Gå til innhold
Hundesonen.no

Rousseau, Voltaire og Montesquieu


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Jeg skriver en oppgave om de tre filosofene Rousseau, Voltaire og Montesquieu, og tenker å skrive om hvilke tanker etter dem som hang igjen i samfunnet, også den dag i dag. Rousseau hadde jo en del innflytelse når det kom til barneoppdragelse, og kom med tanker som minnet ganske mye om romantiske tanker, f.eks at vi er uskyldige fra naturens side, men blir ødelagt av samfunnet. Han ville legge mer vekt på følelser og impuls fremfor vitenskap. I tillegg var han demokratisk i sin tankegang og så for seg et samfunn hvor alle bidro med noe til fellesskapet og hvor menneskene i fellesskapet satte felles behov foran særegne interesser.

Voltaire kjempet for menneskerettigheter og ytringsfrihet, Montesquieu innførte maktfordelingsprinsippet (som vi bruker i Norge i dag med en lovgivende, en dømmende og en utøvende makt), og hans bok "Lovens ånd" hadde vel også ganske mye å si for den franske revolusjon.

Men jeg klarer ikke å skrive nok om det, og å drøfte det. Noen som har forslag til hva mer jeg kan ta med, evt hvordan jeg kan utdyre det jeg allerede har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...