Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillingsplaner for 2010.

Symra&Pippin

Recommended Posts

Våre planer om utstilling og LP/AG i 2010..Albert og Flux skal på utstilling og Mali skal raide nord-norge i ag- og lpringen på våren :whistle:

Målet er å gå klasse 1 med alberten og fluxen på høsten hvertfall, i tillegg til riken..

Også skal Mali og Jaffa stilles på NKKene da..Mangler bare storcertet på begge.

20-21 mars NKK Harstad.

1-2 mai Hammerfest

29-30 mai THK og NDK Tromsø hundeklubb.

10-11 juli Gällivare

7-8 august Leknes

4-5 september Narvik

18-19 september Sortland

16-17 oktober NKK og THK

27-28 november NKK Lillestrøm

Hadde tenkt meg på WW, men det blir nok heller mange brune små hjemme i den tiden :wub:

mvh Marita

ps. Jeg stjal noen datoer fra deg i min latskap Anette, og ble veldig nysgjerrig på den lille fra gr. 1 som skal ankomme snart???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Da jeg bor i Tyskland, ser mine planer noe annderledes ut enn dere her i Norge, men slenger meg pä, jeg kommer jo titt og ofte ä stille andres hunder i Norge, sä "I'm still in the Norwegian Game!"

Februar 2010: Rheinlandvinner 2010 (Tyskland)

Mai 2010: Europavinner 2010 (Tyskland)

Mai 2010: CACIB Saarbrücken (Tyskland)

Juni 2010: WDS (muligens, muligens..)

August 2010: Cruftskvalifisering og Norsk Vinner 2010 (Norge)

Oktober 2010: Bundesvinner 2010 (Tyskland)

Booket Hotell i dag til Europavinner 2010!! Alle Hotell er nesten fullbooket, sä de som fortsatt trenger Hotell annbefaler jeg ä booke snarest! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mai 2010: Europavinner 2010 (Tyskland)

[...]

Booket Hotell i dag til Europavinner 2010! Alle Hotell er nesten fullbooket, sä de som fortsatt trenger Hotell annbefaler jeg ä booke snarest! :whistle:

FCI sin Europavinnerutstilling arrangeres i Slovenia i september - dette er en annen europavinner, og gir ikke tittel som NKK stambokfører. I fall noen er på titteljakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yikes - DA har jeg bestemt meg.. Jeg skal melde på og stille på Crufts i mars!

Gleder meg som en "unge"!

Har riktignok stilt hund der før (en jeg kjøpte voksen og tok han med derifra), men denne gangen blir det helt annerledes da jeg jo har med mine egne DIT, har stelt dem, trent dem og ikke minst massevis av ringerfaring sammen med de begge.

Melder på alle tre jeg har som er kvalifisert, men han ene kommer da sammen med oppdr. sin fra Tyskland (hvor han for tiden er på "turnè") - så hun stiller nok han der. Jeg har nok med de to jeg har med meg selv.

Men jeg tar med den lille tyskeren min hjem derifra, da - og det blir så koselig å få han hjem etter et halvår der nede!

Susanne

(Edit - Crufts er Hundeutstillingen med en stor H i Birmingham, England)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FCI sin Europavinnerutstilling arrangeres i Slovenia i september - dette er en annen europavinner, og gir ikke tittel som NKK stambokfører. I fall noen er på titteljakt...

Jepp, man fär ikke Europavinner tittelen i Hundens navn, men det stär pä "merittlista", om man vil kalle det det, hehe.. :wub:

Pä tysk heter den jo ogsä egentlig "Europasieger" :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har riktignok stilt hund der før (en jeg kjøpte voksen og tok han med derifra), men denne gangen blir det helt annerledes da jeg jo har med mine egne DIT, har stelt dem, trent dem og ikke minst massevis av ringerfaring sammen med de begge.

Melder på alle tre jeg har som er kvalifisert, men han ene kommer da sammen med oppdr. sin fra Tyskland (hvor han for tiden er på "turnè") - så hun stiller nok han der. Jeg har nok med de to jeg har med meg selv.

Men jeg tar med den lille tyskeren min hjem derifra, da - og det blir så koselig å få han hjem etter et halvår der nede!

Susanne

Sukk.. jeg vil ogsä dit med min kvalifiserte hund, men er det ikke grenselöst dyrt?

Hvordan er det med frakt osv, fly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne

Så gøy!!! Jeg stilte dyret i år, og det er jo en opplevelse. Bare det å vite at en er kvalifisert (en kan jo ikke bare melde på, som alle andre steder), det er en spesiell utstilling. Jeg gjør det gjerne igjen!

Jepp, man fär ikke Europavinner tittelen i Hundens navn, men det stär pä "merittlista", om man vil kalle det det, hehe.. :wub:

Pä tysk heter den jo ogsä egentlig "Europasieger" :whistle:

For å tittelnerde - har de noe tilsvarende norsk vinner, altså har de tysk vinner på noen utstilling? Er det i så fall det samme som Bundessieger?

Sukk.. jeg vil ogsä dit med min kvalifiserte hund, men er det ikke grenselöst dyrt?

Hvordan er det med frakt osv, fly?

Om du bor i Tyskland, er det jo piece of cake - en kjapp tur til Calais, fergen over og vips er du der.

Fra Norge er det henimot umulig å fly - det koster i hvert fall flesk, og er restriksjoner på hvilke selskap du kan bruke og hvor de lander. De jeg har snakket med synes det er greiest å kjøre. Du kjører på to dager, vi overnattet ikke langt fra Puttgarten, kjørte cirka 12 timer hver dag, ferge fra Calais til Dover. Det koster jo det det koster i bensin og overnatting, men fyller en bilen blir det jo flere å dele utgiftene med. Da ble jeg mer svimmel av lusekurer og tabletter som skal tas innen visse klokkeslett og tidsfrister, men om en trekker pusten en gang ekstra og leser regelverket to ganger, går det fin-fint.

Mulig det er billigere å fly om du har papillon, da frakten beregnes etter kilopris. Så en hund på min størrelse, med bur, ville komme på over 10.000 kroner sist jeg sjekket.

Ferge er også et alternativ. Det går ikke lenger noe fra Norge, men det går en ferge fra Danmark til Birmingham (trur eg), og den tillater hunder. Kan være verdt å sjekke, England har litt sære regler på at hunder ikke kan ankomme landet på alle flyplasser og i alle havner, men det står ganske klart og tydelig hvor som er greit, om en først sjekker det.

Vil til Crufts igjen, ja. Men må ha bedre tid til å shoppe da... Og mer pæng, for det er shoppingen som virkelig er potensielt dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne

Åh, jeg har også skrekkelig lyst til å stille dersom Tíbrá kvalifiserer seg! Vi skal vel gjerne dit uansett da Rebus skal tilbake dit for å stilles der, så får vi se om vi har med flere eller ei.. Søsteren til Tíbrá kvalifiserte seg sist helg, så hun skal hvertfall dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre planer om utstilling og LP/AG i 2010..Albert og Flux skal på utstilling og Mali skal raide nord-norge i ag- og lpringen på våren laugh.gif

Målet er å gå klasse 1 med alberten og fluxen på høsten hvertfall, i tillegg til riken..

Også skal Mali og Jaffa stilles på NKKene da..Mangler bare storcertet på begge.

20-21 mars NKK Harstad.

1-2 mai Hammerfest

29-30 mai THK og NDK Tromsø hundeklubb.

10-11 juli Gällivare

7-8 august Leknes

4-5 september Narvik

18-19 september Sortland

16-17 oktober NKK og THK

27-28 november NKK Lillestrøm

Hadde tenkt meg på WW, men det blir nok heller mange brune små hjemme i den tiden biggrin.png

mvh Marita

ps. Jeg stjal noen datoer fra deg i min latskap Anette, og ble veldig nysgjerrig på den lille fra gr. 1 som skal ankomme snart???

Så gøy at du skal til hammerfest på dobbelutstillingen / dobbelstevnet! :wub: Vi skal også dit, vi ses helt sikkert! Skal du gå ag ?

Juniorhandling? biggrin.png Jeg vil også til Bø, får se om jeg ikke kommer meg dit jeg også biggrin.png

Jepp, juniorhandling :whistle: Også skal Kenzo stilles ut og vi skal kanskje gå agilityløp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crufts er både langt bort og blir sikkert dyrt, ja... Vi kjører bil - og tenker ta bil-toget mellom Calais (F) og Folkstone (GB). Har booket hotell 3 netter i GB, og kikker etter greie steder å stoppe i Tyskland og Danmark.. Med to hunder den ene veien og tre den andre så MÅ jeg vite på forhånd at det er okey å ha de med..

Ang. kvalifisering så er de to wales-importene mine Int. champions, så de er automatisk kvalifisert. Og siden de allrede er reg. i den eng. kennelklubben slipper jeg også dette styret med å søke om "ATC"-nummer (som alle utenl. hunder må ha)..

Ormekur + lus/flåttbehandling må tas på turen nedover - mer enn 24 timer men under 48 timer før man ankommer England.. (For en dustete greie!)

Og sikkert masse småtteri man ikke har tenkt på..

Til høsten får det bli en utst.tur til Tyskland for å prøve å te det siste tyske cert'et på den store lille gutten min som har fått en gjeng av slike mens han har vært der nå. Men for å få tittelen må han ha nok en etter 1 år fra den første.

Og med Verdensutst. i midten der - så blir det litt farting, ja..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig OT men, du må ha litt penger ja. Hva slags fantastisk jobb har du der du har nok penger og har tid til utstillinger og valpekull?

Jeg har lyst til å dra til Crufts for å kikke, men tror ikke det blir noe av i 2010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt meg på WW, men det blir nok heller mange brune små hjemme i den tiden :whistle:

mvh Marita

Hei Marita.

Hyggelig at du og har kommet deg på Doggis!

Har du planlagt valpekull som kræsjer med WDS?

Det kalles dårlig planlegging... :wub:

Valpen fra gr 1 ble satt litt på vent.

Eller muligens lagt på is, må undersøke mer om rasen, og kanskje treffe noen individer for å se om jeg liker de.

Men holdt faktisk på å kjøpe en corgi pembroke som jeg og mamma skulle dele.

Vi bor i generasjonsbolig, så planen var at den nye hunden skulle bo hos mamma for det meste, men være hos meg på dagtid.

Og så skulle jeg få trene og stille den.

En vinn-vinn situasjon da mamma trenger selskap.

Har hørt mye bra om rasen, men en del jeg ikke liker.

At de er over middels sære gjør jo ingenting, det er jo Linus og som du vet.

Men vil ikke ha en hund som gjeter feks.

Så her må det mer tenking og snoking til.

Ender kanskje med ei shibatispe i stede, men da fra Sverige muligens, og ikke før til sommeren.

Aller helst ville jeg hatt ei DSG-tispe, meeeen det er en rase som ikke passer fullt så bra til mammas bruk synes jeg, shibaen er mer makelig anlagt og har mer tid å beruke i armkroken.

Ble veldig OT dette da, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig OT men, du må ha litt penger ja. Hva slags fantastisk jobb har du der du har nok penger og har tid til utstillinger og valpekull?

Jeg har lyst til å dra til Crufts for å kikke, men tror ikke det blir noe av i 2010

Jepp - jeg har absolutt alt for mye fritid og penger!

Ha ha ha - men ja, det som ER hyggelig med jobben min er såklart at de der skjønner at jeg bruker ferien min på slikt, og istedenfor å mase med fri i Juli når alle småbarns-foreldrene vil ha fri. (Jeg har full jobb, ja - MÅ jo det for å ha råd til denne hobbyen!)

Ledelsen på jobben er nok bare glade for at jeg tar ut feriedagene mine i forbindelse med Crufts (i mars), valpekull (har stort sett alltid valper på vinteren) og en gjeng fredager og/eller mandager fri forbindelse med andre utstillinger. Sånne Juli-utstillinger henger dog "tynt" for meg, da jeg jo synes at jeg må la de med barn få ha ferie sammen med ungene sine... Og jeg har de siste årene heller ikke fått tatt meg ekstra fri i forbindelse med Nesbyen... DET irriteret meg, da.

Penger er noe helt annet, uten at jeg føler at jeg må forsvare det. Men det forrige valpekullet mitt (1 år nå) gjør at jeg har litt ekstra til USA-turen jeg tok i Oktober + Crufts, ja.

Ellers bruker jeg jo stort sett hele lønna' mi på hunder og utstillinger - så de sårt tiltjente valpepengene bruker jeg med GOD samvittighet på sånne "luksusting" som hundereiser. Men jeg sluttet å røyke i fjor - vips har man tusenlapper å bruke på hundene og seg selv istendenfor!

Det har jo med prioriteringer å gjøre... (Og ja - jeg dropper å parre tispe nå fordi det kolliderer med Crufts + verdensutstillingen i sommer! Må jo planlegge LITT bedre enn det, liksom)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

06-07.03.10: Nordhordland Hundeklubb (Manger)

17-18.04.10: NKK Hordaland/Norsk Collie Klubb Vestlandet

24-25.04.10: Førde Brukshundklubb (Førde)

31.07/01.08.10: Nesbyen

25-26.09.10: BSBK Bergen/Norsk Collie Klubb Vestlandet (Bergen)

Ser ut til at vi får med oss utstillingen i Moss også :D

24-25.07.09 Moss Og Omegn Hundeklubb

(Fikk ikke til å endre det gamle innlegget, Edit-knappen var borte, derfor jeg har sitert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...