helt nyyydelig da :D:ahappy:

hehe moderate mengder olje it is :P

Og jada, flymaskinen fra høye høyder har fått en co-pilot! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at vegetabilske oljer inneholder veldig lite omega 3, så det vil ikke ha effekt og at tran kan føre til for mye A og D vitamin. Selolje kan brukes, men sparer man penger på å kjøpe den på matbutikk? :icon_cry:

Linfrøolje er det mye omega 3 i, men du har rett i at vegetabilske oljer har mindre omega 3 enn fisk og selolje, men i fisk og selolje er det en del tungmetaller som man ikke har i vegetabilske oljer. Tungmetaller er jo skadelig og dyrene klarer ikke kvitte seg med det. Så det er pluss og minus med begge, men personlig styrer jeg unna tungmetallene. Billig linfrøolje fåes bestilt hos www.borjes-tingsryd.se til 143 kr for 2,5 liter. Dette er hovedsaklig en nettbutikk til hest, men olja er også for hund. Kommer 130 kr i porto og postoppkrav, men om man bestiller sammen med noen eller flere kanner samtidig så blir det ikke så værst pris likevell. Samme produktet i norge koster rundt 250.

Ellers med vegetabilske oljer er det viktig at de er kaldpresset! Varmebehandling skaper giftstoffer i oljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man kan gi rapsolje i fóret hver dag da? Dina får også stort sett V&H nr.33. Hvorfor gir dere ølgjær? Hvor mye olje kan man ha i fóret? Er det nok med en litt stor teskje?

Man kan gi rapsolje vær dag. Hvor mye kommer jo an på størrelse på hunden og hundens behov. Jeg bruker linfrøolje, der er anbefalt dosering 5ml pr 15kg kroppsvekt daglig. Det er jo ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...