Gå til innhold
Hundesonen.no

matlei? kresen?

Voffi

Recommended Posts

Skrevet

Labradorvalpen vår har vært her noen uker nå, og den første uka vente vi henne til å spise pro-plan, noe hun fort likte og har ikke vært noe problem med det, inntil for noen dager siden. Nå vil hun IKKE ha det.. Bare snuser på det og går. Middagsrester, som f.eks pølser, og annet kjøtt går ned på høykant, men det altfor dyre foret vi har kjøpt (kjøpte bare en prøve først..), det nekter hun å spise..

Så hva gjør jeg.. Prøvde å blande med et annet tørrfor vi hadde fått prøver av og også litt av det som var igjen fra oppdretter, men nei.. Virker som hun er lei av tørrfor..

Fryktelig frustrerende..

Guest Gråtass
Skrevet
Labradorvalpen vår har vært her noen uker nå, og den første uka vente vi henne til å spise pro-plan, noe hun fort likte og har ikke vært noe problem med det, inntil for noen dager siden. Nå vil hun IKKE ha det.. Bare snuser på det og går. Middagsrester, som f.eks pølser, og annet kjøtt går ned på høykant, men det altfor dyre foret vi har kjøpt (kjøpte bare en prøve først..), det nekter hun å spise..

Så hva gjør jeg.. Prøvde å blande med et annet tørrfor vi hadde fått prøver av og også litt av det som var igjen fra oppdretter, men nei.. Virker som hun er lei av tørrfor..

Fryktelig frustrerende..

Det første du skal gjøre er å innføre spis når du får mat eller sult prinsippet; dvs at du setter ned matskålen uten noe mer dilldall, lar den stå framme i ca 10 min har ikke valpen spist til da, så tar man vekk skålen og venter til neste måltid, så gjentar man prossessen. Hunden skal da selvfølgelig ikke proppes med godbiter i mellomtiden. Den dør ikke om den ikke spiser på ett par dager. De fleste valper blir litt matlei i perioder, det er bare ris til egen bak og lage seg masse uvaner med å blande alt mulig i maten for å få den til å spise. Om poden viser i løpet av 3 dagers tid at dette foret spiser jeg ikke selv om jeg er døden-nær-av-sult, så hadde jeg kjøpt ett annet merke og forsøkt igjen.

Lykke til!

• 4 weeks later...
Skrevet

Enig. Spiser ikke hunden blir det ikke mat til det måltidet. Tispa mi var og tildels er slik. Hadde hun maten framme spiste hun knapt, tok jeg bort maten og prøvde til neste måltid spiste hun mye mer. Kunne gå en dag, kanskje to uten, men så var det igang med å spise igjen. I tilegg påvirkes hun veldig mye av hvor mye fysisk aktivitet hun får. Kankje du kunne prøvd å gått litt lenger?

En annen ting, hvor mye/ofte får hun midagsrester? Kanskje hun ikke føler for å spise tørrfor viss hun vet at hun får annen mat litt senere?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig, "gamle erfaringer" er vanskelig å bli kvitt. Skal ikke mye til hos oss heller før gammelt grums flyter opp. Bra hun får oppfølging av fagfolk, som sikkert hjelper med å holde fokus på hunden som ER og ikke hunder som VAR🌸
    • Håper på det. Behandler er iallefall positiv, jeg blir litt negativ merker jeg basert på tidligere erfaring. Men det er positivt at hun ikke halter eller noe sånt og tilsynelatende bygger fin og jevn muskulatur og ifølge behandler er myk og fin med god bevegelsesfrihet i ledd. 
    • Artig med rykk-og-napp-voksing😬 Håper vondt'er er forbigående🤞
    • Zelda vokser som ugress, dessverre i så stor grad at hun har litt problemer med muskulære spenninger (håper iallefall det er alt det er), men vi koser oss masse og hun utvikler seg fint tross alt og litt enkel behandling holder ting i sjakk. Gleder meg dog til hun ser litt penere og mer balansert ut, så fort fronten tar igjen bakparten så skyter bakparten fart igjen og vokser 5 cm "over natten".  Og håper hun ikke blir alt for stor. 🙈 Håper på mange fine valpevennlige turer ila høsten,  har så smått begynt å trene litt, lærer utrolig fort, men merker godt at det ikke er en rase som er avlet for bruk lenger. Iallefall ikke særlig målrettet. Men det bor en del i henne så tipper det blir en gøyal hund å trene på sikt når man bare får kanalisert det litt bedre.   
    • Det er hundrevis av hunderaser, så det er litt av en jobb å liste alle. I prinsippet er kanskje myndene de mest krevende fordi de er selvstendige, egenrådige og har høyt jaktinstinkt. Men det er også individuelt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...