Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjeborg Daddy`s Boy Danny


bea
 Share

Recommended Posts

Skal sette opp gjestebok.Lur idè.

Å stille samojed som burde vært stilt i Nakenhundklassen er ensbetydende med blått å "very good" "and thanks very much".

Kanskje man skal ta med seg ett par bæreposer med underull på utstilling for å vise dommeren at han faktisk har (hatt) underull?

Det er vist ofte ikke så uvanlig å melde på samojed til påmeldingsfristen .. og når en skal vaske hunden dagen før utstilling.. ligger det meste av pels igjen i dusjen.. eller flagrer rundt i lufta etter etter at man har blåst hunden tørr med blåseren.. (Vel og merke med en blåser med 7 til 11 hK motor).

Da tispa mi røyta mega mye på sist røyteperiode.. kjente ikke kjentfolk henne igjen! Hun ble bitte liten og tynn!

Helt seriøst så trodde folk at jeg hadde skaffet meg 1 til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

og i dag kan han smykke seg med nok ett bronsemerke.. Denne gang i bronsemerke i AGILITY En av Dannys "samboere" TriAna (Taspitirs Fabolouse Felicita) fikk også bronsemerke i dag

Syyyykt nydelig! *Vil ha*

Fin tur til Bryggefjell i Bø Danny nyter utsikten over Bø..vi damene prøver være mobil-kamera-linselus

Posted Images

Gøy med hjemmeside da!

Kan tenke meg at en samojed blir betydelig mindere uten all pelsen.. Har jo hatt Ben, og der er det ikke noe særlig pelsforandringer noen gang :P

men får vel oppleve det med Maja regner jeg med :P

Men Danny er nok fin uten all pelsen også han :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Danny var på sin først voksenutstilling (18/8?) 10,5 mnd gammel

Det ble Cert Ck og Bim på gutten til mor.. :)

Ligger f int bilde av Danny ned på nyhetsiden til oppdretter

Kennel Kjeborg

Denne helgen var pappan hans FRODO på NKK utstilling i Stavanger.

Det ble CACIB og BIM på han.

Kjempegøy! Spesielt da det var MANGE virkelige bra hanner som stilte og dommeren hadde mange års erfaring med samojed.

Frodo fyller 3 år i desember. Nå har Frodo 2 CACIB fra Norge så da blir det vel på sikt å håpe på 1 fra utlandet.

Jeg har vært SÅ begeistret for Frodo(Crazy Toons Frodo of Karasea) helt siden han var liten valp.

Rolig, behagelig, snill, kosete, flotte bevegelser og ARBEIDSOM!

Det er noe med uttrykket hans som "når så inn hos meg"

Og PEN er han også. Veldig fine øyne.. Noe Danny også har arvet.

Gemyttetmessig er Danny også veldig lik sin far

Danny er faktisk Frodos førstefødte "barn". Og førstevalget fra kullet.. og han er MIN :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei

TAkk Bisquit og Lola P.

Vi har ikke vært på flere utstillinger enn den som resulterte i Cert (som forrøvrig var Dannys første utstilling ).

Vi skal ikke stille før NKK i Bø. Noe jeg gru/gleder oss til.

Påsan er tross alt |8 mnd da.. En ung mann i "rette! alderen for trøbbel liksom.

Han er i ferd mef å røyte nå.. SÅ pelsen skal være på oppadstigende. Vi håper, tror og ønsker oss ei Rød)

Danny har blitt en stor gutt. Han er tett opp under 60 cm og veier ca 27,5 kg..

De fleste tror vel nesten han veier 37. Det er masse pels på gutten. . han ser stor ut.

Samojedtispa mi, Shanie 7 år, er bare 47,5 cm! Min nye nabo trodde hun var valpen til Danny.

LOL. I tillegg har jeg jo Sofia storpuddel (3 år i mars). hun er 61 cm (alt for høy,, men tynn .. faktisk veier hun bare 1 kg mere en lille tutta).

Det ser ut til at jeg kommer til å få ett lite men orginalt lite spann..

Danny har noe bisqut skinn i pelsen her og der.. og ørene har en rand av bisqult..

Jeg pleier si at jeg har sølt kaffe latte på ørenen hans.

Skallen utvikler seg sakte men sikkert (som for flere i damilien hans).

Etter hvertt som skallen vokser ut.. ser det ut til at ørene hans bare passer mere og mere.

Ørene var tidlig utvokst.. mens bredden på skallen kommer til å ta tid.. :lol:

Men jeg har tro på at ørene kommer til å passe perfekt når skallen er utvokst.

Som type er han glad og like til. Han er lett å snakke til. Kommer fort i fokus.

Har ikke noe utpreget jaktinnstink.

Danny er veldig glad i kos, klapp, kyss,klem, masajse og andre berøringer.

Jeg er veldig betatt/forelsket i hann.. i grunnen ganske svak for han.

SÅ når han hopper opp med begge labbene på skuldrene mine og vil ha kos og kontakt..

Synes jeg det er søtt og herlig.

Jeg vet jeg MÅ avlære han dette..

siden det ikke er gunstig reklame for en polarhund når han hopper opp på folk for å være "god-gutt" på

ikke hundevante folk.'.

Men jeg ELSKER det. Danny har fått trent litt agility på lav høyde.

Han er uredd alle typer hinder.

Han er også interessert i å ha det gøy med mamman sin.

Med selen på ser det ut som om han liker å gå i drag..

men jeg har holdt i gjenn med tanke på hofter (han skal røntges i mars..

gleder meg veldig til dagen da resultater dumper ned i postkassa mi.'

-Av mine 3 hunder er nok Danny den som er lettest å sammhandle med.

Puddel, stakkars, har så høyt jaktinnstink at hun faller ut npår hun går i det moduset.

Shanie er ganske lett.. men litt sånn sjarmerende bestemt.

Danny kan dra litt for mye i båndet når jeg går tur med alle 3.

Polarhund med trekk egenskaper-- så han er litt unskyldt..

For jeg vil jo også frem elske det at han skal dra og gå forran.

Kanskje avogtil vanskelig for han å skjønne når det er lov å dra og ikke.

Selv om vi bytter med seler/halsbånd.

Men når bare vi to går sammen/trener er han flinkere å holde "fot".

Av særegenheter så er Danny veldig flink/glad i å bruke snuten sin. Ikke bare å lukte ute..

Men han bruker den for å dytte med om det er noe han vil.

Det finnes ett dytt for kos.

Ett for "Stå opp jeg må på do". ett for.. "mamma, ikke spill dummere og treigere enn du er.. kom deg ut på kjøkkenet og lag mat til oss". Intensiteten og plasseringen på puddffene er forskejllig.

Kjempe sjarmerende og søtt.

Danny forteller også mye med blikket..

Feks viser han meg tydelig med blikket hvor pus er (feks se mamma.. pus er bak tv`n)..

Eller hviken vei Shanie har stukket av. Eller når han kommer og henter meg hvis puddel stresser på pus eller gjør andre ugjerninger.

Han prater også med uling.. Men han er så grov og rusten i røsten når han ukler at det er litt komisk.

Ulet sprekker og hakker.. Han minner meg egentlig litt om de 2 umusikalske fetterene mine som IKKE kunne synge.

. tiltross for en svært musikalsk far.

Dette var litt om alt... Jeg er ialle fall veldig glad i han.. og stolt av gutten.

Legger ved årets julekort (som oppdretter har hjulept meg med).

Jeg går forresten å venter på forsendelse av seletøy og slikt fra www.manmat.eu

(har også norsk side www.manmat.no ) .

Bestiller via venner i Sverige. Tjekkia og Sverige er jo i Eu så da blir det mindre toll og slikt.

Påsan har forresten tygget istykker den "gammle" selen sin for noen uker siden

2010_Greetings_from_Frida_Sunniva_and_Danny__Shanie_and_Sofia1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt dere skal til Bø :lol: Eg teller litt på knappene om og stille der og så kanskje vi snakkes?:)

Håper kanppen rekker til en tur til Bø. Og da kan vi jo snakkes IRL

Det er jo på hjemmebane for meg (eller... flyttet til nabokommunen i høst.. men ikke lengre unna en ei mil fra Telemarkshallen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja. 8 timers kjøring på meg :icon_confused: Så kjem litt an på hva som skjer nå med valp osv osv osv. Men har veldig lyst ned siden eg jakter litt på storcertet som vi alle gjør? :whistle:

forresten så ser eg med skuffelse på at den flotte websiden deres ikkje blir særlig oppdatert :blink: innom innimellom uten noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei..

Takk for sparket med å oppdatere hjemmeside. Har vært uten nett.. og så pc.

Menn har jo hatt nett 1 mnd tid.

Legger ved en link med halvsøskene til Danny. De er 6 uker nå.

Den må dere bare se! De koser seg ute i snøen i vakkert vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig med oppdateringer vet du :) har sånn ca 40 samojed sider eg liksom blafrer innom med jevne mellomrom :) hehe kjekt og lese noko nytt innimellom :)

Eg håper og kunne stille på Bø med Maar men vet desverre ikkje helt om det lar seg gjøre. Akkurat nå sitter eg her permitert fra jobb, og 10000,- i regning fra rørleggern etter at vannet frøs i huset. Så må sjå litt hva eg faktisk har råd til fremmover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Her kommer 3 bilder fra mobilen (kvaliteten er der etter).

Danny har vært med på 3 skiturer i år.

I går var vi å prøvde de nye seletøyet fra ManMat (www.ManMat.eu) Nytt Skibelte på meg, ny dobbel skiline og nye seler (trekk/snørekjøring) på hundene. Jeg var veldig fornøyd med utstyret. Selene går ikke langt bak på ryggen og legger minimalt med trykk på bakpart/hofter. Det skal vist være ekstra viktig når festepunktet på meg kommer høyt opp.

Være var aldelse vakkert og løypene en drøm!

Jeg hadde med Danny og Shanie. Jeg synes de ser litt søte ut sammmen. Shanie er 7 år og 47.5 cm og Danny 16,5 mnd og 59,5 cm.

Etter litt hopp og sprett og surring av bånd rundt bein, staver, ski og hunder.. plus litt "fremad marsj" i alle rettninger kom vi igang.Men så ble det flyt og jevn fart.

På hjemveien var det så jevn og sakte flyt slik at jeg kunne lene meg litt bak i selen, lirket fram mobilen fra lomma og ta bilder i fart..

Bilde fra kveldsturen i "Lia" i måneskinn (dagen før fullmåne)er av elendig kvalitet.. men hjelpes så stemmningsfultog vakkert det var den kvelden.

DpSski.jpgD231.jpgMneskinn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

I dag vil jeg dele glede med og om min oppdrettere.

Kennel Kjeborg.

De siste 2 ukene har Kennel Kjeborg greid å merittere flere av sine hunder innen bruk/trekk.

Dannys far, Frodo tok Polarhundtest A for 2 helger siden. Det samme greide Miriel.

I tillegg greide Bagger "mila på timen" under den svensk Polarhundsammlingen/Nordisk samojed mesterskap.

Under samme mesterskap (uke) greide Frodo, Bagger,Miriel og Emmelie Polarhundtest B!

De gikk i samme spann.Og greide testen med svært god margin.

Polarhundtest A - 10 km på under 1 time med 1 hund m/pulk med 20 kg vekt . Fører på ski.

Polarhundtest B - 2 x 30 km med slede. Vekt etter antall hunder (eks 65 kg om 4 hannhunder). Fører på slede.

Tids grense. (de to 3 milene skal taes på 2 påfølgende dager).

Hunder

Kjeborg B`Miriel

Kjeborg Cool Bear of Lady

Elyana Emmeli of Karasea

NOUCH Crazy Toons Frodo of Karasea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg har begynt å fikse litt på hjemmesiden til Danny

DANNY.

Det nye siden sist er at Danny nå er overført til meg (han har jo vært min fôrverthund).

Så han er nå bare min.

Han har rett og slett blitt for stor til at oppdretter tror de vil bruke han i avl.

De trenger jo å gjøre "plass" for å kunne velge ut andre hanner til sin kennel.

Jeg fikk min første hund fra dem for over 4 år siden. Jeg ser på dem som mine venner (fortsatt) :D

For noen uker siden hadde jeg,Danny og Sofia 2 uker ferie. Da jobbet vi som Kennel passere.

Jeg hadde eneansvar for 7 hunder og 7 valper fra de var 5 til 7 uker. Det var en fantastisk jobb. Guri malla som jeg koste meg med valpen.Det var helt nydelig å få følge utviklingen, studere personligheter og samspill mellom valpene (og andre hundene). Samt å få bli kjent med de voksne hundene. Jeg drømte masse om valpene i ukene etter at jeg kom hjem.

Og det var utrolig merkelig å oppdage hvor mye jeg tenker på valpene og deres nye hjem.

Jeg er utrolig taknemlig for at jeg ble vist tillit til å passe valpene og hundene.

Målet var at valpene skulle legge på seg litt mere en uka før, være minst like trygge som da oppdretter dro og skulle være nybadet og med nyklippede klør da oppdretter kom hjem.

"Bildet" av 7 skjønne valper som kommer når roper på dem.. og setter seg i en halvsirkel foran meg i kose kø :)SUKK¨

H-Kullet "mitt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å fikse litt på hjemmesiden til Danny

DANNY.

Det nye siden sist er at Danny nå er overført til meg (han har jo vært min fôrverthund).

Så han er nå bare min.

Han har rett og slett blitt for stor til at oppdretter tror de vil bruke han i avl.

De trenger jo å gjøre "plass" for å kunne velge ut andre hanner til sin kennel.

Jeg fikk min første hund fra dem for over 4 år siden. Jeg ser på dem som mine venner (fortsatt) :D

For noen uker siden hadde jeg,Danny og Sofia 2 uker ferie. Da jobbet vi som Kennel passere.

Jeg hadde eneansvar for 7 hunder og 7 valper fra de var 5 til 7 uker. Det var en fantastisk jobb. Guri malla som jeg koste meg med valpen.Det var helt nydelig å få følge utviklingen, studere personligheter og samspill mellom valpene (og andre hundene). Samt å få bli kjent med de voksne hundene. Jeg drømte masse om valpene i ukene etter at jeg kom hjem.

Og det var utrolig merkelig å oppdage hvor mye jeg tenker på valpene og deres nye hjem.

Jeg er utrolig taknemlig for at jeg ble vist tillit til å passe valpene og hundene.

Målet var at valpene skulle legge på seg litt mere en uka før, være minst like trygge som da oppdretter dro og skulle være nybadet og med nyklippede klør da oppdretter kom hjem.

"Bildet" av 7 skjønne valper som kommer når roper på dem.. og setter seg i en halvsirkel foran meg i kose kø :)SUKK¨

H-Kullet "mitt"

Gratulerer da med "ny" hund :) Kjekt og høyre du har fått han som bare din. Selv om det selvsagt hadde vert ønskelig at han kunne bli brukt i avl også.

Tror du har fått prøvd deg i drømmejobben min der egentlig. Eg ser for meg at dette med og jobbe med hunder må være utrolig morsomt og lærerikt.! Og eg må bare si at mr. "purple" var drittkul. herregud for ein pelsball!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig noen herlige uker.

Jeg tror du kanskje mener lille Mr Green. Eller Doc som jeg også kalte han for (Snuta/han så ut som en DOC pastill som hadde ramlet ned på gulvet og dratt til seg all løspels.Har aldri sett maken. Han var så søt og god..langt inn i pelsen sin. Jeg tror jeg lo i minst 5 minutter da jeg så han første gang.SÅ søt og spesiell var han.

ANg Danny så kan det jo hende at man kan bruke han i avl..til rett tispe. Han gjør jo ikke skam på rasen, foreløbig.Men jeg har ingen planer.

Oppdretter har nå 5 avkom etter mor og far til danny (1 helsøster og 4 halve i ulike kombinasjoner). Og har spennende kombinasjoner i vente/planer.Så jeg skjønner at de vil ha "plass" til å velge ut andre.

Det med å velge ut rett valp fra ett kull er vel ikke rett. Danny er en av 3 brødre.Det ser ut som om han som de IKKE vurderte å beholde.. er blitt en veldig flott gutt.

Han stakk av med 2 CERT i helgen som var (utstillinger på Vestlandet)(Kjeborg Dream Boy "Dennis")

OG takk for gratulasjonen Bisquit med "ny" valp. Vi har "lekt" at han nå er den nye valpen min :):D:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

I går fikk vi Saccovogn. Hipp hurra og stor stas.

I dag tok vi første prøvetur.. Hele 500 meter lang tur :)

Jeg måtte improvisere litt siden pulkselen til Shanie var alt for stor.. brukte jeg Shanies snørekjresele som jeg koblet

en hanefot på bakre ring i selen..og så festet jeg dem i krokene på staget.

Til framfestet på staget hadde jeg bare 3 skireimer. På den fjerde brukte jeg en sånn skistrikk med borrelås.

Shanie så litt opphengt, stakkars :)

Jeg satt ikke i vogna men løp ved siden av og foran. Jeg festet ett leiebånd i hver bøyle.

Gjennom båndene både løftet, leide og styrte . Styrte også litt ved å dytte foten mot staget.

Dagen før hadde jeg prøvd å sette dem foran vogna.. men det ble litt kaos..manglet en god plan

samt skireimer til framre feste på staget..plus at Shanie hdde på seg for stor pulksele som hun kastet

seg ut av.. Etter å ha tenkt, snakket og googlet rundt hadde jeg laget en plan for tilvenning.

Planen var å ha tilvenning til stagene de første dagene. Tilvenne 1 og 1 hund. Både med bare stag

og så med vogn. Og så sette dem sammen når begge var til vent. (man kan kjøre med ett eller 2 stag ved å

ta av/på stag og flytte posisjon)

Men slik ble det ikke. Stagene var stripset sammen av tidlige eier.

Og jeg var utålmodig. Og bestemte meg for å være rolig men bestemt ..

De kom seg forbausende fort på plass og så bar det av sted ut av tune.

Da var det bare å følge på. Opp og ned veien her jeg bor og så en runde på "plassen".

Det var gøy!

Bilde0042.jpg

Bilde0045-Kopi.jpg

Bilde0046.jpg

Bilde0048-Kopi.jpg

Legger ved ett koselig svømmebilde fra i sommer

CIMG2883.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Altså.. det var en deilig og inspirerende vårtur i bygda mi Bø :) ¨Måtte bare dele deilige vårbilder fra mitt krappye mobilkamera.

Selv om det blåste noe aldelse på toppen var det deilig..(Bryggefjell ligger litt over 700 moh og gir en herlig utsikt over Bø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...