Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt av en annonse!


armagnac

Recommended Posts

Satt og titta på finn, og ja det er utrolig mye rart man kommer over, men denne tok jo rett og slett kaka :P:P måtte bare rapportere den!

en rottisvalp til salgs for 10.500,- det er i og for seg greit :)

Så kommer det rare, valpen fikk vist sin første utstillingstittel 2mnd gammel :) (fineste valpen i rasen, står det). Hvordan i helsikke får de til dette, når man ikke får stilt valpen før den er 4mnd gammel??! :rolleyes2:

Det rareste er jo at valpen allerede ved 4mnd's alder er røntget for AD/HD :P hvem veterinær går med på dette??? og at det atpåtil står ingen funn i dette??! det er en grund til at røntgning skjer etter ett års alder...

er jo å lure kjøper dette mener jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg som dette dukker opp fra tid til annen, og hver gang blir jeg sittende og undre meg over hva poenget med dem er. Ønsker du å henge ut en spesiell person? (Utifra de opplysningene du har gitt vil det jo ikke være vanskelig å finne ut hvem som er selger og bruke disse opplysningene på en mindre hyggelig måte.) Eller ønsker du å ... vel, personlig ser jeg ingen annen grunn enn nettopp det å henge ut noen til å lage slike emner. Med mindre du vil ha en anerkjennende klapp på skulderen for å ha oppdaget at en useriøs annonse er nettopp det - useriøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil bare ikke at folk skal bli lurt av slike annonser :rolleyes2: de som ikke veit bedre kan jo tro at alt er i skjønneste orden! det blir feil i mine øyne :P

det er jo faktisk noe som ikke går ann, premie på hunden får den ikke når den er 8 uker. Det sier seg selv synes jeg.

Da synes jeg det er min plikt å si fra til finn, slik at ikke folk kjøper seg problemer (trenger ikke bli det, men kan)

Er ikke snakk om å henge ut personer i det hele tatt, bare å spare folk for useriøse folk som selger :P

klapp på skuldra er fint det, finn har selv skrevet at de vil ha hjelp til å få bort svindel o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor mange "nybegynnere" som ofte er innom forumet her før de skal kjøpe hund ser jeg egentlig på det som positivt at det kommer fram at det er mye svindel ute å går i hundeverden!!

Personen burde konfronteres med svindelforsøket sitt, så ser ikke på det som noe problem at folk opplyses om det på offentlige fora...Skjønner ikke helt hva du legger i å henge ut denne personen her heller, opplysningene ligger jo allerede på et av de mest besøkte nettsidene som er her i landet, så hvis noen skulle være interessert i å bruke informasjonen på noen som helst måte er det jo bare å komme i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil bare ikke at folk skal bli lurt av slike annonser :P de som ikke veit bedre kan jo tro at alt er i skjønneste orden! det blir feil i mine øyne :P

det er jo faktisk noe som ikke går ann, premie på hunden får den ikke når den er 8 uker. Det sier seg selv synes jeg.

Da synes jeg det er min plikt å si fra til finn, slik at ikke folk kjøper seg problemer (trenger ikke bli det, men kan)

Er ikke snakk om å henge ut personer i det hele tatt, bare å spare folk for useriøse folk som selger :P

klapp på skuldra er fint det, finn har selv skrevet at de vil ha hjelp til å få bort svindel o.l.

Om du varsler finn.no slik at de fjerner annonsen, vil det jo heller ikke være noe poeng i å advare folk om den?

Med tanke på hvor mange "nybegynnere" som ofte er innom forumet her før de skal kjøpe hund ser jeg egentlig på det som positivt at det kommer fram at det er mye svindel ute å går i hundeverden!

Personen burde konfronteres med svindelforsøket sitt, så ser ikke på det som noe problem at folk opplyses om det på offentlige fora...Skjønner ikke helt hva du legger i å henge ut denne personen her heller, opplysningene ligger jo allerede på et av de mest besøkte nettsidene som er her i landet, så hvis noen skulle være interessert i å bruke informasjonen på noen som helst måte er det jo bare å komme i gang!

Om man skal advare på generell basis om at det finnes mye useriøst og svindel i hundemiljøet, blir vel ikke dette en helt god måte å gjøre det på? Det er umulig å lage en god diskusjon om dette temaet på grunnlag av et innlegg som framstår som like useriøst som annonsen det er snakk om. Har man lyst til å advare såkalte nybegynnere (forøvrig, kan det ikke hende at hun som selger hunden er like mye nybegynner som de dere ønsker å advare? Om du leser annonsen uten å ta på deg :rolleyes2:-øynene, ser du at det dere omtaler som svindleri, lett kan være noe oppdretteren har snakket om, men som vedkommende har misforstått), så lager man et forklarende innlegg som er bygd opp med argumenter og fornuft, og gjerne eksempler fra virkeligheten - men man lar ikke hele innlegget bestå av en gjengiving av en annonse uten noe mer forklaring.

At kontaktinformasjonen allerede ligger på finn.no er ikke det samme som at det blir lagt ut så åpen informasjon på et forum. Uten å påstå at denne personen er slik - men, tenk deg om du hadde vært "nybegynner med hund" og kjøpt deg en valp som rett og slett ble for mye for deg, slik at du ble nødt til å selge den. Så hadde du meldt deg inn i et forum for å få hjelp med å finne en rase som kanskje kunne passe deg bedre, og så finner du ut at du på dette forumet har blitt stemplet som en useriøs svindler - tror du da det hadde vært lett for deg å komme deg inn i hundemiljøet igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er en oppdretter, mener jeg personen burde være soppass inn i dette med røntgen og valpeshow osv.

istedefor å skrive at den er en flott utstillingshund som allerede som 2mnd fikk tittel i ringen.

Javel jeg varslet finn og her, ser ikke på det som noe problem :) jeg (personlig) synes den var drøy! ikke alle har samme mening, smaken er som baken, delt i to og takk gud for det :P

men du snakker om delvis gjengi annonsen, mener du det heller skulle bli lagt inn hele annonsen da?? :P så alle så det i sammenheng.

Blir valpen for mye, så skriver du jo det da. Ikke at den er røngtet og en premiert hund på 8 uker! at du ike har tid, kunnskap , råd ja hva det måtte være :) Det enkle er ofte det beste sier nå jeg :P

Om en person tilfeldigvis snakker om deg på et forum, betyr ikke at alle er sånn :rolleyes2: ville ikke tatt alle under en kam når det er mer enn 3000 medlemmer :)

er ikke så nærtagen jeg i hvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal advare på generell basis om at det finnes mye useriøst og svindel i hundemiljøet, blir vel ikke dette en helt god måte å gjøre det på? Det er umulig å lage en god diskusjon om dette temaet på grunnlag av et innlegg som framstår som like useriøst som annonsen det er snakk om. Har man lyst til å advare såkalte nybegynnere (forøvrig, kan det ikke hende at hun som selger hunden er like mye nybegynner som de dere ønsker å advare? Om du leser annonsen uten å ta på deg :rolleyes2:-øynene, ser du at det dere omtaler som svindleri, lett kan være noe oppdretteren har snakket om, men som vedkommende har misforstått), så lager man et forklarende innlegg som er bygd opp med argumenter og fornuft, og gjerne eksempler fra virkeligheten - men man lar ikke hele innlegget bestå av en gjengiving av en annonse uten noe mer forklaring.

At kontaktinformasjonen allerede ligger på finn.no er ikke det samme som at det blir lagt ut så åpen informasjon på et forum. Uten å påstå at denne personen er slik - men, tenk deg om du hadde vært "nybegynner med hund" og kjøpt deg en valp som rett og slett ble for mye for deg, slik at du ble nødt til å selge den. Så hadde du meldt deg inn i et forum for å få hjelp med å finne en rase som kanskje kunne passe deg bedre, og så finner du ut at du på dette forumet har blitt stemplet som en useriøs svindler - tror du da det hadde vært lett for deg å komme deg inn i hundemiljøet igjen?

Dersom en oppdretter har snakket om en hund som er plassert som BIR kun 2mnd gammel og at den i tillegg er HD/AD fri er jo bare tragisk! En slik oppdretter er uten tvil USERIØS i mine øyne...sier ikke at det er Finn-selger feil dersom det er tilfelle, men i dette tilfellet virket noe sånt heller tvilsomt...

Om dette er en gjengivning av annonsen vet ikke jeg, for jeg har ikke vært og søkt den opp...det har jeg ikke interesse av, med tanke på at den allerede er rapportert...

Når det gjelder siste avsnitt i svaret ditt kan vel bare vedkommende forklare at hun/han ble lurt av rottisoppdretteren dersom det er tilfelle...er jo ikke værre enn det...det ville hvertfall jeg gjort...men er jo ikke rart man blir skeptisk til denne personen med tanke på hva som skal stå i annonsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

armagnac:

Jeg ønsker ikke å diskutere for nærgående om denne konkrete annonsen - det er en diskusjon vi heller kan ta på PM, om du ønsker det - og noe av det du skrev har jeg svart på under. Jeg har derfor klippet bort litt av innlegget ditt.

Men akkurat dette sitatet ønsker jeg å svare på:

men du snakker om delvis gjengi annonsen, mener du det heller skulle bli lagt inn hele annonsen da?? :P så alle så det i sammenheng.

Jeg mener ikke at man skal legge ut hele annonseteksten eller link til annonsen for den saks skyld. Det jeg mener, er at om du faktisk ville skape en god diskusjon omkring temaet "useriøse selgere av hunder" eller "svindlere på finn.no" eller noe i lignende baner, hadde du rett og slett ikke gjort det slik. En god diskusjon omkring det temaet, hadde du fått ved å bygge opp en tekst med argumenter, med fakta, med eksempler, med personlige erfaringer o.l. - men på en måte hvor innlegget ditt ikke dreier seg om en bestemt person, men derimot et fenomen eller et tema. Det kunne du fint ha fått til med utgangspunkt i denne annonsen om du for eksempel hadde droppet å oppgi rase eller pris (for hva har vel det med saken å gjøre?) og omformulert litt i stedet for å kopiere inn akkurat det som stod i annonsen.

Dersom en oppdretter har snakket om en hund som er plassert som BIR kun 2mnd gammel og at den i tillegg er HD/AD fri er jo bare tragisk! En slik oppdretter er uten tvil USERIØS i mine øyne...sier ikke at det er Finn-selger feil dersom det er tilfelle, men i dette tilfellet virket noe sånt heller tvilsomt...

Leste du hva jeg skrev? Jeg skrev at selgeren kan være en nybegynner som har misforstått noe oppdretteren sier. Om vedkommende har misforstått noe oppdretteren har sagt, vil jo oppdretteren heller ikke ha sagt ordrett det som står i annonsen? Det kan være skrivefeil, det kan være misforståelser - oppdretteren kan ha sagt noe mens eieren ikke har husket alt, men trodd at hun har tolket det riktig, også videre også videre.

Bare for å understreke det - jeg sier ikke at det er slik, jeg sier at det kan være slik, og at det ikke er sikkert at hun har gitt feil opplysninger med vilje.

Om dette er en gjengivning av annonsen vet ikke jeg, for jeg har ikke vært og søkt den opp...det har jeg ikke interesse av, med tanke på at den allerede er rapportert...

Det er ikke en kopi av annonsen, det er en gjengiving - og om du ikke vet forskjellen, anbefaler jeg deg å slå opp i en ordbok.

Og om du ikke har vært inne og sett på annonsen selv, vil jeg påstå at du er rimelig rask på avtrekkeren når det gjelder å rope svindel og lureri (med tanke på ditt første innlegg i denne tråden). Men klart, det skulle jo tatt seg ut om man faktisk sjekket at ting stemmer før man kommer med påstander fra løse lufta! :rolleyes2:

Når det gjelder siste avsnitt i svaret ditt kan vel bare vedkommende forklare at hun/han ble lurt av rottisoppdretteren dersom det er tilfelle...er jo ikke værre enn det...det ville hvertfall jeg gjort...men er jo ikke rart man blir skeptisk til denne personen med tanke på hva som skal stå i annonsen...

Ja, det har jo vist seg å være veldig lett for nye brukere å komme inn her og prøve å forklare seg selv og sitt hundehold uten å automatisk få slengt dritt og harde kommentarer etter seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må gjerne ta det på sjenerell basis... ikke bli lurt liksom, har vært en del tråder som du sier om dette her inne. Og folk har sendt mailer osv (veit ikke om du har lest de trådene) der folk skal ha penger før de sender hunden med fly osv. svarer på gebrokkent norsk osv osv

søstra mi har gått på en smell, så ja basert på erfaring vil jeg si at de blir, i hvertfall "bi-erfaring" hvis jeg kan kalle det det?

har ikke kopiert fra annonsen, husket det jeg skrev :P javel, om jeg hadde droppet pris og rase da hadde det pluttselig blitt greit?? folk kunne jo fortsatt ganske lett finni den annonsen da??

Adri hatt problemer når jeg var ny her=) folk er behjelpelige og kommer med gode råd og tips man ikke kan selv :P er alltids noen som sitter med mer kunnskap enn en selv :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

armagnac:

Jeg ønsker ikke å diskutere for nærgående om denne konkrete annonsen - det er en diskusjon vi heller kan ta på PM, om du ønsker det - og noe av det du skrev har jeg svart på under. Jeg har derfor klippet bort litt av innlegget ditt.

Men akkurat dette sitatet ønsker jeg å svare på:

Jeg mener ikke at man skal legge ut hele annonseteksten eller link til annonsen for den saks skyld. Det jeg mener, er at om du faktisk ville skape en god diskusjon omkring temaet "useriøse selgere av hunder" eller "svindlere på finn.no" eller noe i lignende baner, hadde du rett og slett ikke gjort det slik. En god diskusjon omkring det temaet, hadde du fått ved å bygge opp en tekst med argumenter, med fakta, med eksempler, med personlige erfaringer o.l. - men på en måte hvor innlegget ditt ikke dreier seg om en bestemt person, men derimot et fenomen eller et tema. Det kunne du fint ha fått til med utgangspunkt i denne annonsen om du for eksempel hadde droppet å oppgi rase eller pris (for hva har vel det med saken å gjøre?) og omformulert litt i stedet for å kopiere inn akkurat det som stod i annonsen.

Leste du hva jeg skrev? Jeg skrev at selgeren kan være en nybegynner som har misforstått noe oppdretteren sier. Om vedkommende har misforstått noe oppdretteren har sagt, vil jo oppdretteren heller ikke ha sagt ordrett det som står i annonsen? Det kan være skrivefeil, det kan være misforståelser - oppdretteren kan ha sagt noe mens eieren ikke har husket alt, men trodd at hun har tolket det riktig, også videre også videre.

Bare for å understreke det - jeg sier ikke at det er slik, jeg sier at det kan være slik, og at det ikke er sikkert at hun har gitt feil opplysninger med vilje.

Det er ikke en kopi av annonsen, det er en gjengiving - og om du ikke vet forskjellen, anbefaler jeg deg å slå opp i en ordbok.Og om du ikke har vært inne og sett på annonsen selv, vil jeg påstå at du er rimelig rask på avtrekkeren når det gjelder å rope svindel og lureri (med tanke på ditt første innlegg i denne tråden). Men klart, det skulle jo tatt seg ut om man faktisk sjekket at ting stemmer før man kommer med påstander fra løse lufta! :P

Ja, det har jo vist seg å være veldig lett for nye brukere å komme inn her og prøve å forklare seg selv og sitt hundehold uten å automatisk få slengt dritt og harde kommentarer etter seg!

Personangrep kan du bare droppe...jeg ligger godt over snittet når det gjelder min karakter i norsk bare så det er sagt! :rolleyes2:

TS er søsteren min, og når hun forteller meg om en slik annonse ser jeg ingen grunn til å sjekke det opp selv...ut i fra informasjonen i første innlegget er jo det meste kommet fram...

Og, JA, det er faktisk ikke vanskelig å å komme inn hit å forklare seg slik jeg mener...såpass sikker er jeg da på megselv, at jeg kan innrømme feil!

Ble nesten lurt av en oppdretter selv da jeg var på utkikk etter valp, og den parringen jeg vurderte valp fra er det flere diskusjoner om her på forumet...Så i de trådene har jeg gått inn og forklart min side av saken... for å fortelle deg kort om MITT tilfelle:

Jeg var nybegynner, fant en oppdretter jeg mente hadde fine hunder, hun holdt til i en naboby, vi besøkte henne, alt var fryd og gammen...jeg laget meg en "vente på valp tråd! og var helt i hundre!

helt til jeg begynte å titte litt her på forumet! oppdretteren jeg var så fornøyd med har MYE sykdom blant sine hunder, bytter hanne uten å informere valpekjøpere osv...fikk selvfølgelig kommentarer på at dette burde jeg sjekket opp bedre selv osv...så det gjorde jeg, og vi besluttet å trekke oss fra denne oppdretteren! er ikke vanskelig å forklare at man er nybegynner altså! Alle kan gjøre feil, og det har vi vel forståelse for her inne, eller????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er flott at det rapporteres jeg da.. :rolleyes2:

Har heller ingen sympati med denne annonsøren jeg da. Hvis man først har kjøpt seg en rasehund med tanke på utstilling, regner jeg med at man vet om hunden evt. har vært stilt, og ikke minst hvordan HD/AA funker. At et hvilket som helst menneske kan påstå at en så ung hund er premiet og HD-fri blir i mine øyne helt tullete. Hvorfor skal en evt. valpekjøper tro at h*n kjøper en frisk kanonhund, når dette absolutt ikke trenger å være tilfellet? En annonse skal være realistisk og veiledende, noe jeg mener denne absolutt ikke er. Så ja... Jeg sier meg helt enig med TS i dette tilfellet her, og jeg haddde rapportert selv hvis jeg så annonsen.|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si det at enkelte hundeklubber godtar at man melder på unge valper, det er bare å ringe klubben før man melder på. Så valpen kan ha blitt bir valp selv om den er fryktelig ung. Rønkingen er en annen sak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har selv fått delta med valp på 3 mnd på valpeshow, men dette var valpeshow i forbindelsen med speisalutstilling (og ingen andre raser tilstede). Dvs, det var flere kull som var 2-3 uker for unge (og våre manglet 2 uker), spesialdommeren ble spurt innen h*n kom for å dømme og h*n ønsket å se så mange valper som mulig.

Ang røntging så kan det prerøntges, men dette gjøres vel om det er misstanke om skader eller alvorlig hd/aa. Vet selv om personer som har importert hunder fra utlandet som har blitt prerøntget fri i hjemlandet, for så 2 mnd senere ved ordinær røntging her i landet hadde hd-e (dvs, hunden hadde ikke hoftekuler i det heletatt :rolleyes2: ).

Så muligheten er jo at hunden er prerøntget, men på en annen side; hvem ønsker å prerøntge en liten valp om den ikke har en skade eller alvorlige problemer med leddene?

Jeg har ikke sett annonsen og ikke har jeg tenkt å søke den opp heller.

edit: skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må gjerne ta det på sjenerell basis... ikke bli lurt liksom, har vært en del tråder som du sier om dette her inne. Og folk har sendt mailer osv (veit ikke om du har lest de trådene) der folk skal ha penger før de sender hunden med fly osv. svarer på gebrokkent norsk osv osv

Ok. (Hva vil du med dette?)

søstra mi har gått på en smell, så ja basert på erfaring vil jeg si at de blir, i hvertfall "bi-erfaring" hvis jeg kan kalle det det?

Ok. (Hva vil du med dette?)

har ikke kopiert fra annonsen, husket det jeg skrev :P javel, om jeg hadde droppet pris og rase da hadde det pluttselig blitt greit?? folk kunne jo fortsatt ganske lett finni den annonsen da??

Jeg tror du misforstår poenget mitt. Jeg mener ikke at om du hadde skrevet startinnlegget ditt, men bare droppet rase og pris, så hadde det plutselig vært ok.

Hadde du droppet rase og pris, hadde innlegget fremdeles vært like meningsløst, det hadde bare vært hakket vanskeligere å finne annonsen.

Jeg er fremdeles usikker på hva slags intensjoner du hadde med å lage dette emnet, men siden du har sagt at du vil advare folk mot useriøse selgere over finn.no, kunne du jo heller skrevet noe slikt:

"Når man skal kjøpe hund, velger man først rase. Når man deretter skal velge oppdretter og kull, er det mange som begynner å lete på annonsesteder som finn.no. Her kan man finne drømmevalpen sin, eller man kan finne oppdretteren fra *******.

Det er viktig å være forsiktig når man skal kjøpe valp over finn.no, fordi man kan bli lurt. Man kan få en syk valp, man kan få en valp med feil papirer, eller man kan ende opp med å betale uten å få en valp i det hele tatt.

Det er mange eksempler på useriøse annonser på finn.no. Noe av det man bør være obs på er gebrokkent norsk (da kan det være snakk om mennesker som sitter i utlandet og skal motta penger uten å sende valp, og legger ut annonser på norsk gjennom å bruke oversettelsesprogrammer på nettet), feilaktige opplysninger (for eksempel at valpen har blitt stilt på utstilling i en alder av to måneder eller at den er røntget for HD og AA i en alder av fire måneder), eller manglende informasjon.

Det kan være lurt å ta kontakt med raseklubben for å få informasjon om hva man bør være særlig oppmerksom på når man kjøper valp av sin rase. Ofte kan det være lurt å snakke med andre som har samme rase for å høre om det er noen oppdrettere som oppfattes som useriøse, for eksempel at de bytter hannhunder på kullene uten å si i fra til valpekjøperne, eller at de har unormalt mye sykdom på linjene sine.

Til sist er det viktig å poengtere at ikke alle som annonserer på finn.no er useriøse, og selv om en annonse ved første øyekast har noe merkelig ved seg, kan det faktisk være skrivefeil eller misforståelser. Om man tar kontakt med selgeren, vil man ofte kunne oppdage om vedkommende har sitt på det tørre. Uansett om man kjøper valp fra naboen, over finn.no eller raseklubbens valpeliste, vil det lønne seg å være kritisk til de opplysningene man får oppgitt."

You see what I did there? Det er ikke lenger de spesifikke annonsene som står i sentrum, men opplysninger fra annonser og egne erfaringer blir bakt inn i en tekst som har sammenheng og logisk oppbygging (og man kunne fint ha forklart ting bedre enn jeg gjorde nå i farta).

Adri hatt problemer når jeg var ny her=) folk er behjelpelige og kommer med gode råd og tips man ikke kan selv :P er alltids noen som sitter med mer kunnskap enn en selv :rolleyes2:

Nei, men du kom kanskje ikke hit og fant beskyldninger om at du er en useriøs svindler, heller?

Personangrep kan du bare droppe...jeg ligger godt over snittet når det gjelder min karakter i norsk bare så det er sagt! :P

Personangrep?

Siden du spurte om det var en gjengivelse av annonsen samtidig som du fyrte deg opp over hvor svindlersk denne personen er, virket det jo ikke helt som om du skjønte hva en gjengivelse er.

TS er søsteren min, og når hun forteller meg om en slik annonse ser jeg ingen grunn til å sjekke det opp selv...ut i fra informasjonen i første innlegget er jo det meste kommet fram...

For det første er det en god del av annonsen som ikke er med i startinnlegget, og for det andre syns jeg det er en merkelig tankegang at man skal stole blindt på andre uten å sjekke opp ting på egenhånd. Om det er slik at du har en karakter i norsk som er over gjennomsnittet, har du kanskje også fått med deg en ting eller to om kildekritikk?

Og, JA, det er faktisk ikke vanskelig å å komme inn hit å forklare seg slik jeg mener...såpass sikker er jeg da på megselv, at jeg kan innrømme feil!

Skal vi spørre hun som kjøpte seg labradoodle og som fikk slengt dritt og personangrep etter seg om det er enkelt å bli en del av dette forumet om man har gjort et par ting som er litt utenfor hva de mest aktive sonisene ser på som "ok"? Det er flere eksempler på nye medlemmer som har gjort et feilgrep eller to, og som nærmest har blitt kjeppjaget ut fra forumet igjen.

Ble nesten lurt av en oppdretter selv da jeg var på utkikk etter valp, og den parringen jeg vurderte valp fra er det flere diskusjoner om her på forumet...Så i de trådene har jeg gått inn og forklart min side av saken... for å fortelle deg kort om MITT tilfelle:

Jeg var nybegynner, fant en oppdretter jeg mente hadde fine hunder, hun holdt til i en naboby, vi besøkte henne, alt var fryd og gammen...jeg laget meg en "vente på valp tråd! og var helt i hundre!

helt til jeg begynte å titte litt her på forumet! oppdretteren jeg var så fornøyd med har MYE sykdom blant sine hunder, bytter hanne uten å informere valpekjøpere osv...fikk selvfølgelig kommentarer på at dette burde jeg sjekket opp bedre selv osv...så det gjorde jeg, og vi besluttet å trekke oss fra denne oppdretteren! er ikke vanskelig å forklare at man er nybegynner altså! Alle kan gjøre feil, og det har vi vel forståelse for her inne, eller????

Jeg skjønner ikke helt hva du vil med dette, men for å svare på spørsmålet ditt - nei, det virker dessverre ikke som om alle har forståelse for at man kan gjøre feil. Om du har fulgt med litt på forumet, er det dessverre ikke vanskelig å oppdage at nye brukere ofte blir behandlet hardere enn de som har vært her lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt veldig skuffet om jeg hadde kjøpt denne valpen med alt det som sto i annonsen og dette ikke var sant, men så hadde det jo vært min egen feil om jeg ikke sjekket om alt som sto der var sant.

Jeg synes det var bra du rapporterte den, for vis det er en skikkelig svindelannonse, så var det noen som slapp å bli svindlet! Iallefall til neste svindelannonse dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. (Hva vil du med dette?)

Forstod jeg deg rett om du vil ha det mer genrellt?? ikke nevne en spesiell sak??

Ok. (Hva mener du med dette?)

Du nevnte personlig erfaringer, og det vil jeg si vi har. Var bare det jeg skulle fram til :rolleyes2:

Nei, men du kom kanskje ikke hit og fant beskyldninger om at du er en useriøs svindler, heller?

nei det gjorde jeg ikke :P for jeg prøver å sette meg godt inn i ting før jeg gjør en så stor avgjørelse:)

Hvis ikke du skjønner hva jeg reagerer på veit jeg ikke hvordan jeg skal formulere meg.

Det jeg ville ha fram var annonsen virket veldig snodig, og ville dele den med sonenfolket :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Ingvild:

Er tydelig at vi har forskjellig syn på denne typer tråder! Jeg for min del synes det er bra at den ble rapportert, og at det absolutt virker som et forsøk på svindel...men meg om det! gidder ikke diskutere det noe mer siden det uansett bare virker som du er ute etter å kverulere alle svar du får.

BTW: At jeg stoler blindt på søsteren min når hun leser opp biter av en annonse for meg synes jeg ikke er rart...Hun satt jo i samme rom som meg da hun fant den...:rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt det store problemet med at armagnac laget denne tråden jeg? :rolleyes2: Hvis du ikke syns det var no ålreit så kan du jo faktisk bare la være å lese den!

Jeg så annonsen og syntes den var veldig spesiell... Håper den blir fjernet sånn at ingen blir lurt...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt det store problemet med at armagnac laget denne tråden jeg? :rolleyes2: Hvis du ikke syns det var no ålreit så kan du jo faktisk bare la være å lese den!

Jeg så annonsen og syntes den var veldig spesiell... Håper den blir fjernet sånn at ingen blir lurt...!

ja det håper jeg også, så at den fortsatt var der nå i kveld :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner man blir oppgitt når man kommer over slike annonser, og det er mulig det er på sin plass å rapportere det (det vet jeg dog ikke, for jeg har ikke lest annonsen, og akter heller ikke å søke den opp for å lese). Det jeg derimot ikke skjønner, er hvorfor det skal lages slike tråder som dette (-og dette er jo ikke den første i rekka, så ikke ta det så veldig perosnlig, det gjelder alle som lager slike tråder om en spesifikk annonse)? Ja, man kan gjerne diskutere finn.no på generelt grunnlag for min del; det er spennende å vite hva folk her inne mener om annonsører på finn, men å lage en ny tråd for hver horrible annonse man kommer over, det er litt "overkill", og jeg tror ikke man når ut til de man ønsker å nå ut til (de fleste her inne er tross alt rimelig oppegående). Hva med å heller kjøpe annonseplass på finn og advare folk mot diverse? Forslags-innlegget til Ingvild kunne gjort god nytte på finn, men kanskje ikke akkurat her? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit at folk er oppgående her inne=) men sikkert fler enn meg som er nybegynner på hund og vil lære nye ting osv:)

Så håper jo å nå en del ferske her inne, som kanskje snakker med andre igjen=) slik at man kan lære og sørge for at ferre tar seg vann over hode:)

kanskje jeg skulle lage en tråd som heter noe som "hvordan lage en bra annonse på finn?, eller hvordan unngå å bli lurt på finn" :whistle: er sikkert mye man skal tenke på, som jeg ikke har tenkt på også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke er lov til å linke til spesifike annonser, er det litt rart at man kan legge ut såpass detaljerte opplysninger som det er kjempelett å finne den aktuelle annonnsen. Det tar ikke mange minuttene å finne fult navn, andresse og telefonnummer akkurat.

Den omtatlte valpen ligger faktisk på Dogweb. Telefon i annonsen går ikke til samme person som er registrert som oppdretter til denne valpen, så da får man anta at det er valpekjøper som selger valpen sin kanskje? Siden oppdretter har flere kull, så antar jeg at han veit hva han driver med, men at valpekjøper er meget fersk innen "faget"... Så tvilsomt at det er noe svindel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...