Gå til innhold
Hundesonen.no

Brekker seg, uten å spy?


armagnac

Recommended Posts

Hmm ja hvor skal jeg begynne. Når vi sto opp i dag brakk Kita seg. jaja tenkte jeg, sikkert spist noe rart, svelga galt eller noe.

Spiste frokosten som vanlig, er normal i magen. Men virker som ho brekker seg når ho blir gira. Når ho skal til å boffe eller leike begynner ho å brekke seg, men det kommer ikke noe opp :hyper:

spøy en bittelitten dert på ettermiddagen.

Spiser kveldsmaten sin som vanlig nå kl. 19.30 men brekker seg fortsatt :aww:

Tror ikke ho har fått i seg noe rart, for ho har vært i bånd under lufting.

Noen som veit hva det er?? eller noe jeg kan gjøre for å hjelpe henne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spiser jo gress, men aldri brekt seg hele dagen av den grund :ahappy: men kennelhoste kan jo være en mulighet (desverre) er jo mye og farter på utstilling. Er det ikke en del kennelhoste på østlandet nå??

Skal jo være vaksinert mot det, men de kan vel få det forde?

Det rare var at det kom så fort... var liksom ikke noe i gårkveld eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kennelhoste på østlandet om dagen. Eldstemann her begynte å hoste i går kveld og ble konstantert det i dag så lillemann blir holdt adskilt fra han nå. Kjenner også til to til som hadde begynt i går.. Turbo har da mest trolig fått det fra denne tispa som han møtte for to uker siden (dette er siste hunden han møtte) og hun har da har fått det fra en annen hund, mest trolig på hundesletta på ekeberg. Jeg trodde Turbo måtte kaste opp for han bare brakk seg og brakk seg, men da han ikke gav seg igjennom natta fant jeg ut at det måtte være noe annet. Snakka med dyrlegen i dag og de har ekstremt mye telefoner fra hundeeiere med hunder med kennelhoste :)

Fordi om de er vaksinert kan de få det, men de får det i en mildere grad en hos de som ikke er vaksinert. Turbo er mye bedre bare ved å være rolig en hel dag inne :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at det høres ut som kennelhoste jeg altså. Høres skikkelig fælt ut når de holder på slik, men men.

Nei, normalt får de ikke medsiner, med mindre de blir veldig dårlig. Er bare å holde henne vekke fra andre hunder, og ta det litt rolig med mosjonen fremover, hvis det er kennelhoste. Husker ikke helt hvor lenge man skal holde dem vekke. Var det en uke etter at de er symptomfrie kanskje? Ikke helt sikker altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei en uke etter endt symptomer.... hadde håpa å få med oss lillestrøm :) Men er lille snella syk får vi være hjemme og pleie ho :)

Jeg er som sagt litt usikker, og folk sier så mye forskjellig, så du får spørre veterinæren din :hmm:

Du får gi oss tilbakemelding om vi diagnostiserte rett her på sonen da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stella hadde slik hoste-brekking for en stund siden, og fikk da bekreftet svak kennelhoste (den er svak pga vaksinebeskyttelse som virker ganske godt). Symptomene gikk over i løpet av et par døgn uten medisin, og jeg holdt henne unna andre hunder en uke etter symptomene hadde gitt seg.

Veterinæren sa at siden det vaksineres for fjorårets virus kan de likevel bli syke av årets virus, siden det har endret seg litt siden i fjor (som våre influensaer bl.a). Vaksinen gjør at de blir mye mildere syke.

Vi fikk antibiotika (i tilfelle hun utviklet luftveisinfeksjon av det) og cosylan hostesaft om hun var veldig plaget, men slapp å bruke dette heldigvis.

Dette er første gang jeg har hatt syk hund pga virus osv, ny erfaring. Dyr erfaring...kostet 1200kr for konsultasjonen (lørdag) :ahappy: Men hva gjør man ikke for de små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ailo har nøyaktig de samme symptomene, så det første som slo meg var kennel hoste...

Både Ailo og Kita var jo på letohallen for en drøy uke siden, så da har de sikkert fått det derfra...:) Får bare håpe de blir friske til Stockholmsutstillinga og valpetreffet... :ahappy:

Ringer til veterinærern i morra vi også, så holder vi dere oppdatert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper Kita blir like fort bra og at vaksinasjonen gjør sitt for å hjelpe til. Så de gir ut medisin da faktisk da=) trodde ikke de gjorde det. Så det er bare å holde ho unna andre hunder sålenge:)

Hørtes dyrt ut ja, godt det er tirsdag i morra :ahappy:

tok du det over telefon eller måtte du ha med hunden for at de skulle sjekke ho??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke hatt syk hund før, og siden Stella i tillegg hadde diare og bare er 4kg turte jeg ikke ta sjansen på at det gikk over og dro til veterinæren så fort de åpnet på lørdagen. Hun hadde da hostet uten stopp hele natten, ganske heftig, og jeg var bekymret. Slike små kropper tåler mye mindre enn en stor hund, spesielt ved diare (en dag diare gjør at hun taper 10% av kroppsvekta..). Diareen kom av ferskfôret hun hadde fått, det var bare kjip timing.

Vi fikk nok medisiner fordi det var lørdag og om hun ikke hadde blitt så raskt bra, eller forverret seg, ville det blitt litt lenge å vente til mandag med å få medisiner. Ikke sikkert de gir medisiner så "lett" til større hund, uten diare, og på ukedager.

Stella var allerede over det værste da vi var hos veterinæren, det var natt til lørdag som var toppen tydeligvis, og i løpet av lørdagen stoppet både diare og hosting.

Jeg ble litt redd fordi det var første gang jeg har hatt syk hund, og jeg var redd det var pga slakteavfallet hun fikk torsdag hun hostet/brakk seg (beinbiter som satt fast el.l). Antok det ikke var det, hun spiste jo med god apetitt, men turte ikke ta sjansen. Skremmende med så liten kropp, er uvant (forrige hunden veide 34kg).

Lykke til! Det går nok raskt over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet litt med vet'n tidligere i dag, og hun også mente det hørtes ut som kennelhoste...

Fikk beskjed om å holde hunden i ro til han var symptomfri, og helst borte fra andre hunder minst en uke etter symptomene var borte...Hun mente det kom til å ta 1-2 uker...

Spurte også hvordan det var med utstillinger og greier framover, siden Kita (egentlig) skal stilles på Lillestrøm...Hun anbefalte da å holde hunden hjemme, men det er opp til eiers samvittighet hvor raskt de tar hunden med på slike tilsettiger...Ikke for sin egen del, men med tanke på at en hund som er symptomfri fortsatt kan smitte andre...

Herregud detta ble tungt og merkelig skrevet, men dere skjønner forhåpentligvis hva jeg mener...:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kita har heller ikke hosta mye i dag :ahappy: og etter en prat med dyrlegen i stallen (var det ved en annen anledning) spurte jeg litt om kennelhoste.

Var godt mulig at ho blei fort frisk med tanke på at ho var ung og da hadde en god grunnvaksine :) Kunne gå så fort som to dager :hmm: Så vi håper det beste.

Ho trodde ho var mer enn frisk nok i løpet av 14 dager=) var mest før utbruddet de smittet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stella hadde som sagt kun symptomer i litt over et døgn, hun begynte sparsomt å harke litt torsdag kveld, forværret seg veldig fredag kveld (sent), hostet mye gjennom natt til lørdag, men var allerede mye bedre innen vi kom oss til veterinæren kl 10 lørdag morgen. I løpet av lørdag sluttet hun helt å hoste.

Så det virker som at det går raskt over når de har vaksine og ellers er friske og raske :innocent:

Håper det raskt går over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mye kennelhoste i omkretsen rundt oss i det siste.

Den ene fikk antibiotika (i tilfelle ekstra infeksjoner) og noskapin (hostedempende) og ble kvitt den værste hosten i løpet av få dager. Han hostet til han spydde.

Den andre gjengen fikk ikke noe medisin, og der kommer det fortsatt noen få hark, selv 4 uker etter det brøt ut. Så helt tydelig at dette slår forskjellig ut. Selv på forskjellig alder osv.

Selv har jeg tydeligvis hund som ikke blir syk av kennelhoste. Hun har omgåttes alle hundene nevnt over her, vært på samme stedene som de ble smittet osv, men har ikke kommet med et eneste hark.

MEN, jeg vet iallefall at om hunden min hadde hostet som flere jeg har hørt om har gjort, så hadde jeg fått tak i hostedempende. For det er helt tydelig at dette har mye å si på helningsprosessen. Som man kunne se på det første eksemplet mitt her :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener også det er viktig å følge godt med så eventuelt infeksjoner (så hunden trenger antibiotika) og svært forstyrrende hoste (så hunden trenger noskapin/cosylan for å få slappet av) blir oppdaget i tide. Ta temperaturen på hunden jevnlig og følge godt med på allmentilstanden, så man får tatt eventuelle infeksjoner tidlig.

Hadde Stella fortsatt å hoste som hun gjorde den ene natten hadde hun fått cosylan så hun fikk slappet av og sovet, det er slitsomt å hoste sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...