Gå til innhold
Hundesonen.no

Slektsforskning


Argyr

Recommended Posts

Jeg gjorde et forsøk på å drive slektsforskning her. Litt skuffet, men ikke veldig overrasket over at det ikke er et eneste treff på mitt etternavn. Digitalarkivet

Er ikke rare treffene på mine navn der heller, gitt. Men jeg fant en mann på Facebook som vet, så jeg venter i spenning. :)

Forøvrig er ikke den søkemotoren der helt frisk, for den gir meg flere resultater på ett søk, og så null når jeg utvider årstallene...

Min familie har forandret etternavnet sitt, så var ikke rart det ikke var treff på det, men på mitt "opprinnelige" etternavn fikk jeg hele 37 treff( :whistle: )da jeg hadde årstallene fra 1500 til 2009. Mange av treffene var jo på de samme personene, så var ikke så mye å skryte av. Den søkemotoren var litt rar ja, men fungerte fint etter litt kluss. Fant ikke noe lenger bak enn slutten av 1800-tallet på etternavnet mitt, men er vel begrenset hvor langt bak jeg finner noe, for etternavnet mitt er ikke norsk og kom med fra en utlending baki der. Mye lettere å søke bakover på farssiden enn morssiden, for disse damene skifter jo navn når de gifter seg.

Edit: Fant denne f.eks. i en liste over gravlagte; "toldbetjents hjemmev. ug. datter". Kjipt å dø stemplet som "hjemmeværende og ugift". Men vedkommende ble bare 22 da.

Jeg søker på navnene til alle fire besteforeldre og jobber meg bakover derfra jeg da. Noe som ikke er så lett når utgangspunktet er at man ikke vet navnet på mer enn to. :wub:

Fant en slektning fra 1800-tallet som stod oppført som brudgoms far, yrke: fattiglem. Kjekt. :wub:

Vet en del allerede, men det er også litt huller bakover. Min mor er ikke norsk, så da utgår jo halve slekten i de norske arkivene. Lettere når man har litt uvanlige etternavn, men når man støter på slektninger med etternavnet Hansen så blir det fort komplisert :)

Hehe.. Det er ikke lett dette her, sikkert derfor det kalles forskning. :P

Hansen, ja.. Veldig praktisk at mine slektsnavn er veldig uvanlige, og det ene navnet finnes det bare en slekt av - så om de heter det, er det slekt, om enn fjernt.

Er det ikke litt rart at jeg ikke finner meg, mine foreldre, eller besteforeldre der? :innocent: Finner andre slektninger da.

Det er en sperre på personer i nyere tid av hensyn til personvernet, så deg selv og dine foreldre vil du ikke finne. Besteforeldre er nok også for unge, mener å huske det er 100 år (siden fødsel) grensa går ved.

Har det litt på samme måten. Mitt etternavn er det kun vår familie som har, men det er ikke til å unngå at det sniker seg inn noen inngifte Hansen'er :wub:

Eneste er at jeg finner yngre personer som har gått f.eks. på Bergen Katedralskole. Der finner jeg folk som gikk der frem til 1999, men ellers er det dårlig med nyere treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Det er ikke lett dette her, sikkert derfor det kalles forskning. :innocent:

Hansen, ja.. Veldig praktisk at mine slektsnavn er veldig uvanlige, og det ene navnet finnes det bare en slekt av - så om de heter det, er det slekt, om enn fjernt.

Har det litt på samme måten. Mitt etternavn er det kun vår familie som har, men det er ikke til å unngå at det sniker seg inn noen inngifte Hansen'er :whistle:

Det er en sperre på personer i nyere tid av hensyn til personvernet, så deg selv og dine foreldre vil du ikke finne. Besteforeldre er nok også for unge, mener å huske det er 100 år (siden fødsel) grensa går ved.

Eneste er at jeg finner yngre personer som har gått f.eks. på Bergen Katedralskole. Der finner jeg folk som gikk der frem til 1999, men ellers er det dårlig med nyere treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt etternavn kommer fra ett lite sted utenfor Bergen, samt det er ett sted som også heter det i nærheten av Tromsø, bare for å gjøre det litt "lettere" så har det tre forskjellige skrivemåter.. :innocent: Teite prestene før i tiden som skrev feil altså!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektforskning er gøy! Drev en del med det tidligere, klarte å finne opp til 15-16 generasjoner bakover, men det ble vanskeligere jo lenger bak jeg kom, nå har framdriften omtrent stoppet opp.

Såpass langt bak?

Hvordan gikk du frem? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass langt bak?

Hvordan gikk du frem? :innocent:

Jeg var veldig heldig. Noe av slekta er samlet på diverse slektssider, type hemneslekt.net. Ellers har jeg brukt Digitalarkivet flttig, snakket med eldre slektninger, lett i gamle kirkebøker osv. Og nå ble jeg så inspirert at jeg begynner å leter videre igjen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig heldig. Noe av slekta er samlet på diverse slektssider, type hemneslekt.net. Ellers har jeg brukt Digitalarkivet flttig, snakket med eldre slektninger, lett i gamle kirkebøker osv. Og nå ble jeg så inspirert at jeg begynner å leter videre igjen :whistle:

Det dumme for min del er at alle fra besteforeldregenerasjonen er døde, så det er ikke så mye å hente der. Skal snakke med onkelen min i hvert fall, for jeg tror han har kikket litt selv. Får nå lete litt og se hva jeg finner :innocent: Hva gjør du med informasjonen du finner? Tegner et kjempestamtre? :wub: Samler det i en mappe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dumme for min del er at alle fra besteforeldregenerasjonen er døde, så det er ikke så mye å hente der. Skal snakke med onkelen min i hvert fall, for jeg tror han har kikket litt selv. Får nå lete litt og se hva jeg finner :innocent: Hva gjør du med informasjonen du finner? Tegner et kjempestamtre? :whistle: Samler det i en mappe?

Jeg har brukt å samle informasjonen i MyHeritage, et gratis slektsforskningsprogram. Men det fungerer ikke på mac (og om jeg ikke er helt på bærtur har du vel det?), så etter at jeg kjøpte meg mac har jeg bare skrevet ned det jeg finner. Leter enda etter et bra gratis program som fungerer til mac, så om du finner noe er det bare å rope ut :wub: Ender vel opp med at jeg kjøper MacFamilyTree eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt å samle informasjonen i MyHeritage, et gratis slektsforskningsprogram. Men det fungerer ikke på mac (og om jeg ikke er helt på bærtur har du vel det?), så etter at jeg kjøpte meg mac har jeg bare skrevet ned det jeg finner. Leter enda etter et bra gratis program som fungerer til mac, så om du finner noe er det bare å rope ut :wub: Ender vel opp med at jeg kjøper MacFamilyTree eller noe.

Jepp, bruker for det meste mac, så det var litt dumt.

Nå har jeg forresten snoket i noen papirer fra besteforeldrene mine, og der fant jeg en del info. Hurra! :innocent: Greit å ha et sted å begynne. Er jo litt morsomt å finne ut mer, så jeg får prøve meg frem :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt å samle informasjonen i MyHeritage, et gratis slektsforskningsprogram. Men det fungerer ikke på mac (og om jeg ikke er helt på bærtur har du vel det?), så etter at jeg kjøpte meg mac har jeg bare skrevet ned det jeg finner. Leter enda etter et bra gratis program som fungerer til mac, så om du finner noe er det bare å rope ut :drool: Ender vel opp med at jeg kjøper MacFamilyTree eller noe.

Kjekt program! Er i full sving her jeg nå. Men jeg lurer fælt på hvordan man endrer "hovedperson" der inne, for jeg vil jo gjerne at det vises relasjon til meg, og ikke til vedkommende jeg tilfeldigvis la inn først. Når man holder markøren over personer viser den jo relasjon til hovedperson (X er fetter til Y), men det forteller meg jo ikke hva X er til meg! Doh!

Edit: Nevermind, jeg fant det ut. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig gøyt! Fant momor og moffen i kyrkjebøkene fra de ble født og døpt. Og om de var født i eller utenfor ekteskap.

Edit: Men for ein grusom skrift de hadde før. Prøver å finne min oldemor Brita, men visst eg skulle finne ho, så kommer eg aldri i verden til å skjønne noe av det som står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg brukt en times tid på å rette opp en liten feil i treet mitt, og skjønte ingenting av hvor feilen lå.

Så skjønte jeg at foreldrene til min oldefar faktisk var tremenninger - og da blir hele programmet en anelse forvirret, stakkar. :) Innnavla Hedmarkinger, altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tipptippoldefar var beleiret med å ha sin onkel boende på gården. Under sykdom står det "tulling" så det må ha vært litt slitsomt. a055.gif

Hahahahh!! Hvor FINNER dere det? Digitalarkivet? :)

Jeg søkte opp Bestefar sitt navn, å der kom alle slektningene hans en fire-fem generasjoner bakover.

Men jeg har ett problem da, Funnet en mann som har fem barn med min tipp-tipp-tipp oldemor, av disse så VET vi at ett av de har hatt Dows Syndrom, men alikevel er alle fem barna gift.. hmmm.. noe sier meg at noe ikke stemmer helt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahahh! Hvor FINNER dere det? Digitalarkivet? :)

Jeg søkte opp Bestefar sitt navn, å der kom alle slektningene hans en fire-fem generasjoner bakover.

Men jeg har ett problem da, Funnet en mann som har fem barn med min tipp-tipp-tipp oldemor, av disse så VET vi at ett av de har hatt Dows Syndrom, men alikevel er alle fem barna gift.. hmmm.. noe sier meg at noe ikke stemmer helt :P

Kanskje de hadde et sjette barn som ikke står oppført?

Kjenner jeg er glad jeg ikke levde på den tiden når jeg finner ektepar med 12 barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet bestefar drev med litt slektsforskning.. Han fant ut at vi stammer fra Dale Gudbrand :) (han som stod imot Olav den Hellige). Også var det min tipp-oldefar, tror jeg, som fant ut at det var en annen familie i Norge som het Danielsen og derfor endret han etternavnet vårt til Danbolt da han fant ut at vi stammet fra Boltene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tipptippoldefar var beleiret med å ha sin onkel boende på gården. Under sykdom står det "tulling" så det må ha vært litt slitsomt. a055.gif

:rolleyes2: HAHA!

Men finnes det andre brae steder enn digitalarkivet?

Du kan prøve å google noen av navnene du finner bakover i slekta di, kanskje har noen lagt ut en samleside med deler av slekta di? :P Ellers finnes det egne slektsforskningsforum, der er gjerne folk behjelpelige om du sitter fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...