Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen med malamute?


Malamuten

Recommended Posts

Har forelsket meg helt i Malamuten og er stolt eier av to stk:) Synes det er veldig interessant og høre erfaringer/meninger fra andre med malamute eller erfaring med de og hva dere bruker hundene deres til. Kanskje noen vil være med på turer, lange/korte, sommer eller vinter:) I denne tråden kan folk diskutere alt mellom himmel og jord om malamuten og finne malamute eiere i nærheten av seg:)

Selv har jeg 2 stk, en svart og hvit hanne på 1 år med navn Kodak og ei grå og hvit tispe på 2 år som heter Pia. Brukes til snørekjøring og kløv(den eldste), tur og selskap:) Så vidt påbegynnt saccovogn og satser på mer av det. Har prøvd litt spor, noe som går supert, men er ikke helt min interesse. Frister veldig med sledekjøring for hobby kjøring, men dette er nok langt fram i tid.

Holder til i Trondheimsområdet og synes det er veldig koselig med turkompiser. Jo flere jo bedre. Vi er 3 stk med 2 malamuter vær som bruker og treffes innimellom og gå tur/ski/dra dekk/sykkel osv. Plass til flere her:) Befinner oss stort sett i Sveberg, trondheim, orkanger området.

post-5975-1259878562,088.jpg

post-5975-1259878578,9171.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at malamuter generelt er ganske rolige, vertfall innendørs. De er veldig flinke til og skille mellom tur og avslapping da det ligger veldig sterkt hos dem å spare energi til senere jakt! Et instinkt som ligger igjen. Min erfaring er også at malamuter som står ute hele døgnet, spesielt hos personer med mange hunder, er mere stressa/ivrig enn inne hunder. Hender seg mine står ute, men jeg merket fort at hvis de står ute over natta i en periode mister jeg mye mer kontakt med de, de blir liksom mye mere selvstendig. Er jo en veldig selvstendig/tøff rase. Det er nok også mye avhengig av oppdragelse og individ.

Jeg har hest og de er ofte med og springer etter, dette gir mine hunder mye trening, men har nettopp vært et halvår uten og da var jeg ute ca 1-2 timer i gang om dagen, 5 dager i uka og bare ut å tisse ellers. Jeg mener at en malamute trenger ikke så mye mer enn en hvilken som helst annen stor hund, men innimellom bør den få bruke seg litt ekstra. Det trenger ikke nødvendig vis å ta noe ekstra tid. Går man en time og hiver på en kløv med 7-10 kg i er dette utmerket trening. Man kan sykle, de kan trekke dekk, gå på ski om vinteren, trekke unga på akebrett på søndagsturen osv. Bruker man litt kreativitet trenger man ikke å springe ei mil i skogen vær dag:) Mine 2 kan godt ligge inne i 3 dager med kunn doturer å litt snusing uti gården her. Ikke en lyd fra de heller, men når de er ute og brukes da ser man at de trives!

Det jeg imidlertid mener er viktig når man har en malamute er å være bestemt og konsekvent, da det er tøffe, selvstendige hunder. Lite agresjon mot folk, men kan være veldig tøffe mot andre hunder feks. og sterke jaktinstinkter.

Hehe, ble mye hær nå men kanskje flere som lurer på ting:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei :)

Har selv ei lita tispe på fire måneder:

post-5941-1261095822002.jpg

Nåmin, så nydelig da :P Hvor kjøpte du henne fra da? Vi er en liten gjeng her i trondheim som treffes innimellom og går både korte og lange turer, med og uten trekk er du interissert i å være med er du hjertelig velkommen:) Hu ene av oss har en tispevalp på ca samme alder nå, kanskje en fin lekekompis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spennende lesing. Jeg har lenge drømt om en malamute, og regner med å få en i hus om noen år. Er veldig interessert i å ha en god turkamerat som kan være med på korte og lengere turer året rundt. Nå har jeg ei golden tispe som jeg kløver med, men ønsker etterhvert en annen og litt mer tøff turkamerat. Til høsten begynner jeg med studier, og da tror jeg ikke det vil være noen fordel å kjøpe en malamute. Er veldig interessert i å lære mer, så denne tråden skal jeg følge nøye med på.

Jeg blir ikke noe mindre forelsket av å se bildene dered Lunis og Malamuten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er jo ikke malamuten så veldig utbredt da og i forhold til det jeg 'viste' før jeg skaffet meg en og det jeg nå vet av egen erfaring, både med mine hunder og malamuter hos folk jeg kjenner, mener jeg at malamuten, til en vis grad, er mye missforstått. Noe som er veldig synd, synes jeg.

Ellers må du gjerne spørre enten her, eller send meg en PM, vis du lurer på noe så skal jeg svare etter beste evne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...