Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lære inn apport


WheatenMali

Recommended Posts

Har ikke kjøpt apportbukk enda men når jeg gjør det skal selvfølgelig hundene lære å apportere :P Men hvordan skal jeg lære det inn? :?

Blir klikkermetoden på Oscar , men jeg kan ikke klikkermetoden :P Så hvis noen har lyst å forklare hvordan jeg skal gjøre det så blir jeg glad :P

Også andre metoder tas imot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må gjøre er å finne noe du kan belønne hunden din med. Jeg synes at godbiter er det enkleste når man skal lære inn apporteringen, men ball eller kong fungerer også godt. Du har kanskje allerede noe hunden din elsker, og da er halve (nesten) jobben gjort. Poenget med den apporteringstreningen jeg skal skissere opp er at hunden kan "bytte" apportbukken med den belønningen den vil ha. Det er en fordel om hunden din har et ord eller en lyd (klikk) som for hunden betyr at "akkurat i dette øyeblikket gjorde du det riktig - belønningen er på vei". Les gjerne om prinsippene for klikkertrening på disse sidene. Du trenger ikke absolutt bruke en klikker (selvom det er en fordel) men kan bruke et kort ord, f.eks. "bra", "fin" eller "godt".

Jeg synes det fungerer best med baklengskjeding (dvs. at man starter med siste leddet i øvelsen) av apporteringen - og mange andre øvelser. Vi må først se hvilke deler øvelsen består av. I dette tilfellet er det;

* Sitte på plass og vente

* Hente apport på kommando

* Plukke opp apporten

* Løpe tilbake

* Gå rundt fører

* Sette seg på plass og holde fast

* Slippe apporten på kommando

Begynn med å klikke/belønne evt. rose (kun det utvalgte ordet)&belønne når hunden dytter i apportbukken. Hunden din vil da raskt skjønne at apportbukken fører til belønningen. Øk gradvis kravene til at hunden din må løfte apportbukken for å få k&b(r&b). Dette er en ganske rask økning vanligvis. Det gjør ingenting om han slipper apportbukken når du klikker eller roser - klikket eller ordet ditt forteller ham at øvelsen er over. Når han kan holde apporten skikkelig kan han sitte på plass og holde den eller bære den ved siden din for å få k&g (r&b). Pass på at du bare klikker/roser når hunden din holder godt fast og ikke tygger. Poenget er at det å holde apportbukken blir en oppgave han må utføre for å oppnå det gode du har i lomma, enten det nå er ball eller godbit. Apportbukken blir altså en måte å nå belønningen på i stedet for å gjøre apportbukken til en belønning i seg selv.

Når han bare holder trygt og sikkert kan du lære inn alle delene. Pass på at hunden bare får slippe apporten hvis du sier "takk", "slipp" e.l. eller hvis du klikker/roser. Oftest er det å holde fast som er problemet, så du trenger ikke være så nøye med slippen i starten. Å lære ham kommandoen "slipp" er gjort i en håndvendig helt til slutt i treningen. Det viktigste er altså at du klikker/roser og belønner mens han holder godt fast i apporten. Hvis han slipper før klikket/rosen sier du ingenting. Han må selv finne ut hva han må gjøre før han får belønningen sin.

Tren på å holde fast apporten på din venstre side, og deretter på å gå rundt deg med apporten i munnen for å sette seg på plass. Når hunden din er sikker på dette kan du gå videre.

Det å løpe tilbake til deg med apporten i munnen kan med fordel trenes inn sammen med en hjelper. Hjelperen holder hunden din mens du går fra dem. Når du har snudd deg mot hund og hjelper på passe avstand, holder hjelperen apportbukken foran hundens snute og slipper hunden i det samme den griper om apporten. På denne måten sikrer du at hunden lærer seg å springe mot deg i full fart med apportbukken i munnen. Siden hunden din allerede har lært å gå rundt deg for å sette seg på plass, vil han gjøre det og du kan belønne ham for å holde fast apportbukken.

Her ser man allerede en av fordelene med baklengskjeding; hunden din blir ikke sendt hodestups inn i momenter han ikke kan fra før. Fra det nye momentet (løpe mot deg) glir han bare pent og pyntelig inn i noe han faktisk kan fra før og som han mestrer.

Når hunden din mestrer dette trinnet på stigen kan du begynne å kaste apporten ut. Nå bør han ha skjønt at apporten fører til alt godt i verden dersom han bare holder den fast, og vil løpe etter for å hente den. Når han har løftet den fra bakken er han inne i en kjede han allerede har lært; løpe tilbake til deg - gå rundt deg - sette seg på plass - alt mens han holder apportbukken fast. Apporteringen er altså nesten ferdig!

Neste trinn er å lære ham "slipp". Nå skal hunden din holde bra så du kan ta fram en godbit, si "slipp" og gi ham godbiten. Siden han ikke kan holde apporten og spise samtidig må han slippe. Etterhvert sier du "slipp" og venter i to-tre sekunder etter at hunden din har sluppet før du serverer godbiten. Jeg liker å trene mye på å holde fast og avslutter som oftest øvelsen der, dvs. klikk/ros og belønning når hunden sitter og holder fast. Føler at det som oftest er et større problem å få hundene til å holde skikkelig fast enn å få dem til å slippe. Hvis det er det samme med din hund bør du også belønne at hunden holder fast. Så lenge hunden har lært "slipp" er det ingen fare med å slutte øvelsen mens den holder fast.

Voilá! Apporteringen er ferdig. Litt finpuss må du sørge for, og kanskje litt tilrettelegging for akkurat din hund. Dette er i alle fall et forslag til en måte å trene apportering på for en hund som ikke synes at livets mål og mening er å få apportere (hvem synes egentlig det?) Hovedprinsippet er ; I stedet for at hunden apporterer fordi den synes apportbukken er kul, apporterer den fordi det fører til noe kult.

canis.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må gjøre er å finne noe du kan belønne hunden din med. Jeg synes at godbiter er det enkleste når man skal lære inn apporteringen, men ball eller kong fungerer også godt. Du har kanskje allerede noe hunden din elsker, og da er halve (nesten) jobben gjort. Poenget med den apporteringstreningen jeg skal skissere opp er at hunden kan "bytte" apportbukken med den belønningen den vil ha. Det er en fordel om hunden din har et ord eller en lyd (klikk) som for hunden betyr at "akkurat i dette øyeblikket gjorde du det riktig - belønningen er på vei". Les gjerne om prinsippene for klikkertrening på disse sidene. Du trenger ikke absolutt bruke en klikker (selvom det er en fordel) men kan bruke et kort ord, f.eks. "bra", "fin" eller "godt".

Jeg synes det fungerer best med baklengskjeding (dvs. at man starter med siste leddet i øvelsen) av apporteringen - og mange andre øvelser. Vi må først se hvilke deler øvelsen består av. I dette tilfellet er det;

* Sitte på plass og vente

* Hente apport på kommando

* Plukke opp apporten

* Løpe tilbake

* Gå rundt fører

* Sette seg på plass og holde fast

* Slippe apporten på kommando

Begynn med å klikke/belønne evt. rose (kun det utvalgte ordet)&belønne når hunden dytter i apportbukken. Hunden din vil da raskt skjønne at apportbukken fører til belønningen. Øk gradvis kravene til at hunden din må løfte apportbukken for å få k&b(r&b). Dette er en ganske rask økning vanligvis. Det gjør ingenting om han slipper apportbukken når du klikker eller roser - klikket eller ordet ditt forteller ham at øvelsen er over. Når han kan holde apporten skikkelig kan han sitte på plass og holde den eller bære den ved siden din for å få k&g (r&b). Pass på at du bare klikker/roser når hunden din holder godt fast og ikke tygger. Poenget er at det å holde apportbukken blir en oppgave han må utføre for å oppnå det gode du har i lomma, enten det nå er ball eller godbit. Apportbukken blir altså en måte å nå belønningen på i stedet for å gjøre apportbukken til en belønning i seg selv.

Når han bare holder trygt og sikkert kan du lære inn alle delene. Pass på at hunden bare får slippe apporten hvis du sier "takk", "slipp" e.l. eller hvis du klikker/roser. Oftest er det å holde fast som er problemet, så du trenger ikke være så nøye med slippen i starten. Å lære ham kommandoen "slipp" er gjort i en håndvendig helt til slutt i treningen. Det viktigste er altså at du klikker/roser og belønner mens han holder godt fast i apporten. Hvis han slipper før klikket/rosen sier du ingenting. Han må selv finne ut hva han må gjøre før han får belønningen sin.

Tren på å holde fast apporten på din venstre side, og deretter på å gå rundt deg med apporten i munnen for å sette seg på plass. Når hunden din er sikker på dette kan du gå videre.

Det å løpe tilbake til deg med apporten i munnen kan med fordel trenes inn sammen med en hjelper. Hjelperen holder hunden din mens du går fra dem. Når du har snudd deg mot hund og hjelper på passe avstand, holder hjelperen apportbukken foran hundens snute og slipper hunden i det samme den griper om apporten. På denne måten sikrer du at hunden lærer seg å springe mot deg i full fart med apportbukken i munnen. Siden hunden din allerede har lært å gå rundt deg for å sette seg på plass, vil han gjøre det og du kan belønne ham for å holde fast apportbukken.

Her ser man allerede en av fordelene med baklengskjeding; hunden din blir ikke sendt hodestups inn i momenter han ikke kan fra før. Fra det nye momentet (løpe mot deg) glir han bare pent og pyntelig inn i noe han faktisk kan fra før og som han mestrer.

Når hunden din mestrer dette trinnet på stigen kan du begynne å kaste apporten ut. Nå bør han ha skjønt at apporten fører til alt godt i verden dersom han bare holder den fast, og vil løpe etter for å hente den. Når han har løftet den fra bakken er han inne i en kjede han allerede har lært; løpe tilbake til deg - gå rundt deg - sette seg på plass - alt mens han holder apportbukken fast. Apporteringen er altså nesten ferdig!

Neste trinn er å lære ham "slipp". Nå skal hunden din holde bra så du kan ta fram en godbit, si "slipp" og gi ham godbiten. Siden han ikke kan holde apporten og spise samtidig må han slippe. Etterhvert sier du "slipp" og venter i to-tre sekunder etter at hunden din har sluppet før du serverer godbiten. Jeg liker å trene mye på å holde fast og avslutter som oftest øvelsen der, dvs. klikk/ros og belønning når hunden sitter og holder fast. Føler at det som oftest er et større problem å få hundene til å holde skikkelig fast enn å få dem til å slippe. Hvis det er det samme med din hund bør du også belønne at hunden holder fast. Så lenge hunden har lært "slipp" er det ingen fare med å slutte øvelsen mens den holder fast.

Voilá! Apporteringen er ferdig. Litt finpuss må du sørge for, og kanskje litt tilrettelegging for akkurat din hund. Dette er i alle fall et forslag til en måte å trene apportering på for en hund som ikke synes at livets mål og mening er å få apportere (hvem synes egentlig det?) Hovedprinsippet er ; I stedet for at hunden apporterer fordi den synes apportbukken er kul, apporterer den fordi det fører til noe kult.

canis.no

Dette er kort sagt det motsatte av hvordan jeg og de jeg trener med gjør dette. Målet til enhver apportør burde være å at apporten blir en belønning i seg selv, uavhengig av rase. Ikke at apporten fører til godis. Å apportere burde være selvforsterkende, ikke noe hunden gjør for å få godis eller leke. Dette for å få en sikker apport på hvilken om helst gjenstand, i hvilket som helst vær og i hvilken som helst situasjon. De mest sikre apportørene jobber for å apportere, ikke for å få godis. Tror jeg velger å stoppe her, for det virker som du har bestemt deg for klikkermetoden. Du velger selv hvordan du vil gjøre det, men si i fra hvis du vil ha tips og råd - jeg trener apport hver dag, og har gjort det med flere raser i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

Takk..=)

Skulle til å lage en egen topic om dette..:P Men så kom du meg i forkjøpet..=P

Har ikke brukt bikkja så mye på jakt siden han er/var skuddredd...Så nå skal jeg treeeeeeeene:D

Takk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kort sagt det motsatte av hvordan jeg og de jeg trener med gjør dette. Målet til enhver apportør burde være å at apporten blir en belønning i seg selv' date=' uavhengig av rase. Ikke at apporten fører til godis. Å apportere burde være selvforsterkende, ikke noe hunden gjør for å få godis eller leke. Dette for å få en sikker apport på hvilken om helst gjenstand, i hvilket som helst vær og i hvilken som helst situasjon. De mest sikre apportørene jobber for å apportere, ikke for å få godis. Tror jeg velger å stoppe her, for det virker som du har bestemt deg for klikkermetoden. Du velger selv hvordan du vil gjøre det, men si i fra hvis du vil ha tips og råd - jeg trener apport hver dag, og har gjort det med flere raser i flere år.[/quote']

Hvordan gjør du det da? Har lyst til å lære hunden min apport, men klikketrener han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med å se om han i det hele tatt har interesse for gjenstander. Hva skjer når du triller en ball på gresset, følger han med, tar han opp ballen, eller er han ikke interessert i hva du gjør?

La ham tro at apportbukken (bruk gjerne dummy, hunder får veldig hardt bitt av å bare bære treapport) er det kuleste du har. Vis ham den inne i mellom, hvor du selv leker og veiver med den i lufta. Ikke la ham få den, hold den for deg selv. Poenget er å bygge opp nysgjerrigheten rundt gjenstanden, slik at når du en dag hiver den fra deg så er det 110 % sikkert at hunden løper etter for å ta den. Når den tar den opp, så løp avgårde mens du kaller på ham, sett deg ned på huk og ta imot hunden som om den akkurat har reddet verden. Blås i om han slipper den eller tygger på den i begynnelsen, jobb med at han henter den og kommer til deg etterpå. I begynnelsen gir du ham apporten tilbake med en gang du har tatt den, slik at hunden vet at han får den tilbake etter at han har vist den frem, og som en belønning. Etterhvert kan du høyne kravene, at han skal levere i hånda, holde fast til du sier slipp, komme og sette seg i utgangstilling etter avlevering osv. Les gjerne treningsloggen min på www.jakt-labben.no :) Og spør gjerne om konkrete ting om du lurer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlotte:har du noen gode råd mot stress tygging?Lille stressmaskinen tygger som en bever på apporten.Det har rett og slett blitt så morro å apportere at han blir for heit i topplokket sitt.Noen tips?The klikker way ville jo vært å time klikket akkurat når han ikke tygger,men jeg er ikke lucky luke,jeg har ikke sjans til rekke det.Jeg har begynnt litt med metallapport,men jeg hører det klirrer i den og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlotte:har du noen gode råd mot stress tygging?Lille stressmaskinen tygger som en bever på apporten.Det har rett og slett blitt så moro å apportere at han blir for heit i topplokket sitt.Noen tips?The klikker way ville jo vært å time klikket akkurat når han ikke tygger' date='men jeg er ikke lucky luke,jeg har ikke sjans til rekke det.Jeg har begynnt litt med metallapport,men jeg hører det klirrer i den og :)[/quote']

Kaster du apporten? I så fall: legg dem ut og se om det endrer seg. Mange hunder blir litt heite av at gjenstanden flyr i lufta. Hvordan oppfører du deg rundt ham når dere trener apport? Tripper du rundt og er musestille? Står du i utgangsposisjonen og prater til ham, roper "flinke gutten, ja, bra, kom hit, bla bla bla"? Hva gjør du? Takk for at du gir meg tilliten og spør meg, i stedet for å utelukke meg siden jeg ikke trener klikker (Ikke foreløpig hvertfall, mulig jeg blir frelst en dag jeg også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster du apporten? I så fall: legg dem ut og se om det endrer seg. Mange hunder blir litt heite av at gjenstanden flyr i lufta. Hvordan oppfører du deg rundt ham når dere trener apport? Tripper du rundt og er musestille? Står du i utgangsposisjonen og prater til ham, roper "flinke gutten, ja, bra, kom hit, bla bla bla"? Hva gjør du? Takk for at du gir meg tilliten og spør meg, i stedet for å utelukke meg siden jeg ikke trener klikker (Ikke foreløpig hvertfall, mulig jeg blir frelst en dag jeg også)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke klikke for å kunne trene hund :wink:

Nei,jeg kater den ikke ut.Det blir for sterkt..Det jeg gjør er å legge den bak han når han sitter.Og så går jeg og stiller meg opp et lite stykke i fra han og ber han apportere.Da plukker han opp apporten og kommer inn i utgangstilllig med den(les:spinner inn i utgangstilling) samtidig som han tygger som en idiot.Jeg sier ikke et ord bortsett fra apport og takk-værsegod (han får ta en godbit som ligger i en skål)

Med metall apporten har jeg bare kommet så langt at han griper om den samtidig som jeg holder,men jeg ser allerede at den har blitt et stress signal den og... :)

Da har du litt av en nøtt.. Hva skjer om du legger den foran ham? Kanskje han stresser fordi han ikke ser hvor du legger den? Venter du lenge med å si apport? Er forsterkningen for sterk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk belger-problem :)

Jeg la den forann han før,men så lærte jeg på kurset at hundene ikke skal gå rundt apporten før de plukker den opp,noe han har lett for å gjøre så da legger jeg den rett bak han i stedet.Jeg brukte nok for sterk belønning i begynnelsen (drakamp) og jeg lurer på om det er det som kanskje har fått han til å stresse seg opp med engang han ser apportbukken.Vanskelig å bli kvitt det nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lenge siden du sluttet med drakamp etterpå? Hvis det er kort tid siden så kanskje du gjør lurt i å vente en stund med å trene apport? Uansett.. Når han kommer inn og leverer, kanskje prøve å sette deg ned og stryke ham på brystet, helt rolig - dersom du føler at det er forsterkning nok at du roser og klapper hen. Kan godt være at den drakampen henger igjen. I så fall er det forsterkningen som må gjøres noe med, slik at han til slutt skjønner at det ikke er drakamp som venter i andre enden, men noe beroligende og "sosialt".

Nei..ingenting er lenge siden med den bikkja,har jo bare hatt han i 3 mnd :)

Jeg sluttet helt med det for 2-3 uker siden tenker jeg..Jeg syntes det var så kjekkt at belønningen var så sterk at han holdt pusten,god tid til å klikke da vet du :oops: :wink:

Jeg har ikke turt å trene så mye apport etter at han begynnte å tygge så mye så du har nok mye rett...

For Loke er det helt grei forsterknig å få kos,han elsker å bli klødd og bli rufset litt i pelsen.Det står ikke øverst på ønskelisten hans men det er greit nok. Han apporterer nok gjerne for litt kos,hvis ikke får jeg ta frem pølsebitene mine igjenn og la han lirke de ut av hånda mi.

Skal prøve en periode og se hva som skjer :wink:

Tusen takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei..ingenting er lenge siden med den bikkja,har jo bare hatt han i 3 mnd :)

Jeg sluttet helt med det for 2-3 uker siden tenker jeg..Jeg syntes det var så kjekkt at belønningen var så sterk at han holdt pusten,god tid til å klikke da vet du :oops: :wink:

Jeg har ikke turt å trene så mye apport etter at han begynnte å tygge så mye så du har nok mye rett...

For Loke er det helt grei forsterknig å få kos,han elsker å bli klødd og bli rufset litt i pelsen.Det står ikke øverst på ønskelisten hans men det er greit nok. Han apporterer nok gjerne for litt kos,hvis ikke får jeg ta frem pølsebitene mine igjenn og la han lirke de ut av hånda mi.

Skal prøve en periode og se hva som skjer :wink:

Tusen takk :D

Lykke til da, si fra hvordan det går med svinepelsen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...