Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lære inn apport


WheatenMali

Recommended Posts

Har ikke kjøpt apportbukk enda men når jeg gjør det skal selvfølgelig hundene lære å apportere :P Men hvordan skal jeg lære det inn? :?

Blir klikkermetoden på Oscar , men jeg kan ikke klikkermetoden :P Så hvis noen har lyst å forklare hvordan jeg skal gjøre det så blir jeg glad :P

Også andre metoder tas imot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må gjøre er å finne noe du kan belønne hunden din med. Jeg synes at godbiter er det enkleste når man skal lære inn apporteringen, men ball eller kong fungerer også godt. Du har kanskje allerede noe hunden din elsker, og da er halve (nesten) jobben gjort. Poenget med den apporteringstreningen jeg skal skissere opp er at hunden kan "bytte" apportbukken med den belønningen den vil ha. Det er en fordel om hunden din har et ord eller en lyd (klikk) som for hunden betyr at "akkurat i dette øyeblikket gjorde du det riktig - belønningen er på vei". Les gjerne om prinsippene for klikkertrening på disse sidene. Du trenger ikke absolutt bruke en klikker (selvom det er en fordel) men kan bruke et kort ord, f.eks. "bra", "fin" eller "godt".

Jeg synes det fungerer best med baklengskjeding (dvs. at man starter med siste leddet i øvelsen) av apporteringen - og mange andre øvelser. Vi må først se hvilke deler øvelsen består av. I dette tilfellet er det;

* Sitte på plass og vente

* Hente apport på kommando

* Plukke opp apporten

* Løpe tilbake

* Gå rundt fører

* Sette seg på plass og holde fast

* Slippe apporten på kommando

Begynn med å klikke/belønne evt. rose (kun det utvalgte ordet)&belønne når hunden dytter i apportbukken. Hunden din vil da raskt skjønne at apportbukken fører til belønningen. Øk gradvis kravene til at hunden din må løfte apportbukken for å få k&b(r&b). Dette er en ganske rask økning vanligvis. Det gjør ingenting om han slipper apportbukken når du klikker eller roser - klikket eller ordet ditt forteller ham at øvelsen er over. Når han kan holde apporten skikkelig kan han sitte på plass og holde den eller bære den ved siden din for å få k&g (r&b). Pass på at du bare klikker/roser når hunden din holder godt fast og ikke tygger. Poenget er at det å holde apportbukken blir en oppgave han må utføre for å oppnå det gode du har i lomma, enten det nå er ball eller godbit. Apportbukken blir altså en måte å nå belønningen på i stedet for å gjøre apportbukken til en belønning i seg selv.

Når han bare holder trygt og sikkert kan du lære inn alle delene. Pass på at hunden bare får slippe apporten hvis du sier "takk", "slipp" e.l. eller hvis du klikker/roser. Oftest er det å holde fast som er problemet, så du trenger ikke være så nøye med slippen i starten. Å lære ham kommandoen "slipp" er gjort i en håndvendig helt til slutt i treningen. Det viktigste er altså at du klikker/roser og belønner mens han holder godt fast i apporten. Hvis han slipper før klikket/rosen sier du ingenting. Han må selv finne ut hva han må gjøre før han får belønningen sin.

Tren på å holde fast apporten på din venstre side, og deretter på å gå rundt deg med apporten i munnen for å sette seg på plass. Når hunden din er sikker på dette kan du gå videre.

Det å løpe tilbake til deg med apporten i munnen kan med fordel trenes inn sammen med en hjelper. Hjelperen holder hunden din mens du går fra dem. Når du har snudd deg mot hund og hjelper på passe avstand, holder hjelperen apportbukken foran hundens snute og slipper hunden i det samme den griper om apporten. På denne måten sikrer du at hunden lærer seg å springe mot deg i full fart med apportbukken i munnen. Siden hunden din allerede har lært å gå rundt deg for å sette seg på plass, vil han gjøre det og du kan belønne ham for å holde fast apportbukken.

Her ser man allerede en av fordelene med baklengskjeding; hunden din blir ikke sendt hodestups inn i momenter han ikke kan fra før. Fra det nye momentet (løpe mot deg) glir han bare pent og pyntelig inn i noe han faktisk kan fra før og som han mestrer.

Når hunden din mestrer dette trinnet på stigen kan du begynne å kaste apporten ut. Nå bør han ha skjønt at apporten fører til alt godt i verden dersom han bare holder den fast, og vil løpe etter for å hente den. Når han har løftet den fra bakken er han inne i en kjede han allerede har lært; løpe tilbake til deg - gå rundt deg - sette seg på plass - alt mens han holder apportbukken fast. Apporteringen er altså nesten ferdig!

Neste trinn er å lære ham "slipp". Nå skal hunden din holde bra så du kan ta fram en godbit, si "slipp" og gi ham godbiten. Siden han ikke kan holde apporten og spise samtidig må han slippe. Etterhvert sier du "slipp" og venter i to-tre sekunder etter at hunden din har sluppet før du serverer godbiten. Jeg liker å trene mye på å holde fast og avslutter som oftest øvelsen der, dvs. klikk/ros og belønning når hunden sitter og holder fast. Føler at det som oftest er et større problem å få hundene til å holde skikkelig fast enn å få dem til å slippe. Hvis det er det samme med din hund bør du også belønne at hunden holder fast. Så lenge hunden har lært "slipp" er det ingen fare med å slutte øvelsen mens den holder fast.

Voilá! Apporteringen er ferdig. Litt finpuss må du sørge for, og kanskje litt tilrettelegging for akkurat din hund. Dette er i alle fall et forslag til en måte å trene apportering på for en hund som ikke synes at livets mål og mening er å få apportere (hvem synes egentlig det?) Hovedprinsippet er ; I stedet for at hunden apporterer fordi den synes apportbukken er kul, apporterer den fordi det fører til noe kult.

canis.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må gjøre er å finne noe du kan belønne hunden din med. Jeg synes at godbiter er det enkleste når man skal lære inn apporteringen, men ball eller kong fungerer også godt. Du har kanskje allerede noe hunden din elsker, og da er halve (nesten) jobben gjort. Poenget med den apporteringstreningen jeg skal skissere opp er at hunden kan "bytte" apportbukken med den belønningen den vil ha. Det er en fordel om hunden din har et ord eller en lyd (klikk) som for hunden betyr at "akkurat i dette øyeblikket gjorde du det riktig - belønningen er på vei". Les gjerne om prinsippene for klikkertrening på disse sidene. Du trenger ikke absolutt bruke en klikker (selvom det er en fordel) men kan bruke et kort ord, f.eks. "bra", "fin" eller "godt".

Jeg synes det fungerer best med baklengskjeding (dvs. at man starter med siste leddet i øvelsen) av apporteringen - og mange andre øvelser. Vi må først se hvilke deler øvelsen består av. I dette tilfellet er det;

* Sitte på plass og vente

* Hente apport på kommando

* Plukke opp apporten

* Løpe tilbake

* Gå rundt fører

* Sette seg på plass og holde fast

* Slippe apporten på kommando

Begynn med å klikke/belønne evt. rose (kun det utvalgte ordet)&belønne når hunden dytter i apportbukken. Hunden din vil da raskt skjønne at apportbukken fører til belønningen. Øk gradvis kravene til at hunden din må løfte apportbukken for å få k&b(r&b). Dette er en ganske rask økning vanligvis. Det gjør ingenting om han slipper apportbukken når du klikker eller roser - klikket eller ordet ditt forteller ham at øvelsen er over. Når han kan holde apporten skikkelig kan han sitte på plass og holde den eller bære den ved siden din for å få k&g (r&b). Pass på at du bare klikker/roser når hunden din holder godt fast og ikke tygger. Poenget er at det å holde apportbukken blir en oppgave han må utføre for å oppnå det gode du har i lomma, enten det nå er ball eller godbit. Apportbukken blir altså en måte å nå belønningen på i stedet for å gjøre apportbukken til en belønning i seg selv.

Når han bare holder trygt og sikkert kan du lære inn alle delene. Pass på at hunden bare får slippe apporten hvis du sier "takk", "slipp" e.l. eller hvis du klikker/roser. Oftest er det å holde fast som er problemet, så du trenger ikke være så nøye med slippen i starten. Å lære ham kommandoen "slipp" er gjort i en håndvendig helt til slutt i treningen. Det viktigste er altså at du klikker/roser og belønner mens han holder godt fast i apporten. Hvis han slipper før klikket/rosen sier du ingenting. Han må selv finne ut hva han må gjøre før han får belønningen sin.

Tren på å holde fast apporten på din venstre side, og deretter på å gå rundt deg med apporten i munnen for å sette seg på plass. Når hunden din er sikker på dette kan du gå videre.

Det å løpe tilbake til deg med apporten i munnen kan med fordel trenes inn sammen med en hjelper. Hjelperen holder hunden din mens du går fra dem. Når du har snudd deg mot hund og hjelper på passe avstand, holder hjelperen apportbukken foran hundens snute og slipper hunden i det samme den griper om apporten. På denne måten sikrer du at hunden lærer seg å springe mot deg i full fart med apportbukken i munnen. Siden hunden din allerede har lært å gå rundt deg for å sette seg på plass, vil han gjøre det og du kan belønne ham for å holde fast apportbukken.

Her ser man allerede en av fordelene med baklengskjeding; hunden din blir ikke sendt hodestups inn i momenter han ikke kan fra før. Fra det nye momentet (løpe mot deg) glir han bare pent og pyntelig inn i noe han faktisk kan fra før og som han mestrer.

Når hunden din mestrer dette trinnet på stigen kan du begynne å kaste apporten ut. Nå bør han ha skjønt at apporten fører til alt godt i verden dersom han bare holder den fast, og vil løpe etter for å hente den. Når han har løftet den fra bakken er han inne i en kjede han allerede har lært; løpe tilbake til deg - gå rundt deg - sette seg på plass - alt mens han holder apportbukken fast. Apporteringen er altså nesten ferdig!

Neste trinn er å lære ham "slipp". Nå skal hunden din holde bra så du kan ta fram en godbit, si "slipp" og gi ham godbiten. Siden han ikke kan holde apporten og spise samtidig må han slippe. Etterhvert sier du "slipp" og venter i to-tre sekunder etter at hunden din har sluppet før du serverer godbiten. Jeg liker å trene mye på å holde fast og avslutter som oftest øvelsen der, dvs. klikk/ros og belønning når hunden sitter og holder fast. Føler at det som oftest er et større problem å få hundene til å holde skikkelig fast enn å få dem til å slippe. Hvis det er det samme med din hund bør du også belønne at hunden holder fast. Så lenge hunden har lært "slipp" er det ingen fare med å slutte øvelsen mens den holder fast.

Voilá! Apporteringen er ferdig. Litt finpuss må du sørge for, og kanskje litt tilrettelegging for akkurat din hund. Dette er i alle fall et forslag til en måte å trene apportering på for en hund som ikke synes at livets mål og mening er å få apportere (hvem synes egentlig det?) Hovedprinsippet er ; I stedet for at hunden apporterer fordi den synes apportbukken er kul, apporterer den fordi det fører til noe kult.

canis.no

Dette er kort sagt det motsatte av hvordan jeg og de jeg trener med gjør dette. Målet til enhver apportør burde være å at apporten blir en belønning i seg selv, uavhengig av rase. Ikke at apporten fører til godis. Å apportere burde være selvforsterkende, ikke noe hunden gjør for å få godis eller leke. Dette for å få en sikker apport på hvilken om helst gjenstand, i hvilket som helst vær og i hvilken som helst situasjon. De mest sikre apportørene jobber for å apportere, ikke for å få godis. Tror jeg velger å stoppe her, for det virker som du har bestemt deg for klikkermetoden. Du velger selv hvordan du vil gjøre det, men si i fra hvis du vil ha tips og råd - jeg trener apport hver dag, og har gjort det med flere raser i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

Takk..=)

Skulle til å lage en egen topic om dette..:P Men så kom du meg i forkjøpet..=P

Har ikke brukt bikkja så mye på jakt siden han er/var skuddredd...Så nå skal jeg treeeeeeeene:D

Takk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kort sagt det motsatte av hvordan jeg og de jeg trener med gjør dette. Målet til enhver apportør burde være å at apporten blir en belønning i seg selv' date=' uavhengig av rase. Ikke at apporten fører til godis. Å apportere burde være selvforsterkende, ikke noe hunden gjør for å få godis eller leke. Dette for å få en sikker apport på hvilken om helst gjenstand, i hvilket som helst vær og i hvilken som helst situasjon. De mest sikre apportørene jobber for å apportere, ikke for å få godis. Tror jeg velger å stoppe her, for det virker som du har bestemt deg for klikkermetoden. Du velger selv hvordan du vil gjøre det, men si i fra hvis du vil ha tips og råd - jeg trener apport hver dag, og har gjort det med flere raser i flere år.[/quote']

Hvordan gjør du det da? Har lyst til å lære hunden min apport, men klikketrener han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med å se om han i det hele tatt har interesse for gjenstander. Hva skjer når du triller en ball på gresset, følger han med, tar han opp ballen, eller er han ikke interessert i hva du gjør?

La ham tro at apportbukken (bruk gjerne dummy, hunder får veldig hardt bitt av å bare bære treapport) er det kuleste du har. Vis ham den inne i mellom, hvor du selv leker og veiver med den i lufta. Ikke la ham få den, hold den for deg selv. Poenget er å bygge opp nysgjerrigheten rundt gjenstanden, slik at når du en dag hiver den fra deg så er det 110 % sikkert at hunden løper etter for å ta den. Når den tar den opp, så løp avgårde mens du kaller på ham, sett deg ned på huk og ta imot hunden som om den akkurat har reddet verden. Blås i om han slipper den eller tygger på den i begynnelsen, jobb med at han henter den og kommer til deg etterpå. I begynnelsen gir du ham apporten tilbake med en gang du har tatt den, slik at hunden vet at han får den tilbake etter at han har vist den frem, og som en belønning. Etterhvert kan du høyne kravene, at han skal levere i hånda, holde fast til du sier slipp, komme og sette seg i utgangstilling etter avlevering osv. Les gjerne treningsloggen min på www.jakt-labben.no :) Og spør gjerne om konkrete ting om du lurer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlotte:har du noen gode råd mot stress tygging?Lille stressmaskinen tygger som en bever på apporten.Det har rett og slett blitt så morro å apportere at han blir for heit i topplokket sitt.Noen tips?The klikker way ville jo vært å time klikket akkurat når han ikke tygger,men jeg er ikke lucky luke,jeg har ikke sjans til rekke det.Jeg har begynnt litt med metallapport,men jeg hører det klirrer i den og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlotte:har du noen gode råd mot stress tygging?Lille stressmaskinen tygger som en bever på apporten.Det har rett og slett blitt så moro å apportere at han blir for heit i topplokket sitt.Noen tips?The klikker way ville jo vært å time klikket akkurat når han ikke tygger' date='men jeg er ikke lucky luke,jeg har ikke sjans til rekke det.Jeg har begynnt litt med metallapport,men jeg hører det klirrer i den og :)[/quote']

Kaster du apporten? I så fall: legg dem ut og se om det endrer seg. Mange hunder blir litt heite av at gjenstanden flyr i lufta. Hvordan oppfører du deg rundt ham når dere trener apport? Tripper du rundt og er musestille? Står du i utgangsposisjonen og prater til ham, roper "flinke gutten, ja, bra, kom hit, bla bla bla"? Hva gjør du? Takk for at du gir meg tilliten og spør meg, i stedet for å utelukke meg siden jeg ikke trener klikker (Ikke foreløpig hvertfall, mulig jeg blir frelst en dag jeg også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster du apporten? I så fall: legg dem ut og se om det endrer seg. Mange hunder blir litt heite av at gjenstanden flyr i lufta. Hvordan oppfører du deg rundt ham når dere trener apport? Tripper du rundt og er musestille? Står du i utgangsposisjonen og prater til ham, roper "flinke gutten, ja, bra, kom hit, bla bla bla"? Hva gjør du? Takk for at du gir meg tilliten og spør meg, i stedet for å utelukke meg siden jeg ikke trener klikker (Ikke foreløpig hvertfall, mulig jeg blir frelst en dag jeg også)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke klikke for å kunne trene hund :wink:

Nei,jeg kater den ikke ut.Det blir for sterkt..Det jeg gjør er å legge den bak han når han sitter.Og så går jeg og stiller meg opp et lite stykke i fra han og ber han apportere.Da plukker han opp apporten og kommer inn i utgangstilllig med den(les:spinner inn i utgangstilling) samtidig som han tygger som en idiot.Jeg sier ikke et ord bortsett fra apport og takk-værsegod (han får ta en godbit som ligger i en skål)

Med metall apporten har jeg bare kommet så langt at han griper om den samtidig som jeg holder,men jeg ser allerede at den har blitt et stress signal den og... :)

Da har du litt av en nøtt.. Hva skjer om du legger den foran ham? Kanskje han stresser fordi han ikke ser hvor du legger den? Venter du lenge med å si apport? Er forsterkningen for sterk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk belger-problem :)

Jeg la den forann han før,men så lærte jeg på kurset at hundene ikke skal gå rundt apporten før de plukker den opp,noe han har lett for å gjøre så da legger jeg den rett bak han i stedet.Jeg brukte nok for sterk belønning i begynnelsen (drakamp) og jeg lurer på om det er det som kanskje har fått han til å stresse seg opp med engang han ser apportbukken.Vanskelig å bli kvitt det nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lenge siden du sluttet med drakamp etterpå? Hvis det er kort tid siden så kanskje du gjør lurt i å vente en stund med å trene apport? Uansett.. Når han kommer inn og leverer, kanskje prøve å sette deg ned og stryke ham på brystet, helt rolig - dersom du føler at det er forsterkning nok at du roser og klapper hen. Kan godt være at den drakampen henger igjen. I så fall er det forsterkningen som må gjøres noe med, slik at han til slutt skjønner at det ikke er drakamp som venter i andre enden, men noe beroligende og "sosialt".

Nei..ingenting er lenge siden med den bikkja,har jo bare hatt han i 3 mnd :)

Jeg sluttet helt med det for 2-3 uker siden tenker jeg..Jeg syntes det var så kjekkt at belønningen var så sterk at han holdt pusten,god tid til å klikke da vet du :oops: :wink:

Jeg har ikke turt å trene så mye apport etter at han begynnte å tygge så mye så du har nok mye rett...

For Loke er det helt grei forsterknig å få kos,han elsker å bli klødd og bli rufset litt i pelsen.Det står ikke øverst på ønskelisten hans men det er greit nok. Han apporterer nok gjerne for litt kos,hvis ikke får jeg ta frem pølsebitene mine igjenn og la han lirke de ut av hånda mi.

Skal prøve en periode og se hva som skjer :wink:

Tusen takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei..ingenting er lenge siden med den bikkja,har jo bare hatt han i 3 mnd :)

Jeg sluttet helt med det for 2-3 uker siden tenker jeg..Jeg syntes det var så kjekkt at belønningen var så sterk at han holdt pusten,god tid til å klikke da vet du :oops: :wink:

Jeg har ikke turt å trene så mye apport etter at han begynnte å tygge så mye så du har nok mye rett...

For Loke er det helt grei forsterknig å få kos,han elsker å bli klødd og bli rufset litt i pelsen.Det står ikke øverst på ønskelisten hans men det er greit nok. Han apporterer nok gjerne for litt kos,hvis ikke får jeg ta frem pølsebitene mine igjenn og la han lirke de ut av hånda mi.

Skal prøve en periode og se hva som skjer :wink:

Tusen takk :D

Lykke til da, si fra hvordan det går med svinepelsen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...