Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjule fallende kryss?


armagnac

Recommended Posts

Alle hunder har feil og idealavvik satt opp mot rasebeksrivelsen, sånn sett skulle ingen vinner vært kåret heller.

Dommere er erfarne mennesker - de har gått utdannelse for å få lov til å dømme, og før det har de måttet vise til erfaring som både utstiller og oppdretter for å få begynne dommerutdannelsen. De kan gamet, de vet også hva en kan gjøre for å forminske et avfallende kryss og skjule en dårlig rygglinje, de vet også hva det betyr når du setter hunden den veien og ikke den veien.

Men - dette er både en kvalitetsvurdering og en konkurransevurdering. Hunden skal måles opp mot rasebeskrivelsen og premieres ut fra hvor mange feil den har, hvilke feil den har og hvilken betydning de har (jamfør premiedefinisjonene), og i konkurransen skal den sammenlignes mot sine konkurrenter.

I begge omgangene vil et godt helhetsinntrykk spille inn, og det er handlers mål å servere for dommer en velpresentert, tiltalende hund som er behagelig å se til, uten framtredende feil og mangler.

Alle hunder har feil, men om du skal kåre en vinner og kan velge mellom en hund som står som en potetsekk og har en tydelig hengende overlinje - eller en hund med like dårlig overlinje, men den strammer seg når den titter oppmerksomt på eier og eier har børstet opp pelsen midt på ryggen for å jevne ut, da er valget enkelt.

Du poserer i Miss Universe også, bruker dekkstift på kvisene selv om de synes på nærbilder, og skyter puppene litt ekstra ut selv om de ikke blir større av det :drool:

Og det er ikke bare i utstilling fører og hund gjør sitt beste for å være en helhetlig ekvipasje - det skjer i all bruks også. I lydighet tar jeg et lite steg til venstre mot hunden ved holdt for at det ikke skal være så synlig hvor skjevt hun setter seg. På innkallingen har jeg i treningen valgt å se bort fra en skjev sitt, for å beholde en knallreaksjon og super fart - som imponerer flere dommere, store dyret løpe så raskt og inderlig, det gir uttelling på poenge. Jeg har prioritert hvordan jeg ønsker at vi som ekvipasje skal framstå (kremt... om vi hadde fått til i konkurranse det vi gjør på trening, that is...).

OT men ser noen stiller "feil vei" i forhold til alle nåa man stiller opp på rekke?? :ahappy: hvorfor gjør de det?? hunden er vel lik på begge sider??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT men ser noen stiller "feil vei" i forhold til alle nåa man stiller opp på rekke?? :ahappy: hvorfor gjør de det?? hunden er vel lik på begge sider??

Ikke nødvendigvis.

For raser med tegninger og farger kan to sider være forskjellig, og at den ene siden ser penere ut enn den andre.

Er det utendørsutstilling kan det hende at det akkurat der er såpass ujevnt at hunden bør snus for ikke å virke bakhøy, eller tilsvarende.

Noen snur kun for å skille seg ut, bli et blikkfang.

Jeg er ingen fan av å gjøre det - når dommer går nedover rekka for å få et siste inntrykk av hundene ser de jo da rumpa på hunden og ikke hodet - og det er som regel hodet de ser på når de går slik nedover. Men det er klart, er hodet veldig, veldig dårlig kan det jo da være like greit å stå med rumpa til...

Blir det mye løping og oppstilling om hverandre synes jeg også det er klønete, du må hele tiden snu hunden og får dårlig flyt i handlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis.

For raser med tegninger og farger kan to sider være forskjellig, og at den ene siden ser penere ut enn den andre.

Er det utendørsutstilling kan det hende at det akkurat der er såpass ujevnt at hunden bør snus for ikke å virke bakhøy, eller tilsvarende.

Noen snur kun for å skille seg ut, bli et blikkfang.

Jeg er ingen fan av å gjøre det - når dommer går nedover rekka for å få et siste inntrykk av hundene ser de jo da rumpa på hunden og ikke hodet - og det er som regel hodet de ser på når de går slik nedover. Men det er klart, er hodet veldig, veldig dårlig kan det jo da være like greit å stå med rumpa til...

Blir det mye løping og oppstilling om hverandre synes jeg også det er klønete, du må hele tiden snu hunden og får dårlig flyt i handlingen.

aha der sa du no, tror jeg er en smule trangsynt jeg :ahappy: hehe fleste GD'er er jo i en ren farge, bortsett fra halequin da... :drool:

har sett en del dommere be de stille hunden samme vei som de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha der sa du no, tror jeg er en smule trangsynt jeg :ahappy: hehe fleste GD'er er jo i en ren farge, bortsett fra halequin da... :drool:

har sett en del dommere be de stille hunden samme vei som de andre.

Raseblind, vettu :D

Det er jo enklere å sammenligne syv hunder som står samme vei, og dommer vil vel gjerne titte nøye etter hva de forsøker å skjule... :lol:

Min hund har en type feil som gjør at noen har sagt jeg burde snu henne på grunn av - men den feilen ser dommeren lett med en gang h*n kommer bort til oss, så jeg gidder ikke. Jeg tror feilen blir mer påtagelig, at dommer kan bli mer opphengt i den om jeg gjør så mye dill ut av det. Da er det andre "flaws" hun har jeg heller jobber med, på en måte som kanskje ikke dommer ser så himla godt heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT men ser noen stiller "feil vei" i forhold til alle nåa man stiller opp på rekke?? :ahappy: hvorfor gjør de det?? hunden er vel lik på begge sider??

På f.eks akita, så krøller jo halen til en sidee, den bæres ikke fremover ryggen. Og det er viktig at halen er godt utviklet og det skal være i balanse til hodet. Man vil derfor gjerne vise dommeren den siden som halen er på, slik at man ikke bare viser frem en "halv" hale.... Alternativt kan man jo legge halen over på den siden som blir mot dommeren i normal line-up...

På shiba kan noen ha hvite strømper og man velger å holde den siden med korteste/uten strømper mot dommeren.

Ellers vet jeg om en dommer som "bare kan dømme" dersom hunden står "riktig" vei, for denne dommeren at hodet er til venstre for dommeren. Utstillere som stiller opp andre veien, må snu hundene sine... "Begrunnelse" er at h*n alltid starter fra venstre, både når h*n leser og når h*an dømmer ;-) Og kritkkene begynner jo med hodet og går bakover...

PS I line-up vil jeg alltid stille riktig vei, trenger ingen stirre konkurranser i ringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT men ser noen stiller "feil vei" i forhold til alle nåa man stiller opp på rekke?? :ahappy: hvorfor gjør de det?? hunden er vel lik på begge sider??

Jeg gjør det innimellom, men stort sett bare hvis jeg har en hund/handler som er forstyrrende bak, som gjør at jeg ikke får vist hunden fra sin beste side. Det er jo ikke bra for helhetsinntrykket når hunden stadig kikker bak seg eller ikke vil vise ørene. I en lineup derimot vil jeg kanskje heller velge å stille hunden riktig vei og heller sette meg ned og stille opp hunden (jeg fristiller normalt) og prøve å holde hundens oppmerksomhet på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT men ser noen stiller "feil vei" i forhold til alle nåa man stiller opp på rekke?? :ahappy: hvorfor gjør de det?? hunden er vel lik på begge sider??

Jeg har jo en rase som kan se veldig forskjellig ut avhengig av side mot dommeren, med tanke på tegninger. På Norma har det ikke så mye å si, så jeg stiller henne "riktig" vei. Riktignok gjør jeg ikke det fordi det passer henne, jeg gjør det fordi det passer MEG. Jeg klarer ikke å stille henne andre veien, det blir unaturlig for meg å bytte hånd på hode og hale... Jeg har mer kontroll på hva jeg gjør med høyrehånden fremfor venstrehånden, ergo velger jeg å ta det vanskeligste med høyre hånd (det vil si hode og hals) og det letteste med venstre (halen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant tråd. Vi har vært på en utstilling fikk da noe slikt som"fallende kryss, men tross dette gode bevegelser". Så for oss vil jo det å få fokus på annet enn krysset være positivt;)

Etter sommerens hardtrening var det mye bedre, så før vi beveger oss ut i ringen igjen tror jeg han skal på ny fete- og treningskur:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...