Gå til innhold
Hundesonen.no

Klør seg mye


Ingvild

Recommended Posts

Den siste halvannen uka omtrent, har Tinka klødd seg veldig mye på tre steder - ved begge "armhulene" (altså bak frambeina, på en måte) og bak det ene øret. Hun klør seg unormalt mye - på hvert ledige tidspunkt, kan det nesten virke som.

Forrige helg fant jeg litt rød og irritert hud det ene stedet, men det er vanskelig å si om det er årsaken eller om det har kommet av at hun har klødd seg mye. Uansett ser det ut til at det røde har forsvunnet, for nå finner jeg ikke noe unormalt i huden på noen av stedene der hun klør seg. Verken lus, luseegg, sår, irritert hud eller noe annet - det eneste er at det kan være bittelitt flass der nå og da, men det er vel fordi hun har klødd det opp, på en måte (for å si det slik - hun flasser mye mer etter en økt med Furminatoren enn det hun gjør etter å ha klødd seg).

I løpet av de siste to ukene har hun fått to bad med Milo, noe som i og for seg er like mange bad som hun vanligvis pleier å få i løpet av ett år, men jeg skyller alltid veldig godt, og hun har aldri reagert etter et bad selv om det er fem år siden jeg brukte Milo på henne for første gang...

Den største forandringen jeg kan komme på, er at hun har begynt på Rimadyl. Den verste kløinga startet etter at hun fikk de første par tablettene (det er en ti-dagerskur, og i dag er dag nummer sju tror jeg), men den irriterte og røde huden jeg oppdaget på henne, både kom og forsvant før hun begynte på Rimadyl.

Kan kløinga være en allergisk reaksjon Rimadylen? Og i så fall - hva om hun senere i livet vil ha behov for å gå på Rimadyl permanent? Finnes det alternative medikamenter som vi da eventuelt kan prøve ut i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste halvannen uka omtrent, har Tinka klødd seg veldig mye på tre steder - ved begge "armhulene" (altså bak frambeina, på en måte) og bak det ene øret. Hun klør seg unormalt mye - på hvert ledige tidspunkt, kan det nesten virke som.

Forrige helg fant jeg litt rød og irritert hud det ene stedet, men det er vanskelig å si om det er årsaken eller om det har kommet av at hun har klødd seg mye. Uansett ser det ut til at det røde har forsvunnet, for nå finner jeg ikke noe unormalt i huden på noen av stedene der hun klør seg. Verken lus, luseegg, sår, irritert hud eller noe annet - det eneste er at det kan være bittelitt flass der nå og da, men det er vel fordi hun har klødd det opp, på en måte (for å si det slik - hun flasser mye mer etter en økt med Furminatoren enn det hun gjør etter å ha klødd seg).

I løpet av de siste to ukene har hun fått to bad med Milo, noe som i og for seg er like mange bad som hun vanligvis pleier å få i løpet av ett år, men jeg skyller alltid veldig godt, og hun har aldri reagert etter et bad selv om det er fem år siden jeg brukte Milo på henne for første gang...

Den største forandringen jeg kan komme på, er at hun har begynt på Rimadyl. Den verste kløinga startet etter at hun fikk de første par tablettene (det er en ti-dagerskur, og i dag er dag nummer sju tror jeg), men den irriterte og røde huden jeg oppdaget på henne, både kom og forsvant før hun begynte på Rimadyl.

Kan kløinga være en allergisk reaksjon Rimadylen? Og i så fall - hva om hun senere i livet vil ha behov for å gå på Rimadyl permanent? Finnes det alternative medikamenter som vi da eventuelt kan prøve ut i stedet?

Les på papiret som følger med tablettene hva som er bivirkning på Rimadyl.

Eller man kan gå til http://www.veterinarkatalogen.no/. Der står det på bivirkning på Rimadyl tabletter:

Bivirkninger: Tabletter og tyggetabletter: Det kan i sjeldne tilfeller observeres oppkast og diaré. Gastrointestinale blødninger forekommer ytterst sjelden og bare ved doser langt over den terapeutiske dose.

Men vaske i Milo? Det hørtes veldig sterkt og "feil" ut i mitt hode. :hyper: Det er vaskemiddel til klær Milo du har brukt? Isåfall er ikke det beregnet for å være på hud overhode, vaskemiddel på hus (også til klær) kan gi irritasjon når det er i direkte kontakt med hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det du beskriver høres ut som pelsmidd, da min hund hadde det kunne jeg ikke finne noen tilsynelatende årsak på huden til hunden, bare flass og kløe ... Men kan jo være hunden din plutselig ikke tåler såpen du bruker?

Det opplevde jeg med min, byttet shampo, og var kvitt problemet. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les på papiret som følger med tablettene hva som er bivirkning på Rimadyl.

Eller man kan gå til http://www.veterinarkatalogen.no/. Der står det på bivirkning på Rimadyl tabletter:

Bivirkninger: Tabletter og tyggetabletter: Det kan i sjeldne tilfeller observeres oppkast og diaré. Gastrointestinale blødninger forekommer ytterst sjelden og bare ved doser langt over den terapeutiske dose.

Ja, jeg sjekket pakningsvedlegget rett etter at jeg postet innlegget, og der stod det jo ingenting om kløe. Det betyr jo ikke at det ikke kan være derfor, men det vil jeg jo rimelig fort oppdage når vi er ferdige med Rimadyl-kuren.

Men vaske i Milo? Det hørtes veldig sterkt og "feil" ut i mitt hode. :) Det er vaskemiddel til klær Milo du har brukt? Isåfall er ikke det beregnet for å være på hud overhode, vaskemiddel på hus (også til klær) kan gi irritasjon når det er i direkte kontakt med hud.

Det er tøymykneren Milo jeg snakker om, ja - "alt som tåler vann, tåler Milo". *fnis* Det er jo i grunnen et veldig mildt og pH-nøytralt produkt, og jeg har alltid syntes at det fungerer godt på Tinka - men når jeg nå leser bakpå flasken står det jo at man skal skylle hendene godt om produktet har kommet i kontakt med huden.

Jeg har alltid bare brukt grønnsåpe eller Milo når jeg har vasket Tinka, og har som sagt aldri hatt noe problem med noen av delene.

Selvfølgelig kan allergiske reaksjoner plutselig oppstå både hos dyr og mennesker, så jeg skal ikke utelukke at det kan være Milo-en. Derfor vil jeg jo også prøve å gi henne en ny dusj med et mer hudvennlig produkt, men det venter jeg med til det har gått noen dager siden siste Rimadyltablett (for å finne ut hva som er årsaken, i stedet for å sette i verk alle tiltak på én gang).

Jeg synes det du beskriver høres ut som pelsmidd, da min hund hadde det kunne jeg ikke finne noen tilsynelatende årsak på huden til hunden, bare flass og kløe ... Men kan jo være hunden din plutselig ikke tåler såpen du bruker?

Det opplevde jeg med min, byttet shampo, og var kvitt problemet. :hmm:

Pelsmidd? Uægh :ahappy:

Men som sagt er det ikke spesielt mye flass, altså. Jeg ser det kun hvis jeg begynner å grave i pelsen der hun nettopp har klødd seg, og til og med da er det ikke mer enn det hun alltid har hatt om jeg begynner å rufse til litt. Jeg skal ha det i bakhodet, men som nevnt over vil jeg luke ut en ting av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tøymykneren Milo jeg snakker om, ja - "alt som tåler vann, tåler Milo". *fnis* Det er jo i grunnen et veldig mildt og pH-nøytralt produkt, og jeg har alltid syntes at det fungerer godt på Tinka - men når jeg nå leser bakpå flasken står det jo at man skal skylle hendene godt om produktet har kommet i kontakt med huden.

Jeg har alltid bare brukt grønnsåpe eller Milo når jeg har vasket Tinka, og har som sagt aldri hatt noe problem med noen av delene.

Selvfølgelig kan allergiske reaksjoner plutselig oppstå både hos dyr og mennesker, så jeg skal ikke utelukke at det kan være Milo-en. Derfor vil jeg jo også prøve å gi henne en ny dusj med et mer hudvennlig produkt, men det venter jeg med til det har gått noen dager siden siste Rimadyltablett (for å finne ut hva som er årsaken, i stedet for å sette i verk alle tiltak på én gang).

Grønnsåpe er ett helt annet produkt enn Milo. Det er en grunn til at det stå at du skal skylle hendene straks etter bruk. Det er ikke bare pH du skal se på, det inneholder endel kjemikalier som ikke skal være på huden.

Og å drive forske selv med evt tablettkur bør det være en veterinær med i bilde. Ikke minst pga dem skal registrer om det er noen reaksjoner etter tablett kurs. (slik at det evt kommer i pakningsvedlegge)

Jeg holder nok heller en knapp på Milo, men så lenge hunden din ikke blir badet igjen vil uansett reaksjonen forvinne når Milo'en går ut av huden. Klør hunden din stå tar du å vasker den igjen istedet for å vente til "effekten" går bort.

Du kan jo tenke deg selv hvor godt det er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsåpe er ett helt annet produkt enn Milo. Det er en grunn til at det stå at du skal skylle hendene straks etter bruk. Det er ikke bare pH du skal se på, det inneholder endel kjemikalier som ikke skal være på huden.

Og å drive forske selv med evt tablettkur bør det være en veterinær med i bilde. Ikke minst pga dem skal registrer om det er noen reaksjoner etter tablett kurs. (slik at det evt kommer i pakningsvedlegge)

Jeg holder nok heller en knapp på Milo, men så lenge hunden din ikke blir badet igjen vil uansett reaksjonen forvinne når Milo'en går ut av huden. Klør hunden din stå tar du å vasker den igjen istedet for å vente til "effekten" går bort.

Du kan jo tenke deg selv hvor godt det er..

Jeg "forsker" jo ikke selv - jeg fullfører de siste to dagene av en Rimadylkur som jeg har fått beskjed fra veterinær om å gjøre. Eventuelle bivirkninger vil jeg selvfølgelig rapportere til veterinæren, men jeg veit jo enda ikke om kløingen er en bivirkning av Rimadylen, om det kommer som følge av Milo-vasking eller om det er noe annet som er årsaken - og det vil jeg jo heller ikke finne ut om jeg setter i verk alle mulige tiltak på én gang?

Hvis jeg vasker henne med en shampo beregnet på hunder i morgen, og hun blir bedre i løpet av en dag eller to, vil jeg jo ikke vite om hun blir bedre på grunn av shampoen eller om årsaken er at hun har sluttet på Rimadyl... Og da vil jeg jo heller ikke vite hva jeg bør holde meg unna i framtiden (for eksempel hvis hun faktisk skulle få behov for å gå på Rimadyl permanent).

Selvfølgelig har jeg da såpass hjernekapasitet at jeg skjønner at det må være ubehagelig å klø så mye, men samtidig vil det jo være bedre å finne ut av hva det er nå med en gang, framfor å risikere og utsette henne for det samme en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hun har blitt vasket hyppigere enn vanlig OG med Milo (skal innrømme at jeg stusset, håpet nesten det var kommet ny hundeshampo som het Milo) så vil jeg nesten sette pengene mine på at det er at huden som har blitt tørr og irritert, derfor begynner hun å klø mer enn vanlig.

Dersom du vasker hun en gang til så ville jeg anbefalt deg å bruke balsam også og la det trekke litt ned i huden før du skyller ut, da får både pelsen og huden litt mer fuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi ferdige med Rimadyl, og Tinka har for et par dager siden fått et bad hvor jeg lot balsamen sitte i en god stund før jeg skylte godt ut (og nei - ikke noe Milo :blink:), men hun klør seg fremdeles minst like mye. I dag gikk jeg over grundig med kam, og kom over et område hvor huden var rød og irritert, men det sitter såpass langt oppe på skuldrene at hun egentlig ikke får til å klø seg der så mye (jeg har i alle fall ikke lagt merke til at hun klør seg noe særlig der, men hun kan jo ha gjort det allikevel - jeg sitter ikke og stirrer på henne hvert eneste sekund liksom). Og der fant jeg også - tada! - et par lus...

Det er litt merkelig da, for jeg har kun funnet to bittesmå lus - ikkeno egg eller noenting. Og der hun klør seg aller mest, er det verken lus, egg eller rød hud. Jeg skal få bestilt time til veterinær (jeg skal få tatt røntgen av nakken samtidig), så da får vi se om hun eventuelt finner noe mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...