Gå til innhold
Hundesonen.no

matlei? kresen?

Voffi

Recommended Posts

Skrevet

Labradorvalpen vår har vært her noen uker nå, og den første uka vente vi henne til å spise pro-plan, noe hun fort likte og har ikke vært noe problem med det, inntil for noen dager siden. Nå vil hun IKKE ha det.. Bare snuser på det og går. Middagsrester, som f.eks pølser, og annet kjøtt går ned på høykant, men det altfor dyre foret vi har kjøpt (kjøpte bare en prøve først..), det nekter hun å spise..

Så hva gjør jeg.. Prøvde å blande med et annet tørrfor vi hadde fått prøver av og også litt av det som var igjen fra oppdretter, men nei.. Virker som hun er lei av tørrfor..

Fryktelig frustrerende..

Guest Gråtass
Skrevet
Labradorvalpen vår har vært her noen uker nå, og den første uka vente vi henne til å spise pro-plan, noe hun fort likte og har ikke vært noe problem med det, inntil for noen dager siden. Nå vil hun IKKE ha det.. Bare snuser på det og går. Middagsrester, som f.eks pølser, og annet kjøtt går ned på høykant, men det altfor dyre foret vi har kjøpt (kjøpte bare en prøve først..), det nekter hun å spise..

Så hva gjør jeg.. Prøvde å blande med et annet tørrfor vi hadde fått prøver av og også litt av det som var igjen fra oppdretter, men nei.. Virker som hun er lei av tørrfor..

Fryktelig frustrerende..

Det første du skal gjøre er å innføre spis når du får mat eller sult prinsippet; dvs at du setter ned matskålen uten noe mer dilldall, lar den stå framme i ca 10 min har ikke valpen spist til da, så tar man vekk skålen og venter til neste måltid, så gjentar man prossessen. Hunden skal da selvfølgelig ikke proppes med godbiter i mellomtiden. Den dør ikke om den ikke spiser på ett par dager. De fleste valper blir litt matlei i perioder, det er bare ris til egen bak og lage seg masse uvaner med å blande alt mulig i maten for å få den til å spise. Om poden viser i løpet av 3 dagers tid at dette foret spiser jeg ikke selv om jeg er døden-nær-av-sult, så hadde jeg kjøpt ett annet merke og forsøkt igjen.

Lykke til!

• 4 weeks later...
Skrevet

Enig. Spiser ikke hunden blir det ikke mat til det måltidet. Tispa mi var og tildels er slik. Hadde hun maten framme spiste hun knapt, tok jeg bort maten og prøvde til neste måltid spiste hun mye mer. Kunne gå en dag, kanskje to uten, men så var det igang med å spise igjen. I tilegg påvirkes hun veldig mye av hvor mye fysisk aktivitet hun får. Kankje du kunne prøvd å gått litt lenger?

En annen ting, hvor mye/ofte får hun midagsrester? Kanskje hun ikke føler for å spise tørrfor viss hun vet at hun får annen mat litt senere?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hvis hun spiser opp maten er det vel bare å enten gi henne mer, eller mer energirik mat? Høyenergifôr for jakthunder er for eksempel et godt alternativ.
    • Maten blir som oftest spist opp med en gang. Jeg har sett at hun spiser både tørr for og vom men hun spiser ikke nok siden hun fortsatt er undervektig. Skal bestille en time hos vetrinæren.
    • Mat fremme hele tiden er generelt en dårlig metode for småspiste hunder. Noen få, små måltider om dagen er bedre.  Antar du har testet med vårfôr og råfôr også.  Jeg ville nå uansett tatt en tur til dyrlegen og utelukket at det er noe galt, og få en profesjonell vurdering på om hunden er undervektig eller bare naturlig tynn.
    • De får mat til forskjellig tidspunkt. Hunden virker helt frisk og rask. Ellers hadde jeg tatt hun med til veterinæren alt. Når jeg gir henne godbiter vil hun alltid ha.  Hun er også lavere enn rasestandarden i mankehøyde og er ellers liten på alle områder.
    • Parasitter er det ikke da hun også lever med andre hunder og de er normalvektige. Ellers hadde de også blitt smitta. Hun får lik mat som de andre. Noen ganger er det mat fremme hele dagen mens andre dager blir det spist opp. Har ikke merka noen forskjell men gjør dette for at det skal være en forandring. Har prøvd flere for. Burde jeg da dra til dyrlegen for å sjekke stoffskifte?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...