Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp og trappegåing.


Wanderlust

Recommended Posts

Her bæres det til de klarer å gå trappen opp selv, ned bærer jeg av og til selv om de klarer selv, da de valpene jeg har hatt til nå har vært litt gærne og prøvd seg på stunts type ta trappa i to steg, og det tåler ikke hjertet mitt gitt. Så det på humøret om det kom til å bli rasing ned trappen, og da fikk de ikke lov selv gitt, fort gjort at de tumler ned og skader seg. Men når de da har fått litt mer kontroll på kroppene sine så er det slutt på bæringen. Tror ikke Vixen har blitt båret opp/ned trappen siden hun var 3-3,5 mnd (vel, hun har vel blitt puttet under armen et par ganger i ettertid, men da har det enten vært "kosebæring" eller putting av "uregjerlig valp som vil alt annet enn å være med opp i andreetasjen for å legge seg" under armen :D . Hun hadde god kontroll ganske tidlig, så da fikk hun bare gå i trappen. Opp har hun stort sett alltid gått selv når jeg tenker meg om. Verre med ned da hun hadde et ekstremt flybehov som liten (har det forsåvidt nå også, men nå har hun kontroll over både bein og kropp), og mitt stakkars hønemorhjerte tålte ikke å være vitne til stuntene. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å begrense det så mye jeg kunne i starten, høye trappetrinn for en kilos valp og høyt fall om han falt bakover (noe som skjedde en gang), gjorde det også fordi noen mener det kan ha en sammenheng med patella, men nå løper han opp og ned trappene som han vil, så jeg gjorde det bare sålenge jeg klarte å stoppe han :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K begynte ikke å gå fast i trapper før vi flytta hit hun. Vokst opp i blokk med heis.

Abby spratt opp og ned trapper fra dag en hun. Bar henne somregel opp og ned trappa ute til hun var 4 mnd, men den inne mente hun at hun klarte helt fint selv - så der gav jeg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som Linkr, bærer dem til de kan gå selv..

Trappene i huset her har også valpesperrer, fordi at vi har åpne trapper, og DPvalper er så små at de kan falle igjennom.. Så de trappene får de ikke gå i før de er blitt så store at de ikke får plass mellom trappetrinnene...

Utetrapper, og trapper som ikke er åpne har de fleste gått i veldig tidlig i grunn, spesielt oppover da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bærer så lenge jeg klarer, men når de veier ni-ti kilo ved levering sier det seg selv at en ikke klarer å bære så lenge.

Jeg bærer ikke fordi jeg er redd for HD - valpen står ikke lenge nok på bakbeina når den går opp trappa til at jeg tror det gir noen negativ belastning. Det jeg ønsker å unngå, er en valp som fyker utfor trappa, samt at det å gå ned en trapp kan gi støtbelastning på framparten (ser for deg hvordan hunden jumper ned, og konsekvent legger all kroppstyngden på framparten for hvert steg) - så jeg tenker OCD og AA. Noen trapper er også så glatte at det er lett å skli ut. Derfor jobber jeg trapp med mine hunder, slik at de på vei opp lærer å gå ved min side (det pleier å være bedre enn å gå bak, fordi jeg har mer kontroll på dem), og når vi går ned trapp skal de gå bak meg.

Men jeg er ikke paranoid; det er viktig at valper lærer å gå i forskjellig terreng og på ulikt underlag, og i skogen må de gjerne få hoppe og sprette opp og ned - det gir en helt annen belastning, og vil tvert imot bygge muskler.

Men trapper er ikke leketøy, så der skal en gå rolig, sanset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bærte valpen til hun ble ca 3 mnd pga av mulig fare for belastningsskade/hd/aa osv. Vet ikke hvor sannsynlig det er at de utvikler slikt av å gå i trapper som unge, men ville ikke ta noen sjanser. Så jeg bærte like greit. Spesielt ned trappene, også for at hun ikke skulle tisse i trappen på vei ned og ut. Hun begynte først å gå opp igjen selv (bor i 3. etage).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...